Normipainoinen läski - apuja ja neuvoja kaivataan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mari74
  • Aloitettu Aloitettu
Laitetaanpa kysymys tänne, josko täältä saisi asiantuntevaa apua. Jos meni väärään paikkaan, niin ylläpito varmaan siirtää oikeaan.

Ongelma on sellaista laatua, että olen normaalipainoinen, BMI 20,3, nainen, jolla DEXA:lla luuntiheysmittauksessa todettiin 40 % rasvaprosentti. Vartalonmalli on omena eli se vähä, mitä on ylimääräistä kertyy vyötärölle, lantio-vyötärösuhde on 0,84.

Koskapa en haluaisi sisäelimieni lilluvan rasvassa asialle pitäisi tehdä jotain, kysymys kuuluukin, että mitä? Liikkunut olen tähän mennessä päivittäin kävelyä noin tunnin ja noin kaksi kertaa viikossa sitten kovempaa liikuntaa esim pyöräilyä. Nivelsairauden vuoksi hölkkä tai juoksu ei tule kysymykseen. Punttisalilla myöskin helposti paikat kipeytyy, mutta jotain siellä voisin silti tehdäkin, ihan vammainen en ole. Mikä sopisi parhaiten tuohon vatsan rasvan polttoon?

Liikuntataustana on armosta annettu koulu-seiska ja ei ollenkaan tulosta couperissa :D Naurakaa vaan :D

Löytyisikö täältä innokkaita ja tietäväisiä neuvojia, että miten lähtisi liikkelle vähentämään tuota vatsansisäistä rasvaa?

Ai niin, ruokavalio on terveellinen, hiilihydraatteja menee kyllä, mutta rajoitetusti, kaurapuuroa ja keliakialeipää, satunnaisesti pastaa tai perunaa. Täyskarppausta olen kokeillut, mutta siitä tuli niin huono olo, mitään ei jaksanut tehdä, kädet tärisi ja henki haisi, että se kokeilu jäi kahteen viikkon. Pitäisikö rasvaa päinvastoin vähentää? Proteiinia menee ehkä vähän niukasti, vaikea tietää mikä on niukasti tosin. Tuosta painosta ei juuri enää ole poisottamista. Oma tuntuma on, että 2-3 kiloa laihempi voisin vielä olla, mutta aika nälkäkurjelta sitä silloin kyllä jo näyttää.

Apua täältä varmaan löytää ja saa. Itse en jaksa alkaa rustaamaan, mutta niveliin annan vinkin: D-vitamiini reippaasti annosteltuna. Jos siis kyseessä on tulehduksen kaltaiset oireet. Mulla on ollut nivelet todella paskassa kunnossa viimeisen puoltoista vuotta enkä ole päässyt oikeastaan tekemään mitään oikeaa liikuntaa. D-vitamiini on tuonut helpostusta aika hitosti ja nyt alkaa olemaan sellasessa tilanteessa, että vois vaikka lähtee lenkille :hyper:. Tosin tämä susipaska kunto vaan vituttaa. Ok kunnosta mätisäkiksi ei ole ollut ihan miellyttävä transformaatio..

E: vetelin tuossa talvella laskureissulla joka aamu kaks 600 buranaa ennen mäkipäivää ja silti nilkat sano, että elä poika viitti. Reissun jälkeen aloin tuota D-vitskua popsimaan enkä jälkeen ole tarvinnut särkylääkkeitä kuin hyvin harvoin.

Mun mielestä tehokkain keino tuohon sun ongelmaan on yhdistää kävely/pyöräilyharrastukseesi vielä kunnon punttitreenaus. Jos on nivel yms vaivoja, niin ehkä kannattaa pyytää jonkun hyvän asiantuntijan tekemään saliohjelma just sun "vaivoihin" ja toisaalta tavoitteisiin sopivaksi.

Jos rasvaprosentti on 40 mutta painoindeksi silti matala, päätelmäni on että lihasmassaa täytyy silloin olla todella vähän. Ja lihashan on se mikä energiaa kuluttaa, kun saat vähän lisää lihasta niin päivittäinen peruskulutus nousee. Joten suosittelisin että menet punttisalille, kerrot ohjaajalle lähtökohtasi ja pyydät tekemään harjoitusohjelman.

