GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Nollasta lavalle, järkevä aikataulu?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dina
  • Aloitettu Aloitettu
Hei!

Treenikärpänen puraisi ja kiinnoistuin body fitneksestä. Jos nyt melkein nollasta aloitan, miten kauas olisi järkevää laittaa tavoite kilpailemisesta tulokkaissa? Olisko joku 2006 kevät realistista?

Tähän astinen treenitausta on olematon ja nyt niitä vähiäkin lihaksia peittää reipas rasvakerros :( Tosin kevään kävin säännöllisesti body pumpissa ja se toi esiin ojentajat käsivarsiin, eli siis jonkinlainen hatara pohja on olemassa.

Nyt olen mitoissa 157/60 ja sellainen 5 kiloa olisi kai ihan hyvä saada rasvaa pois heti näin alussa. Miten kannattaisi aloittaa? Kannattaako edes yrittää pudottaa rasvaa treenin ohella heti alussa vai keskittyä vain lihasmassan hankintaan? Itse ajattelin ottaa joka aamulle puolen tunnin kuntopyöräilyn, kerran viikossa spinning, kerran aerobick ja 3 kertaa salitreeni ja sen päälle 20 minsaa aerobista. Ok? Liikaa? Liian vähän?

Auttatteko aloittelijaa :nolo:

Dina

Jos et oo liikkunu paljoa aikaisemmin, tuo liikuntamäärä on liikaa. Ainakin noi aamuaerobiset kannattaa jättää kisadieetille.

Toi painon pudottaminen on hieman ongelmallista, koska sen ajan, kun olet miinuskaloreilla, lihas ei voi kasvaa. Mun mielestä kannattaisi keskittyä aluksi lihasmassan hankintaan. Tietysti jos paino ahdistaa kauheasti, niin kannattaa pudottaa se alussa pois.

Jos haluat kisata jo keväällä 2006, kannattaa hankkia valmentaja jo nyt, sillä aikataulu tulee olemaan tosi tiukka.

En halua latistaa sun body fitness innostusta, päinvastoin, mut jos sun ura punttimimminä on noin alussa, niin keskity tässä vaiheessa kaikessa rauhassa monipuoliseen liikkumiseen ja ruokavaliotuntemukseen niin huomaat sitten ajan myötä miten sulla on potentiaalia kilpailemiseen. Tää oli vain mun mielipide, eikä mulla ole minkään sortin kokemusta fitness-kilpailemisesta, mä kun olen vaan tällänen tavis jalatmaassaelämäntapapunttimimmi. :)
Tsemppiä joka tapauksessa valitsemallesi tielle!

Minä olin jo heti suunnittelemassa kilpailemista vuoden päähän, kun olin ollut salilla pari kuukautta ja habakin oli vähän kasvanu. Siinä oli suhteellisuudentaju aika ulapalla :)

Suosittelen samaa kuin Q, että ihan rauhassa vaan treeniä. Rasva lähtee siinä samassa palamaan, joten ihan turhaa alottaa mitään dieettejä. Ottaa rennosti vaan, treenaa kovaa, syö hyvin ja opiskelee alaa (anatomiaa, fysiologiaa, ravitsemusta).

Ja joku päivä meet lavalle :thumbs:

Lavalle kiipemisen into on monella suuri, mutta valitettavasti totuus on joskus karu.

Olet aika lyhyt, joten kannattaa käydä jollain kokeneella kilpailijalla tsekkauttamassa kroppa.

Pituus sinänsä ei ole este lavalle menoon, on paljon myös lyhyempiä kilpailijoita ( olen itse hongankolistaja ) mutta mittasuhteet kehossa ovat tärkeät varsinkin body fitneksessä.

Kaikki diettaamiset ja turhat höpinät pois ja tiukkaa, todella kovaa valvottua ( ainakin alussa ) treeniä ja paljon.
Tietysti sopivassa määrin aerobista mukaan 2 tuntia viikossa niin että hapenottokyky paranee, se auttaa treenissä.

Ruokavalion merkitys on varsinkin kovaa treenatessa suuri sitä ei koskaan saa unohtaa !

