Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Mä olen kärsinyt fyysiset rangaistukset lapsena, enkä koe kasvaneeni mitenkään vinksalleen. Yleensä riitti jo pelkkä uhkailu, varsinkin jos edellinen selkäsauna oli vielä tuoreessa muistissa. Mä olen ollu muutenki niin mahdoton kakara pienenä, ettei muhun varmaan muu ois tepsinytkään.

Sä et oo tainnu Alyssa nähdä näitä nykylapsia ihan hetkeen? Näitä "vapaan kasvatuksen" satoa? Pienellä tukistuksella tai luunapilla saisi paljonkin muutosta aikaan. Yleensä riittää kerta, jonka lapsi muistaa pitkään. Kasvaahan lepertelylläkin ne lapset - ja päätyvät ties minne. Taas yksi syy olla tekemättä lapsia.

Lempeillä keinoillakin saa kasvatettua lapsistansa kunnon kansalaisia - jos ovat sopivan "luonteisia" ts. syntymästään kilttejä lapsia. Harva vanhempi kuitenkaan muistaa olla johdonmukainen alusta asti, jolloin mennään metsään heti alkujaan.

Minä olen uhkaillut meidän junnuja keskitysleirillä...

Mitenköhän tämä ei yllätä minua yhtään.. :)

Ma oon saanut kunnolla vitsasta perseelle useasti :( Mika on johtanut siihen etta omilla (mahdollisesti tulevilla) lapsillani en ikina kayta fyysisia kurituskeinoja. Jos sanomalla ei saa viestia perille, on kasvatuksessa menty metsaan jo aikoja sitten eika hakkaaminen enaa auta siihen...

Itse en luunappia tai satunnaista tukistusta pahempaa ole kokenut, vitsalla kylläkin uhkailtiin. En minäkään ajatellut (mahdollisia) lapsiani mäiskimään ruveta, mutta nykyään ollaan menty jo vähän naurettavuuksiin. Esim. vanhassa koulussa kuulemma ärsyttävät erästä kireäpipoista opettajaa tarkoituksella, jotta saisivat tämän raahaamaan heidät ulos luokasta, ja tällöin saamaan varoituksen. En tiedä, onko tämä oikeasti mahdollista, mutta tällaista kuullut. Eipä sillä, kaverini ovat jo kauan sanoneet, että minun lapseni pitää ottaa huostaan, koska suunnitelmissani on opettaa heille liikaa kieliä.

Minua on tukistettu, annettu luunappeja, käsketty ottamaan hattu pois päästä sisälle mennessä ja vaadittu katsomaan ihmisiä suoraan silmiin. Tuliko minusta tämän takia huono ihminen? En muuten ymmärrä, miksi enää ei kouluissa ilmeisesti pahemmin huomauteta pipon tai lätsän pitämisestä päässä sisätiloissa.

Faija sano että jos ne oli veljensä kanssa tehny jotain jäynää niin niiden faija käski niitten ite hakea vitsan ulkoa ja sit kun sen vei faijalle niin sai selkään :D Melko nöyrää. Jos toi kuulemma liian pienen risun niin ei kun takasin hakemaan uutta..

Mun mielestä pikkulapsien piekseminen ja rääkkääminen on surullista. Aikusella pitäisi olla sen verran voimaa, että kurinpito on suoritettavissa ilman tarpeettoman kovia otteita.

En muuten ymmärrä, miksi enää ei kouluissa ilmeisesti pahemmin huomauteta pipon tai lätsän pitämisestä päässä sisätiloissa.
Koska ne tulee suurella todennäköisyydellä silmille, haistattelee ja haukkuu. Eikä tää oo vitsi. Samanlaista käytöstä on odotettavissa jo päiväkoti-ikäisiltä. 5-vuotiaan suusta kuultu "haista vittu" tai "haista paska" ei oo mikää harvinaisuus.

Mä olen kärsinyt fyysiset rangaistukset lapsena, enkä koe kasvaneeni mitenkään vinksalleen. Yleensä riitti jo pelkkä uhkailu, varsinkin jos edellinen selkäsauna oli vielä tuoreessa muistissa. Mä olen ollu muutenki niin mahdoton kakara pienenä, ettei muhun varmaan muu ois tepsinytkään.

