Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Huomenta. Aja 10km, pysähdy tankille ja huomaa että lompakko jäi toisen takin taskuun. Aja 10km kotia hakemaan se ja huomaa ettei se olekkaan takin taskussa, vaan autossa apukuskin penkillä. Aja takaisin tankille, tankkaa ja lähde ajamaan kouluun.

Kyllä oli vakuuttava alku tähän harmaaseen torstaiaamuun. Kohta joku varmaan kertoo, että on vasta keskiviikko.

Olipa rauhaton yö. Ensimmäiset kolme tuntia hypin junasta toiseen, myöhästyin yhdestä ja sitten en päässyt ulos toisesta. Heräsin ja totesin itselleni, että seuraavat kolme tuntia voi olla tässä ihan kotona vaan, omassa sängyssä, ei tartte juosta minnekään. No joku tulipalo sytty kuitenkin ja palomiehet tuli sammutustöiden jälkeen mulle vittuilemaan vaikken ollut edes ansainnut sitä. Perkele. Että näin hyvin levätyn yön jälkeen reippaana katsomaan kuinka ympäri seiniä on oma valtakunta...

10_august_model_10.webp

Meillä herättiin kolmesti viime yönä siihen, kun koira sai telkkarin päälle. Kohtuullinen lahjakkuuden osoitus elukalta, varsinkin kun kaksi viimeistä kertaa se avasi töllön ilman kaukosäädintä. Kolmannen kerran jälkeen johtojen saaminen takaisin seinään oli liikaa, eli kolmesta eteenpäin on kuitenkin nukuttukin :D

Piti ihan googlettaa, että mikä helvetti on "bulletproof-kahvi". Itse ottaisin kofeiinini mieluiten aukiolotippana laskimoon.

Se alkais muuten olemaan pian dieetin paikka. Päässy vähän elopainoa kertymään ja ei tosiaankaan lihaksena. Kuvitella, että vielä hetki sitten olin ihan hyvässä kondiksessa.

Piti ihan googlettaa, että mikä helvetti on "bulletproof-kahvi". Itse ottaisin kofeiinini mieluiten aukiolotippana laskimoon.

Se alkais muuten olemaan pian dieetin paikka. Päässy vähän elopainoa kertymään ja ei tosiaankaan lihaksena. Kuvitella, että vielä hetki sitten olin ihan hyvässä kondiksessa.
Elämän kovia käpyjä.

Nyt kun Ukrainan tilanne herättää keskustelua Suomessa niin kysynkin arvon sotaherroilta seuraavaa:
Millaiset velvollisuudet ulkomailla vakituisesti asuvalla suomalaisella, asevelvollisuutensa suorittaneella miehellä, on liikekannallepanon ja sitä mahdollisesti seuraavan sodan suhteen?
En löytänyt Finlexistä tarkkaa vastausta, mutta olettaisin että mukana on oltava kun sotilasvala on vannottu.

Tottakai sä ny isänmaatas tuut puolustamaan.

MVC-714F.webp

Menolippu suomeen tai autobahnia yhtäviivaa lautalle. En tiiä miten proseduurien ja lakikirjojen mukaan, mutta timmin perseeni tuntumalla. Ja oishan se kiva sotia oman maan kanssa.

..

Paitsi jos asuu Uudessa-Seelannissa. Se on niin kiva paikka, ettei sieltä tarvii tulla.

Itse käyn kertailemassa sen 4-5krt/vuosi. Kotoota löytyy kaikki hepenet. Viime kesän kertauksilta nappasin tän otoksen Elinasta, kiva mimmi. Yhteisiä mettäleirejä sillon tällön.

sexy_military_girl.webp

Täytynee kysäistä konttorilta. Viimeksi kun kysyin tietoa sodanajansijoituksesta niin kertoivat että lisätietoa antaa ainoastaan Dragsvikin toimisto, joka on avoinna virka-aikaan tiettyinä päivinä. Ei ollut ihan se vastaus, mitä Niinisalossa palvellut, ulkomailla asuva, olis odottanut :)

Nyt kun Ukrainan tilanne herättää keskustelua Suomessa niin kysynkin arvon sotaherroilta seuraavaa:
Millaiset velvollisuudet ulkomailla vakituisesti asuvalla suomalaisella, asevelvollisuutensa suorittaneella miehellä, on liikekannallepanon ja sitä mahdollisesti seuraavan sodan suhteen?
En löytänyt Finlexistä tarkkaa vastausta, mutta olettaisin että mukana on oltava kun sotilasvala on vannottu.

Asevelvollisuus ei pääty varusmiespalvelun päättyessä. "Jokainen miespuolinen Suomen kansalainen on asevelvollinen sen vuoden alusta, jona hän täyttää 18 vuotta, sen vuoden loppuun, jona hän täyttää 60 vuotta, jollei jäljempänä toisin säädetä." (Asevelvollisuuslaki 2 § 1 mom) Asevelvollinen, joka ei ole palveluksessa, kuuluu joko reserviin tai varareserviin. Reserviin kuuluvat voidaan määrätä ylimääräiseen palvelukseen kriisin uhatessa, ja liikekannallepano voi koskea sekä reserviä että varareserviä.

Ymmärtäisin tämän niin, että myös ulkomailta voidaan määrätä tulemaan puolustamaan maata.

Laitoin kysymyksen Uudenmaan aluetoimistolle (LOL!!), katsotaan millaisen vastauksen kanssa palaavat. Noissa säännöissä on kuitenki paljo poikkeuksia esim. kertausharjoituksiin ei tarvi osallistua jos on vakituisesti ulkomailla asuva jne jne.

Back
Ylös Bottom