Nukkumisen ergonomiset tekijät

Olisi tässä uusi sänky hankinnassa eli patja(t) ja petari ja sitten joku runko vielä. Leveys 160cm.

Tuo Tempurin petauspatja ja sänkyhän on ilmeisesti jotain viskoelastista ainetta. Kuinka monella eri tavalla tuosta samasta aineesta saa patjoja tehtyä? Eli onhan noita ilmeisesti muunkin merkkisiä mutta vain edullisempia. Myös Familonilla on jotain vastaavaa ainetta käytössä.

Tuon Familonin sängyn lisäksi olisi vaihtoehtona Wonderland Classic 2x80 joustinpatjat sekä sarjaan kuuluva 160cm lateksipetari siihen päälle.

Sitten vielä kolmas vaihtoehto Ikean Sultan Erfjord lateksipatja (joko 2x80 tai 1x160 kokoisena) ja siihen Sultan Tolg petauspatja. Ikean joustinpatjat tuntuivat turhan kovilta.

Ongelma on nyt se että en oikein pidä tuosta lateksin hajusta ja noissa parissa viimeisessä setissähän sitä on molemmissa. Familonin settiä ei löydy mistään koemaattavaksi. Kyseessä olisi Familon Funktio patjat ja Familon Mukava 3 petauspatja.

Kertokaahan mitä settejä voisin vielä käydä koemakaamassa. Ja etenkin, jos jollakulla on kokemusta edullisemmista viskoelastisesta materiaalista tehdyistä patjoista ja petauspatjoista, kokemuksia kaivataan. Futonia en nyt ole hankkimassa, liian kova makuuni.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
huomattavasti paremmin oon saanu nukuttua porukoiden luona levitettävällä sohvasysteemillä jossa ohut peruspatja, kuin omalla "joustinpatja petauspatja sängyllä"

tyynyinä 3 vanhaa ja löysää perus untuvatyynyä, jotka saa aseteltua porrasmaisesti optimaalisen nukkuma asennon saavuttamiseksi.

Futon vei täältäkin alaselkä kivut. Tilalle tuli (satunnainen) jumi hartioihin, johtuu luultavasti tyynystä. Pää jää ilmeisesti korkeammalle nyt kun hartiat ei painu puhki nussittuun joustinpatjaan.

Itse nukun kyljellään, futon taitaa olla vähän liian kova mutta dekadilla tai parilla parempi selälle kuin vanha runkopatja.

Noniin nyt pitäisi uutta patjaa saada mutta on pää ihan sekaisin jo pienen selailun jälkeen.

Homman nimi on tämä, tällä hetkellä on nukuttu perus vaahtomuovipatjoilla, ilmeisesti on ollut kantokyky se 25kg/neliö. Nyt kun painoa on kuitenkin se noin 80 niin on auttamatta liian pehmeä, mennyt kuopalle toiselta puolelta (leveys 150) ja alaselässä tuntuu aamuisin. Koska opiskelijabudjetilla mennään niin tarkoitus ei ole ostaa mitään hästenssin parin tonnin superjousitettua moottorisänkyä, vaan ihan vaan päivittää seuraavalle tasolle että kestää jotenkin nukkua, ostetaan sitten kalliimpaa myöhemmin kun tuonne töihin pääsee.

Eli hintahaarukka patjalle noin 100-200, mielellään en luopuisi leveämmästä kuin 80, kun tykkään nukkua vähän miten sattuu, x-asennosta kyljelleen :zzzz:

Mitä tuolla hinnalla nyt sitten kannattaa ostaa?
-Runkopatja: jyskillä näytti noita tarjouksia olevan,satasella kaksi 80cm, taisivat niitä halvimpia olla, tekeekö noilla sitten mitään, kestävätkö edes vuottakaan? Kalliimpaan päin?

-Joustinpatja: Kestääkö pitempään kuin runkopatja kun voi käännellä? Jyskillä näyttivät olevan edellisimmat tälläisetkin, myös ilmeisesti testeissä menestyneitä sulttaaneita tässä hintaluokassa, mutta joensuun alueella ei ikeaa ja toimituskulut -99, niin heittävät sen takia varmaan budjetin ulkopuolelle.

-Vaahtomuovi: Näitä tuntui olevan muualla kuin jyskilläkin jo hintaluokassa, kuinka suuri pitää olla kantavuus, (35kg/neliö? enemmän?) että tukisivat ja eivät menisi heti kuopalle. Näitä vähän vierastan kun ei hirveästi hyviä kokemuksia sitten lapsuuden.