Sä et oo tainnu Alyssa nähdä näitä nykylapsia ihan hetkeen? Näitä "vapaan kasvatuksen" satoa? Pienellä tukistuksella tai luunapilla saisi paljonkin muutosta aikaan. Yleensä riittää kerta, jonka lapsi muistaa pitkään. Kasvaahan lepertelylläkin ne lapset - ja päätyvät ties minne. Taas yksi syy olla tekemättä lapsia.

Lempeillä keinoillakin saa kasvatettua lapsistansa kunnon kansalaisia - jos ovat sopivan "luonteisia" ts. syntymästään kilttejä lapsia. Harva vanhempi kuitenkaan muistaa olla johdonmukainen alusta asti, jolloin mennään metsään heti alkujaan.

Lepertelyn ja hakkaamisen valiin mahtuu paljon valimuotoja. En pida esim. nurkkaan jaahylle raahaamista tai pienta luunappia kammenelle pahana, mutta tukistaminen, lyominen ja vitsalla kurittaminen on liikaa.

Minakin kasvoin ihan hyvin kurittamisesta huolimatta (huom. huolimatta, ei sen takia), mutta ei se ole mielestani syy hyvaksya moista. Vaikka lapsi tekisi mita kolttosia, ei ole oikein satuttaa lasta vaan silloin pitaa vanhemman katsoa peiliin ja asettaa lapselle tiukemmat rajat. Olen nahnyt nykyajan lapsia, mutta en laittaisi heidan kaytostaan (ainakaan yksinaan) kurituksen puutteen syyksi. Niiden lasten vanhemmat yleensa tekevat paljon sellaisia asioita mita itse paheksun.

Jos mulla on ikina lapsia, he ovat luonnollisestikin kiltteja pienia enkeleita joita ei edes tarvitse komentaa ;)

Lepertelyn ja hakkaamisen valiin mahtuu paljon valimuotoja. En pida esim. nurkkaan jaahylle raahaamista tai pienta luunappia kammenelle pahana, mutta tukistaminen, lyominen ja vitsalla kurittaminen on liikaa.

Minakin kasvoin ihan hyvin kurittamisesta huolimatta (huom. huolimatta, ei sen takia), mutta ei se ole mielestani syy hyvaksya moista. Vaikka lapsi tekisi mita kolttosia, ei ole oikein satuttaa lasta vaan silloin pitaa vanhemman katsoa peiliin ja asettaa lapselle tiukemmat rajat. Olen nahnyt nykyajan lapsia, mutta en laittaisi heidan kaytostaan (ainakaan yksinaan) kurituksen puutteen syyksi. Niiden lasten vanhemmat yleensa tekevat paljon sellaisia asioita mita itse paheksun.

Jos mulla on ikina lapsia, he ovat luonnollisestikin kiltteja pienia enkeleita joita ei edes tarvitse komentaa ;)
Totta, siihen mahtuu paljon välimaastoon. Lapsissa on kuitenkin hirvittävästi eroja, kilttien lasten vanhempien on vaikea ymmärtää, miten toiset eivät saa lapsiaan kuriin. Samaten eri ikävaiheet vaikuttaa paljon. Alle 3-vuotiaiden touhut menee vielä kokeilun ja uuden oppimisen piikkiin, 3-5-vuotiaat alkavat olla jo niin isoja, että tiukat rajat on asetettava. Tytöt ovat yleisesti "helpompia" kuin pojat, pojilla on energiaa enemmän kuin laki sallii. Tämän ikäiset ymmärtävät jo puhetta ja tekojensa seurauksia. 5-vuotiaasta eteenpäin homma on suhteellisen helppoa, jos pohjatyö on tehty oikein. Murrosikä onkin asia erikseen. :D

Vähän pieleen menneen kasvatuksen virheet saa "korjattua" pienellä tukistuksella / luunapilla oikeassa kohdassa oikealla tavalla suoritettuna. Harvoin taitaa tulla tilanteita, että vaatisi yhtään kovempia rangaistuksia. Jäähypenkki on myös hyvä, jos sitä osaa käyttää. Pitäis vaatia kasvatus-kursseja käytäväks ennen kuin hankkii lapsia, moni ongelma poistuis. :D Samaten ois ihan tervetullutta Suomeenki Jenkkilän malli "huolehdi kananmunasta / jauhopaketista viikko kuin se olisi oikea lapsi". Opettais monelle teinille, mitä se lapsen kanssa oleminen oikeasti on.

