Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Monelta alkaa?

00.55 Neloselta.

Yleensä oon kattonut pelkän koosteen, mutta eipä tässä ole muutakaan tekemistä... Tai no, pitäis nukkua, mutta ei pysty.

Kiitos kiitos, saa sitte joskus tuhdit eläkkeet :D

Tähän mennessä olet tienannut eläkettä ainoastaan sitä varten, jos joutuisit joskus jäämään sairaseläkkeelle. Se tienataan ennen 23 ikävuotta. ja vasta nyt alat tienaamaan oikeaa eläkettä. Ihan tiedoksi vaan, jos et tiennyt.

Ei tietenkään ole. Harhoja näät.

Tähän mennessä olet tienannut eläkettä ainoastaan sitä varten, jos joutuisit joskus jäämään sairaseläkkeelle. Se tienataan ennen 23 ikävuotta. ja vasta nyt alat tienaamaan oikeaa eläkettä. Ihan tiedoksi vaan, jos et tiennyt.

Ellei se sit ole muuttunut. Mulla on ainaski näin.

:eek: miten Ilmarinen kehtaa lapun mukaa väittää että onjo kiertynny 16e/kk eläkettä (ei puhuta sairaseläkkeestä mitää), mutta jos asia on noin ni empä oo ennen kiinnittänny huomiota enkä tienny mut nyt sit tiiän.

Ellei se sit ole muuttunut. Mulla on ainaski näin.

Käytäntö muuttui v.2005. Eli nykyään eläkettä alkaa kertymään jo 18v lähtien.

Eläkettä ansaitaan 18 vuoden iästä 68 ikävuoteen saakka.
Ensimmäinen ikäluokka, jota uusi alaikäraja koskee, ovat
vuonna 1987 syntyneet. Takautuvasti et siis saa nuorena
tehtyä työtä hyväksesi.
Työeläke karttuu 1.1.2005 alkaen vuosiansioista tai
yrittäjän kohdalla kunkin vuoden YEL-työtulon mukaan.
Eläke ei siis enää määräydy työsuhde- ja yrittäjäjaksokohtaisesti
kuten tähän saakka.
Eläkettä karttuu 18–52 vuoden iässä 1,5 prosenttia
vuodessa. 53-vuotiaasta alkaen eläkettä karttuu 1,9 prosenttia
vuodessa ja 63-vuotiaasta alkaen 4,5 prosenttia
vuodessa. Karttumisprosentti muuttuu kunkin iän täyttämistä
seuraavan kuukauden alusta alkaen.
Työntekijällä pohjana on jokaisen vuoden vuosiansio.

^^

Sulla voi olla eri kuin mulla. Ollaan eri sukupolvea.

Kertyi mullakin alle 23 sitä eläkettä, mutta se kertyi sitä mahdollista sairaseläkettä varten. Kantsii muuten aina välillä tilata eläketurvakeskuksesta ne paperit ja katsoa, että niissä näkyy kaikki työnantajat. Jotkut yksityiset työnantajat kusettaa eivätkä meinaa maksaa eläkemaksuja lainkaan.

^

Sulla voi olla eri kuin mulla. Ollaan eri sukupolvea.

Kertyi mullakin alle 23 sitä eläkettä, mutta se kertyi sitä mahdollista sairaseläkettä varten. Kantsii muuten aina välillä tilata eläketurvakeskuksesta ne paperit ja katsoa, että niissä näkyy kaikki työnantajat. Jotkut yksityiset työnantajat kusettaa eivätkä meinaa maksaa eläkemaksuja lainkaan.
Totta totta.

Käytäntö muuttui v.2005. Eli nykyään eläkettä alkaa kertymään jo 18v lähtien.

Eläkettä ansaitaan 18 vuoden iästä 68 ikävuoteen saakka.
Ensimmäinen ikäluokka, jota uusi alaikäraja koskee, ovat
vuonna 1987 syntyneet. Takautuvasti et siis saa nuorena
tehtyä työtä hyväksesi.
Työeläke karttuu 1.1.2005 alkaen vuosiansioista tai
yrittäjän kohdalla kunkin vuoden YEL-työtulon mukaan.
Eläke ei siis enää määräydy työsuhde- ja yrittäjäjaksokohtaisesti
kuten tähän saakka.
Eläkettä karttuu 18–52 vuoden iässä 1,5 prosenttia
vuodessa. 53-vuotiaasta alkaen eläkettä karttuu 1,9 prosenttia
vuodessa ja 63-vuotiaasta alkaen 4,5 prosenttia
vuodessa. Karttumisprosentti muuttuu kunkin iän täyttämistä
seuraavan kuukauden alusta alkaen.
Työntekijällä pohjana on jokaisen vuoden vuosiansio.

Tossaha toi selkiski.

^^^

Toihan on hyvä homma. Otti päähän kun olin tehnyt töitä 16-vuotiaasta saakka putkeen ja sit 23-vuotiaana lähdin just opiskelemaan.

^^

Toihan on hyvä homma. Otti päähän kun olin tehnyt töitä 16-vuotiaasta saakka putkeen ja sit 23-vuotiaana lähdin just opiskelemaan.
Uskon että on ottannu päähän. Ei tässä itekkää oo paljo kerenny saaha eläkettä, semmosessa työssä ollu vasta n.1½v mistä kiertynny eläkettä :D

Itellä ei oo duunii,ei tartte herätä mihinkään,yleensä nukun klo12-15 asti miten nyt uni maistuu.Nukkumaan ehkä joskus klo5-6.Vähän on rytmi sekasin:D

Back
Ylös Bottom