Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Mulla on kanssa aika ultramassiivinen bodari-olo, kun söin tänään kanaa ja riisiä.
Illalle meen vielä puntille ainoon kerran tällä viikolla, niin se kruunaa tämän HC-bodari lifestylen.

Nyt on Sarasvuon uusin luettavana. Todella jännittävää.
bookcover_9789511285212.jpg

Joko ylikirjastonhoitaja Sniffari on tutustunut? Vai uppoaako näin joulun alla paremmin esim alkon katalooki?

Influenssarokote törkätty olkapäähän, saapa nähä nostaako kuumeen. Joululahjatkin kävin ostamassa.
Oliko alan ihmisenä tuollainen pakko ottaa, vai onko aina ollut tapana?

Itse kun taas muutenkin sairastan harvoin, niin en yhtäkään ylimääräistä piikkiä halua ottaa. Toisaalta taitaa olla kaikki piikit vielä voimassa. Ainoa mikä uupuu on japanin aivokuume. Piti joskua ottaa varuiks töiden takia. En kyllä tykännyt ajatuksesta ottaa rokotteita turhanpantiksi, mutta oli pakko.

Oliko alan ihmisenä tuollainen pakko ottaa, vai onko aina ollut tapana?

Ei sitä kukaan pakota, mutta itse ainakin otan. Influenssan voi kumminkin "sairastaa" lähes oireettomana ja levittää sitä. Ja kun työssä on aika paljon tekemisissä vanhempien ja heikkokuntoisempien ihmisten kanssa...sellaisten joille tauti voi olla kohtalokas...niin miksi en pienentäisi heidän riskiä sairastua? Ei siitä mitään haittaakaan ole, eikä se kipeä olkapää niin kamala asia ole.

edit: plus kun itse olet sairastanut kunnon influenssan pariin kertaan niin ei nappaa kyllä yhtään sairastaa moista tautia yhtään ylimääräistä kertaa.

Niin siis ymmärrän kyllä jos hyöritään ja pyöritään heikompien seassa, niin onhan se hyvä ottaa jotta ei heihin sitä ainakaan tartuta.

Itse en taas ole nähnyt asiaa omalla kohdallani järkevänä. Sairastan harvoin + en kannata muutenkaan ihmisten ylenpalttista lääkitsemistä turhaan. Jos aihetta on, niin silloin lääkettä naamaan.

Toisaalta pitää koittaa etsiä myös vaihtoehtoista parannuskeinoa. Auttaisiko fysioterapia, omt tai vaikka "kansanparantaja" esim kipeän olkapään kipuihin leikkauksen sijaan.

Lääkkeissä taas pian alkaa antibiooteistakin tehot loppua, kun niitä määräillään niin helpolla. Eihän se lääkärille helppoa ole, kun potilaalle ei burana kelpaa ja vingutaan antibiootteja. Mutta pian on vuoristotkin pengottu ja sitten ollaan pulassa, kun ei enään dropit tehoa :)

Auttaisiko fysioterapia, omt tai vaikka "kansanparantaja" esim kipeän olkapään kipuihin leikkauksen sijaan.

Lääkkeissä taas pian alkaa antibiooteistakin tehot loppua, kun niitä määräillään niin helpolla. Eihän se lääkärille helppoa ole, kun potilaalle ei burana kelpaa ja vingutaan antibiootteja. Mutta pian on vuoristotkin pengottu ja sitten ollaan pulassa, kun ei enään dropit tehoa :)

Kun vain tietäisitkin mitä vinkumista niiden antilooppien ja leikkausten perään tässä on 10 vuoden aikana jo ehtiny kuulemaan. Voi luoja. Ihmisten usko leikkausten kipua poistavaan voimaan on ihan uskomaton, vaikka faktisesti leikkauksessa ei voi tehdä mitään muuta kuin katsella ympärilleen. Kaikki ehdotukset fysioterapia/lepo/kuntoutus hoidosta menee ihan hukkaan kun on omassa mielessä päätetty että vain leikkaus auttaa.

Niin siis ymmärrän kyllä jos hyöritään ja pyöritään heikompien seassa, niin onhan se hyvä ottaa jotta ei heihin sitä ainakaan tartuta.

Itse en taas ole nähnyt asiaa omalla kohdallani järkevänä. Sairastan harvoin + en kannata muutenkaan ihmisten ylenpalttista lääkitsemistä turhaan. Jos aihetta on, niin silloin lääkettä naamaan.

Toisaalta pitää koittaa etsiä myös vaihtoehtoista parannuskeinoa. Auttaisiko fysioterapia, omt tai vaikka "kansanparantaja" esim kipeän olkapään kipuihin leikkauksen sijaan.

Jos päätä kutittaa sisäpuolelta, niin kannattaa kokeilla klassista afrikkalaista lääketiedettä.

Kun vain tietäisitkin mitä vinkumista niiden antilooppien ja leikkausten perään tässä on 10 vuoden aikana jo ehtiny kuulemaan. Voi luoja. Ihmisten usko leikkausten kipua poistavaan voimaan on ihan uskomaton, vaikka faktisesti leikkauksessa ei voi tehdä mitään muuta kuin katsella ympärilleen. Kaikki ehdotukset fysioterapia/lepo/kuntoutus hoidosta menee ihan hukkaan kun on omassa mielessä päätetty että vain leikkaus auttaa.

Itse taas mielellään tekisi kaikkensa, ettei veitsen alle ikinä joutuisi. Nytkin on olkapäät taas niin morjensta pöytään perseellään, että itkettäis ellen eläis suloisessa tosiasioilta pakenemisen tilassa. Torstaina fyssarille (onneks on hyvä työterveyshuolto) ihmettelemään, mitä näille perkeleen rempuloille tehdään ja onko ne edes ihan oikeilla paikoillaan. Tai jänteet sen enempää. Huoh. Paskoista varaosista tehty akka.

Oikein. Ei ole sellaista kipua mitä kirurgi ei pystyisi pahentamaan.
Varsinkin kun on kyse olkapäistä. Leikkausennusteet vissiin aika hirveitä. Yks työkaveri aina valittelee olkapäitään ja on vissiin väkisin itseään johonkin leikkausjonoon tunkemassa. Koitin sitten kysellä millaista kuntoutusta on tehnyt. "Oomminä kuntouttanu vaikka miten!" Kyselin sitten, että kuinka pitkäjänteisesti ja millä intensiteetillä on kuntouttanu. No niinpä niin. Ei oo paljon panostanut sitten oikeasti, jännä ettei helpotu.

Nilkan leikkaus oli iha mukava reissu. Tais se jopa olla tarpeenkin. Muista ei sitten tarvikaan sanoa yhtikäs mitään... Eipä niistäkään "turhaan" oo tehty ku yks.

Influenssarokote törkätty olkapäähän, saapa nähä nostaako kuumeen.

Mä otin kuun vaihteessa. Tuli vain paikallista arkuutta.

Rokotteitahan ei oteta vain itseä varten vaan myös niitä ympärillä olevia varten, jotka eivät rokotetta voi ottaa. Laumaimmuniteetti on paras immuniteetti.

Toki influenssapiikki on vähän omanlaisensa kun se pitää vuosittain uusia.

Nyt kun oon ison leikkauksen aikuisiällä käynyt, en kyllä uuteen halua mennä jos vaan voin välttää. Tosin tähän leikkaukseen liittyy monilla uusi iso leikkaus n. 2 vuoden jälkeen... Ehkä olen onnekas.

Back
Ylös Bottom