Ihan 0 aloittavalle katsoisin 2-4 vuoteen olevan sopiva ajan jakso ( riippuen tietysti kehosta ja lihaskasvun "nopeudesta" ) Naisen ei ole niin kovin helppo sitä lihasta kasvattaa.

Käy siis arvioituttamassa kuntosi ja kroppasi malli, mitä pitää tehdä jotta parhaat puolesi tulevat mhdollisimman hyvin esille.
Tee Päätös ja aikataulu koska kisaat ja missä kisassa tavoitteesi ovat, ja sitten KOVAAAAAA treeniä ja paljon.

Tsemppiä, ja lykkyä tykö :whip:

Juu, ei kannata hötkyillä sen kisaamisen kanssa.
Jokunen vuosi kovaa treeniä alle ja sitten voi alkaa miettiä sitä kilpailemista.
Toki koko ajan treenaat ne kisat tähtäimessä ja ruokailutkin on hyvä saada kohdalleen heti alusta asti.

Seuraava on vain henkilökohtainen mielipiteeni, mutta jokusen vuoden fitness-kisoja seuranneena olen nähnyt liian monta keskenkuntoista tyttöä lavalla.
Hetken "mielijohteesta" päätetään mennä kisaamaan vaikka pohjaakaan kovalle treenille ei ole edes luotu, saati sitten saatu lihaa tarttumaan.
Joten jokaiselle joka harkitsee kilpailemista olisi itsekritiikki paikallaan.
Allekirjoittanut ei kilpalavoille aio nousta kun ruoka maistuu liian hyvin :evil:

Olen kyllä aina harrastanut kaikenlaista liikuntaa, mutta kuntosalitreeniä en varsinaisesti satunnaisia käyntejä enempää. Katsotaan nyt miten tämä tästä lähtee sujumaan :)

Osaatteko kertoa Kuopiosta fitness-ihmisiä, joilta voisi saada apua? Ja suositelkaa hyvää salia, kun on muutto edessä pian...

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Heippa, jos sinulla todella riittää intoa alkaa kilpailemaan niin kannattaa jo alkutaipaleella ottaa yhteyttä kokeneenpaan henkilöön esim. johonkin fitness kilpailijaan tai kehonrakentajaan. Kuopiossa taitaa vaikuttaa ainakin Ari Kokkonen ja Pappa (Mauri) Heikkinen joilla molemmilla on kokemusta riittävästi. Kannattaa heti alusta hakea tietoa ja oppia treenaamisesta ja ravinnosta! Ja alkaa heti alusta tekemään kaiken oikein eikä opetella kantapään kautta, siinä säästää paljon aikaa ja eikä tee turhaa työtä. Tässä lajissa on tosi paljon opeteltavaa.

Jos haluat saada lihasta niin kannattaa ensin keskittyä punttitreeneihin ja ravintoon. Aika usein on niin että lihakset kasvavat hitaammin mitä rasva palaa. Tietysti kaikki on yksilöllistä. Kun oppii ravinnosta tarpeeksi ja oppii syömään oikein niin kyllä se vartalo siitä muuttuu ajan mittaan. Joten ei kannata olla vielä huolissaan liikakiloista. Muutama tunti aerobista viikossa riittää aluksi.

Kuopiossa on ainakin KuntoStudio niminen kuntosali.

En omaa oikeastaan minkäänlaista urheilutaustaa. Itse menin salille vuoden 2000 alussa tarkoituksena kiinteytyä (allit pois :D ). Vuonna 2002 tein päätöksen kokeilla kilpailemista body-fitness sarjassa vuoden 2003 syksyllä. Kun tein päätöksen lähteä kilpailemaan niin aloin tekemään kilpailujen eteen tosi kovaa töitä. Sain apua entiseltä fitness-kilpailijalta sekä kehonrakentajalta. Kun sain 'ammattilaisapua' niin se tuotti tulosta ja kilpailu meni hyvin. Menin siis n. 1½ vuoden määrätietoisen treenaamisen, oikeanlaisen ravinnon jne. jälkeen kisalavalle.

Tänä vuonna pidän välivuoden kilpailuista ja treenaan entistä kovempaa tulevia koitoksia varten. Seuraava kisatavoite on keväällä 2005.

