Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Tuli tuossa viikolla hörppäistyä San Diegon alueen jenkkipienpanimo Ballast Pointin Grapefruit Sculpin IPA. Oli tosiaan nimensä mukaisesti greippiä riittämiin. Jopa vähän liiankin kuiva jälkimaku, kun nuo katkerot puraisee.
Ite en oo ihan tajunnut nykyistä IPA-trendiä. Tulee jotenkin mieleen tämmönen hipsteri-kulttuuri, jossa kaikki vaan nyökyttää päätään ja nostaa peukkua, kun siinä nyt on tosi iso IBU ja perusleiriltä tuttuja humalalajikkeita. Maailmassa on muitakin (paljon parempia) oluttyylejä ja tällainen trendikkyys ajaa panimoita väkertämään muotioluita. Onneksi Belgimunkkeja ei kiinnosta :)

np. juu suuk mii ool nait long

e paskempi,kapakka, vai mitä heeseeke

Minä,viihdyn: täälä

image.webp

Eilen tuli ravintelissa yksi nainen pyytämään, että voisinko hieroa häntä.

Tein työtä käskettyä.

Halusikohan peenistäni.

Vähän irman oloinen oli.

Mites muuuten män Kajsnan revvikuviot.

Ite en oo ihan tajunnut nykyistä IPA-trendiä. Tulee jotenkin mieleen tämmönen hipsteri-kulttuuri, jossa kaikki vaan nyökyttää päätään ja nostaa peukkua, kun siinä nyt on tosi iso IBU ja perusleiriltä tuttuja humalalajikkeita. Maailmassa on muitakin (paljon parempia) oluttyylejä ja tällainen trendikkyys ajaa panimoita väkertämään muotioluita. Onneksi Belgimunkkeja ei kiinnosta :)
Varsinainen IPA-buumihan IBU-hurjasteluineen oli ja meni jo aikaa sitten. Kotimainen suukin on vaan alkanut tottumaan niihin sen verran, että niistä on tullut vähän jo koko kansan olutta, mikä on pelkästään hieno juttu, että osataan juoda muutakin kuin vaaleaa lageria. Niille on kysyntää vaalean lagerin tavoin helposti juotavina joka paikan oluina, ja siksi niitä tehdään. Trendi kotimaisten pienpanimo-oluiden kanssa on tällä hetkellä erilaisten hybridien tekeminen ja mausteiden käyttäminen. Lisäksi tehdään rohkeammin vähän erikoisempia ja haastavampia oluttyylejä.

Oluen juojistakin löytyy aina tää porukka, joiden mielestä oma maku tai joku tyyli on ylitse muiden, mutta itse en osaa suhtautua tuohon kuin huvittuneesti. Jos tykkää belgeistä, niin hieno juttu, siellähän on loistavia tuotteita joukossa, mutta ei näiden keskinäisessä vertailussa ole mitään järkeä. Olut tilanteen ja juojan mukaan.

Olut tilanteen ja juojan mukaan.

Erittäin hyvin sanottu oluista. Mulla noi makumieltymykset tuntuu kulkevan ihan aalloittain, mikä tuntuu omasta mielestä ihan mukavalta, kun on lähimuistissa jotain vertailukohteita juurikin siitä meneillään olevasta tyylistä. Vertailu on mun mielestä ihan mukavaakin ja voisin kuvitella sen olevan kohtuullisen yleistä.

Viimeaikoina belgailaiset oluet on ollu eniten esillä, ja kohta jotain muuta kun nämä loppuvat. 75cl pulloja ei nyt tee mieli niin kamalasti availlakaan kun tekee mieli vähän seurata noita syötyjä kaloreitakin, kun yhdessä pullossa voi olla helposti 500-700kcal juomasta riippuen :D Maisteluseuraakaan, jonka kanssa tuollaisia jakais ei juuri ole, mutta en valita: sen siitä saa kun on mennyt noin isoja pulloja ostamaan. Harmi vaan, että netistä joutuu tilaamaan tai Tallinnasta roudaamaan lentolaukkua perässä vetäen, että saa riittävästi vaihtelua.

