Reiska Laine laukoi vitsin
Aihe Turun Sanomat 15.6.2005 14:07
Minkälainen on mies, jonka nimi on Reiska muusikko Reiska Laine?
Minä ainakin olen tavallinen, suomalainen mies. Tai en oikeastaan ole, koska olen rumpali. Rumpalit eivät ole tavallisia ihmisiä.
Miten jatsia pitää kuunnella ?
Hyvällä fiiliksellä. Väkisin sitä ei kannata ymmärtää. Jazz joko kolahtaa tai sitten ei.
Olet myös politiikassa mukana. Miten musiikin ja politiikan pystyy yhdistämään menestyksekkäästi?
Ei oikein mitenkään. Kaikki on nykyään politiikkaa.
Oletko ikinä saanut sakkoja?
Pari ylinopeussakkoa on tullut, mutta parkkisakkoja en ole saanut koskaan, vaikka olen ajanut autoa vuodesta 1964 lähtien.
Mistä on Vihreä liitto tehty?
Välillä ei oikein mistään. Tavallisista ihmisistä enimmäkseen. Jokaisen puolueen sisällä pitäisi olla pieni vihreä liitto, joka vastustaa tiettyjä asioita.
Kuvaile suhdettasi alkoholiin.
Hyvä suhde. Kaikki käy sopivasti nautittuna.
Pulttibois -sarjan Rampe ja Naukkis siteeraavat sinua paljon. Miltä se tuntuu?
Ihan hauskalta. Kaverit ovat vaan keksineet jonkun uhriksi. Minulle tulee vieläkin puheluita, joissa joku kysyy Rampen äänellä kauanko aion vielä elää.
Kerro vitsi.
Tiedän ainakin tuhat vitsiä, mutta nyt ei tule mitään mieleen...(miettii vähän aikaa). Nyt muistan yhden: Mitä blondi sanoi, kun mersuun tuli uusi kattoluukku?
Ihanaa, nyt on lisää jalkatilaa.
Mikä ruoka kuvaa parhaiten persoonallisuuttasi?
Tulinen ruoka. Olen tulinen persoona.
Miksi rumpaleista ei ole olemassa yhtä paljon vitsejä kuin basisteista?
Monet basistivitsit ovat olleet ennen rumpalivitsejä. Ahtisaaren tultua presidentiksi jutut kääntyivät basistivoittoisiksi, koska hänen poikansa Marko on basisti.
Kenen muusikon kanssa haluaisit soittaa?
Olen kaksi kertaa nähnyt unta, että soitin
Ella Fitzgeraldin kanssa. Todellisuudessa haluaisin kuitenkin eniten soittaa
John Coltranen kanssa, koska kuuntelen hänen musiikkiaan todella paljon.
Anna neuvo henkilölle, joka haluaa tulla hyväksi rumpaliksi.
Ennen kuin voi sooloilla, pitää oppia säestämään. Rumpalin täytyy potkia solisteja eteenpäin, eikä päinvastoin.
OSSI RAJALA
Pori Jazz Club; Reiska Laine Jam Session, to 16.6. Naantalin Kaivohuone, klo 22.
http://www.ts.fi/aihe/1074051074/Reiska+Laine+laukoi+vitsin