Nopea kompaktiluokan auto (Golf GTI, Astra OPC, Audi S3 vai Leon FR)?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja CCC
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Auto autobaanalle.

Terve CCC, missäs päin Saksaa Tarkemmin asustelet? Itse Hessenissä.

Noista mainitsemistasi malleista ei suoranaista kokemusta, mutta:

- Passatteja mulla on ollut kolme: 2000, 2003 ja 2006 mallinen. Yhteensä niillä tullut kilometrejä yli 300.000. Yksi ylimääräinen huoltokäynti jonkun tiivisteen alettua vuotamaan (jäähdytysvesi kävi vähiin kun konetta kuormitti kovilla kierroksilla). Hyvä auto vielä 200 km/h vauhdissa. Kaiki mulla ollut TDI koneella.
- Opel. Älä osta, ainakaan 2000 alkupuolen vehkeitä. Ei pysy kasassa. Uudemmista ei ole kokemuksia lähipiirissä, kun ovat jo kerrasta oppineet.
- Audi mulla oli 2002 mallinen A4 S-line 2,5 TDI. Huippu vehje! Ajoin sillä noin 60.000 ilman ongelmia (auto oli 60.000 ajettu ennen kuin sain sen).
- Seat: mulla ei ole sellaista ollut, mutta saat varmasti siitä parhaan nopeus/hinta suhteen autollesi. Hiukan halvempi leima kun VW/Audeissa, mutta perustuu kuitenkin VW tekniikkaan.

Privatisti ajelen nopeahkolla takavetoisella saksalaisella, mutta ei siitä tässä enempää.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Itsellä oli -00 vuoden S3:nen ja oli aivan loistava vehje, vakiona ei kova kiihtyvyysarvo mutta lastulla pääsee jo alle 6 sekuntiin sataseen ja neliveto on loistava vehje talvella. Todella tyylikäs auto niin sisältä kuin ulkoa ja vääntöä todellakin riittävästi tilanteeseen kuin tilanteeseen. Olen koeajanut kaverin Leon ts fr:ää ja en todellakaan ollut vakuuttunut, vääntöä oli alhaalta asti mutta kyllä siinä nyt huomattava ero oli Audiin niin sisustuksellisesti kuin virityspotentiaalissa. Audissahan on vakiona Mahlen takomännät ja käsintaottu kampiakseli joten sitä voi huoletta viritellä ja kone kestää sen hyvin. Varaosat eivät ole hirveän hintaisia verrattuna ainakaan muihin ässä malleihin ja täällä Suomessa sain ainakin menemään vielä a3:n vakuutuksiin.
 
Terve CCC, missäs päin Saksaa Tarkemmin asustelet? Itse Hessenissä.
Terve terve, itse asustelen Nordrhein-Westfalenissa, ei kaukana Kölnistä.

Sama mielikuva, että Seatissa olisi hyvä hinta-laatusuhde, mutta imagon ja viimeistelny puolesta Audi houkuttelisi. Ja saisihan Audi S3:lle enemmän tehojakin kuin sille Leon FR:lle..

Isomman autonkin saisi tietysti samaan hintaluokkaan, jonkun Volvon tai Saabin esimerkiksi. Perheettömänä ei kuitenkin ole mitään tarvetta isolle autolle, ja kaupungissa pysäköitävyys on myös mukava juttu.

Tällä hetkellä kallistun Audin puolelle, mutta täytyy nyt koittaa koeajaa muutamia eri malleja ensin..
 
Terve terve, itse asustelen Nordrhein-Westfalenissa, ei kaukana Kölnistä.

Katos, naapuri. Itse asun Dusselin lahella. Jos autokaupoissa koluaminen kiinnostaa, niin heita privaa, voisin tulla mukaan koeajo(i)lle, on ollut mielessa ajokin uusiminen jo jonkin aikaa, mutta jaksaminen tuntuu puuttuvan....
 
Mini Cooper S ja siihen hieman tehoa lisää. Loistava vehje.
 
A3/S3:ssa kannattaa käytetyssä tarkistaa etuovien alahelmat, tyyppivikaa niissä että ruostuu vaikka on Saksan suolattomilla teillä ajettu. Varmaan kannattaa pistää myyjäliike korjaamaan jos hyvän yksilön löytää (voi mennä jopa Audin puhkiruostumattomuus takuun piikkiin).
 
Audiin saa toki muutaman hepan lisää lastulla, mutta se ei muuta faktaa että se on neliveto (syö tehoa) ja painaa huomattavasti hondaa enemmän.

Reilu 300 heppanen s3 menee vartin johonkin 13,5s päälle, rahaa tuohon päästäessä on mennyt useita tuhansia, vakionakin jo hondaa kalliimpi.

Pakko kysyä, mitenköhän pitkäikäinen on 1.8-litrainen kone josta on irrotettu 300 hevosvoimaa?

Tai niin kuin se aiemmassa linkissä ollut Audi S3, josta oli otettu 378 pollea, yli 200 hepoa/litra?

Kestääkö moottorit nykyään tuollaista?

T:Epätietoinen Espoosta
 
Pakko kysyä, mitenköhän pitkäikäinen on 1.8-litrainen kone josta on irrotettu 300 hevosvoimaa?

Tai niin kuin se aiemmassa linkissä ollut Audi S3, josta oli otettu 378 pollea, yli 200 hepoa/litra?

Kestääkö moottorit nykyään tuollaista?

