Nyrkkeilysäkillä lyöntejä kuntoon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja An771
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joo eli en ole, enkä harrasta nyrkkeilyä. Säkkiä on tullut hakattua nyt semmoset 4kk ihan salitreeniä ennen lämmittelymielessä.

Ja kysymykseen; Mitenkäs sen säkin kanssa kannattaisi huitoa, että tulisi sitä nyrkkeilytaitoa kehitettyä edes juuri sen hitusen ?

Esimerkiksi vois antaa omia nyrkkeilysäkkitreenitapoja. :eek:

Niin ja kiitos taas! :kippis1:

Kaksi tapaa: voit jatkaa perstuntumalla, lyödä niin kuin hyvältä ja tehokkaalta tuntuu. Ei lyöminen oikeasti vaikeaa ole. Jos säkki hyppää, lyöt oikein. Jos olet 4kk hakannut ilman että ranteet on hajonneet, et tee mitään kamalan väärin.

Toinen, parempi tapa: hanki tietoa alan harrastajilta luonnossa, mieluiten menemällä kurssille. Jos tunnet jonkun iskijän, pyydä mukaan salille. Vältyt vammoilta ja touhussa on heti paremmin mieltä. Lyönteihin saa todellista voimaa vain oikealla tekniikalla.

Pari pikaohjetta (kake- ja potkunyrkk. pohjalta)... Ranteet suorina, hartiat rentoina, opettele pitämään suojaus ylhäällä vaikka säkki ei lyökään takaisin. Etukäsi leuan edessä, takakäsi poskella/ohimolla/korvalla/jossain siellä, kyynärpäät kiinni vartalossa. Hanskoilla osumakohta säkkiin on usein kolmella pienimmällä rystysellä, ilman hanskoja ehdottomasti vain kahdella isoimmalla. Lyönti lähtee jaloista, voima tulee siitä että koko keho on iskun takana eli ei lätkitä pelkillä käsillä. Käsi lentää rennosti, ikään kuin heität koko keholla käden vastustajan naamaan.

Tässä periaatteet, enempää ei mielestäni voi netitse opettaa.

Kuntopuolesta taas: itse lämmittelen ensin kunnolla hyppynarulla 15 min. ja polvennnostoja (treenaan myös potkuja), kiertopotkuja ilmaan yms. Sitten varjonyrkkeilyä, peilin kanssa jos on (eka kerta julkisesti voi ottaa koville mutta kaikki tekevät sitä...) Sitten säkille. Kaksi min. rennosti kaikkia tekniikoita, kolmas minuutti täysillä. Sitten kolmen minuutin tauko. Kolmen minuutin eriä tempoa vaihdellen, niin kauan kuin jaksaa tai miten muuhun treeniin sopii. Sitten palauttelen hyppynarulla ja kevyellä lattiajumpalla (joka näyttää venyttelyltä mutta tosiasiassa vain tarkistan venähtikö missään mikään :wanha: )

Muut jatkaa. Itse tuppaan jämähtämään omaan rutiiniin, olisi mukava kuulla miten toiset "taistelijat" kommunikoivat säkin kanssa.

Älä jää junnaamaan.
Eli et vedä siis tunnin maratoneeja.

Vaan lyhyitä eriä pieniä palautuksia.

Harjoituksia on kymmeniä.

Esim. 2min erä 1min palautus
Ensimmäinen erä hiljaa heitellen etummaista suoraa.

2-3 erä.

Molemmat suorat tempoa lisäten

4-5 erä

Koukut mukaan

6 erä

Kidutusta kovalla temmolla kaikki lyönnit yritä pitää
säkki koko ajan keskipisteestä kaukana.

Kannattaa kuitenkin käydä salilla vähän opettelemassa
alkeita ihan Oikea oppisuuden vuoksi.

Jotta oppii kunnolla

Lyönnit
Väistöt
Rytmin
Ajoituksen
Tarkkuuden lyönteihin
Liikkuvuuden
Ja jos Sparria niin eiköhän siinä
leuka ja pää kovetu ja Vatsan seutu.

