Nyrkkeilysäkki + treeniohjelma

Eli ostin tossa säkin itelleni jokin aika sitten, 25 kilosen. Ja mietinkin et miten kandeis lähteä liikkeelle säkinhakkaamisen treenauksessa. Minkälaiset hanskat jne. Ja muutenkin mikä ois hyvä treeniohjelma säkin paukuttamiseen? :)

Netistä (youtube ym.) löytyy googlen avulla paljon vinkkejä tekniikkaan ja ohjelmiin miten lähteä säkkiä hakkaamaan. Tekniikkaa luonnollisesti kannattais aluksi käydä treenaamassa jossain missä sitä osataan opettaa henkilökohtaisesti (näin tein itse) .Näin netin avulla tekniikan opettaminen on hyvin vaikeaa mutta ranne tulisi pysyä suorassa sekä osumakohta nyrkin kaksi ensimmäistä rystystä (etu- ja keskisormi). Aloita rauhassa eikä heti mitään täyttä mättämistä paitsi jos tekniikat kunnossa. Hanskoja on ihan säkin hakkaamista varten vaikka kuinka monia mutta suosittelen hanskojen alle rannesiteitä joita saa myös kaupasta nyrkkeilyä varten.

- - - Updated - - -

Niin, ja treeniohjelma esimerkiksi (näitä nyt on miljoonia). 1. 5x 2min varjonyrkkeilyä. 2. 6x1,5min säkkinyrkkeilyä jossa pyrit käyttämään kaikkia erilaisia lyöntivariaatioita ( alakoukku, jabi, suora, yläkoukku ).Lyönnit räjähtävästi ja säkkiä ei kuulu ikäänkuin "työntää" vaan "näpäyttää" nopeaa lyönnillä jos ymmärrät mitä tarkoitan.

Sopiva treeniohjelma on se, että menet kuntonyrkkeilytreeneihin ja jumppaat siellä jouluun asti ennen kuin lyöt omaa säkkiä kertaakaan. Pysyy paikat ehjinä ja hommassa on edes jotain mielekkyyttä. Omin päin säkin paukuttaminen ilman mitään opastusta on sekä tylsää että vaarallista.

Kannatan, ainakin jotain vastaavaa, lajin voit tietty miettiä onko se kuntonyrkkeily vai joku muu.

Itse treenaamalla on (lähes) mahdotonta saada mitään kohtalaistakaan tekniikkaa mihinkään asiaan tai siinä ainakin varmasti menee sata kertaa kauemmin, kun esim. videoit tekniikkaasi ja arvioit sitten että mitä pitäisi parantaa ja toistat tuota uudelleen ja uudelleen, kun vertaat siihen että olisi joku lajin, tekniikat ja treenit osaava valmentaja antamassa palautetta siinä vieressä kun esim. lyöt välineitä. Useimmiten käy niin, että itse on suoritukseensa tyytyväinen, mutta todellisuudessa lähes kaikki menee pieleen. Voit saada kotioloissa säkin hutkimisella lyöntisi kovenemaan entisestään, mutta tuskin mitään sinne päinkään verrattuna siihen, mitä jonkun osaavan ohjaamana. Bonuksena se, että kotona opeteltuna hyvin tod.näk. jotain seuraavista (ellei kaikki) on pielessä: lyönti lähtee vain käsillä, kantapäät on lattiassa koko ajan, takajalka irtoilee lattiasta lyödessä, suojaus puuttuu tai on päin p:tä, kädet putoaa ennen lyöntiä suojauksesta, lyönnin palautus on hidas ja/tai kädet putoaa siinä suojauksesta, lyödessä toinen käsi ei suojaa, otteluasento on väärä, leuka ei pysy alhaalla, lyönnit jää läpsyiksi pintaan, etäisyys lyötävään kohteeseen on väärä, osumakohta nyrkissä on väärä, tekniikoita lyöntien torjumiseen ei juurikaan ole (säkin kanssa vaikea harjoitella), suorat ei ole suoria, koukut ei ole koukkuja, lyönnit ladataan "olan takaa", joku muu mikä?

