Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Kaamea väsy, sykkeet edelleen yöllä pilvissä. Kevyttä palauttavaa liikuntaa tälle viikolle, jos sitäkään. Koko viime viikko meni huonoilla unilla. Eikä viikonloppu sujunut yhtään paremmin.
Tällä viikolla lauantaina edessä vielä päivystys, joka ei innosta yhtään. Hajottaa.
Joko sä Kaisla oot saanut itsesi ylikuntoon? Tai muuhun ylirasitustilaan? 🙁
Hoidoksi määrätään: olutta.
Luottaisin doktoriin ja hänen hoitosuositukseensa.

Auttaisi kohonneeseen stressiin.

Pitkät yöunet olis jees jos ei vaan nukahtais puolen yön jälkeen ja heräilis pitkin yötä kaiken lisäksi aamulla herää aikaisin vaikka ei ole tarve.

Pitäisi tehdä päätös salin ja lenkin väliltä.

Eihän se ole todellakaan mikään itsestään selvyys tämän päivän elämänmenolla, että pitkät yöunet kaikilla tuosta vaan onnistuu. Jos onnistuisi, niin aika paljon vähemmän olisi kaiken maailman työikäisten jaksamisongelmia jne.

Eihän se ole todellakaan mikään itsestään selvyys tämän päivän elämänmenolla, että pitkät yöunet kaikilla tuosta vaan onnistuu. Jos onnistuisi, niin aika paljon vähemmän olisi kaiken maailman työikäisten jaksamisongelmia jne.
Jos ei oo pieniä lapsia tai sairautta, niin en nää mitään syytä miksei pitkät yöunet onnistuis.

Suosittelen ihan kunnon pitkiä yöunia.
Nämä olikin vloppuna tavoitteena, mutta ei onnistunut. Tai no, unen laatu jäi heikoksi.
Minä oon näitä, joilta ei onnistu! En osaa olla niin, että aattelen nukkuvani 12h putkeen. Ei sovi minulle.
Jos ei oo pieniä lapsia tai sairautta, niin en nää mitään syytä miksei pitkät yöunet onnistuis.
Ei onnistu väkisin nukkuminen.

Ai kuinka niin lapset tai sairaudet ovat ainoat syyt huono unisuudelle? Unettomuuteen voi olla toisinaan jopa vaikea löytää yksiselitteistä tekijää koska niin moni sitä voi aiheuttaa stressi, sairaudet, elämäntilanne.

Perusterve lapseton ihminen voi kärsiä unettomuudesta.

Niin niin, että kun ite nukkuu kuin tukki, niin tokihan kaikki muutkin? :D

Huonounisuus ja ihan oikeat unihäiriöt ovat valitettavan yleisiä nykyään, stressi ja kiire häiritsee nukkumista, mainitut lapset varmasti ja muita syitä vielä lukuisia. Eikä liene tavatonta, että pelkästään nettiä ja luuria selaamalla venyy nukkumaan meno myöhempään kuin olisi hyvä.

Ja eihän nää ole tosiaan mitään valintakysymyksiä, vaan monen asian summa, johon liittyy niin psykologisia kuin sosiaalisia, elämäntilanteeseen ja elämänhallintaan liittyviä tekijöitä. Jokainen todennäköisesti haluaisi nukkua pitkään ja hyvin, mutta ei ole tosiaan yhtään sanottua, että onnistuu noin vaan.

Viimeksi muokattu:
Ei onnistu väkisin nukkuminen.

Ai kuinka niin lapset tai sairaudet ovat ainoat syyt huono unisuudelle? Unettomuuteen voi olla toisinaan jopa vaikea löytää yksiselitteistä tekijää koska niin moni sitä voi aiheuttaa stressi, sairaudet, elämäntilanne.

Perusterve lapseton ihminen voi kärsiä unettomuudesta.

Ei kai väkisin tarvikkaan. Eiks stressi oo itseaiheutettua?

Luulis unen paranevan sillä että sininen valo pois tunti kaks ennen nukkumaanmenoa. Nukkuminen ja herääminen säännöllistä. Hiilaria iltapalaks. Liikkuu sopivasti, ei urheilua illalla. Jättää työt työpaikalle.

Kyllä mä sen ymmärrän että on pakko somettaa ilta ennen nukkumista, töitä/opiskelua niin vitusti että pakko tehdä. Punttis jumppa pumppi on pakko tehä myöhään koska päivällä ei ehdi ja pakko treenaa.

Ja senkin ymmärrän että joillain voi olla sellainen elämäntilanne, että siihen ei voi ite vaikuttaa. Ja sitä kautta unen määrää ja laatua ei yksinkertaisesti voi parantaa.

Kiireeseen ja stressiin voi vaikuttaa itse. Tai näin asian itse koen.