Kovasti tsemppiä :thumbs: . Hae tietoa, sitä saa kun uskaltaa kysyä.

Olen myös harkinnut jo jonkin aikaa kisaamista. rohkeus ei vaan ole riittänyt. Aktiivista treenaamista on kyllä takana jo joitakin vuosia. Tavoitteet ovat vaan lähinnä olleet siinä kiinteytymisen puolella ja syöminen ollut turhan vähäistä. Viimeiset 1,5vuotta on sitten menty parempaan suuntaan. Muutama lisä kilo on tullut, toivon mukaan lihasta :)

Vaihdoin tuossa salia kuukausi sitten, jossa töissä on eräs kehorakennuksen entinen suomenmestari. Hän alkoi minua heti kovasti kehumaan ja kannustamaan kisaamaan. Mieli kovasti tekisi, mutta...kun katselee noita fitness kisailijoita tuntuu, ettei itsellä ole mitään mahiksia...Liian huono itsetunto.

Olisko kokeneemilla antaa vinkkejä...Pituutta löytyy 169cm ja paino tällä hetkellä n.55kg.Paino on hieman pudonnut viime aikoina rankan työn, kiireen ym myötä.Salilla treenaan 4-5 krt viikossa, aerobista teen monipuolisesti kävellen, juoksten, rulliksilla, pyörällä jne n.5krt viikossa 30-90min kerta. Pyrin syömään 40-45/35/20-25, kaloreita 1800-2200, 1krt vko "herkkupäivä".

Sekoan ihan neuvon vuoksi tänne viestin verran. Jos aikoo vähällä pohjalla kilpailemaan, niin kannattaa ottaa sitten objektiivinen mielipide jostain muualta kuin liiton puolelta. Kyllähän siellä kannustetaan kisaamaan vaikka minkälaisena, rahaa se sisään on vain kun saadaan fitnestä maailmankartalle. Valitettavasti tämä johtaa ennenpitkään siihen, että siellä on liikaa keskenkuntoisia kisaamassa ja kyllähän se suosio siitä sitten laskee aivan varmana. Kisaaminen ei ole mitään ritiratirei ja lavalle, fitneskin on kova laji eikä sinne kannata mennä ainoastaan kokemus mielessä. Ekana pitäisi saada kokemusta treenaamisesta ja syömisestä, sitten kun tämä pohja on kunnossa, voi alkaa valmistautumaan kisailuun. Sinne alle on saatava lihasta, jotta pääsee edes suhteellisen kireäksi, ilman lihasta ei pääse lähellekään tarvittavaa kireyttä, vaan kunto on Miss Finland luokkaa ja sillä ei tule kuin paha mieli lavalla. Kova into lajissa kannattanee kanavoida kovaan treeniin, ettei sitten käy niin, että murskatuomio kisoissa vie innon koko treenaamisesta. Anyways kaikille kisaamaan aikoville kovasti zemppiä.

Jep, mä en ainakaan aio lähte keskeneräisenä minnekään vain kokemuksen ilosta, luonne on sen verran perfektionistinen, että voittamaan lähdetään ja sitten vasta lähdetään kun siihen on mahdollisuus :D

Mietin vain tässä että milloinkahan noin suunnilleen se olisi mahdollista...

Dina sanoi:
Jep, mä en ainakaan aio lähte keskeneräisenä minnekään vain kokemuksen ilosta, luonne on sen verran perfektionistinen, että voittamaan lähdetään ja sitten vasta lähdetään kun siihen on mahdollisuus :D

Mietin vain tässä että milloinkahan noin suunnilleen se olisi mahdollista...

Jos aikoo lähteä voittamaan, kyllä se vaatii useamman vuoden työn. Pitää olla aika täydellinen rakenne ja hyvät geenit, jotta nopeasti pystyy saamaan sellaisen kunnon, että sillä voittaa. Ja nuo on aika harvinainen yhdistelmä.

