Originally posted by Bouncher
Mietin asiaa joka kantilta enkä vieläkään ymmärrä miten yläkoukussa "käsi liikkuu sekä alas että eteenpäin,jolloin voima jakaantuu" kuten Photsku asiaa yritti selittää !?? Tosin en ymmärtänyt "lisämassa teoriankaan" vaikutusta nopeusharjoitteluun. Vartalonkierto, hyvä pointti,mutta kun puhutaan nopeudesta (oletan kehässä) ja nopeista sarjoista, jää vartalon kiertomatka melko lyhyeksi. Valitan negatiivistä asennetta ,mutta reply ja treenivinkit antoivat kuvan->oonmä reenannu jo 3 kuukautta ! Pahoittelen jos olen väärässä;)
Arvelinkin, että tuosta voiman jakautumisesta tulisi lisäkeskustelua. Eikä mikään ihme, sillä kyllähän se saattaa kuulostaa täysin käsittämättömältä. Varsinkin, jos tuota fysiikkaa on tullut luettua koulussa hieman kevyemmin.
Asian selittäminen onkin hieman hankalampi homma. Ajattelin ensin, että selittäisin jotakin voimavektoreista, kateeteista ja hypotenuusista, mutta veikkaisin, että siitä tulisi pelkkää sotkua... Mutta eihän se olisi ensimmäinen kerta!!
Eli jos lyöt yläkoukun, niin siinä voima suuntautuu alaviistoon. Fysiikassa tätä käden liikettä voidaan kuvata voimavektorilla, jolla on siis sama suunta kuin lyönnillä. Vektorin pituus myös riippuu siitä, kuinka kovaa lyöt. Tätä vektoria voisi miettiä suorakulmaisen kolmion hypotenuusaksi (pisimmäksi sivuksi). Silloin sen kateetit ovat pysty- ja vaakasuorassa, ja niiden pituus riippuu hypotenuusan pituudesta. Yläkoukussa siis hypotenuusan suunta oli alaviistoon, jolloin pystysuoralla kateetilla on jokin pituus (ja samoin tietysti vaakasuoralla), ja tällöin voima on jakautunut! Suorassa lyönnissä pystysuoran kateetin pituus on nolla (eli liike suuntautuu suoraan eteenpäin), eli voima ei ole jakautunut eri suuntiin! Esim. kun murskataan tiilejä/lautoja, niissä käytetyt tekniikat tulevat kohteeseen yleensä suoraan edestä tai sivulta, jolloin kohde hajoaa varmimmin. (Siinä olikin vuosituhannen selitys. Jos joku osaa selkeämmin, niin siitä vain)
(Seuraavassa täytyy olla taas tarkkana, että sanon tosiaan sen mitä tarkoitan) Joo tottahan on, että jos paljon nopeita lyöntejä tahtoo iskeä sarjassa, niin kannattaa vartalonkierrot unohtaa (johtuen siitä, että keskivartalon lihakset ovat käden lihaksia hitaampia). Tohonhan se treenivinkkini perustu. Yhteen nopeaan iskuun taas kannattaa käyttää koko vartaloa apuna siksi, että lihaksistahan se nopeus lähtee!
Treenivinkistä sen verran, että toi harjotehan on erittäin hyvä, ja olen nähnyt monien kaverien lajista riippumatta käyttävän sitä alkulämmittelyssä. Kerroin sen vain siksi, että tällä palstalla on varmansti monia, jotka ovat OIKEASTI treenanneet vain sen 3 kuukautta. Itse olen treenannut 3 vuotta, joka ei sekään hurjasti ole, mutta kokemusta, taitoja ja tietoja on karttunut, vaikket sitä uskoisikaan ;)