Ja jos olisin sinä, niin en menisi ns. naisten salille vaan etsisin ns. kunnollisen punttisalin. Pakkotoistoltakin löytyy jostain keskusteluja eri kaupunkien punttisaleista, ainakin isompien kaupunkien osalta.

Aerobiseen liikuntaan liittyen, monilla saleilla on soutulaitteita, joka on erittäin tehokas mutta ei rasita niveliä kuten juoksu. Saleilta löytyy myös erilaisia esim. hiihtoa jäljitteleviä koneita.

Tuota, miksi ei ns.naisten salille? Senkö takia, ettei sieltä usein löydy riittävästi tietotaitoa, kun pitäisi tehdä ohjelmaa juuri tuota rasvaprosenttia silmälläpitäen? Kai tuota ruokavaliota pitäisi myös jotenkin tarkistaa?

Oikeessa ootte, että lihasta on varmaan todella vähän.

Ruokavalio kuntoon. Liikuntaa saa lisätä aivan *elvetisti, että sillä oikeasti saa sitä rasvaa palamaan merkittävissä määrin. Ruokavaliolla tarkoitan vähähiilihydraattista - mitään "valkoista" ei saisi syödä paitsi kerran mässypäivänä. Proteiini runsaasti. Tuota ruokavaliojuttua pitää oikeasti suunnitella, eikä vasta siellä kaupassa käydä miettimään, että mitä tänään ostaisi. Eli suunnittelet etukäteen vaikka viikon ajalle, että mitä syöt ja hommaat ne tarvikkeet. Jne. Huom! Rasvaa saa ja pitää syödä - ne on ne valkoiset vilja/pasta/sokerit yms. tuotteet, jotka sut on lihottanut.

Sen kyllä allekirjoitan muiden kanssa, että salille voisi kyllä mennä, koska niitä lihaksia ei taida juuri olla. Ja lihakset auttaa sua ihan joka päiväisessä elämässä ja muutenkin auttaa rasvan poltossa ja antaa sulle muotoja. Totta kai siellä salilla aluksi kipeytyy paikat - niin tapahtuu kaikille! Kyllä se siitä parin viikon sisään viimeistään helpottaa. Mitä tulee naisten saleihin ja niihin menemättä jättämisiin, niin ehkä ennemminkin pelkona on, että siellä alkaa tekemään sellaista naisten perinteistä treeniä eli hirveitä määriä toistoja pienillä painoilla - mikä sun tapauksessa on varmaan ihan turhaa homma. Naisten saleilla voi ihan hyvin tehdä hyvää treeniä! Pitää vain tietää, että mitä tekee. Hommaa salikortti sellaiselle salille, jolle on helppo mennä (esim. että se on lähellä tai esim. sun työpaikalla tms). Salitreeni pitää olla "helppo" ja nopea, niin sinne ei harmita lähteä. Eli ei mitään 2 tunnin treenejä. 30 minuuttiakin riittää, kun keskittyy oikeisiin asioihin.

Ja ei siitä aerobisesta liikunnastakaan haittaa ole noin terveyden kannalta!

Tuo on varmaan ihan totta, että ladylinella tms ajaudun tekemään pienillä painoilla hirveästi toistoja. Sen mitä olen salilla joskus ollut, niin juuri sellaistahan se on ollut. Tässä kun miettii ja yrittää yhdistellä asioita, niin muistuu mieleen, että joskus oon kadonnutta vyötäröä metsästänyt kotitreenillä ja siinä huomasin sen, että mtiään muutosta ei tapahtunut monilla toistoilla, päädyin tekemään sitten sellaista pitkäkestoista jännitysliikettä :D (mulla nää termit on niin hakusessa), staattista liikettä (voiskohan noin sanoa?) ja sillä tuli edes jotain tuloksia. Aattelin että voisin käydä uimahallilla treenaamassa, mutta pitää käydä jollain hyvällä salilla ensiksi ohjelmaa tekemässä. pitää tietty katella ne hallin laitteet ensin. Ihan vieressä ei ole kun yksi punttis, joka on ikivanhan hometalon kellarissa - ei varmaan ollenkaan paras ympäristö.

