Nopeutta haussa...

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Täällä on paljon kamppailulajien harrastajat aina välillä kyselleet että miten saada lisää nopeutta lyönteihin ja vastaus aina suunnilleen sama, eli n. 50% painoilla lyhyitä sarjoja.

Nyt kuitenkin kysyn, että miten helvetissä saan nopeutta koukkuihin kun niitä nyrkkeilyn lähiottelussa lähinnä käytetään ja niitä pitää saada siis tosi nopeaa lyötyä. Onko tähän joku keksinyt jonkin erikoistekniikan vai pystyykö koukkuihin edes treenaamaan nopeutta salin puolella?

Itse olen aina välillä ottanut sellaiset putken muotoiset 2kg painot käsiin ja niillä lyönyt säkkiä (on muuten tosi raskasta, kannattaa kokeilla). Kyllähän tuossa voimaa saa ja nopeutta myös mutta vähän vaarallinen kädelle kun sitä ei saa nyrkkiin ja lyödään lisämassalla kova isku säkkiin (saattaa ranne mennä tosi pipiksi jos lyönti epäonnistuu edes vähän).

Tuohon äskeiseen olen vähän miettinyt ratkaisua ja mieleen on tullut lisäpainollinen hanska. Onko kukaan bongannut netistä tuollaista tai rakentanut itse? Olen tässä suunnitellut että voisin jotain painoa laittaa hanskan sisään n. 600g edestä, mutta mitä tällainen aine voisi olla? eihän se saa kättä tuhota olemalla liian kova.

Tuli aika paljon asiaa, mutta jos osaatte vastata johonkin tai jotenkin niin vastatkaa pois. minä lueskelen innolla : )

Mun mielestä parhaiten koukkuihin toi voimaa ja nopeutta nyrkeillessä säkin lyöminen suht painavilla (16 oz) hanskoilla. Nykyään toisaalta tuntuu että ainoat jotka edes jotenkin räjähtävästi kykenee enää lyömään ovat juuri ylä-ja alakoukut, joten tuntuis perstuntumalta siltä että niihin ei sali ainakaan heikentävästi (paljon) vaikuta. Lopetin nyrkkeilyn jo 4 vuotta sitten, mutta edelleen tulee jonkin verran säkkiä lyötyä, mutta voi jiisus miten on äijä hidastunut 20 kilon painon lisäyksen myötä :david: <--- ei ole enää yhtä nopea kuin toi kaveri :lol2:

Katoitko C.S.I:n pari viikkoa sitten? siinä kundi pumppas elohopeaa hanskoihin ja tappoi näin painavilla iskuilla vastustajan. No, tuskin kannattaa tätä kokeilla. toisaalta masa niemen esittämä pätkä tyrmäsi kaks kertaa isomman vastustajan pistämällä hevosenkengän hanskaan elokuvassa pekka&pätkä sammakkomiehinä.

aika veijareita.:lol2:

Tee vartalon kiertoja koneessa, sivutaivutuksia, lantiosta yläkoukkujen voima pää-asiassa tulee. Voimakkaat vatsa ja lantion alueen lihakset varmaankin tuovat sitä nopeutta myös...
Treenaatko nyrkkeilyä oikein ohjatusti? nimittäin tuo "lähikamppailu" jossa sidotaan ja koetetaan koukulla tiputtaa vastustaja kuulostaa enemmän ammattilais -ottelulta kuin amatöörinyrkkelyltä.
IMHO tekniikka ja ajoitus =nopeus

Vähemmän painoja kuin se 50% maksimista. Tuo säkin lyöminen käsipainoilla ei ole kovin viisasta. Varsinkin jos käsi ei edes mene kunnolla nyrkkiin voi olla aika varma, että ennemmin tai myöhemmin nalli napsahtaa ja sitten ollaan sairaslomalla, ja kauan.
Vaihda ennemmin ne 2kgn painot 0,5kgn painoihin ja niillä sitten varjoa. Yrität "heittää" kättä niin koukuissa kuin suorissakin ja sitten saatat lyönnin loppuun kropalla.
Helpommalla toki pääset kun menet nyrkkeilyreeneihin pyydät osaavaa valmentajaa opettamaan kädestä pitäen. "Itseopiskelu" on aika hankalaa...

Vois olla ihan mielenkiintoista katsoa miten kovanluokan ammattinyrkkeilijät treenaavat salilla. Esimerkiksi Iron Mike Tyson "The Champ" oli/on voimaansa ja painoonsa nähden hemmetin nopea. Tosin ei taida enää olla Mikellä ihan samaa nopeutta kuin nuorempana..