Tämä siis sillä oletuksella, ettei kokemusta lyöntilajeista ole aiemmin, kuten varmaankaan ei ole, koska jos olisi, saattaisit tietää myös paremmin miten treenata.

Seuraan ajattelin liittyä, kävelläänkö niihin reeneihin vain ja ilmoittaudutaan? Nyt on treenattu tätä säkkireeniä jonkun verran, ja hyvin on kehitystä tullut. :) Itekseni olen opetellut ja katsonut joitain tekniikkavideoita. Vasen suora lähtee jo "tosi lujaa" omasta mielestä, ja samankäden laajakaarinen koukku, tai ainakin 55kgn säkki heiluu ihan mukavasti. Kuuluuko jabin olla kovin voimakas isku? Se on itelle hankala, tai en saa siihen sellasta sähäkkyyttä. Alakoukutkin lähtee ihan oksti. Mulla nyt on toi 25 kilon säkki, mut ei sillä kyllä tee yhtään mitään, se lentää kattoon samantien jos sillä treenaa. Pitää tulevaisuudessa hankkia sitten reilusti painavampi.

Tähän vois joku linkitellä hyviä tekniikkavideoita jos jaksaa, sellaisia missä varmasti näytetään oikein.

Jabilla sä harvemmin ketään tyrmäät eli sillä sä lähinnä haet pisteitä, pidät/mittaat etäisyyttä, haet paikkaa voimakkaammille lyönneille. Rentoutta ja räjähtävyyttä siihen osastoon. Rentoutta tietysti jokaiseen lyöntiin.

- - - Updated - - -

Ja seuraan liittymisestä niin: http://www.nyrkkeilyliitto.com/seurat/ tuolta kalastelee oman paikkakunnan seurat ja kattoo sivuilta, että onko kuntonyrkkeily ns. kurssimaista vai voiko mennä millon tahansa mukaan. Itse joskus ihan junnuna ilmaannuin vaan paikalle ja siitä lähti homma käyntiin.

Tuo että omin päin säkinhakkausta opetellut henkilö pitää jotain säkkiä liian kevyenä johtuu kyllä huonosta lyöntitekniikasta ja liikkumisesta eikä siitä, ett lyötäisiin liian kovaa 25 kilon säkille.

Saahan sen säkin kieppumaan villisti kun lyö työntäen yksittäisiä heijareita, mutta kun ei semmoisella lyönnillä tee mitään. Kun osaava mies lyö, säkki menee pikemmin mutkalle kuin lähtee heilumaan. tämä johtuu lyöntien nopeudesta ja terävyydestä.

Lisäksi säkin on tarkoituskin liikkua, jotta sen kanssa voi harjoitella liikkumista. Jos ei osaa liikkua, niin heiluvaa säkkiä on tietenkin ikävä lyödä, mutta ratkaisu on opetella liikkumaan ja lyömään eri etäisyyksiltä. Ei hankkia niin raskasta säkkiä, että se pysyy kuin tatti paikallaan. Kehässä on sitten ikävä yllätys, kun kaveri ei haluakaan seisoskella paikoillaan hakattavana.

Title Boxing sarjasta voi olla apua;

[video=youtube_share;CSPahtuC2GQ]http://youtu.be/CSPahtuC2GQ[/video]

Tuo että omin päin säkinhakkausta opetellut henkilö pitää jotain säkkiä liian kevyenä johtuu kyllä huonosta lyöntitekniikasta ja liikkumisesta eikä siitä, ett lyötäisiin liian kovaa 25 kilon säkille.

Saahan sen säkin kieppumaan villisti kun lyö työntäen yksittäisiä heijareita, mutta kun ei semmoisella lyönnillä tee mitään. Kun osaava mies lyö, säkki menee pikemmin mutkalle kuin lähtee heilumaan. tämä johtuu lyöntien nopeudesta ja terävyydestä.

