Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

kaikenlaista soolona ja9 bändeillä eri instrumenteilla mutta oon keskittynyt aina vain enemmän urheeiluun musiikin sijaan ja ainoo jka
musapuolel hauskaa tehä just nyt on toi uusi laine bändis rumpalointi ja taustamökääminen se ku ei liity musiikkiin mitenkään...

Pitääkö tuo nyt sitten käsittää kirjaimellisesti?
No sen saa käsittää sillä tavalla kun haluaa. Ei tule sitten syytteitä minua kohtaan.

Mutta,
tänään terveellisesti syöty reissun päällä.
Aamupala BK
Lounas Hese
Nyt BK

Voipi olla, että hieman jarruttaa kiristelyä. Mutta ee haittaa.

tul aekanaan tehtyy piiiiiiiitkään musaa vakavasti ja rahallisesti se ol tukalaa... viihde ja iskelmä möi
paremmin... soololevyikin tuli kolme ja mediaa kiinnost kö muslimei makkaera.... ny kö soetan
poppoos mil tehää paskaa antimusaa ja kakofoniapaskaa niin ny ollaan iltsikas ja rökkiaviiseis...
thö aironi of laif... heh. paska myy... näemma

Muistan sen itsekin kun kesäjoopona olin.

Yhen äkin olin toisen solisluu kädessä, vaikkei minulla etes koulutusta lääkäriksi..

Sitä naurunremakkaa.

mikä on TriTjjn ketjussa antama diagnoosi vaivaan: nilkan ääriasennot suoristaessa ja koukistaessa tuntuu jännälle akilleesjänteessä

mikä on TriTjjn ketjussa antama diagnoosi vaivaan: nilkan ääriasennot suoristaessa ja koukistaessa tuntuu jännälle akilleesjänteessä

Ylirasittunut akillesjänne. Syy? Liikaa munamankelointia? Liian vähän liikealaa pohkeessa?

Liikaa munamankelointia

syy oli itsellekkin ilimiselevä: olen rajoittanut mankelointia raakalla kädellä

oon pari kertaa koittanu venytelläkkin

viime Suvina tuli liiasta mankeloinnista polvi kipeäksi, tämä vuosi on näköjään alempi

WARNING: tylsää asiaa useimmille

Mikä on liian vähän liikealaa pohkeessa. Eli että on jalka ollut pohkeen työstämä vain paikallaan, eikä liikkunut?

Yksinkertaiseen kysymykseen yksinkertainen vastaus (jos jaksat lukea ja ymmärät kerralla, niin olet paljon fiksumpi kuin minä, mulla meni muutama vuosi oppia):

Jotta pystyt astumaan (tirsk) normaalisti, pitää sääriluusi päästä keikahtamaan nilkan ylitte. Se vaatii tietyn liikealan ylemmästä nilkkanivelestä. Mieluusti nilkka saisi mennä passiivisen liikealan puolesta 90 asteen kulmaan, tai tiukempaankin "koukkuun" eli dorsifleksioon, ylemmästä nilkkanivelestä. Liikealaa voi rajoittaa muutama asia, joista ylivoimaisesti yleisin on pohkeen, tavallisesti kaksoiskantalihaksen (m. gastrocnemius) kireys. Jos tuo liikeala ei ole riittävä, kuormittuu akillesjänne aika kovasti, kireä naru joutuu tiukille. Ja täytyy se liike tulla jostain jotta sen jalan yli pääsee rullaamaan. Tästä sitten seuraa muita tavallisia vaivoja akilleskireälle jalalle: keskijalan (tirsk) kivut (aka plantaarifaskiitti), päkiäkivut (aka mortonin neuralgia), lättäjalka (ylipronaatio asiaa tietämättömien ja kauppamiesten) termeillä, vaivasenluu, vasaravarpaat, tibialisposterior kivut... Sitten kun jalkaterä alkaa antamaan periksi, lättäjalaksi, alempi nilkkanivel antaa periksi, josta seuraa sääriluun kiertyminen sisään, polven sisäsyrjän kivut, lonkan ulkosyrjän kivut ja vähän lonkan mallista riippuen perseen työntyminen pitkälle ja alaselkäkivut. Tässä tilanteessa pohje pitää saada liikkuvaksi.

A.K.A biomekaniikkaa

Tosin voi akillesjänne kuormittua poikkeuksellisen kovasti myös normaalimittaisena. Yleensä sitten jalkapohjasta löytää 3 känsää: pikkuvarpaan tyvinivelen alta, 2-3 varpaiden tyvinivelten alta ja ukkovarpaan "varvasnivelen" sisäsyrjältä. Näitä ei normaalisti astuessa pitäisi olla. Ja ne ovat merkki ns. supinaattorikävelijästä (varpaat menosuuntaan, keskimääräisellä luustollahan ihmisapinan jalkaterien aurauskulma harittaa noin 8 astetta). Korkea jalkaholvi jne,etc,yms. Tässä tilanteessa pitää oppia pois tuosta kävelystä.

Mmm'kay?

Olen kyllä valitettavasti ne pari viikkoa töissäduunissahommissa, kun siellä nimimerkkiin @Kajsna sopiva amanullah listoilla näkyy. Ellen käy sitten katkaisemassa jalkaani tahi kättäni. Tai joku italiaano tekee musta käsilaukun lomareissulla.
Oooo! Ootpas etevä, jos oot osannu yhistää minun nimen ja nimimerkin! :D

Voi ny helevettiläine. Salilta lähin sillä ajatuksella poispäin, että pääsee pyörällä nopeeta kämpälle eikä tarvi pitkää kärsiä tuulen riepoteltavana. Pyörästa takakumi tyhjä. Fak. Kävelyks meni.
Kämpällä pääsin sit todistamaan kui hyvin mun parin viikon dietti on toiminu. Tuoli hajos alle. Onneks on vielä toinen tuoli. Jospa se kestäis loput kaksi viikkoa.

Onneks veto kulki mukavasti.

Oooo! Ootpas etevä, jos oot osannu yhistää minun nimen ja nimimerkin! :D

Voi ny helevettiläine. Salilta lähin sillä ajatuksella poispäin, että pääsee pyörällä nopeeta kämpälle eikä tarvi pitkää kärsiä tuulen riepoteltavana. Pyörästa takakumi tyhjä. Fak. Kävelyks meni.
Kämpällä pääsin sit todistamaan kui hyvin mun parin viikon dietti on toiminu. Tuoli hajos alle. Onneks on vielä toinen tuoli. Jospa se kestäis loput kaksi viikkoa.

Onneks veto kulki mukavasti.
Mullapa romahti eilen sänky alta :nolo:

Se oli waikeaa. Yksi amanuenssi aiemmin mainitulla sijoitusohjelmalla. :D
Haha :D No mä jo aattelinkin.... :D

Mullapa romahti eilen sänky alta :nolo:
Onneks mä oon nukkunu täällä pari viikkoa lattialla! :D Tuo sänky on jotenki outo. Tuntuu että tippuu jos vähänkää liikkuu. Kääntää kylkeä nii patja hytkyy vielä puol tuntia sen jälkee. Yhen yön nukuin siinä ja sit riitti. Tottunu vähän kovempaan.

Back
Ylös Bottom