T:Epätietoinen Espoosta

Enpä ole noihin yksilöihin mitenkään perehtynyt mutta kyllähän ne kestävät jos on kunnolla tehty. Vakionkin saa rikki, ajotyylistä se paljon riippuu. Tuollaiset 300hp saattaa vielä mennä tuosta s3 motista ilman että joudutaan sisuskaluja vaihtamaan (tämä heppaluku on sitten puhdas arvio, saattaa kestää enemmänkin).

Tuollainen 200hp/l kyllä alkaa sitten vaatimaan vähän muutakin, ei pysy kasassa ihan pyhän hengen avulla. Toki se aina riippuu lähtötilanteesta.
 
Enpä ole noihin yksilöihin mitenkään perehtynyt mutta kyllähän ne kestävät jos on kunnolla tehty. Vakionkin saa rikki, ajotyylistä se paljon riippuu. Tuollaiset 300hp saattaa vielä mennä tuosta s3 motista ilman että joudutaan sisuskaluja vaihtamaan (tämä heppaluku on sitten puhdas arvio, saattaa kestää enemmänkin).

Tuollainen 200hp/l kyllä alkaa sitten vaatimaan vähän muutakin, ei pysy kasassa ihan pyhän hengen avulla. Toki se aina riippuu lähtötilanteesta.
Korkeaviritteisten prätkien pannuista otetaan aika lähelle 200 hepoa per litra (ainakin jos puhutaan mainosheposista eli niistä kuvitteellisista kytkinhevosista). Venojen säätöväli on luokkaa 30 tkm ja normaalilla katuturrutusajolla kyllä noi luokkaa ~80-100 tkm kestää ilman täysiä koneremontteja, ainakin Hondat. Tämä siis koneesta joka on alunperinkin tehty kestämään noilla tehoilla. Ihan mutuna heittäisin että vähintäänkin tuollainen 350 heppanen S3 vaatii rankasti tihennetyn huoltovälin ja tod näk.
konerempan huomattavasti vakiota tiuhemmin. Mutta tää arvio tulee puhtaasti siltä pohjalta mitä tiedän noiden 2-pyöräisten rakentamisesta, mutta ilmaa hengittäviä nelitahtimoottoreitahan noissa autoissakin on...

Jos A3 koppaisen "tykin" haluaa niin eikös tuo 3.2 litranen vapari-V6 ole hyvä lähtökohta, maltillinen plug-and-play stage 1 turbosarja antaa ~350 heppaa ilman että koneen sisuksiin tarvitsee edes puuttua.
 
Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Korkeaviritteisten prätkien pannuista otetaan aika lähelle 200 hepoa per litra (ainakin jos puhutaan mainosheposista eli niistä kuvitteellisista kytkinhevosista). Venojen säätöväli on luokkaa 30 tkm ja normaalilla katuturrutusajolla kyllä noi luokkaa ~80-100 tkm kestää ilman täysiä koneremontteja, ainakin Hondat. Tämä siis koneesta joka on alunperinkin tehty kestämään noilla tehoilla. Ihan mutuna heittäisin että vähintäänkin tuollainen 350 heppanen S3 vaatii rankasti tihennetyn huoltovälin ja tod näk.
konerempan huomattavasti vakiota tiuhemmin. Mutta tää arvio tulee puhtaasti siltä pohjalta mitä tiedän noiden 2-pyöräisten rakentamisesta, mutta ilmaa hengittäviä nelitahtimoottoreitahan noissa autoissakin on...

Jos A3 koppaisen "tykin" haluaa niin eikös tuo 3.2 litranen vapari-V6 ole hyvä lähtökohta, maltillinen plug-and-play stage 1 turbosarja antaa ~350 heppaa ilman että koneen sisuksiin tarvitsee edes puuttua.

Moottoripyörä on moottori pyörä eikä sitä voi verrata auton mottiin!
Mopon kone kun kiertää enempi ja näin saadaan enempi tehoa.. sekä teho-paino suhde on mopossa parempi joten voimansiirtoon eikä mottiin tule niin suurta rasitusta

Ite laittasin noista OPC Astran :rock:
 
Moottoripyörä on moottori pyörä eikä sitä voi verrata auton mottiin!
Mopon kone kun kiertää enempi ja näin saadaan enempi tehoa.. sekä teho-paino suhde on mopossa parempi joten voimansiirtoon eikä mottiin tule niin suurta rasitusta
Tottakai näin, mutta "ilmapumppujahan" ne kaikki on ja periaatteessa samat lainalaisuudet pätee. Pointtina tuossa lähinnä se että 200 heppaa per litra (etenkin vapari) koneesta kuin koneesta on varmaan kohtuu turha olettaa 300-400 tkm kestävyyttä moottorilta.
 
Olennaisinta on se, kuinka usein tuollaisen tiukemmin ahdetun S3:n kasvaneita voimavaroja käytetään. Täystehoilla kokoajan ajettaessa kone ei varmasti kovin pitkään kestä, sievästi ajettaessa kestävyys ei juuri normaalista moottorista poikkea.
 
Tottakai näin, mutta "ilmapumppujahan" ne kaikki on ja periaatteessa samat lainalaisuudet pätee. Pointtina tuossa lähinnä se että 200 heppaa per litra (etenkin vapari) koneesta kuin koneesta on varmaan kohtuu turha olettaa 300-400 tkm kestävyyttä moottorilta.

Ei varmasti kestä.. vapari koneesta on tiukassa saaha 200hp litralta eikä se etes joka koneesta onnistu.. vielä ongelmasemmaksi tekee noikin korkeesti viritetyn motilla ajamnen. tehot on niin korkealla ettei normi ajosta taho tulla mitään..
Turbo antaa helpostikkin tommoset tehot ja ajaminen on sitte helpompaa sekä mottikin kestää paremmin
 

Suositut

Back
Ylös Bottom