Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

1645592060506.webp

Kai se tääkin päivä tästä vielä lähtee.

Säännöllinen 40h/viikko työaika ja suorittava työ missä ei tarvitse koulutusta niin mikä on porukan mielestä paskapalkan raja?
En tarkoita pelkästään omia hommia vaan ihan yleisesti mikä sellainen raja voisi olla, itse pidän sitä kahtatonnia bruttona rajana jonka alle mennessä palkka on surkea.

Säännöllinen 40h/viikko työaika ja suorittava työ missä ei tarvitse koulutusta niin mikä on porukan mielestä paskapalkan raja?
En tarkoita pelkästään omia hommia vaan ihan yleisesti mikä sellainen raja voisi olla, itse pidän sitä kahtatonnia bruttona rajana jonka alle mennessä palkka on surkea.
Riippuu myös siitä työstä. Jos se on vittumaista, märkää, kylmää ja/tai suoritetaan ulkona niin mua ei sais työmaalle alle kahden tonnin brutolla edes 20h/vko.

Isompien kaupunkien (asumis)kuluilla 2k€ bruttokin on vielä melko haistapaskaliksa. 1600 euroa näppiin, tuosta pois asuminen, puhelimet, netit, muut pakolliset kulut, mahdolliset autot, yms., niin tokko jää hirveästi mitään säästöön ja saa ylipäätään aika tarkkaan katsoa, mihin rahansa laittaa.

Riippuu myös siitä työstä. Jos se on vittumaista, märkää, kylmää ja/tai suoritetaan ulkona niin mua ei sais työmaalle alle kahden tonnin brutolla edes 20h/vko.
Siisti sisätyö ja joka maanantai saa kuulla doownekin naisseikkailujen viimeisimmät käänteet menneeltä viikonlopulta. Luulis tuohon nyt tulijoita olevan vähän huonommallakin liksalla.

Siisti sisätyö ja joka maanantai saa kuulla doownekin naisseikkailujen viimeisimmät käänteet menneeltä viikonlopulta. Luulis tuohon nyt tulijoita olevan vähän huonommallakin liksalla.
Minä olen sellainen multipersoona, on netti, työ ja siviili persoonat. Ei silleen härösti vaan niin että tietyssä paikassa voi käyttäytyä ja kertoa tiettyjä asioita.

Niin paljon toki vaikuttaa sekin mihin sen rahan haluaa riittävän. Monelle taitaa olla ok sekin että sillä just elää seuraavaan tiliin eikä siitä tarvikkaan jäädä rahaa autoihin ja säästöön. Sekin toki ok ja hyvä että huonompipalkkaisiinkin töihin riittää väkeä 😊

Meillä joutui ruokalatkin rajoittamaan aukioloja kun eivät saa väkeä töihin, varmaan yksi syy palkka ja kulkemisen kalleus heillä. Eivät pysty hyödyntää esim meidän työmatkabusseja työaikojen takia vaikka juuri heille se olisi hyvä etu.

Pitääkö muuten olla huolissaan keski-ikäistymisestä, kun odottaa melkeinpä enemmän rotoharjaa saapuvaksi postiin suksien voitelua varten kuin tulevan viikonlopun kelkkailuja?😂

Niin paljon toki vaikuttaa sekin mihin sen rahan haluaa riittävän. Monelle taitaa olla ok sekin että sillä just elää seuraavaan tiliin eikä siitä tarvikkaan jäädä rahaa autoihin ja säästöön. Sekin toki ok ja hyvä että huonompipalkkaisiinkin töihin riittää väkeä 😊
Mites eläkkeen kertyminen tai vaikka varautuminen yllättäviin tilanteisiin?

Ei oo kovin motivoiva pitkän tähtäimen suunnitelma painaa muutaman kymmentä vuotta duunia minimipalkalla, koko ajan kädestä suuhun ja mitään ylimääräistä et voi tehdä, minkä jälkeen pääsee eläkkeelle, jolla ei tule toimeen, kun ei oo säästöjäkään.

Ja nuo raflahommat sama juttu: 11e tunnilta, kun työpaikkaruokaloissa et saa mitään ilta-, yö- tai pyhälisiä, kun ei ole sellaisia tunteja. Vuorovastaavan lisiä ei taida saada, kun ei ole anniskelua. Sit soppari jotain 90h / 3vkoa ja brutto voi olla allekin pari kiloa. Saahan noita jeesustella, että miks ei työt kelpaa, mutta moniko noilla liksoilla oikeasti painais ite duunia vuodesta toiseen? Työolotkin on mitä on, ts. koko ajan kiire, liian vähän porukkaa, ei kunnollisia taukoja, kädet menee kantaessa, toisilla ei kestä jalat tai selkä pitkässä juoksussa jne.