-Futonit: Tällä hintahaarukalla unohdan jo nyt? :D

Sitten vielä että kannattaako kaikki mahdollinen raha laittaa patjaan vai siirtää petauspatjaan? (sillä erillinen budjetti) Onko vähän halvempi patja parempi kunnollisella petauspatjalla (lämmöstä muotoutuvaa vaahtomuovia tms?) vai mahd. kallis patja halvalla petarilla tai ilman?

Jyskillä oli ohjeellistettu että patja on tarpeeks kova kun käsi mahtuu ristiselän alle helposti, mutta ilman että siellä on ylimääräistä tilaa, pätevä metodi?

Sitten tyyny tietenkin vielä, mutta sitä nyt katsotaan kunhan ensin saadaan tämä makuualustakin hommattua.

Hämmentynyt olen, apua tarvitsen :D

Tempuria voin suositella vahvasti itseltäni löytyy tyynynä ja yhden yön olen tempur sängyssä nukkunut ostaisin heti ellei olisi niin tyyris.

Itse menin erikoistuneeseen sänkyliikkeeseen, jossa oli ergonomian mittauslaite - makasit selälläsi ja kyljellä, ja laite mittasi mihin kohtiin patjaa syntyy eniten painetta. Patjat valittiin myös joko soft, medium tai hard-kovuusluokista. Patjoissa oli kaikissa erilliset ilmaventiilit, mitkä ovat itselleni tarpeen sillä hikoilen yöllä tsägällä litrakaupalla. Ehdottoman hyvä yksilöllinen palvelu, suosittelen! Hintavaa tosin.

Nyt olisi tässä muutamia vaihtoehtoja, itse en nyt yhtään tiedä näistä eroja, ja tuntuu vähän että liikkeestä kysyttäessä se oma patja/sänky on luonnollisesti se paras.

Haukkukaa, kehukaa,haukkukaa jotain noista vähän vähemmän kuin toista, auttakaa nyt edes jotenkin

Joustinpatja SAN REMO 120x200 cm

- San Remo Ortopedic- patja sopii jäykemmän ja kovemman makuualustan ystäville
-suositellaan max 100 kg painoisille. patjassa on kesä- ja talvipuoli
-Bonnell-jousiyksikkö (120 jousta/m2, jousen halkaisija 2,2 mm)
-158€

Joustinpatja APOLLO 120x200 cm
-perinteinen joustinpatja jäykemmän patjan ystävälle
-Bonnell-jousitus, 110 jousta/m2, jousen halkaisija 2,2 mm
-172€

Patja 120x200 PLUS B10 Dreamzone

-Patjatyyppi: Runkopatja, Jousityyppi: LFK / Minibonell, Jousia/m²: 214 / 150
-Jäykkyys: Keskikova/kova
-190€ (tarjous. "norm" hinta 299)

Patja 120x200 PLUS S10 Dreamzone

-Patjatyyppi: Joustinpatja,Jousityyppi: LFK, Jousia/m²: 209
-Jäykkyys: Keskikova/kova
-150€ (tarjous."norm" hinta 249)

MONTREAL RP 120X200 SIS.4 CM PETARIN TIKATTU

-Bonnel-jousitettu
-199 (ovh. 314)

sänkymaailman mittapuulla varmasti viisi huono vaihtoaehtoa jo hinnoista johtuen, joten se vähinten huono vaihtoehto luonnollisesti hakusessa:jahas:

Itse menin erikoistuneeseen sänkyliikkeeseen, jossa oli ergonomian mittauslaite - makasit selälläsi ja kyljellä, ja laite mittasi mihin kohtiin patjaa syntyy eniten painetta. Patjat valittiin myös joko soft, medium tai hard-kovuusluokista. Patjoissa oli kaikissa erilliset ilmaventiilit, mitkä ovat itselleni tarpeen sillä hikoilen yöllä tsägällä litrakaupalla. Ehdottoman hyvä yksilöllinen palvelu, suosittelen! Hintavaa tosin.

Samma här. Tosin tietokoneen ehdottamalla patjalla tuli selkä kipeäksi, mutta kun vaihdettiin siihen se jämäkämpi petauspatja, niin tuli tosi hyvä. Eikä ollut edes kallista mielestäni.

Sotkan erillisjousitettukin oli ihan hyvä, kun otti vähän paremman mallin. Paras mitä minulla on ollut, oli vesisänky.

Ostin kerran sellaisen ergo-tyynyn, mutta se tuntui käytössä turhan paksulta minulle. Ovat sen verran kalliita, etten viitsinyt ostaa enää ohuempaa mallia.

Mulle kävi samalla tavalla, mutta vetäisin fileerausveitsellä parin sentin siivun pois pohjasta ja tuli just sopiva :rock:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom