Nuuskaa Salesta?
Kokeilu mielessä lähdin liikkeelle. Olen muutaman ketjun netissä lukenut nuuskan valmistuksesta ja nyt kokeilen itse. En ole tilannut mitään valmista settiä, vaan hain kaikki tavarat lähikaupasta.
Ostin kaksi toppaa punaista Smarttia yhteensä 60 grammaa sätkätupakkaa. 60 grammaa on siis paino ennen kuivatusta. En osaa sanoa paljonko paino kuivauksessa kevenee. Lisäksi ostin ruokasoodaa, suolaa ja vettä oli jo kotona valmiiksi. Mitään makuja en nuuskaan sotke, en muutenkaan tykkää maustetuista nuuskista.
Tässä kaikki elintarvikkeet.
Laitoin tupakat uunivuokaan ja soodat pellile folion päälle. Soodaa laitoin muutaman ruokalusikan, kaikkea kun ei tarvitse käyttää.
Laitoin kummankin satsin samaan aikaan uuniin. 90 astetta ja 40 minuuttia. 40 minuutin jälkeen otin tupakit pois ja laitoin uuninn 200 asteeseen. Pidin soodaa vielä 20 minuuttia uunissa.
Kuivan tupakan saaminen oikeasti hienoksi oli vaikeaa. Sormin pyörittelin ja lopuksi vedin hienon sihvilän läpi tupakat ja niistä tulikin lähes pölymäisen hienoa. Kaikki tupakkeja en saanut hienoksi, joten suosiolla heitin loput pois. noin 1/10 osaa tupakasta meni roskiin. Hienonnukseen meni aikaa yhteensä noin 30 minuuttia.
Tässä kuva miten hienoksi menee vain sormin.
Ja tässä lopullinen puru.
Liuotin 1dl kuumaan veteen noin teelusikallisen suolaa ja kaadoin jauhetun purun päälle. Koska mömmö näytti kuivalta, niin laitoin noin 20 ml lisää vettä. Tämä oli turhaa, koska nuuskasta tuli aika märkää. 1dl olisi riittänyt hyvin. Lopuksi laitoin noin 1 tl palanutta soodaa seokseen.
Koska nuuska oli märkää, niin laitoin koko roskan uuniin jälkilämmölle noin 10 minuutiksi. Nuuskan pinnasta tuli uunissa generalin musta. Mutta haju ei alkanut ikinä muistuttaa nuuskaa. Lähinnä tupalle haisee.
Olen lukenut, että palaneen soodan jälkeen alkaa haista nuuskalle. Epäilenkin kerkesikö sooda palamaan kunnolla minun paistoillani.
Lopputuloksena sain nuuskan näköistä ja tupakan hajuista tummanruskeaa "nuuskaa". Koostumus on oikein hyvä, tykillä pysyy hyvin kasassa ja suussa maistuu/tuntuu oikelta nuuskalta. Vahvaa on, olen nuuskannut 15-vuotta ja tämä kyllä on perus ettania huomattavasti vahvempaa. Ei ala valua oikestaan ollenkaan, vaikka onkin aika kosteaa.
Kun nuuskan ottaa suusta pois, huomaa ettei rakenne ole sama kuin oikeassa nuuskassa. Tupakan ruskeat purut näkyy hyvin...
Katsotaan miten muuttuu yön aikana jääkaapissa. 48 tuntia ton pitäisi kai muhia kaapissa?
Ja eikun nauttimaan ;)
Arvosana "nuuskalle" 7.5. Jos joskus kokeilen tehdä uudestaan, niin poltan soodaa pidempään. Vaivan arvoista toi ei kyllä ole tavarat maksoivat 8.75 euroa ja olisikohan tossa noin 90 grammaa nuuskaa. Tulipahan kokeiltua.