Eiköhän se lyöntien nopeus ja voima kehity lähinnä vaan lyömällä. Ja kyllä rautaa voi käyttää reilustikkin, pääasia ettei junnaa sarjoja ihan siihen viimeiseen loppuun asti eikä tosiaan käytä pakkotoistopudotussarjaerikoisväsytysliikkeitä. Voima on nopeutta. Tää on syytä muistaa. Mun mielestä tuo kysymys että millä nopeutta lyönteihin pitäisi kuulua että miten oppisin lyömään. Ja se on pitkä tarina se, parhaiten opit varmasti ihan nyrkkeilytreeneissä.

Originally posted by aidan
Originally posted by Kalju
Voima on nopeutta. Tää on syytä muistaa.

Eikö se nyt ole ihan toisinpäin?

ei ole, tutki asiaa esim. kuulantyöntäjien osalta. Nopeutta kuule löytyy. Ja kyllä on voimaa aika mukavasti pikajuoksijoillakin. Ja se on höpöpuhetta että iso ja lihaksikas olisi hidas, kankea toki on monikin punttaaja mutta se mihin ulottuu niin on liikkeet nopeita. Se on eriasia sitten että miten se punttivoima siirretään lajiin mutta jos esim teet raskaita kyykkyjä parikuukautta ja sitten sopivasti herkistelet niin varmasti esim. 100 metrin tuloksesi paranee jos vaan juosta osaat.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Monet räjähtävien lajien harrastajat tekee töitä kelloa vastaan. Hyvän hermotuksen omaavat tekevät esim penkissä 6 x 70% maksimista kuuteen sekuntiin. 5-6 sarjaa kun tekee 50 - 70% on kädet seuraavana päivänä aika hellänä. Yleensä muuten eka sarja tulee hitaammin kuin seuraava (vaikka isommilla painoilla), ennenkuin hermotus herää.

Eri asia on miten turvallista toi on, mutta treeni on esim kuulantyöntäjien valikoimassa.

Originally posted by Gogen Yamaguchi

Tuohon äskeiseen olen vähän miettinyt ratkaisua ja mieleen on tullut lisäpainollinen hanska. Onko kukaan bongannut netistä tuollaista tai rakentanut itse? Olen tässä suunnitellut että voisin jotain painoa laittaa hanskan sisään n. 600g edestä, mutta mitä tällainen aine voisi olla? eihän se saa kättä tuhota olemalla liian kova.

niitähän on olemassa semmosia ns. hiekkasäkkejä, jotka sidotaan ranteen ympäri tarralla..äidillä on aerobic vuosilta jääny semmoset 1,2 kilon..
koitas semmoset hommata ja niillä sitten vähän varjonyrkkellä..
ite joskus oon laittanu ne nilkkoihin ja sitte vaan lenkille..kovaa menoa:david: :urjo:

Jos perusasiat on kunnossa ,niin nopeutta treenataan lyhyillä
sarjoilla ja pitkillä palautuksilla. Ei suinkaan lisäämällä painoa->
esim. hermotukseen voi lyödä lyöntejä joissa kuminauha vetää lyönnin suuntaan. (esim. nopeus/hermo treenistä) Lyönti säkkiin,
100% tekniikka,100%voima/nopeus - ja 2 min palautus ,jonka aikana pidät ittes lämpösenä x 10 - ?? :piis:

Jos haluaa lisää nopeutta kannattaa kysyä joltain yleisurheilijalta, ainakin sivusta katsoen hommat näyttävät fiksuilta ja ne tietävät jotain nopeusvalmennuksesta toisin kuin tavalliset harrasteliat

Originally posted by Kalju
ei ole, tutki asiaa esim. kuulantyöntäjien osalta. Nopeutta kuule löytyy. Ja kyllä on voimaa aika mukavasti pikajuoksijoillakin. Ja se on höpöpuhetta että iso ja lihaksikas olisi hidas, kankea toki on monikin punttaaja mutta se mihin ulottuu niin on liikkeet nopeita. Se on eriasia sitten että miten se punttivoima siirretään lajiin mutta jos esim teet raskaita kyykkyjä parikuukautta ja sitten sopivasti herkistelet niin varmasti esim. 100 metrin tuloksesi paranee jos vaan juosta osaat.

no ei tuo kyllä selitä fraasiasi mitenkään.

nimittäin voit olla aivan helvetin vahva mutta hidas kuin perkele, mutta jos taas olet aivan helvetin nopea, pitää sulla olla jo kohtuullisesti voimaakin. nopeus siis vaatii väkisinkin voimaa, mutta voima ei vaadi välttämättä nopeutta. siksi käytetään vain fraasia nopeus on voimaa.

