Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Vois ostaa 4K tykin, jos olis järkevän hintaista ei DLP tykkiä saatavilla. Telkkarina tuo vanha, mutta uutena hyvä FHD menee edelleen ihan mukavasti.

Itsellä on 4K lähteitä sen verran että en näkisi enää mitään etua hankkia 1080p töllöä, eritoten kun ihan siedettävällä paneelilla saa edullisesti. Toki jos se ainoa lähde on Napakymppi ja Salkkarit niin siinä käy töllö kuin töllö kaveriksi. Ainakin kesällä kun katselin noita vaihtoehtoja niin non-4K oli tarjolla ihan riittävästi, että siitä kun valkkaa vain.
Toki jos paljon katsoo 4K:ta, siinä on järkeä. Harva vaan katsoo. Suurin osa katsoo pääasiassa tv-lähetyksiä 720p/1080i tai jopa 576i. Itsellä pääosassa 1080p/720p.

Katsoin Gigantista, eikä silmiin osunut ainuttakaan 75" töllöä FHD:lla. Ei edes yli 60". Tällä hetkellä itsellä 65" Sony ja seuraava lienee 75", joten ei, ei ole valikoimaa.

Tämä lähti juupas eipäs linjalle. Yritin vaan sanoa, että se 4k-tv ei sen reson vuoksi piirrä parempaa kuvaa muuta kuin 4k materiaalilla, jota harvempi katsoo.

Meillä ollut 4k-telkku kaksi vuotta ja tietty tämä uusinkin on myös. Mies ilmeisesti pitää sitä parempana vaihtoehtona pelatessa ja voi olla että katsoo myös youtubesta 4k-sisältöä. Ainakin täytyy sanoa, että niissä videoissa on usein aivan ilmiömäinen kuvanlaatu. Meillä katsotaan tosi vähän tällä hetkellä sarjoja tai elokuvia ja televisio-ohjelmia ei ollenkaan, ja näissä kyllä 4k taitaakin enimmäkseen olla ihan turhake.

Edit. 4k:sta puheenollen. Pitäisiköhän hankkia uuteen asuntoon 4000K valaistus kauttaaltaan? Jotenkin ellottaa tämä kelmeä peruskeltainen talvisin, vaikka onkin tunnelmallinen himmeänä. Tyttären huoneessa on tällä hetkellä 4000K lamppu ja se tykkää siitä. En ole ihan päättänyt, tuntuuko se liian sinertävältä jopa.

Mä oon muuten viime viikkoina alkanut herätä spontaanisti aikaisin ja myös sitten illalla nukuttaa aiemmin. En tiedä, johtuuko rautalääkityksestä vai siitä, että viime aikoina olen käynyt niin kierroksilla jatkuvasti. Ja kyseessä ei sillä tavalla ole positiivinen asia, että pomppaisin virkeänä pystyyn klo 7, vaan ihan samalla tavalla koen että aamuisin käynnistyn hitaasti ja aika paljon olen saanut nukkua päikkäreitäkin - tosin nekin ovat muuttuneet lyhyemmiksi tavallisen tuntikausien hirsien vetelyn sijaan.

Niin ja muuten, sen jälkeen kun aloitin sen raudansyömisen, kaikki mielialaoireet vähenivät todella paljon. Siis todella huomattavasti, aivan uskomaton ero entiseen.

Jännittävät hetket aamupalalla, pakko oli poistua vessaan hetkeks ja jättää puurolautanen vartioimatta kissan kanssa, mutta ihme ja kumma, toinen oli kiltisti nuollut vaan tyhjän raejuustopurkin ja vetänyt omia raksuja. Ei mun kissa mitenkään ahne oo tai mitään.

Mulla on tollanen tosi iso ja kivasti pelittävä telkku, loput yksityiskohdat voi kysyä jäsen Invisukselta :nolo: Riittää että joku ottaa selvää ja referoi mulle pääkohdat (jotka unohdan koska ei vaan oikeesti kiinnosta).

Kunhan tämä kuumeilu, ahdistus ja muuten kurja olo ja sitä myöten jatkuva suklaan ja jäätelön syöminen loppuu, on kyllä työmaa hoitaa itsensä taas kuntoon.

Jännittävät hetket aamupalalla, pakko oli poistua vessaan hetkeks ja jättää puurolautanen vartioimatta kissan kanssa, mutta ihme ja kumma, toinen oli kiltisti nuollut vaan tyhjän raejuustopurkin ja vetänyt omia raksuja. Ei mun kissa mitenkään ahne oo tai mitään.
Kyllä se sitä puuroa oli kuitenkin kielellä koittanut silleen vähän vain.

Meillä aina mies luennoi mulle telkkarin, tietokoneen ja kaiutinten tempuista ja ominaisuuksista. En oikein ymmärrä mitään ja mumisen oikeisiin kohtiin sitten vain "mmmhmm", "aijaa", "ai sellaistako se teki". Sitten sama toisinpäin, kun itse teen selkoa siitä, miten virtaussytometri vittuili tänään, miten säädin sitä monta tuntia ja millaisen vasta-ainepaneelin suunnittelin.

milläkin resolla ihmissilmä erottaa yksityiskohdat ilman että aivot alkaa yhdistelemään pikseleitä (visual acuity distance)

Amerikan pettereiden tapaan 20/20 näköön, eli suomalaiseen skaalaan (jonka nimeä en muista) 1.0. Ei kauhean erikoinen ainakaan nuorille ihmisille, silmälasein korjattuna tai ilman.

Amerikan pettereiden tapaan 20/20 näköön, eli suomalaiseen skaalaan (jonka nimeä en muista) 1.0. Ei kauhean erikoinen ainakaan nuorille ihmisille, silmälasein korjattuna tai ilman.
Totta tuo, mutta eikös toi 20/20 (tai 1.0) ole juuri keskimääräinen normaalinäkö ? Tokihan nuo mitat elää vähän ihmisen mukaan, mutta antaa vähän perspektiiviä resoluutiohössötykselle.

Back
Ylös Bottom