Alkosta ostaminen, tai suomalaisissa ravintoloissa maistelu on hyvin vähäistä hinnoista ja valikoimien suppeudesta johtuen. Näin ainakin näissä parissa "kotikaupungissa" joissa majailen.

Viimeksi muokattu:
Mulla noi makumieltymykset tuntuu kulkevan ihan aalloittain, mikä tuntuu sinänsä iha mukavaa kun on lähimuistissa jotain vertailukohteita. Voisin kuvitella sen olevan kohtuullisen yleistä.
Mukava se on ainakin maistella laajasti eri tyylisiä oluita. Noin muuten sellaiseen perus kulutukseen tulee itse valittua joku lageri, pale ale/IPA tai Guinness.

Alkossa oli yllättävän asiallinen valikoima, mitä nyt haettiin muutama tuote erääseen koulutukseen, mutta ei se todennäköisesti yhtään aktiivisemman harrastajan perässä pysy, ja enemmän valtavirtatuotteisiin sekin luonnollisesti pohjautuu. Täällä on onneksi nelisen ravintolaa, joissa vaihtuu tuotteet raanassa ja pullossa sen verran tiheään, että aina löytyy jotain uutta ja mielenkiintoistakin juotavaa, kun käy ihmettelemässä.

Varsinainen IPA-buumihan IBU-hurjasteluineen oli ja meni jo aikaa sitten. Kotimainen suukin on vaan alkanut tottumaan niihin sen verran, että niistä on tullut vähän jo koko kansan olutta, mikä on pelkästään hieno juttu, että osataan juoda muutakin kuin vaaleaa lageria. Niille on kysyntää vaalean lagerin tavoin helposti juotavina joka paikan oluina, ja siksi niitä tehdään. Trendi kotimaisten pienpanimo-oluiden kanssa on tällä hetkellä erilaisten hybridien tekeminen ja mausteiden käyttäminen. Lisäksi tehdään rohkeammin vähän erikoisempia ja haastavampia oluttyylejä.

Oluen juojistakin löytyy aina tää porukka, joiden mielestä oma maku tai joku tyyli on ylitse muiden, mutta itse en osaa suhtautua tuohon kuin huvittuneesti. Jos tykkää belgeistä, niin hieno juttu, siellähän on loistavia tuotteita joukossa, mutta ei näiden keskinäisessä vertailussa ole mitään järkeä. Olut tilanteen ja juojan mukaan.

Taisit käsittä tarkoituksella kirjoitukseni väärin ?
Tottahan toki itsekin suosin erilaisia oluttyylejä eri tilanteissa ja fiiliksissä. Tuolla Belgimunkkeihin viittauksella tarkoitin lähinnä sitä, että Belgimunkkeja ei trendit kiinnosta.

Olen kyllä slti tyystin eri mieltä siitä, että IPA-buumi olisi jotenkin menneen talven lumia. Ehkä mahdollisimman katkeran tavaran metsästys on väistynyt, mutta kyllä IPA tyylilajina on se, mitä hypetetään ja mitä sen vuoksi tehdään muiden tyylilajien kustannuksella. Voidaan toki kutsua sitä vaikka Session IPA:ksi Fruit IPA:ksi tai ihan miksi vaan halutaan. Kaikkein naurettavimpana ehkä Black IPA, jossa nyt ei ole terminä yhtään mitään järkeä ja IPA on lisätty nimeen vain, koska se on hottia shittiä.

Mun mielestä mistään alkoholituotteista puhuminen on tekotaiteellista paskaa, mutta mä olenkin mä.

Itsekään en isommin välitä niistä puhumisesta. Juon kyllä. Mielelläni.

Maha täynnä Amarillon burgeria. Huhhuh.

Back
Ylös Bottom