Lisäksi säkin on tarkoituskin liikkua, jotta sen kanssa voi harjoitella liikkumista. Jos ei osaa liikkua, niin heiluvaa säkkiä on tietenkin ikävä lyödä, mutta ratkaisu on opetella liikkumaan ja lyömään eri etäisyyksiltä. Ei hankkia niin raskasta säkkiä, että se pysyy kuin tatti paikallaan. Kehässä on sitten ikävä yllätys, kun kaveri ei haluakaan seisoskella paikoillaan hakattavana.

Ok, kiitoksia hyvästä analyysistä. :) Varmasti noita virheitä on harjoittelussani paljon. Tosin tuota työntämistä olen vältellyt. Tähän asti olen vain harjotellut tota jabia ja vasenta suoraa, et saa vähän tuntumaa säkkiin ja kehitettyä iskuvoimaa, kombot on aikamoista puuroa vielä. Tuntuu vaan et kaikissa videoissa kaikki tehdään erilailla, koukut esim. Eli aika hankala funtsia et mitä tekniikka sitä ite sit lähtis hiomaan...

Oletko joku valmentaja muuten? Tuntuu olevan tietotaitoa.

Itse hommasin säkin ja hanskat kotiin, olen joskus vuosia sitten saanut vähän tekniikkaopetusta joten peruslyöntien tekniikat on jotenkin muistissa. Mutta kyllä homma on rankkaa vaikka ottaisi mielestään kevyesti! Olen vieläpä muutoin melko hyvässä kunnossa, mutta säki vie mehut. :) Tammikuussa olisi tarkoitus mennä potkunyrkkeilun peruskurssille, ja sitä ennen parille kuntonyrkkeilytunnille saamaan opetusta. Into on kova, ja sen takia tuon säkinkin hommasin. Olen myös jonkin verran potkinut siihen, tosin kun se on leuanvetotangossa roikkumassa, niin potkimisen kanssa saa olla tarkkana ettei potki karmeihin. Mulla on 25 kg säkki ja ei se kyllä häiritsevästi heilu, tosin lyön ja potkin vielä melko hiljaa.

Potkunyrkkeilyn alkamista odottelen kyllä innolla, jonkinlaiset salikisatkin(?) kiinnostaisi tulevaisuudessa vaikka alkaa olla jo ikääkin, jos sellaisia järjestetään ikäänkuin aloittelija vs. aloittelija meiningillä. Jos sellaisista on kokemuksia, niin kertokaa toki. Joo, menen ehkä asioiden edelle, mutta minkäs teet kun into on kova. Jos matsiin päätyy niin turpaanotto sitä epäilemättä aika paljon sitten laimentaa. :nolo:

Jos tekniikka haluaa oikeasti oppia niin kannattaa jättää nämä kuntonyrkkeily/kuntopotkunyrkkeily kurssit väliin ja mennä peruskurssille. näissä suuri ero: Kuntokursseilla tulee aivan liian vähän tekniikkatreeniä, se on enemmänkin sellaista kuntopiiriharjoittelua. Peruskursseilla taas opetellaan oikeasti sitä tekniikkaa suunnitelmallisesti ja kehittävästi. Toki säkin voi hommata kotiin, mutta se kannatta tehdä sitten kun tekniikat on hallussa ja ei joskus pääse treeneihin.

Toinen syy hankkia säkki kotiin on vaan mätkiä sitä täysillä ja purkaa paineita. Nyrkeilyllä tai potkunyrkkeilyllä tällä ei ole mitään tekemistä. Netin kautta on turha mitään ohjeita antaa :)

Jos tekniikka haluaa oikeasti oppia niin kannattaa jättää nämä kuntonyrkkeily/kuntopotkunyrkkeily kurssit väliin ja mennä peruskurssille. näissä suuri ero: Kuntokursseilla tulee aivan liian vähän tekniikkatreeniä, se on enemmänkin sellaista kuntopiiriharjoittelua. Peruskursseilla taas opetellaan oikeasti sitä tekniikkaa suunnitelmallisesti ja kehittävästi.