Odottelenkin, jos uusi työrintama toisi joskus enemmän stressiä ja pääsisin koeajaan oman sietokyvyn. En stressaa kummemmin töistä, joten on mukava nähdä löytyykö sisältäni stressaajaa kun se joskus tulee enemmän päin naamaa.

Edit, samoilla linjoilla olen kuin kontsa. Että asioihin voi vaikuttaa itse. Ei ole pakko, jos ei halua. Oikeasti.

Totta kai kiireeseen ja stressiin niin kuin nukkumiseenkin voi vaikuttaa itse, mutta onko siihenkään jokaisella yksikseen eväitä on toinen juttu.

Nyt vähän yliyksinkertaistetaan oikeasti vaikeaa juttua :D

Kyllä mä sen ymmärrän että on pakko somettaa ilta ennen nukkumista, töitä/opiskelua niin vitusti että pakko tehdä. Punttis jumppa pumppi on pakko tehä myöhään koska päivällä ei ehdi ja pakko treenaa.
Täähän oli oikeasti hyvä pointti, mutta moniko tuon itse tajuaa riittävän ajoissa, että elämä kulkee tuolla tavalla? Tuollaihan saa kyllä ihan itseaiheutetusti stressiä ja ahdistusta, jos kasaa itselleen kauheat vaatimukset ja tavoitteet ja stressaa niistä suoriutumisesta.

Todettakoon, että minä en tajunnut.

Sympaattisen hermoston ylirasitus on se syy miksi pitkät yöunet ei onnistu. Hermosto pitää sut hereillä, heikentää unen laatua, herättää 3-4 aikaan yöstä.
Se hermosto pitää saada rauhoittumaan niin pystyy nukkumaan.
Mä olen kolme vuotta tehnyt töitä että saan mun hermoston rauhoittumaan ja osaan nyt arvostaa nukkumista. Pahimmillaan nukuin vain 2 tuntia yössä/vrk.

Totta kai kiireeseen ja stressiin niin kuin nukkumiseenkin voi vaikuttaa itse, mutta onko siihenkään jokaisella yksikseen eväitä on toinen juttu.

Nyt vähän yliyksinkertaistetaan oikeasti vaikeaa juttua :D

Täähän oli oikeasti hyvä pointti, mutta moniko tuon itse tajuaa riittävän ajoissa, että elämä kulkee tuolla tavalla? Tuollaihan saa kyllä ihan itseaiheutetusti stressiä ja ahdistusta, jos kasaa itselleen kauheat vaatimukset ja tavoitteet ja stressaa niistä suoriutumisesta.

Todettakoon, että minä en tajunnut.
Voin sanoa että 99% ei tajua. Tuohon stressiin tottuu, lyhyisiin yöuniin tottuu eikä sitä huomaa.

Kun mä kuuntelen ihmisten puheita kuinka niillä on sitä ja tätä, mennään tukka putkella, mennään nukkumaan hyvä jos keskiyöllä ja herätään 6-7 aikaan, mä tiedän että nyt menee kovaa ja sanon että kannattaa himmata ennenkuin sattuu jotain. No eihän ne usko koska ne pärjää lyhyillä yöunilla. On varmaan alle 10% ihmisistä jotka oikeasti pärjää alle 7 h yöunilla. Ne on todella harvassa.

Kyllä mä olen seurannut läheltä sellaistakin tapausta että tehtiin 2-3 työtä, ei juuri nukuttu jne. No sitten tuli aivoverenvuoto ja säilyi sentään hengissä mutta opeteltiin uudestaan kävelemään ja puhumaan - töitä ei enää tehdä ja ihminen oli alle 40 v.
Se stressi tietyssä pisteessä syöttää itseään, ei pysty rauhoittumaan, tulee tunne että on yli-ihminen ja on pakko tehdä sitä ja tätä, suorittaa koko elämä. Mutta kroppa ei sitä kestä, me ei olla koneita. Tulee romahdus jollain lailla, toisilla vähän rajumpi - kuten tuo aivoverenvuoto tai sydänkohtaus.

Ei kai väkisin tarvikkaan. Eiks stressi oo itseaiheutettua?

Luulis unen paranevan sillä että sininen valo pois tunti kaks ennen nukkumaanmenoa. Nukkuminen ja herääminen säännöllistä. Hiilaria iltapalaks. Liikkuu sopivasti, ei urheilua illalla. Jättää työt työpaikalle.

Ja senkin ymmärrän että joillain voi olla sellainen elämäntilanne, että siihen ei voi ite vaikuttaa. Ja sitä kautta unen määrää ja laatua ei yksinkertaisesti voi parantaa.
Onhan tässä itellä monia asioita, joita muuttamalla saisi varmasti unta kohennettua. En nyt hätäänny viikon huonommasta jaksosta huomioiden aikaisemmat uniongelmat. Lapsesta lähtien oon ollut huono nukkumaan.
Kyllä tämä tästä!

Back
Ylös Bottom