Tuota tuota...eikös jokaisella ole ns.hidastavoimaa...Kaverin harrastaa Taek won doota ja sanoi että lyönnin voima tulee pääasiassa nopeudesta..sillai juu et nii:kippis1:

Re: Re: Nopeutta haussa...

Originally posted by gold
niitähän on olemassa semmosia ns. hiekkasäkkejä, jotka sidotaan ranteen ympäri tarralla..äidillä on aerobic vuosilta jääny semmoset 1,2 kilon..
koitas semmoset hommata ja niillä sitten vähän varjonyrkkellä..
ite joskus oon laittanu ne nilkkoihin ja sitte vaan lenkille..kovaa menoa:david: :urjo:

Juuri näin, suosittelen näitä ranne/nilkkapainoja, niillä varjonyrkkeilyä, mutta ne eivät sovellu kuitenkaan säkin hakkaamiseen, mutta jos haluaa kokeilla niin näkee :lol2: Niissä rannepainoissa on monesti huono kiinnitys, joten voi joutua patentoimaan omat kiinnitykset. Kyllä varmasti kädet väsyy kun varjonyrkkelyä ja siihen mukaan punnerruksia ja muita aerobisia liikkeitä. Ja tosiaan tuo nopeus kehittyy vain lyönneillä, monet historian nopeimmista kuluttivat aivan hillittömiä aikoja itse hakkamiseen(ja potkimiseen) nopeuden saamiseksi(sekä tekniikan).

Ps. Itse olen kyllä melko aloittelija ja tullut kokeiltua taek-won-doa, potkunyrkkeilyä ja nyrkkeilyä ja suurin osa itseopiskelua. Hieman on taitoa, mutta paljon on kehitettävää joka osa-alueella.

Tässä kun nyt on ollut tätä "nopeus on voimaa, voima on nopeutta"-keskustelua, niin haluan tuoda esiin matemaattisen kaavan, jonka eräs Isaac Newton keksi satoja vuosia sitten: F=ma. Eli voima on massan ja kiihtyvyyden (kun nyt puhutaan nyrkkeilystä niin sanotaan nopeuden) tulo. Siispä mitä suurimassaisempi käsi heilahtaa mitä suuremmalla nopeudella nassuun, niin aina rumempaa jälkeä tulee.

Lisämassaa lyöntiin saa käyttämällä vartaloa hyväksi (esim. nojaamalla eteenpäin). Tämä myös tuo nopeutta, sillä vartalon kääntäminen/kiertäminen hieman löynnin edellä saa aikaan eräänlaisen vetoliikkeen. Keskivartalon isot (ja hitaammat) lihakset tuovat voimaa lyöntiin ja käden nopeammat lihakset seuraavat vartalon liikettä ja "ottavat sen kiinni" nyrkin osuessa kohteeseen. (Toivottavasti joku tajuaa, mitä yritän sanoa :) )

Suurin voima tulee myös tietysti lyönnissä, joka menee vaakasuoraan kohteeseen. Esim. yläkoukussa käsi liikkuu sekä alaspäin että eteenpäin, jolloin voima jakautuu.

Nopeita (mutta kohtalaisen tehottomia) lyöntejä saa aikaan, kun nyrkki lähtee leualta suoraan eteenpäin, mutta ei kuluta aikaa kääntämällä kättä "normaaliin" lyöntiasentoon, vaan pitää rystyset pystysuorassa. Tälläisiä lyöntejä saa iskettyä todella nopeasti, eli "tikattua", ja samalla onnistuu myös tasapainoinen eteenpäin juoksu. Hyvä harjoitus on vetää paikallaan ns. polvennostojuoksua ja tikata samaan aikaan käsillä. Tässä tietysti tasapainon vuoksi kun vasen käsi lyö, oikea jalka nousee, ja toisinpäin

Mietin asiaa joka kantilta enkä vieläkään ymmärrä miten yläkoukussa "käsi liikkuu sekä alas että eteenpäin,jolloin voima jakaantuu" kuten Photsku asiaa yritti selittää !?? Tosin en ymmärtänyt "lisämassa teoriankaan" vaikutusta nopeusharjoitteluun. Vartalonkierto, hyvä pointti,mutta kun puhutaan nopeudesta (oletan kehässä) ja nopeista sarjoista, jää vartalon kiertomatka melko lyhyeksi. Valitan negatiivistä asennetta ,mutta reply ja treenivinkit antoivat kuvan->oonmä reenannu jo 3 kuukautta ! Pahoittelen jos olen väärässä;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom