Mediassa on viimepäivinä ollut juttua Kysin pahoin ruuhkautuvasta yö-, ilta- ja viikonloppupäivystyksestä ja hoitajamäärän alimitoituksesta sekä tilanteista, joissa päivystykseen hakeutuneet ovat joutuneet odottamaan kohtuuttoman pitkään ja jääneet vaille tarvitsemaansa hoitoa. Itselläni lienee käynyt satumainen tuuri, sillä olin päivystyksen asiakkaana kahdesti kevättalvella saman viikonlopun aikana ilman tuntikausien odottamista ja jälkimmäisellä käyntikerralla minut otettiin sairaalahoitoon. Ei valittamista saadussa kohtelussa ja hoidossa.
Oma perstuntuma on, että päivystykseen tuppautuu porukkaa, joka sinne ei ehkäpä kuuluisi eli kyse ei ole hengenhädästä tai sairaudesta/ tapaturmasta, jonka hoito ei voisi odottaa seuraavaan arkipäivään. Yksi äärimmäisen työllistävä ryhmä on varsinkin viikonloppuisin tolkuttomassa humalassa olevat (vaki)asiakkaat, koska muutakaan paikkaa heille ei kaupungissa ole. Pari muuta mietityttävää asiaa on se, eikö työssäkäyvillä ihmisillä ole käytettävissään lakisääteistä työterveyshuoltoa, johon ottaa yhteyttä, mikäli terveyskeskukseen ei aikaa saa. Toiseksi, eikö työssäkäyvällä ihmisellä/perheellä ole varaa edes silloin tällöin käydä yksityislääkärillä/käyttää siellä lastaan? Eikö ole olemassa sellaisia vakuutuksiakin, joita lapselle voi ottaa? Olen itse erittäin matalapalkkainen ja tällä hetkellä peräti toimeentulotukiasiakas, mutta siitä huolimatta olen riipinyt sen verran euroja kokoon, että olen asioinut kesällä pari kertaa yksityisellä erikoislääkärillä. Kun terveyttään arvostaa, on sen hoitamiseksi valmis nipistämään jostain muusta menoerästä, vaikka tietysti olisi mukavampaa, jos tarvitsemansa hoidon saisi edullisemmin julkiselta puolelta.
Kun kyllähän minäkin niitä veroja maksan :D (valituksen vakioperuste)