Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Kyllä se on ihan riittävän pitkä aika rahastojen vertailuun.
Ei todellakaan. Varsinkin pienyhtiörahastot pärjäävät paremmin nousumarkkinassa, mutta heikommin laskumarkkinassa. Ja on todennäköistä, että samat rahastot ei oo kärjessä seuraavan 5 vuoden aikana.

Meinasin juuri sanoa samaa, että pisteytyksessä on jo käytetty 5 vuoden aikajanaa. Mitä helvattua, eihän se ole aikana mikään. Se joka tuollaisen vertailun edes on tehnyt, niin joutaisi hävetä. Tuollaisten vertailujen takia tässä maassa kukaan ei vaurastu vaikka siihen jokaisella on mahdollisuus. Tehdään aivan pönttöjä päätöksiä, kun joku saa hilloa välistä ja neuvoo aivan puuta heinää.

Sama kuin sanoisi että auto kiihtyy todella hyvin, mutta ikkunana on käytetty 10 km/h-20km/h. Kun todellisuudessa järkevämpää olisi puhua 0-100 km/h. Kuten Dave sanoi, niin tuollaisella aikaikkunalla jää kokematta ne laskut ja huiput. Se koko sykli on tärkeä, eikä vain osa noususuhdanteesta.

Passiivinen indeksirahasto kasvuosuudella. Se on silloin yksi lysti onko se rahasto vai suora osakehankinta, kun kulut on käytännössä nolla. Periaatteessa jopa parempi pitkäaikaissäästäjälle, sillä osingot menee suoraan kasvuun ja verotetaan vasta kun rahaa oletaan kotiuttaan. Eli saadaan osingoillekin korkoa korolle ja rahaston tuoma hajautus.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ei todellakaan. Varsinkin pienyhtiörahastot pärjäävät paremmin nousumarkkinassa, mutta heikommin laskumarkkinassa. Ja on todennäköistä, että samat rahastot ei oo kärjessä seuraavan 5 vuoden aikana.
Tuo on taas sen sortin yleistämistä, jollaisen johdosta ylipäätään kirjoitin mitään. Keskimäärin tuossa on ehkä totuudensiementä, mutta ei kaikkien yksittäisten rahastojen kohdalla. Kyse ei olekaan kärjessä olemisesta, vaan tässä tapauksessa indeksin voittamisesta ja/tai riskin pienentämisestä vs. vertailuindeksi. Rahastojen keskinäiset suhteet eivät olleet tässä pointtina, vaan se, että tietystä scopesta tietyt rahastot voittavat indeksin ja antavat katetta hallinnointikuluilleen. Jos ostat pienyhtiörahastoa, vaihtoehtona olisi sijoittaa pienyhtiö-indeksirahastoon, capiche ?

Meinasin juuri sanoa samaa, että pisteytyksessä on jo käytetty 5 vuoden aikajanaa. Mitä helvattua, eihän se ole aikana mikään. Se joka tuollaisen vertailun edes on tehnyt, niin joutaisi hävetä.

Sama kuin sanoisi että auto kiihtyy todella hyvin, mutta ikkunana on käytetty 10 km/h-20km/h. Kun todellisuudessa järkevämpää olisi puhua 0-100 km/h. Kuten Dave sanoi, niin tuollaisella aikaikkunalla jää kokematta ne laskut ja huiput. Se koko sykli on tärkeä, eikä vain osa noususuhdanteesta.

Passiivinen indeksirahasto kasvuosuudella. Se on silloin yksi lysti onko se rahasto vai suora osakehankinta, kun kulut on käytännössä nolla. Periaatteessa jopa parempi pitkäaikaissäästäjälle, sillä osingot menee suoraan kasvuun ja verotetaan vasta kun rahaa oletaan kotiuttaan. Eli saadaan osingoillekin korkoa korolle ja rahaston tuoma hajautus.
Pääpointti ei nyt ollut tämän vertailun täsmällinen tulkinta, vaan se, että tässä nimenomaisessa vertailussa tällä aikavälillä ja pisteytyksellä osa rahastoista oli hyviä. Mielelläni luen pidemmän aikavälin vertailuja kotimaan instrumenteista, jos sellaisia joku postaisi.