Kiitos viestistä, nimenomaan potkunyrkkeilyn peruskurssille olen menossa. Kurssin vetäjä omaa valmennuskokemusta ja kilpailutaustaa, ja vetää myös kuntonyrkkeilytreenejä. Kyseessä ei siis ole pelkästään mikään body-fitness tyylinen kuntonyrkkeily vaan ihan oikeaa tekniikkatreeniä ym vaikka toki siellä tehdään lihaskuntoa myös. Eri tunneilla eri teema. Mutta voi tosiaan olla parempi jättää omatoiminen mätkiminen vähemmälle, ja tehdä sekin aika aerobista ja lihaskuntoa, sekä kehittää liikkuvuutta.

Missä päin Lippusiima treenaat ja paljonko sinulla on ikää?

Potkunyrkkeilyssä järjestetään kyllä salikisoja ja tarvittaessa myös ns. noviisisäännöillä, joissa tyrmäyshakuinen ottelu on kielletty. Vanhin tietämäni salikisaottelija oli 50v. ja hän vielä voittikin ottelunsa, joten olettaisin että ikäsi vielä riittää kehään.

Missä päin Lippusiima treenaat ja paljonko sinulla on ikää?

Potkunyrkkeilyssä järjestetään kyllä salikisoja ja tarvittaessa myös ns. noviisisäännöillä, joissa tyrmäyshakuinen ottelu on kielletty. Vanhin tietämäni salikisaottelija oli 50v. ja hän vielä voittikin ottelunsa, joten olettaisin että ikäsi vielä riittää kehään.

Seinäjoella ja ikää on 32 v. Innostavaa kuulla että ottelemaan on mahdollista päästä vielä myöhään aloittavanakin, vaikka onhan tämä vielä hiukan aikaista puhetta kun ei peruskurssikaan ole vielä alkanut. Olen vain erittäin kilpailuhenkinen, ja tiedän että jossain vaiheessa on päästävä mittaamaan tasoa ja karsimaan turhat luulot pois. Oman treeniporukan sparrit lienee hyvä ensikosketus kontaktiin, uskoisin (ja toivoisin) että sparrausta on luvassa viimeistään jatkokurssilla jos niin haluaa.

Joo, kyllä Seinäjoen dynamic duo Tomi&Tommi osaavat sinulle potkunyrkkeilyä opettaa.

Ohjaavako kyseiset henkilöt Seinäjoen full contactissa? Olen menossa eri paikkaan, tuonne:

http://sportbull.wordpress.com/

Kyseessä on melko uusi yritys, mutta tunnen paikan omistajan/ohjaajan ja uskon hänen osaamisen olevan aivan riittävä näin aloittelijalle. Hän ohjaa myös defendoa. Tuosta Seinäjoen full contactista en tiennytkään aikaisemmin kuin vasta nyt tuli vastaan kun vähän googlettelin.

Urheilutaustaa kyllä löytyy melko paljonkin, viimeisinpänä maastopyöräily, sitä ennen hiihto, juoksu ja kuntosali. Hapenottokyky mulla on ihan hyvä (70 ml/kg), mutta vuosien kestävyyspainotteinen treeni on ehkäpä lisännyt hitaiden lihassolujen osuutta ja vienyt näin räjähtävyyttä. Toisaalta kimmoisuutta löytyy ja voimatasot on kohtalaiset. Mielenkiintoistahan tuo on nähdä kuinka homma lähtee liikkeelle, veikkaanpa että treenien jälkeisenä päivänä tulee kropasta löytymään aivan uusia lihaksia. :whip: Ja tekniikat ei välttämättä mene ihan kerrasta kaaliin.

Back
Ylös Bottom