Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Mun mielestä taas tv-tahti on ahdistava ja pitäisi seurata montaa sarjaa yhtä aikaa. En välttämättä joka päivä ehdi mitään katsoa, mutta mun mielestä on helpompaa keskittyä yhteen sarjaan kerrallaan ja katsoa se omaa tahtia kokonaan. Viikonloppuisin saattaa sitten ehtiä noita kunnon sessioita.
Juu, oishan se optimaalista, jos olisi aikaa kaiken muun ohessa, mutta nää on valintoja. Toisaalta, en mä ainakaan pystynyt olemaan katsomatta GoT:n uusinta aina heti julkaisun jälkeen, jolloin tv-tahto on vähän niin kuin pakollinen paha.

Omalla alalla yksi vanhimmista ja tunnetuimmista artikkeleista on vuodelta 1946,

Halvattu sentään, enkä mä ollut silloin n. 2 v?
Viime viikolla tuli vastaan yks artikkeli vuodelta 1927. Oltiin vain 90 vuotta jäljessä keihäänkärkeä :hyper:. Kyseessä oli kuitenkin hyvin etäinen osuma, tai meidän näkökulmasta täysi huti, katsoin vain huvikseni yhdellä tietyllä hakusanalla vanhimman löytyvän paperin. 60- ja 70-luvuilla tapahtuikin sitten jo aika paljon.

Viime viikolla tuli vastaan yks artikkeli vuodelta 1927. Oltiin vain 90 vuotta jäljessä keihäänkärkeä :hyper:. Kyseessä oli kuitenkin hyvin etäinen osuma, tai meidän näkökulmasta täysi huti, katsoin vain huvikseni yhdellä tietyllä hakusanalla vanhimman löytyvän paperin. 60- ja 70-luvuilla tapahtuikin sitten jo aika paljon.
Välillä tulee kyllä melkoinen kunnioitus ns. vanhanajan tutkijoita kohtaan, kun miettii kuinka alkeellisin työkaluin on pystytty todentamaan ilmiöitä ja tekemään havaintoja asioista, jotka ovat nykytekniikallakin varsin vaativia ja virheherkkiä.

Saatana kun täällä meidän kioskissa on kylmä. Technopolis säästää ilmeisesti lämmityksessä.

Näpit ihan jäässä, kun pitäs kirjoittaa raivolla.

Kyllähän se alkuperäinen lähde pitää aina yrittää kaivaa esille. Omalla alalla yksi vanhimmista ja tunnetuimmista artikkeleista on vuodelta 1946, olen muistaakseni itsekin siihen viitannut joskus. Aika monta paperia on julkaistu sen jälkeen, joten ns. loputon suo saattaa olla silloin tällöin vastassa, kun etsii jotakin tiettyä alkuperäislähdettä.
Mutta pahinta ei ole lainkaan alkuperäisartikkelin etsintä, se kyllä löytyy kun tarpeeksi surffaa taaksepäin. Vaan se, että kun koitan päästä kärryille siitä, mitä on tapahtunut sen jälkeen 40 vuoden aikana niin, että kun itse kirjoitan omaa tarinaani niin en vaikuta siltä, että luin vain sen ikivanhan jutun ja luulin voivani jatkaa siitä suoraan. Se graalin maljan veroinen artikkeli on mielikuvissani aina Maailman Paras Katsausartikkeli, joka kertoo kaiken olennaisen (alkuperäislähteineen ja kaikkine muine lähteineen) ja päivittää minulle välittömästi yhdellä silmäyksellä tieteen senhetkisen tilanteen asian tiimoilta. Luonnollisestikaan, tätä graalin maljaa ei löydykään vaan päinvastoin kokonaisuus monesti tuntuu sitä pirstaleisemmalta ja ristiriitaisemmalta, mitä enemmän tietoa löytää.

Välillä tulee kyllä melkoinen kunnioitus ns. vanhanajan tutkijoita kohtaan, kun miettii kuinka alkeellisin työkaluin on pystytty todentamaan ilmiöitä ja tekemään havaintoja asioista, jotka ovat nykytekniikallakin varsin vaativia ja virheherkkiä.
Samaa mieltä. Tiedemiehen näkökulmasta olisi ollut hienoa syntyä joitakin kymmeniä vuosia, tai alasta riippuen joitakin satoja vuosia aikaisemmin, jolloin olisi ollut häviävän pieni teoreettinen mahdollisuus olla mukana tekemässä jotakin todellista tieteellistä läpimurtoa.

Mutta pahinta ei ole lainkaan alkuperäisartikkelin etsintä, se kyllä löytyy kun tarpeeksi surffaa taaksepäin. Vaan se, että kun koitan päästä kärryille siitä, mitä on tapahtunut sen jälkeen 40 vuoden aikana niin, että kun itse kirjoitan omaa tarinaani niin en vaikuta siltä, että luin vain sen ikivanhan jutun ja luulin voivani jatkaa siitä suoraan. Se graalin maljan veroinen artikkeli on mielikuvissani aina Maailman Paras Katsausartikkeli, joka kertoo kaiken olennaisen (alkuperäislähteineen ja kaikkine muine lähteineen) ja päivittää minulle välittömästi yhdellä silmäyksellä tieteen senhetkisen tilanteen asian tiimoilta. Luonnollisestikaan, tätä graalin maljaa ei löydykään vaan päinvastoin kokonaisuus monesti tuntuu sitä pirstaleisemmalta ja ristiriitaisemmalta, mitä enemmän tietoa löytää.
Totta, näinhän se menee. Olen törmännyt vastaavaan ongelmaan, Graalin malja -artikkeleita ei tule vastaan vahingossakaan. Ei haittaisi, vaikka sellaiseen joskus törmäisi jossakin itseä kiinnostavassa tutkimusongelmassa. Siinä säästyisi päivien, viikkojen, jopa kuukausienkin työ helposti, kun ei tarvitsisi itse kahlata kaikkia mahdollisia edes etäisesti aiheeseen liittyviä juttuja läpi.

