Muistakaa lukea kehonrakennusliiton sivuilta säännöt!!
Tommi ei voittanut vertailuja, vaan vapaaohjelman. Finaaliin mennessä pisteet nollataan. Finaalin ensimmäinen kierros eli pakolliset asennot, pisteet kerrotaan kahdella. Eli pakolliset asennot on 2/3 pisteistä. Vapaaohjelma on 1/3 pisteistä.
Juuri näin. Eli RD1 on alkukisa, RD2 finaalikierros (pisteet tuplataan, jotta saadaan se 2/3 vaikutus kokonaispisteisiin) ja RD3 on vapari. Alkukisan pisteitä ei lasketa loppupisteisiin, vaan finaali aloitetaan "puhtaalta pöydältä".
Tulkitseminen on helppoa esim. Supermies- Nyyssölän kohdalla, kun hän voitti kaikilla tuomariäänillä. Tuomaristossa oli 5 tuomaria, Mika voitti alkukilpailun (5 pistettä, eli kaikki tuomarit laittoivat 1. sijan paperiin, siitä tulee 5 pistettä), Mika voitti finaalikierroksen (5 pistettä x 2 = 10) ja Mika voitti myös vaparin (5 pistettä). Lopputulos 15 pistettä (10 pistettä finaalikierrokselta ja 5 pistettä vaparista) eli voitti täysin tuomariäänin.
Noin tulkitseminen on helppoa. Vaikeammaksi sen sitten tekee kun tulee hajontaa. Esim. itselläni oli alkukierroksella 9 pistettä, mikä tarkoittaa 5 tuomarilla todennäköisesti seuraavia sijoja: 1,1,2,2,3. Eli tuollaista hajontaa tuli tuomareiden kesken minun kohdallani. Näin olen itse opetellut tulkitsemaan noita pisteitä ja kieltämättä on välillä aika mukava katsella missä erot tulee. Toiset voittavat alkukierroksella jonkun ja häviävät finaalissa ja vaparissa jne. Tällöin voi vähän tehdä muutoksia viimeistelyissä jne. jos kunto huononee / paranee kisan edetessä. Lisäksi voi miettiä esiintymistä, jännittääkö finaalissa enemmän jne.
Edit. Kun tarkastelee tuota raskaansarjan vaparikierrosta, niin voi huomata, että nyt oli tiukkaa vääntöä silläkin saralla. Selvästi tuomaristo on laittanut sijat 5. ja 6. (pisteet 25 ja 30 vapareissa), mutta sijat 1- 4. vapareissa on ollut suurella hajonnalla. Nyt olisi moni tuossa porukassa tippunut selvästi, jos olisi ollut huonompi vapari. Kertoo siitä, että porukka on ruvennut keskittymään myös vapareihin! Hienoa!