No juu, tuossa vertailussa toki osa on hyviä. Mutta otetaan nyt aikaväliksi vaikka 10, 20, 30 tai jopa 40 vuotta. Silloin tuollainen vertailu on arvoton.

Uskon että tiedät kyllä mistä jauhetaan, mutta tuossa silti mukavaa luettavaa vaikka kuvion tietääkin.
https://blogi.nordnet.fi/parhaat-osaketuotot-korjaa-varmimmin-joukon-karsivallisin-ei-alykkain/
Tottahan toki on arvoton, koska kaikki rahastot eivät ole niin vanhoja, kuten eivät monet etf:ätkään. Ton oon joskus lukenut, mutta siinä vertaillaan korkoja ja osakkeita, joka on oma maailmansa.

Mutta yleisesti olen myös ehdottomasti ETFien kannalla aina, mutta yritin vain tuoda esiin, etteivät kaikki aktiivisesti hoidetut rahastot ole huijausta/paskaa ja osaava salkunhoitaja voi oikeasti ansaita palkkansa. Itse olisin valmis maksamaan ihan reilun siivun jollekin modern-day Peter Lynchille. Harmi vaan, ettei tämmösiä ole tullu vastaan.

Viimeksi muokattu:
Minulle hierojat on vain kertonu ettei ole jumisempaa ihmistä hieronu. Kaikki ovat myös joko vaihtaneet hommia tai muuttaneet muualle, tai varmaan joutuneet sairaseläkkeelle.

Ja nyt minulla on paikat jumissa.

Hyvää, ei hörhöä hierojaa on kovin vaikea ja kallista löytää.

Minä kyllä löysin täältä hyvän ja mukavan, eikä ollut hörhö. Tai no on fyssarihan hän on.

Taas on tiistai .

Tuntuu, että se on jatkuvasti. Kahta ässää oli tänään tarjolla .

Oliko tämä naamalle tuleva henkilö mahdollisesti mies. Herrasmies ainakin.

Helistö varmasti nyt matkaamassa lakeuksille. Paikat kuulemma kaipaa availua ja kolmas ässä puuttuu.

Kolmas ässä, fysioterapeutti.

Kiinnostaa tietää etenkin te isokoipiset, että istutteko koskaan jalat solmussa vaikka sohvalla? Kaverini huomautti että istun aina tylsän tavallisesti jalat eteenpäin mutta se tuntuu mukavimmalta
mulle enkä vielä ees omaa hirviän isoja reisiä. :rock:
Tsek
Yoganidrasana.jpg

Ei vaan niin saatanan kankea että jäisin tuohon asentoon jos koittaisin, pitäiskö alkaa pitämään parempaa huolta kehosta, kun olin 15 oma isomummokin liikkui aktiivisemmin kuin minä, täytti just taannoin 90, tällä omalla menolla mulla on 60 vuotiaana rollaattori. :rolleyes:

Jahas, jospa työmaalle kattelee polvea ja lonkkaa kuntoon. Jos sitä päiväs päätteeksi millään jaksaa niin voisi pakata ukkelit kyytiin ja käydä vähä sotimassa.

On kyllä niin juminen ihmislapsi nyt, että työpäivän jälkeinen gymi täytynee jättää vain kaukaiseksi haaveeksi.

Aloitetaan työpäivä Irwinilllä:
Maailma on kaunis, ja hyvä elää sille;
Jolla on massii, ja tilaa harrastuksille;
Ja töistä vapaus, ja töistä vapaus:
On vapautta kuunnella setelien huminoita;

Edit. En siis ole niin massin perään, voisin elää ilman rahaa hyvinkin. Jos vaan olis aikaa, harrastukset, elintaso kohdillaan. Mut vittukuns ilman rahaa ei vois tehä mittää. Niin pakko käydä töissä. Ja sittaas ei oo aikaa tehä mittä. #avautuminen

Mulla on vähän hämmentävästikin tätä vapaa-aikaa nykyisellään. Lähinnä kun aamuisin ei oo kiire enää minnekään ja nyt on menty hervottoman aikaisin nukkumaan miehen harkan takia -> pökkerössä voi pyöriä sängyssä pari tuntia ennen kuin jaksaa nousta ylös. Ja tänään toki #vapaapäivä muutenkin. 4-päiväinen työviikko rules.

Back
Ylös Bottom