Lounaaksi.
IMAG0561.webp

jossun juoma ei kyllä näytä kovin Miehekkäältä

ehkä ulkonäkö korjaa, en osaa näkemättä sanoa

Minun täytyy valita aina myös Miehekkäät juomat, kuten: olut

tai: pelkkä

kahvi nisulla on jo hyvin rajoilla miten Miehekkyyteny sallii

#pelkkä

IMG_6194.webp

Viimeksi muokattu:
Täytyy mennä laittamaan sumppi pihisemään. IMG_20171023_134049.webp

E: välipala-aika #rahka

Paskat teidän Graalin malja -artikkeleillenne, minä en muista tai ymmärrä edes mitä helvettiä minä olen itse aikoinaan laskenut ja kirjoitttanut. Työpaikkakin on vaihtunut, enkä enää löydä kaikkia Excel -taulukoita. Kysymys kuuluu, deletoinko koko kappaleen tuosta roikkumaan jääneestä artikkelin aihiosta, vai yritänkö selitellä?

Ei tarkastajat ainakaan tuota tässä muodossa ymmärrä, jos en minä itse kirjoittajanakaan :nolo:

Paskat teidän Graalin malja -artikkeleillenne, minä en muista tai ymmärrä edes mitä helvettiä minä olen itse aikoinaan laskenut ja kirjoitttanut. Työpaikkakin on vaihtunut, enkä enää löydä kaikkia Excel -taulukoita. Kysymys kuuluu, deletoinko koko kappaleen tuosta roikkumaan jääneestä artikkelin aihiosta, vai yritänkö selitellä?

Ei tarkastajat ainakaan tuota tässä muodossa ymmärrä, jos en minä itse kirjoittajanakaan :nolo:
Tuohan on ihan perussettiä, kun kattelee jotain omia vanhoja papereita. Eihän niistä mitään ymmärrä.

Annetuilla esitiedoilla täytyy todeta, että kyseessä ei ole triviaali kysymys, joten siihen ei voi antaa eksaktia vastausta. Kuitenkin viimeisen kommentin perusteella painaisin vain send -nappia, koska jos itse kirjoittajakaan ei ymmärrä asiaa, tarkastajat suurella todennäköisyydellä hyväksyvät jutun, koska eivät osaa perustella, miksi juttu pitäisi hylätä. Tai sitten tulee vain suora hylky ja ikuinen banni kyseiseen julkaisufoorumiin :).

Tuohan on ihan perussettiä, kun kattelee jotain omia vanhoja papereita. Eihän niistä mitään ymmärrä.

Annetuilla esitiedoilla täytyy todeta, että kyseessä ei ole triviaali kysymys, joten siihen ei voi antaa eksaktia vastausta. Kuitenkin viimeisen kommentin perusteella painaisin vain send -nappia, koska jos itse kirjoittajakaan ei ymmärrä asiaa, tarkastajat suurella todennäköisyydellä hyväksyvät jutun, koska eivät osaa perustella, miksi juttu pitäisi hylätä. Tai sitten tulee vain suora hylky ja ikuinen banni kyseiseen julkaisufoorumiin :).

Neuvo olisi erittäin hyvä, ellei mukana olisi toisena "kirjoittajana" entistä esimiestäni, joka kiinnitti haukansilmänsä juuri tuohon kohtaan. Itsehän olen omalle tekstilleni sokea :nolo:

Neuvo olisi erittäin hyvä, ellei mukana olisi toisena "kirjoittajana" entistä esimiestäni, joka kiinnitti haukansilmänsä juuri tuohon kohtaan. Itsehän olen omalle tekstilleni sokea :nolo:
Tuollaiset "kirjoittajat" ovat aina hankalia, jotka haluavat puuttua sisältöön. Tyytyisivät vain siihen, että saavat nimensä paperiin. Tämän ongelmanhan voi ratkaista esim. "unohtamalla" "kirjoittajan" nimen paperista, tai poistamalla ongelmakohdan "kirjoittajalle" näytettävästä versiosta, ja lisäämällä sen "vahingossa" camera ready -versioon. Molemmissa tapauksissa yhteistyö jatkunee tulevaisuudessakin.

Vakavasti puhuen, olen itsekin törmännyt ongelmaan, missä olen yrittänyt selittää omasta mielestä suhteellisen yksinkertaista asiaa kollegoille, jotka ovat isossa kuvassa alan asiantuntijoita, mutta eivät ole syvällisesti perehtyneet kyseiseen spesifiseen osa-alueeseen. Sama homma papereiden kanssa, ei riitä, että ymmärtää asian itse. Pitäisi osata vielä selittää siten, että saman alan ihmiset ymmärtävät myös, vaikka eivät ole aiemmin perehtyneet juuri samaan ongelmaan. Ei ole helppoa.

Back
Ylös Bottom