Nyrkkeilysäkin mätkintä ja salitreeni

Yritin löytää relevanttia keskusteluketjua mutta en löytänyt, joten avataan uusi.

Eli nyrkkeilysäkin mätkintä. Miten suhtautuu salitreeniin ja lihaksiin noin yleisesti? Ainakin pitäisi avata ja rentouttaa olkapäitä, sekä parantaa liikkuvuutta venyttelyineen.

Onko jotain huomioon otettavaa? Käsittääkseni ei suositella salitreenin jälkeen, mutta lämmittelynä hyvä?

Kehittääkö säkin mätkiminen lihaksia jollain tapaa?

Itse tykkään lämmitellä säkkiä hakkaamalla kun harrastanut kamppailulajeja aikoinaan paljonkin.
Ja kyllä avaa lavat ja olkapäät ja vahvistaa ojentajia ja niveliä ja vatsalihaksiakin...

Itellä oli tapana dietillä välipäivinä haka säkkiä pari kymmentä minuuttia intervalleissa. 2min hakkaus 1 min taukoa ja toi vaikka 10 kertaa per sessio. Avas hyvin paikkoja ja kyllä rasvaa lähti. Lämmittelynä en ole kokeillut ikinä, pelkään ettei tehot riitä sit pääasiaan eli punttiin.

Ite lämmittelen aina säkillä kuin vain suinkin mahdollista. Ihan täysillä ei kyllä kannata mätkiä, tai muuten tehot treenissä laskee. Mutta sillai kevyesti mäiskimällä, niin kyllä hyvät lämmöt saa ja varmasti veri kiertää kaikkialla.

Itse kamppailulajeja harrastaneena pidän säkin hakkaamisesta lähinnä sen vuoksi että lyönnin rentous ja sen seuraksena lyönnin voima kasvaisi. Kuuluu lyhytkestoisena purskeina alkulämmittelyyni ennen salitreeniä. Ennen säkin mättöä alkulämpöä kehoon kuntopyörällä tai cross trainerilla ja naruhypyillä (koko alkulämpö noin 10 min, koska salipäivä on salille varattu ja lajitreenit on sitten erikseen.
Suosin lyöntitekniikoissa lajieni takia flowsarjoja, joka avaa minulla parhaiten kyynärnivelien, ranteiden ja olkapään liikkuvuutta. Sarjat koostuu lähinnä hammer, backfist, kämmensyrjä, kyynärvarsi ja kyynärpää yhdistelmistä, joskus olkapää tönäisyt ja satunnaiset head buttit myös mukaan. Suoran voiman iskut lähinnä keskivartaloalueelle pystynyrkillä. Lyönnit aina läpilyönteinä, ei mitään hippaa.
Aloitus hyvin kevyesti ja koko ajan lämmön mukaan koventaen. Kovaa aloittaessa saa hyvin helposti jonkun osan nitkautettua ikävän tuntuisesti.

Toimii ainakin lämmittelynä ja varmasti aerobisista treenimetodeista mielenkiintoisin, ainakin omaan makuun. Lyöntejä ja potkuja voi yhdistellä ihan oman mielen mukaan kun ei se säkki takaisinkaan lyö. Ei tartte kovin pitkään nakella kun rupee olemaan jo hiki pinnassa, ellei satu olemaan joku oikea urheilija.

Ranteiden kanssa varmaan paranee olla tarkkana jos ei ole lyöntitekniikka ihan hallussa ja muutenkin, ilman hanskoja tää korostuu itellä ainakin. Olkapäävaivaisena en kauheasti pysty heittämään mitään overhead-suoria ja kyynerpäät meinaa välillä "ojentua yli" suorissa, lyöntitekniikastahan tuo varmasti johtuu.

En kyllä ennen raskaita treenejä kauheasti tätä harrastaisi, mutta välipäivinä hyvää palauttavaa aktiviteettia.

Hmm, täytynee kokeilla kevyttä mätkimistä lämmittelynä! Pientä venyttelyä alkuun niin potkut voisi ottaa mukaan :-)

Jos ei ole säkkiä, varjonyrkkeily (+kevyet käsipainot) voisi toimia myös...

Hakkasin ennen säkkiä välipäivinä, mutta jättänyt nyt pois koska pelkäsin, ettei yläkroppa pääse kunnolla palautumaan...

