Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Alitehoisella Taunuksella kiskotaan jäähallin kokoista asuntovaunua. Siinä se vasta lomafiilis nousee kun kytkee kiimaliiterin auton perään ja lähtee vaikka Norjaan, perheen isä haaveilee vuonoon ajamisesta koko matkan. Perille päästyä kaivetaan ruisleivät voipaperista ja juodaan kossupullosta maitoa. Lapset itkee ja nainen haluaa tehdä jotain turistipaskaa joka päivä, isä haaveilee yhä vuonosta.

Oot selkeästi päässyt kokeilemaan :D
Norjassa jos haluaa liikkua, niin Hurtigruten on kuulemma aika hieno.

Asiasta seitsemänteen, tulin tänään siihen johtopäätökseen, että etukuormaaja on sitten tissien ja Kalashnikovin jälkeen paras keksintö.

Torstai-illan mojito.
IMG-20140703-WA0012.webp

Oot selkeästi päässyt kokeilemaan :D
Norjassa jos haluaa liikkua, niin Hurtigruten on kuulemma aika hieno.

Asiasta seitsemänteen, tulin tänään siihen johtopäätökseen, että etukuormaaja on sitten tissien ja Kalashnikovin jälkeen paras keksintö.
En jumalauta ole kokeillut :D kunhan vain maalailin kuvan suomalaisesta kesälomasta.

Etukuormaajasta olen samaa mieltä.

Mä olin ennen tosi hyvä nukkumaan. Nykyään sitä herää yhdesti, kahdesti tai kolmestikin yössä, aivan ilman syytä. Tavallaan siihen on tottunu, tavallaan se on ihan helvetin vittumaista. Aamulla ei nimittäin ikinä oo olo kovin levännyt.

Mää taas yleensä nukun kun tukki, mutta edellisyönä nukuin noin 16 h. Joten se vähän verotti tän yön unia.

Helle sais juu tulla, niin pääsis pötköttään aurinkoon! Tai ainakin pystyis oleen ilman paitaa paleltumatta.

Mä olin ennen tosi hyvä nukkumaan. Nykyään sitä herää yhdesti, kahdesti tai kolmestikin yössä, aivan ilman syytä. Tavallaan siihen on tottunu, tavallaan se on ihan helvetin vittumaista. Aamulla ei nimittäin ikinä oo olo kovin levännyt.
Loppuuko sulla treenit mihin aikaan illasta? Jos on yli tunnin painit, niin keho alkaa tuottaa kortisolia ja jos treenit loppuut vaikka klo 21, niin syy on varmasti siinä.

Loppuuko sulla treenit mihin aikaan illasta? Jos on yli tunnin painit, niin keho alkaa tuottaa kortisolia ja jos treenit loppuut vaikka klo 21, niin syy on varmasti siinä.
Mun painit loppui aina suunnilleen kahdeksan maissa, puol ysiltä viimeistään jos otin treenin jälkeen rauhalliset venyttelyt. Nythän en oo paininu yli viikkoon, mutta stressi varmaan aiheuttaa. Tätä uniongelmaa on nyt ollu jo pidempään, unenlaatu on heikentyny ja herään tosi helposti. Välillä taas nukahtamisen kanssa on ongelmaa. Sanovat että tuolla korvien soimisella on vaikutusta asiaan ja siihen suositellaan hiljaista musiikkia yöksi. Mun unet vaan on niin kevyet että heräilen sitten myöhemmin siihen musiikkiin. Vaikiaa :)

Toisaalta siinä kevytunisuudessa on hyvätkin puolet, ni herää yöllä esim päälle jääneeseen rasvakeittimeen, eikä pala koko rivari :rolleyes:

Kerran herääminen on vielä täysin normaalia, en edes muista olenko joskus nukkunut tyyliin 8h yhteen soittoon, mutta jos kovin katkonaiseksi menee, niin se ei toki ole mukava juttu. Stressi ja nukkumisesta murehtiminen helposti näkyy unessa ja unen saamisessa, joten pitäisi varmaan pyrkiä vaikuttamaan siihen, mikä stressiä aiheuttaa, ja koittaa vähentää kaikenlaista (turhaa) murehtimista. Mitä se kenenkin kohdalla sitten tarkoittaakaan.

Heh, "lopeta stressaaminen" varmaan särähtää melkoisesti stressaantuneen ihmisen korvaan, mutta eron on kyllä huomannut näin opintovapaalla ollessa :) Ei ole tietoakaan mistään uniongelmista, kun ei tarvitse ottaa stressiä nukkumisesta tai juuri mistään muustakaan.

Mullakin on ollut viime aikoina taas ongelmia nukahtamisessa, johtuen varmaan elämänmuutoksista jotka ovat edessä ensi syksynä. Typerää miettiä keskellä lomaa tuollaisia asioita, mutta olen lähipiirissäni kuuluisa stressaamisestani :D

Nukkuuko ihmiset oikeasti nukahtamisesta suoraan herätykseen? Ikinä en ole nukkunut koko yötä yhteen putkeen. Aina tulee herättyä se 2-3 kertaa, tosin sen verran siinä ollaan hereillä, että juuri ja juuri kylkeä ehtii kääntää.

Sitte on tietty melatoniini. Ei varmaan pätki unet sen kans, ainakaan mulla.

Mulla ei ikinä pätki uni, mutta jos otan melatoniinin nukahtamista jeesaan, niin sit herään yöllä 5-6krt ja koko yön tuntuu kun olisin puoliks hereillä ja pystyn "herättään" itteni missä vaiheessa yötä vaan. Todella ärsyttävää, ei siis sovi mulle ilmeisesti. Vloppusin pystyn kyl vetään vaikka 10h kevyesti heräämättä kertaakaan. Tosin saattaa vaikuttaa, että viikot vedän jollain 5-6h yöunilla lähes aina.

^ itellä oli kans nukahtamisvaikeuksia, lähinnä stressin takia ja melatoniini olikin käytössä yhtäjaksoisesti about marras-toukokuu. Ja apua kyllä oli. Sen jälkeen kokeillu olla ilman ja nyt viime päivinä menny taas vähän pyörimiseks (mm-kisatkin vähän sotkenu unirytmiä) niin sorruin viime yönä taas purkille ja sit kun oli kolmas 3mg menny huiviin niin loppui se rimpuilu.
Ainakin itellä kaikista olennaisinta on/olis nukkua aina samaan aikaan, esim 22:30-04:30 niin uni tulee parhaiten. Myös viikonloppusin.

Joo tiedetään, ei sitä noin pitäis käyttää

Nukkuuko ihmiset oikeasti nukahtamisesta suoraan herätykseen? Ikinä en ole nukkunut koko yötä yhteen putkeen. Aina tulee herättyä se 2-3 kertaa, tosin sen verran siinä ollaan hereillä, että juuri ja juuri kylkeä ehtii kääntää.
Mä siis herään ihan kokonaan, en sillä tavalla että vain kylkeä kääntäisin, vaan olen aivan täysin valveilla. Tämä kun toistuu muutaman kerran yössä ja joka heräämisen kohdalla pyörin hereillä 15-45min, niin voin kertoa että alkaa vaikuttaa...

Back
Ylös Bottom