Paha sanoa miten he ajattelee joille riittää tilistä toiseen selviäminen, mutta sallittakoon se joka tapauksessa heille.

Itsehän en ole osannut noin ajatella koskaan, mutta nyt onneksi vähän osannut höllentää otetta raha-asioistakin kun ollut kaikkea muutakin murhetta. Itse en ois valmis elämään epämukavasti ja ahtaasti, ilman että jää sijoitettavaa ja käymään silti koko ajan töissä.

Mutta eihän se sitä miksikään muuta, että heitäkin on todella paljon kun kaupungeissa paljon ihmisiä asuu ja todella moni tekee suht pienipalkkaisia asiakaspalvelutöitä jne 😊

kun aloitin nykyisen työnantajan palveluksessa oli palkkani 1230e/kk, en muista mitä käteen jäi ei kai tuosta palkasta paljoa veroa mennyt kun ei mene etelleenkään(n.20v myöhrmmin) kun 16 rosenttia

ei siis käynyt etes työttömyys mielessä vaihtoehtona tuolle palkalle

mutta oihan tuo julma tulejon korotus verrattuna opintorahaan joka oli muistaaksnei 260€/kk
menothan Minulla pysyivät kauan täysin samassa, kun opiskelijapoikana, vuokra 250e(sis veten ja sähkön), puhelin max5e, internettiä ei ollut, himpunverran ruokaa ja bensaa, kapakointiakaan en tuolloin vielä harrastanut

Viimeksi muokattu:

Ei oo kovin motivoiva pitkän tähtäimen suunnitelma painaa muutaman kymmentä vuotta duunia minimipalkalla, koko ajan kädestä suuhun ja mitään ylimääräistä et voi tehdä, minkä jälkeen pääsee eläkkeelle, jolla ei tule toimeen, kun ei oo säästöjäkään.

Ja nuo raflahommat sama juttu: 11e tunnilta, kun työpaikkaruokaloissa et saa mitään ilta-, yö- tai pyhälisiä, kun ei ole sellaisia tunteja. Vuorovastaavan lisiä ei taida saada, kun ei ole anniskelua. Sit soppari jotain 90h / 3vkoa ja brutto voi olla allekin pari kiloa. Saahan noita jeesustella, että miks ei työt kelpaa, mutta moniko noilla liksoilla oikeasti painais ite duunia vuodesta toiseen? Työolotkin on mitä on, ts. koko ajan kiire, liian vähän porukkaa, ei kunnollisia taukoja, kädet menee kantaessa, toisilla ei kestä jalat tai selkä pitkässä juoksussa jne.

Mun opiskelumotivaatiolle oli kyllä täydellinen buusti työskennellä pienellä palkalla. Ensin tehtaalla kesätyössä 1200 e/kk-palkalla ja sitten seuraava kesä ABC:lla sekalaisissa vuoroissa ja todella sekalaisen esimieskaartin kanssa... Mulla olisi esim. pidetty vielä perehtyjän palkka, eli 80 % normaalista, vaikka mun piti alkaa jo perehdyttää uudempaa samoihin hommiin. Siitä suivaantuneena soitin päällikölle, joka onneksi ilman isompia rutinoita laittoi minut sentään täyspalkalliseksi heti seuraavaan tilinauhaan. Vuoroesimiehinä oli sellaista sakkia, että ei pitäisi ohjata ketään. Muistan edelleen, kuinka piti esimerkiksi käydä pesemässä terassipöytiä toista kertaa, koska hän nyt ei ollut nähnyt minua siellä. Kumma juttu, että jos potee juhannuskrapulaa takahuoneessa, niin ei näe ulos. Enivei. Pikaruokalavuoroista en edes aloita - varma nakki varmistua siitä, että ainakaan nälkäisten ihmisten kanssa en halua koskaan työskennellä, jos vaan voi valita. Kaikki käytöstavat kyllä katoaa ihmisiltä.