Hmm, täytynee kokeilla kevyttä mätkimistä lämmittelynä! Pientä venyttelyä alkuun niin potkut voisi ottaa mukaan :-)

Jos ei ole säkkiä, varjonyrkkeily (+kevyet käsipainot) voisi toimia myös...

Suosittelen olemaan varovainen suojauksen kanssa jos kässärit kädessä heiluu :D

ja kannattaa opetella lyömään sitä säkkiä ennenku alkaa huviksee mätkiä lämpöjä päälle.
T: aikoinaan hiusmurtuma rystyseen kun ei osannu lyödä :D

Oon kuullu, että natuna ei kannata harrastaa nyrkkeilysäkin mätkintää ja salitreeniä. Pahimassa tapauksessa vaarana on ylikunto, lonkankoukistajan ja kiertäjäkalvosimen korjaamaton repeytymä ja pahimmassa tapauksessa niskakuolio.

Mielipiteitä voi löytyä reunasta reunaan, mutta ainakin itelle nyrkkeilysäkin naputtelu lämmittävänä ja jäähdyttelynäkin toimii todella hyvin. Toki säkin lyömisessäkin tekniikkaan kannattaa alkuun panostaa, liikerata kuntoon, rentous, terävyys, etc. Omalla kohdalla terävyys ei ole kovin pahasti kärsinyt punttitreenin myötä, ehkäpä juuri se että olen naputellut usein punttitreenin päälle vähän säkkiä. Harmi vain että siellä missä nyt käyn puntilla, ei ole säkkiä mitä naputtaa. Minulla on autotallissa peruspunttivermeet ja säkki katossa, joten yhdistely onnistuu. Otin tämän lyhyen videonpätkän, missä hengitys höyryten naputtelen säkinpintaa; http://www.youtube.com/watch?v=chZrNCBxbsA

Sitku sitä säkkiä alkaa tosissaan pieksemään, ni suosittelen laittamaan aina siteet käsiin. Ei maksa paljoa, eikä niitten laittamisessa kauaa mene. Sitovat käden pienet luut yhteen ja tukevat rannetta, ehkäisten näin loukkaantumisia.

ja kannattaa opetella lyömään sitä säkkiä ennenku alkaa huviksee mätkiä lämpöjä päälle.
T: aikoinaan hiusmurtuma rystyseen kun ei osannu lyödä :D

Nojaa, jos lämmittelyyn käyttää niin ei siinä saa kyllä hajotettua mitään, jos siis LÄMMITTELEE.

veijo esso:
hyvännäköstä paukuttelua!

Nojaa, jos lämmittelyyn käyttää niin ei siinä saa kyllä hajotettua mitään, jos siis LÄMMITTELEE.

veijo esso:
hyvännäköstä paukuttelua!

Kyllä siinä vaan saa. Eipä tarvi lujaakaan napauttaa, kun juurikin lämmitellä vähän löysän rantein, venähdys ja heippa muutamaks viikoks taas naputtelut.

Varoisin kyllä kovan ylävartalotreenin jälkeen paukuttamasta sitä säkkiä kovin lujaa. Kun sulla ei ole treenin jälkeen lihas palautunut kunnolla lepopituuteen ja siihen yhdistät kunnon tärähtäviä iskuja niin kiertäjäkalvosimet/hauiksen pitkä pää sanoo moro. Itse nuorena hajotin kunnolla kiertäjät vetämällä tennistä/nyrkkeilysäkkiä treenien välissä. Oli sellainen mukava muutaman kuukauden vamma.

Mites on kun ittellä ollu aina tapana lämmitellä säkkiä mätkimällä + päärynää hakkaamalla ja sitten salitreenin jälkeen olen vielä sitä säkkiä ja päärynää mätkinyt. Niin ymmärsin ettei salitreenin jälkeen kannattaisi sitä säkkiä hakata, mutta itenkäs on päärynän laita ?

Tullu tos nyrkkeilysäkkiä mätkittyä aina treenin päälle,ku on työntävät treeni vuorossa.Oisko järkevämpi jättää nyrkkeily välipäiviksi,vai onko siitä haittaa jos tekee samana päivänä?

Back
Ylös Bottom