Kannattaa käydä sellasen Kuukauden ajan edes kunnon treeneissä.

:joulu4:

Paras tapa todellakin on kerätä kokemusta parin kanssa. Itse treenaan säkin kanssa juuri samanlaisia tilanteita kuin parin kanssa, ikäänkuin kuviteltuun lyötiin/liikkumiseen reagointia yms.

Tietysti säkin kanssa voi alkuun kokeilla monen monituisia tapoja, millä saat eniten voimaa lyöntiin, vartalonkiertoa, takajalan asentoa ja sen sellaista. Tähän tympääntyy ennen pitkää, ja säästät kuitenkin monta kuukautta, mikäli käyt "sparrauttamassa" itseäsi jossain nyrkkeilysalilla.

Tässä vielä mitä sielä salilla voi tapahtua kun olet käynyt siellä
kuukauden pari ja oppinut alkeet.

Ennen treenejä on hyvä hyppiä naruilla n.15min tai
ottaa kevyesti varjonyrkkeilyä.

15min
Alku lämmittely juosten salia tai kehää ympäri heitellen
kevyesti lyöntejä ja venytellen.

Seuraavaksi
15-30 min
Kokenut = Sparria 3-6erää Aloittelija = Nyrkkeilyn alkeita

Ja sitten
30min
Säkkiä hakkamaan ja välillä tietysti pistareita mm.väistöjä
sarjoja ym.

Ja lopuksi 20-30min

Vatsat selät punnerukset ja venyttely

Sanoisin, että pelkkä säkin hakkaaminen ei tee kenestäkään kovaa "tappelijaa". Ei se ole samalta planeetalta kun pitää oikeasti jotain lyödä.

Originally posted by Ville
Sanoisin, että pelkkä säkin hakkaaminen ei tee kenestäkään kovaa "tappelijaa". Ei se ole samalta planeetalta kun pitää oikeasti jotain lyödä.

Terävä huomio.

Aijaa! vai että teidän planeetalla on nyt sitten tultu tähän tulokseen vai? Just! Kiva tietää.
Nyt tiedän senkin, että kaikki terävääkin terävämmät vastaukset eivät ole kotoisin välttämättä tältä planeetalta.

Hiano homma! :thumbs:

Originally posted by Koipireisi
Kaksi tapaa: voit jatkaa perstuntumalla, lyödä niin kuin hyvältä ja tehokkaalta tuntuu. Ei lyöminen oikeasti vaikeaa ole. Jos säkki hyppää, lyöt oikein. Jos olet 4kk hakannut ilman että ranteet on hajonneet, et tee mitään kamalan väärin.

Toinen, parempi tapa: hanki tietoa alan harrastajilta luonnossa, mieluiten menemällä kurssille. Jos tunnet jonkun iskijän, pyydä mukaan salille. Vältyt vammoilta ja touhussa on heti paremmin mieltä. Lyönteihin saa todellista voimaa vain oikealla tekniikalla.

Pari pikaohjetta (kake- ja potkunyrkk. pohjalta)... Ranteet suorina, hartiat rentoina, opettele pitämään suojaus ylhäällä vaikka säkki ei lyökään takaisin. Etukäsi leuan edessä, takakäsi poskella/ohimolla/korvalla/jossain siellä, kyynärpäät kiinni vartalossa. Hanskoilla osumakohta säkkiin on usein kolmella pienimmällä rystysellä, ilman hanskoja ehdottomasti vain kahdella isoimmalla. Lyönti lähtee jaloista, voima tulee siitä että koko keho on iskun takana eli ei lätkitä pelkillä käsillä. Käsi lentää rennosti, ikään kuin heität koko keholla käden vastustajan naamaan.

Tässä periaatteet, enempää ei mielestäni voi netitse opettaa.