Nostan hattua, että toiset pystyy. Minulla ei kyllä kestäisi pää vuodesta toiseen.

moni tekee suht pienipalkkaisia

se on se kun työnteko on niin paljon helpompaa ja vaivattomampaa kun opiskelu

se, ei ole kinostnut ikinä

luultavasti ei kinostaisi etelleenkään, enkä vieläkään tietäisi ede smitä rupeisin opiskelemaan jos pitäis ruveta

Altistuminen... Vituttaa jo koko sana. Meillä vähän väliä töissä joku koronassa ja ei se koskaan tartu keneenkään vaikka samassa ahtaassa kahvikopissa ollaan. Porukasta ehkä 2/3 piikitettyjä. Myös lasten päiväkodissa joka viikko porukkaa koronassa vaan ei se sielläkään toisiin tartu. Vaatii vissiin sen että asuu koronaa sairastavan kanssa samassa talossa ja syö samalla lusikalla. Jos silloinkaan. Entistä enemmän huvittaa nämä naamaripäät kun ilmesesti oikeasti luulevat että tauti voi kaupassa tarttua tai sen saa itse oireettomana tartutettua johonkin toiseen.
Joo no en nyt uskokaan että tästä tautia saa kun oven raosta kommunikointiin ja olen kuitenkin ollut esimerkiksi jäävuoroilla missä jollain ollut tietämättä korona oireeton ja sen on saanut 0-2 henkilöä siitä. Lähinnä siis vaan huvitti kun äijä ensimmäisenä toteaa että tilanne on tämä. Mutta joku olisi voinut kauhistua jos olisi tälläinen osunut kohdalle

Paha sanoa miten he ajattelee joille riittää tilistä toiseen selviäminen, mutta sallittakoon se joka tapauksessa heille.

...

Mutta eihän se sitä miksikään muuta, että heitäkin on todella paljon kun kaupungeissa paljon ihmisiä asuu ja todella moni tekee suht pienipalkkaisia asiakaspalvelutöitä jne 😊
Siitähän ei ollut kyse, etteikö ihmiset sais töitä tehdä vaan siitä, miksi joillain aloilla on paljon vaihtuvuutta ja vaikeuksia saada työntekijöitä.

Mun opiskelumotivaatiolle oli kyllä täydellinen buusti työskennellä pienellä palkalla. Ensin tehtaalla kesätyössä 1200 e/kk-palkalla ja sitten seuraava kesä ABC:lla sekalaisissa vuoroissa ja todella sekalaisen esimieskaartin kanssa... Mulla olisi esim. pidetty vielä perehtyjän palkka, eli 80 % normaalista, vaikka mun piti alkaa jo perehdyttää uudempaa samoihin hommiin. Siitä suivaantuneena soitin päällikölle, joka onneksi ilman isompia rutinoita laittoi minut sentään täyspalkalliseksi heti seuraavaan tilinauhaan. Vuoroesimiehinä oli sellaista sakkia, että ei pitäisi ohjata ketään. Muistan edelleen, kuinka piti esimerkiksi käydä pesemässä terassipöytiä toista kertaa, koska hän nyt ei ollut nähnyt minua siellä. Kumma juttu, että jos potee juhannuskrapulaa takahuoneessa, niin ei näe ulos. Enivei. Pikaruokalavuoroista en edes aloita - varma nakki varmistua siitä, että ainakaan nälkäisten ihmisten kanssa en halua koskaan työskennellä, jos vaan voi valita. Kaikki käytöstavat kyllä katoaa ihmisiltä.

Nostan hattua, että toiset pystyy. Minulla ei kyllä kestäisi pää vuodesta toiseen.
Jooh, kyllähän minäkin olen tehnyt vuosien varrella ihan kaikkea puhelinmyynnistä siivoukseen ja myös noihin raflahommiin. Noissa on kaikenlaista mestaa, missä pitäs töitä tehdä. Aika pitkä matka noista ajoista on tultu nykytilanteeseen, missä pystyy jo melkein valitsemaan, missä haluaa tehdä töitä ja liksatkin on no.. aika toista luokkaa.

Ja eihän suurimmalla osalla tosiaan kestäkään pää esim. raflahommia. Olisinkohan kovin väärässä jos heitän, että se on alle 10% ihmisistä, ketkä alalle tulleista alalta eläkkeelle jää.. Jos mukaan otetaan työpaikkaruokalat, koulukeittiöt ja sen sellaiset, niin tuo on varmaan alakanttiin, mutta pubi- ja yökerhomaailmassa ei oo varmaan kaukana.