Mikään ei oo sen ärsyttävämpää kuin lasten kasvatuksesta jeesustelijat joilla ei oo lapsia. Ei sillä , että kannattaisin ruumiillista kuritusta. Yksi parhaita kliseitä on juuri tuo Alyssan: jos lapsi käyttäytyy huonosti niin aseta selkeät rajat.

Edit: tosiaan puheella pitäisi selvitä, mutta sano se 2-5 v vatipäälle jolla ei ole kapasiteettia ymmärtää kaikkea mikä on kielletty ja mieli tekee ja ja ja.. Pointtina se, että sen ymmärtää vasta kun se eteen asettuu. Katsoo sitten kaupassakin muita vanhempia vähän eri silmin.

Vähän pieleen menneen kasvatuksen virheet saa "korjattua" pienellä tukistuksella / luunapilla oikeassa kohdassa oikealla tavalla suoritettuna.

Eipä tuolla korjata mitään, joskus vain pahennetaan asiaa. Lasten kasvatuksen suurin ongelma on minusta siinä, että hyvin usein aikuisetkin vain kuvittelevat olevansa oikeassa jossakin asiassa ja vievät sen läpi. Sellainen ei ole hyvä esimerkki lapselle, joka oppii välittömästi, että vahvemman oikeudella voittaa.

Eipä tuolla korjata mitään, joskus vain pahennetaan asiaa. Lasten kasvatuksen suurin ongelma on minusta siinä, että hyvin usein aikuisetkin vain kuvittelevat olevansa oikeassa jossakin asiassa ja vievät sen läpi. Sellainen ei ole hyvä esimerkki lapselle, joka oppii välittömästi, että vahvemman oikeudella voittaa.

Taas on niin siniset silmät minkä lävitse maailmaa katsotaan. Mikään ei ole säälittävämpää kuin 4-vuotias perheenpää ja näitäkin näkee. Aikuinen on aikuinen ja keskustella lapsen kanssa toki täytyy, mutta jos sen auktoriteetti aseman antaa pois niin 12-v Liisa toteuttaa itseään kylän Jonnejen kanssa ihan takuulla.

Kyllä se ainakin pitää hyvin kurissa kun pelkää faijaansa niin paljon että riittää että se vähän ärähtää niin asia menee perille :D Mulla on kyllä ylivoimasesti paras faija mitä löytyy. Jos mutsi ei saanu mua joskus kuriin niin se soitti faijalle niin silloin kyl melkein riitti että se uhkas soittavansa.

Eli jos lapsi haluaa talvella hypätä alasti sillalta jokeen, sen on annettava tehdä niin, koska aikuinen ei välttämättä ole oikeassa kieltäessään asian?

Kuten Spidey kirjoitti, välillä on otettava vähän raskaammat keinot käyttöön, ihan jo lapsen oman turvallisuuden takia. En vieläkään puhu hakkaamisesta, mutta jos lapsi juoksentelee vailla järkeä parkkipaikalla, eikä usko sanomisia, on tehtävä jotain radikaalia, ettei lapsi jää auton alle. Joku tulee viisastelemaan, että olisihan asian voinut ennaltaehkäistä, eikä ottaa lasta mukaan tai pitää kädestä kiinni parkkipaikalla ollessa. Toki, mutta jos on yksin lapsen kanssa, kädet täynnä kasseja, mistä kolmas käsi?