Kuntopuolesta taas: itse lämmittelen ensin kunnolla hyppynarulla 15 min. ja polvennnostoja (treenaan myös potkuja), kiertopotkuja ilmaan yms. Sitten varjonyrkkeilyä, peilin kanssa jos on (eka kerta julkisesti voi ottaa koville mutta kaikki tekevät sitä...) Sitten säkille. Kaksi min. rennosti kaikkia tekniikoita, kolmas minuutti täysillä. Sitten kolmen minuutin tauko. Kolmen minuutin eriä tempoa vaihdellen, niin kauan kuin jaksaa tai miten muuhun treeniin sopii. Sitten palauttelen hyppynarulla ja kevyellä lattiajumpalla (joka näyttää venyttelyltä mutta tosiasiassa vain tarkistan venähtikö missään mikään :wanha: )

Muut jatkaa. Itse tuppaan jämähtämään omaan rutiiniin, olisi mukava kuulla miten toiset "taistelijat" kommunikoivat säkin kanssa.

Luin ensin että tuo on sinun alkulämmittelysi :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tällä perusteella ei kannata koskaan harjoitella mitään kun se ei kuitenkaan ole tosi tilanne.

Kyllä se harjoittelu varmasti kuitenkin auttaa!

Tilanteessa jossa on kaksi muuten täysin samantasoista tyyppiä niin se joka on lyönyt säkkiä saa etulyöntiaseman. Hän hahmottaa jo hieman etäisyyttä ja käsissä on jo hieman hermotusta.

Säkin hakkaaminen on ihan yes kuntoilua. Kunhan joku kokeneempi kyylää ne lyöntitekniikat kuosiin.
Liiaan raskasta säkkiä väärin hakkaamalla saa ranteet, kyynärpäät ja olkapäät mahd. rikki.

Mä lämmittelen muutaman erän ennen punttia säkillä, sama jälkeen treenin.
Ennen säkkiä vedän pienen lämmön päälle, koska myös säkkiä lyömällä voi reväyttää paikkoja.
Toinen että aluksi lyön hiljaa erän(jos en lämmitellyt), että kroppa lämpiää.
Jos viitsin tai ranteissa vikaa jotakin, sidon kädet.
Puntin jälkeen verryttely säkkiin toimii mulla paremmin säkkihanskoilla.
Erä riittää yleensä, rentoja lyöntejä.
Lihakset pumpissa jotenkin kevyemmät hanskat tuntuu paremmilta.
Joskus pelkillä siteillä ennen jälkeen punttitreenin.

Jep, hyviä kommentteja näkyy paljon.

Semmosen lisäisin vielä tohon lyöntitekniikkaan, että suuntaa lyönti "säkin läpi". Monen näkee läpsyttelevän säkkiä siten että käsi pysähtyy säkkiin alitajuisesti. Pidempään lajeja harrastaneilla tämä on jo takaraivossa. Lisäksi on tärkeää palauttaa käsi lyönnin jälkeen posken lähelle (tai mikä sitten perusasento onkaan, lajista riippuen), jolloin suojaus on varmistettu (ja luonnollisesti pitää toinen käsi naamalla suojana lyönnin aikana).

Itse en nyrkkeilysäkkiä/pistehanskoja takoessa käytä hanskoja tai naruja koska pidän parempana että kädet kestää hiukan osumia ilman veren vuotoa sekä suojaus on todenmukainen (ei siis mielettömän kokoisia hanskoja).

Originally posted by Proteos
Jep, hyviä kommentteja näkyy paljon.

Semmosen lisäisin vielä tohon lyöntitekniikkaan, että suuntaa lyönti "säkin läpi". Monen näkee läpsyttelevän säkkiä siten että käsi pysähtyy säkkiin alitajuisesti. Pidempään lajeja harrastaneilla tämä on jo takaraivossa. Lisäksi on tärkeää palauttaa käsi lyönnin jälkeen posken lähelle (tai mikä sitten perusasento onkaan, lajista riippuen), jolloin suojaus on varmistettu (ja luonnollisesti pitää toinen käsi naamalla suojana lyönnin aikana).

Itse en nyrkkeilysäkkiä/pistehanskoja takoessa käytä hanskoja tai naruja koska pidän parempana että kädet kestää hiukan osumia ilman veren vuotoa sekä suojaus on todenmukainen (ei siis mielettömän kokoisia hanskoja).
unohdit leuan rintaan pistämisen.. ;)

huomautan.. jos teet tätä kun hakkaat säkkiä, teet sitä luultavasti, kun puolustat itseäsi esim. kadulla.