Tuo on varmaan ihan totta, että ladylinella tms ajaudun tekemään pienillä painoilla hirveästi toistoja. Sen mitä olen salilla joskus ollut, niin juuri sellaistahan se on ollut. Tässä kun miettii ja yrittää yhdistellä asioita, niin muistuu mieleen, että joskus oon kadonnutta vyötäröä metsästänyt kotitreenillä ja siinä huomasin sen, että mtiään muutosta ei tapahtunut monilla toistoilla, päädyin tekemään sitten sellaista pitkäkestoista jännitysliikettä :D (mulla nää termit on niin hakusessa), staattista liikettä (voiskohan noin sanoa?) ja sillä tuli edes jotain tuloksia. Aattelin että voisin käydä uimahallilla treenaamassa, mutta pitää käydä jollain hyvällä salilla ensiksi ohjelmaa tekemässä. pitää tietty katella ne hallin laitteet ensin. Ihan vieressä ei ole kun yksi punttis, joka on ikivanhan hometalon kellarissa - ei varmaan ollenkaan paras ympäristö.

HC Salit kunniaan! ;) Staattiset pidot toimivat erittäin hyvin mm. syville vatsalihaksille ja niitä on suotavaa treenata muun puntin ohessa!

Depen kommenttiin sen verran, että aloittaja on normaalipainon alarajoilla! En ensisijaisesti kyllä laihduttamaan kehoittaisi vaan ongelma taitaa nimen olla kuten Shane kirjoittaa. Tuon mittausmenetelmän luotettavuudesta en niin tiedä rasvaprosentin kohdalla, mutta kyllä tilanne viittaa nimen omaan siihen, että lihaksia on vähän. Uskon, että pystyt tekemään ison muutoksen jo sillä, että alat treenata kovaa punttisalilla (ihan sama missä salilla, kunhan tiedät mitä teet). Nimim. saa pitkiä ja ihmetteleviä katseita niin miehiltä kuin naisiltakin ns. "naisten salilla" treenateessa...

Lisää toki proteiinia ruokavalioon ja rasvat painottaen hyvien rasvojen saantiin. Tai ainakin pidä päiväkirjaa muutaman päivän ajalta, että näet mikä ruokavalion todellisuus on.

Depen kommenttiin sen verran, että aloittaja on normaalipainon alarajoilla! En ensisijaisesti kyllä laihduttamaan kehoittaisi vaan ongelma taitaa nimen olla kuten Shane kirjoittaa. Tuon mittausmenetelmän luotettavuudesta en niin tiedä rasvaprosentin kohdalla, mutta kyllä tilanne viittaa nimen omaan siihen, että lihaksia on vähän. Uskon, että pystyt tekemään ison muutoksen jo sillä, että alat treenata kovaa punttisalilla (ihan sama missä salilla, kunhan tiedät mitä teet). Nimim. saa pitkiä ja ihmetteleviä katseita niin miehiltä kuin naisiltakin ns. "naisten salilla" treenateessa...

Lisää toki proteiinia ruokavalioon ja rasvat painottaen hyvien rasvojen saantiin. Tai ainakin pidä päiväkirjaa muutaman päivän ajalta, että näet mikä ruokavalion todellisuus on.

Joo, eipä tuota painoa liikaa ole. Kiinnitin vain huomiota tuohon korkeaan rasvaprosenttiin, jota aloittajakin halusi alemmas.

Paras yhdistelmä tosiaan on tuo oikeanlainen ruokavalio ja kuntosali. Alkaa kropasta rasva katoamaan ja lihasta tulemaan tilalle.

Itse varmaan menisin sille "homeiselle" lähisalille (tuskin se nyt sentään homeinen on - ruma ja kalsea vain?) ellei se nyt ihan kauhea ole. Se on vaan ollut itselleni aikoinaan ja vieläkin tärkeää, että sinne salille on helppo mennä. Jää herkästi ainakin alkuvaiheen motivaatiopuuskan jälkeen lähtemättä, jos matkaa on enemmän. Toki autollisella on helpompaa, mutta en sittenkään lähtisi ajelemaan kovin montaa kilometria pelkästään salille. Usein noilla pikkusaleilla on just ne tarpeelliset laitteet, joita tarvitset - toisaalta taas voi olla ahdasta, kun punttikarjut iltaisin ilmaantuu salille, ja yritätä siinä sitten aloittelijana mennä kysymään, että saako tehdä välissä, kun joku tekee kyykkyä 200kg:lla. :david:

Back
Ylös Bottom