Mun mielestä lapsen pitää päästä itse oppimaan ja kokemaan mahdollisimman paljon, eikä vain tehdä asioita sen takia, että aikuiset sanoo. Jokin roti kuitenkin asiassa oltava, aikuisen pitäisi olla sen verran elämää nähnyt ja kokenut, että siihen tukeutumalla pystyy päättämään, onko jokin asia turvallista / fiksua vai ei. Jos ei tähän kykene, ei pitäisi hankkia lapsia. Lasten kasvatus ja turvaaminen kuuluu kuitenkin vanhemmille. Mihin lapsi voi luottaa, jos ei siihen, että vanhemmat on aina tukena ja turvana ja ajattelevat lapsensa parasta? Aina ei voi tietysti onnistua, jokainen meistä on vain ihminen ja virheitä tulee varmasti tehtyä. Mieluummin mä kuitenkin annan yhden luunapin liikaa kuin liian vähän, jos seurauksena on auton alle jäänyt lapsi.

Eli jos lapsi haluaa talvella hypätä alasti sillalta jokeen, sen on annettava tehdä niin, koska aikuinen ei välttämättä ole oikeassa kieltäessään asian?

Tarkoitin enemmän sitä, että aikuisen pitäisi pystyä perustelemaan lapselle miksi jokin on väärin. Sen sijaan että tulee luunappia tai tukistusta joka välissä. Itse huomasin jo nuorena, että ei aikuiset välttämättä ole oikeassa, vaan puhuvat paskaa. Ironista kyllä, ehkä juuri sen vuoksi minusta tuli tällainen. Aloin kiinnittää huomiota epäkohtiin ja teen sitä edelleen menestyksekkäästi.

Tarkoitin enemmän sitä, että aikuisen pitäisi pystyä perustelemaan lapselle miksi jokin on väärin. Sen sijaan että tulee luunappia tai tukistusta joka välissä. Itse huomasin jo nuorena, että ei aikuiset välttämättä ole oikeassa, vaan puhuvat paskaa. Ironista kyllä, ehkä juuri sen vuoksi minusta tuli tällainen. Aloin kiinnittää huomiota epäkohtiin ja teen sitä edelleen menestyksekkäästi.
Toki pitää perustella, mutta eri asia, ymmärtääkö lapsi sen. Taas palataan ikäkysymykseen. Mä pidän varoitus-systeemistä, antaa lapselle mahdollisuuden parantaa käytöstään "oma-aloitteisesti". 2 x varoitus, kolmannella rangaistus, riippuen tilanteesta ja "rikkeestä" mikä se milloinkin on. Tällä keinolla on telkkarissaki saatu hyviä tuloksia aikaan. :D Vaatii vain paljon kärsivällisyyttä ja loputtomasti johdonmukaisuutta.

Tietenkään ei pidä tukistella ja näpsäytellä luunappeja mielivaltaisesti, "juoksit väärässä kohdassa, vaikka en asiasta maininnut", "et vienyt leluja laatikkoon vaikka pyysin kerran" jne. Mä olen kyl aina rangaistuksen annettuani kertonut lapselle syyn ja asia on sillä käsitelty, jatketaan "puhtaalta pöydältä". Jotkut tuntuu pitävän lasta automaattisesti pahana, jos on villi ja käyttäytynyt aiemmin huonosti, jolloin on ennakkoluuloja, jotka vaikuttavat negatiivisesti lapseen suhtautumisessa. "Puhtaalta pöydältä" jatkettaessa tätä ei tule, vaan jokainen "rike" on ns. uusi.

Kuten Spidey kirjoitti, välillä on otettava vähän raskaammat keinot käyttöön, ihan jo lapsen oman turvallisuuden takia. En vieläkään puhu hakkaamisesta, mutta jos lapsi juoksentelee vailla järkeä parkkipaikalla, eikä usko sanomisia, on tehtävä jotain radikaalia, ettei lapsi jää auton alle. Joku tulee viisastelemaan, että olisihan asian voinut ennaltaehkäistä, eikä ottaa lasta mukaan tai pitää kädestä kiinni parkkipaikalla ollessa. Toki, mutta jos on yksin lapsen kanssa, kädet täynnä kasseja, mistä kolmas käsi?