Originally posted by Proteos

HIV/hepatiittivaara jos rystynen kuitenkin aukeaa, siis julkisella salilla.

Omaa kotisäkkiä hakkaan kyllä paljain käsin mutta niinpä olenkin ainoa käyttäjä. Enkä ikinä vetäisi käteeni saleilla lojuvia kimppasäkkihanskoja. Hyi h....tti, ikinä tiedä millainen syyläkoura niitä on viimeksi pitänyt! Salilla ja lajitreeneissä pidän pistari-, säkki - ja mittsiharjoittelussa sormettomia, ohuesti topattuja säkkihanskoja (sparrissa oikeita nyrkk.hanskoja tietenkin). Jonain päivänä ostan NHB-hanskat vaikka imago menisikin vähän deividiksi.

Siteet on ip-mielessä treenaavalle turhaa hapatusta. Ei kannata opetella lyömään edes säkkiin kovempaa kuin mitä ranteet kestää. Kilpailumielessä nyrkkeilijät on sitten erikseen.

Säkkiin voi muuten treenata kämmenpohja- ja avarilyöntejäkin! Kunnolla parkkiintunut kämmen on huiman tehokas ase.

Originally posted by Koipireisi

Säkkiin voi muuten treenata kämmenpohja- ja avarilyöntejäkin! Kunnolla parkkiintunut kämmen on huiman tehokas ase.

Jep, tota avaria on tullut harjoiteltua reeneissä säännöllisesti. Itse suosin taka-ylhäältä tulevaa avari-heijaria, joka lähtee kuitenkin perus-asennosta (normaali seisoma-asento). Osumakohta mielellään korvan seutuville tai mihin nyt sattuu osumaan niin tasapaino lähtee.
Hiukan huono kuvaus, mutta kaippa se jollekin aukeaa. :)

Tosiaan, nyrkeiltäessä leuka on hyvä pitää rinnassa mitä en maininnut ja sitten tietenkin tasapainoon kannattaa kiinnittää huomiota kun latelee iskuja. Välillä näkee kun porukat lentelee itse iskujensa voimasta minne sattuu...

Originally posted by Matsku
Tässä vielä mitä sielä salilla voi tapahtua kun olet käynyt siellä
kuukauden pari ja oppinut alkeet.

Ennen treenejä on hyvä hyppiä naruilla n.15min tai
ottaa kevyesti varjonyrkkeilyä.

15min
Alku lämmittely juosten salia tai kehää ympäri heitellen
kevyesti lyöntejä ja venytellen.

Seuraavaksi
15-30 min
Kokenut = Sparria 3-6erää Aloittelija = Nyrkkeilyn alkeita

Ja sitten
30min
Säkkiä hakkamaan ja välillä tietysti pistareita mm.väistöjä
sarjoja ym.

Ja lopuksi 20-30min

Vatsat selät punnerukset ja venyttely

Jos käsket vetämään 15 minuuttia varjonyrkkeilyä niin VOI olla että äijän saa kantaa salilta pois... en tiedä kuinka kevyesti ottaa, mutta mun mielestä 15 min. on pikkasen liikaa.. oon nyrkkeilly muutamia vuosia jo ja oon huomannu et jotain 3x 3min. on hyvä ja tehokas tai 5x 2min.

Originally posted by Wessel
Jos käsket vetämään 15 minuuttia varjonyrkkeilyä niin VOI olla että äijän saa kantaa salilta pois... en tiedä kuinka kevyesti ottaa, mutta mun mielestä 15 min. on pikkasen liikaa.. oon nyrkkeilly muutamia vuosia jo ja oon huomannu et jotain 3x 3min. on hyvä ja tehokas tai 5x 2min.

Mä ymmärsin Matskun tekstistä, että joko 15 minuuttia narua TAI kevyttä varjonyrkkeilyä. Varjonyrkkeilyn pituudesta ei ole mitään mainintaa...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom