Numismatiikka

Ei vissiin tämmöistä thrediä ollut ennen tätä, joten päätinpä perustaa. Tosiaan kaivoin jostain roinan

keskeltä omat pikku kolikkoni jotka joskus treidasin ehkä pariin dumbleen tai jotain. Löytyykö

pakkikselta ketään joka tietäisi vähän enemmänkin näistä kolikoista (joo haluun näistä rahaa siis)? Mulla on tossa

kaksi 5 pennin kolikkoa vuosilta 1892 ja 1867, sekä 10 pennin kolikko vuodelta 1865. Löytyy myös

itänaapurin 5 kopeekan kolikko vuodelta 1772. Ruottalaisia on 1/2 ja 1/4 shillingin kolikot vuosimallia

1802 ja 1805, sekä yksi äyrin kolikko vuodelta 1745. Jotain arvoa näillä on, sen verran itsekin tiedän.

Oon pitänyt näitä 6-7 vuotta tommosen paperi käärön sisällä, kun totesin että ne puhdistuu siellä

ittekseen koko ajan. Tiedän että rahojen kunnolla on suurin merkitys. Arvo tippuu puoleen jo hyttysen

pierasusta. Pennit on mielestäni tosi hyvässä kunnossa. Yhteen joku idiootti (minä) on saanut

raavittua jotain pientä viirua, mutta muuten tuntuu ku ois palannu ajassa 150 vuotta taakkepäin...

Ja kyllä! On googlattu ja haettu ja jotain löytynykkin, mutta yritän herätellä vähän lisää keskustelua. Jos joku tietää mihin näitä minilimppuja vois viedä arvioitavaks pääkaupunki seudulla niin tervetuloa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En tiedä näistä mitään mutta vanhimmat kolikot mitä kotoa löytyy on 5 penninen vuodelta 1872, 1/4 shillinki vuodelta 1807 ja joku tosi vanha raha, joskus googletin, en muista mikä se on mutta 1400-1600-luvulta jostakin, en tarkkaa vuosisataa edes muista :D 1900-luvun alusta on paljon kolikoita mm. jenkeistä.. Tuo vanha on siinä kunnossa että ei kunnolla saa selvää (kuten arvata saattaa), shillinki on aika hyvässä kunnossa, 5 penninen myös mutta toisella puolella on jotain ihme paskaa paljon..

Tällainen siis löytyy, tosin vuodelta 1807. Tällainen myös.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom