Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sopiva treeniohjelma on se, että menet kuntonyrkkeilytreeneihin ja jumppaat siellä jouluun asti ennen kuin lyöt omaa säkkiä kertaakaan. Pysyy paikat ehjinä ja hommassa on edes jotain mielekkyyttä. Omin päin säkin paukuttaminen ilman mitään opastusta on sekä tylsää että vaarallista.
Itekseni olen opetellut ja katsonut joitain tekniikkavideoita. Vasen suora lähtee jo "tosi lujaa" omasta mielestä, ja samankäden laajakaarinen koukku, tai ainakin 55kgn säkki heiluu ihan mukavasti. Kuuluuko jabin olla kovin voimakas isku? Se on itelle hankala, tai en saa siihen sellasta sähäkkyyttä. Alakoukutkin lähtee ihan oksti. Mulla nyt on toi 25 kilon säkki, mut ei sillä kyllä tee yhtään mitään, se lentää kattoon samantien jos sillä treenaa. Pitää tulevaisuudessa hankkia sitten reilusti painavampi. Tuo että omin päin säkinhakkausta opetellut henkilö pitää jotain säkkiä liian kevyenä johtuu kyllä huonosta lyöntitekniikasta ja liikkumisesta eikä siitä, ett lyötäisiin liian kovaa 25 kilon säkille.
Saahan sen säkin kieppumaan villisti kun lyö työntäen yksittäisiä heijareita, mutta kun ei semmoisella lyönnillä tee mitään. Kun osaava mies lyö, säkki menee pikemmin mutkalle kuin lähtee heilumaan. tämä johtuu lyöntien nopeudesta ja terävyydestä.
Lisäksi säkin on tarkoituskin liikkua, jotta sen kanssa voi harjoitella liikkumista. Jos ei osaa liikkua, niin heiluvaa säkkiä on tietenkin ikävä lyödä, mutta ratkaisu on opetella liikkumaan ja lyömään eri etäisyyksiltä. Ei hankkia niin raskasta säkkiä, että se pysyy kuin tatti paikallaan. Kehässä on sitten ikävä yllätys, kun kaveri ei haluakaan seisoskella paikoillaan hakattavana.
Varmasti noita virheitä on harjoittelussani paljon. Tosin tuota työntämistä olen vältellyt. Tähän asti olen vain harjotellut tota jabia ja vasenta suoraa, et saa vähän tuntumaa säkkiin ja kehitettyä iskuvoimaa, kombot on aikamoista puuroa vielä. Tuntuu vaan et kaikissa videoissa kaikki tehdään erilailla, koukut esim. Eli aika hankala funtsia et mitä tekniikka sitä ite sit lähtis hiomaan...
Tammikuussa olisi tarkoitus mennä potkunyrkkeilun peruskurssille, ja sitä ennen parille kuntonyrkkeilytunnille saamaan opetusta. Into on kova, ja sen takia tuon säkinkin hommasin. Olen myös jonkin verran potkinut siihen, tosin kun se on leuanvetotangossa roikkumassa, niin potkimisen kanssa saa olla tarkkana ettei potki karmeihin. Mulla on 25 kg säkki ja ei se kyllä häiritsevästi heilu, tosin lyön ja potkin vielä melko hiljaa. 

Jos tekniikka haluaa oikeasti oppia niin kannattaa jättää nämä kuntonyrkkeily/kuntopotkunyrkkeily kurssit väliin ja mennä peruskurssille. näissä suuri ero: Kuntokursseilla tulee aivan liian vähän tekniikkatreeniä, se on enemmänkin sellaista kuntopiiriharjoittelua. Peruskursseilla taas opetellaan oikeasti sitä tekniikkaa suunnitelmallisesti ja kehittävästi.
Missä päin Lippusiima treenaat ja paljonko sinulla on ikää?
Potkunyrkkeilyssä järjestetään kyllä salikisoja ja tarvittaessa myös ns. noviisisäännöillä, joissa tyrmäyshakuinen ottelu on kielletty. Vanhin tietämäni salikisaottelija oli 50v. ja hän vielä voittikin ottelunsa, joten olettaisin että ikäsi vielä riittää kehään.
Joo, kyllä Seinäjoen dynamic duo Tomi&Tommi osaavat sinulle potkunyrkkeilyä opettaa.