Mun mielestä lapsen pitää päästä itse oppimaan ja kokemaan mahdollisimman paljon, eikä vain tehdä asioita sen takia, että aikuiset sanoo. Jokin roti kuitenkin asiassa oltava, aikuisen pitäisi olla sen verran elämää nähnyt ja kokenut, että siihen tukeutumalla pystyy päättämään, onko jokin asia turvallista / fiksua vai ei. Jos ei tähän kykene, ei pitäisi hankkia lapsia. Lasten kasvatus ja turvaaminen kuuluu kuitenkin vanhemmille. Mihin lapsi voi luottaa, jos ei siihen, että vanhemmat on aina tukena ja turvana ja ajattelevat lapsensa parasta? Aina ei voi tietysti onnistua, jokainen meistä on vain ihminen ja virheitä tulee varmasti tehtyä. Mieluummin mä kuitenkin annan yhden luunapin liikaa kuin liian vähän, jos seurauksena on auton alle jäänyt lapsi.

Onko tästä jotain tutkimuksia että fyysinen satuttaminen korjaa lapsen käyttätytymistä paremmin kuin mitkään muut keinot? Oli se sitten luunappi tai hellä tukistaminen, niin ei fyysinen rankasu ole minusta mikään terve keino. Ei ole omassa lapsuudessa moisia käytetty enkä tulisi käyttämään omillenikaan.

Joko Ephellä ja mulla on sama isä tai Ephe on väärässä, mulla nimittäin on maailman paras isä. ;) Mulla oli kanssa lapsuudessa juurikin miten Ephe sanoi. Pelkkä ajatus isän "vihasta" sai pelkäämään ja katumaan tekojaan. Se on sitä todellista auktoriteettia jolla penikat pysyy kurissa.

Onko tästä jotain tutkimuksia että fyysinen satuttaminen korjaa lapsen käyttätytymistä paremmin kuin mitkään muut keinot? Oli se sitten luunappi tai hellä tukistaminen, niin ei fyysinen rankasu ole minusta mikään terve keino. Ei ole omassa lapsuudessa moisia käytetty enkä tulisi käyttämään omillenikaan.

Joko Ephellä ja mulla on sama isä tai Ephe on väärässä, mulla nimittäin on maailman paras isä. ;) Mulla oli kanssa lapsuudessa juurikin miten Ephe sanoi. Pelkkä ajatus isän "vihasta" sai pelkäämään ja katumaan tekojaan. Se on sitä todellista auktoriteettia jolla penikat pysyy kurissa.
Sanoinko, että korjaa paremmin kuin muut keinot? Jokainen toimii tavallansa, mä olen huomannut tuon toimivan. Lapset ovat yksilöitä, mikä toimii yhdellä, ei toimi toisella.

Musta olisi mielenkiintoista nähdä, kuinka ei-fyysisiä keinoja käyttävät saisivat kurittomat kakarat tottelemaan tavoillansa. En tarkoita, että omat keinot olisivat sen tehokkaampia tai tehottomampia kuin muiden. Usein nuo tilanteet ovat vain niin nopeita, että joutuu päättämään sekuntien sisällä. En ensimmäisenä rangaistuskeinona käytä luunappeja / tukistuksia, vaan "hätätilanteessa", jossa lapsi saattaa olla vaarassa satuttaa itsensä pahemmin kuin luunapin / tukistuksen seurauksena. Puhun nyt vain fyysisestä puolesta, en henkisestä.

Sun mielestä on siis terveempää pelätä omaa isäänsä ilman fyysisen kurituksen pelkoa?

Ainoa huono puoli tossa on vaan se, että mikään muu auktoriteetti ei ole tuntunut vakavasti otettavalta faijan jälkeen..

Minä sain lapsena selkään monesti. Jos minulla olisi lapsia, niin en kyllä kurittaisi niitä fyysisesti. Minusta on tosi vastenmielistä kurittaa lapsia fyysisesti kuin jotain koiria.

Back
Ylös Bottom