Jooh, kyllähän minäkin olen tehnyt vuosien varrella ihan kaikkea puhelinmyynnistä, siivoukseen ja myös noihin raflahommiin. Kyllähän noissa on kaikenlaista mestaa, jossa pitäs töitä tehdä. Aika pitkä matka noista ajoista on tultu nykytilanteeseen, missä pystyy jo melkein valitsemaan, missä haluaa tehdä töitä ja liksatkin on no.. aika toista luokkaa.

Ja eihän suurimmalla osalla tosiaan kestäkään pää esim. raflahommia. Olisinkohan kovin väärässä jos heitän, että se on alle 10% ihmisistä, ketkä alalle tulleista alalta eläkkeelle jää.. Jos mukaan otetaan työpaikkaruokalat, koulukeittiöt ja sen sellaiset, niin tuo on varmaan alakanttiin, mutta pubi- ja yökerhomaailmassa ei oo varmaan kaukana.

Mjoo, minä tuossa juuri laskin, että perhevapaalta tulee vielä pienemmän maksun ajaltakin enemmän nettona käteen kuin pienipalkkaiset koskaan saa bruttonakaan, vaikka verottaja rokottaa ihan mukavasti. Että sikäli, kyllä kannatti sitkutella, opiskella ja luoda uraa. Nyt tosiaan aika hyvin pystyy työnantajansa valitsemaan, kun lähinnä olisi vientiä ja pyyntöjä. Samoin työsuhteen ehdot ja joustavuus on aivan eri tavalla sovittavissa.

Siitähän ei ollut kyse, etteikö ihmiset sais töitä tehdä vaan siitä, miksi joillain aloilla on paljon vaihtuvuutta ja vaikeuksia saada työntekijöitä.

Niin kyllä, samaa mieltä syistä niin vaihtuvuuteen ja työvoimapulan syihin.

En ole itsekään keksinyt motivaatiota tuollaiseen työn tekemiseen, mutta ei ne ainakaan taloudelliset voi olla.

Teollisuuteen liittyvät ammatit mistä itsellä kokemusta tarjoavat samalla koulutusmäärällä (ammattikoulu) kuitenkin 50-150% parempaa tulotasoa ja tod.näk johtaminenkin parempaa vs matalapalkka-alat mitä Destrykin kuvaili. Lisäksi vastuukaan tuskin ainakaan kasvaa.

Käteenjäävässäkin liksassa on hurja ero 2k bruton ja 3k bruton välillä. Se on jo aivan eri asia. Kun taas vaikkapa 5,5 tai 6,5k brutto nyt ei olekaan enää niin merkittävä, molemmat mahdollistaaa jo normaalin elämän kohtuudella. Toki enemmän on kivempi silti.

Altistuminen... Vituttaa jo koko sana. Meillä vähän väliä töissä joku koronassa ja ei se koskaan tartu keneenkään vaikka samassa ahtaassa kahvikopissa ollaan. Porukasta ehkä 2/3 piikitettyjä. Myös lasten päiväkodissa joka viikko porukkaa koronassa vaan ei se sielläkään toisiin tartu. Vaatii vissiin sen että asuu koronaa sairastavan kanssa samassa talossa ja syö samalla lusikalla. Jos silloinkaan. Entistä enemmän huvittaa nämä naamaripäät kun ilmesesti oikeasti luulevat että tauti voi kaupassa tarttua tai sen saa itse oireettomana tartutettua johonkin toiseen.

Näin se oli meilläkin, kunnes sit tarttu. Vanhempi tytär sai futistreeneistä ja vaimo kävi yhden työvuoron tuuraamassa hoitovapaalta. Vaikka ei ollu mitään f2f kontaktia ja hillitöntä käsien pesua ym. Molemmat altistu ja sai oireet saman aikaan. Ja siitä kol päivää niin minä ja nuorempi tytär kipeenä kans. Ikävä tauti, mieluummin olis sairastamatta.

Oli varmaan sikkeä aiemmin kun jaeltiin 14d karanteeneja terveille imisille. Nyt mehän ei saatu mitään karanteenia/eristystä vaikka oli tauti päällä. Lääkäri sano, että suosittelee kontaktien välttämistä 5d oireiden alkamisesta niin että 2 vikaa oireettomia. Kun lauantaina alko oireet niin torstaina hain kaupungilta lounasta ja kaupasta kauppakassia. Kyllä vittumaiset päivät oli kotona, vaikka tässä pihaa, sirkushuveja kotona. Kyllä wittu on jos pienten skidien kanssa kerrostalossa joutuis oleen 2vko sisällä. Hyppis parvekkeelta alas.

Back
Ylös Bottom