Aivi sanoi:
Olen myös harkinnut jo jonkin aikaa kisaamista. rohkeus ei vaan ole riittänyt. Aktiivista treenaamista on kyllä takana jo joitakin vuosia. Tavoitteet ovat vaan lähinnä olleet siinä kiinteytymisen puolella ja syöminen ollut turhan vähäistä. Viimeiset 1,5vuotta on sitten menty parempaan suuntaan. Muutama lisä kilo on tullut, toivon mukaan lihasta :)

Vaihdoin tuossa salia kuukausi sitten, jossa töissä on eräs kehorakennuksen entinen suomenmestari. Hän alkoi minua heti kovasti kehumaan ja kannustamaan kisaamaan. Mieli kovasti tekisi, mutta...kun katselee noita fitness kisailijoita tuntuu, ettei itsellä ole mitään mahiksia...Liian huono itsetunto.

Olisko kokeneemilla antaa vinkkejä...Pituutta löytyy 169cm ja paino tällä hetkellä n.55kg.Paino on hieman pudonnut viime aikoina rankan työn, kiireen ym myötä.Salilla treenaan 4-5 krt viikossa, aerobista teen monipuolisesti kävellen, juoksten, rulliksilla, pyörällä jne n.5krt viikossa 30-90min kerta. Pyrin syömään 40-45/35/20-25, kaloreita 1800-2200, 1krt vko "herkkupäivä".

Jos vaan kehtaat ni laita kuvia itsestäsi, siitä näkee ihan selvästi ja jos pyydät ni saat ihan varmasti rehellisiä vastauksia, joissa puhutaan myös heikommista kohdista.

Pelkkä liikunnan määrä ja mitat ei kerro siitä todellisesta tilanteesta paljoakaan.

Mike sanoi:
Sekoan ihan neuvon vuoksi tänne viestin verran. Jos aikoo vähällä pohjalla kilpailemaan, niin kannattaa ottaa sitten objektiivinen mielipide jostain muualta kuin liiton puolelta. Kyllähän siellä kannustetaan kisaamaan vaikka minkälaisena, rahaa se sisään on vain kun saadaan fitnestä maailmankartalle. Valitettavasti tämä johtaa ennenpitkään siihen, että siellä on liikaa keskenkuntoisia kisaamassa ja kyllähän se suosio siitä sitten laskee aivan varmana. Kisaaminen ei ole mitään ritiratirei ja lavalle, fitneskin on kova laji eikä sinne kannata mennä ainoastaan kokemus mielessä. Ekana pitäisi saada kokemusta treenaamisesta ja syömisestä, sitten kun tämä pohja on kunnossa, voi alkaa valmistautumaan kisailuun. Sinne alle on saatava lihasta, jotta pääsee edes suhteellisen kireäksi, ilman lihasta ei pääse lähellekään tarvittavaa kireyttä, vaan kunto on Miss Finland luokkaa ja sillä ei tule kuin paha mieli lavalla. Kova into lajissa kannattanee kanavoida kovaan treeniin, ettei sitten käy niin, että murskatuomio kisoissa vie innon koko treenaamisesta. Anyways kaikille kisaamaan aikoville kovasti zemppiä.

Kyllä sieltä liitostakin annetaan ihan hyviä neuvoja ja konkreettista palautetta.
Empä usko että liitossakaan kiinnostaa katsella keskenkuntoisia neitoja tai herroja lavalla.
Liiton tavoite on saada lajia eteenpäin ja lajille lisää näkyvyyttä.
Rahamassoja liitto tuskin koskaan tulee saamaan, vaivainen 50 € lisenssimaksu alle 100 ihmiseltä ei liiton kukkaroa paksunna sen kummoisemmin.
Itse olen hyvilläni siitä ettei laji kiinnosta massoja, mikään ei olisi ärsyttävämpää kuin perässä juokseva iltalehden/seiskan toimittaja vahtimassa montako siideriä tuli siskon syntäreillä juotua,tai mitä löytyy roskakorista.

Kyllä liitossakin on reagoitu ja viimevuodesta jotain opittu ja laitettiin kisoihin karsinnat.

Nyt kisoihin pääsee vain hyvässä/lavakunnossa olevat immeiset.

On totta että kaikista halukkaista ei ole lavalle lähtijöiksi mutta 90 % niistä kyllä huomaa sen viimeistään dietin aikana, siihenkään ei meistä kaikista ole.

Kaikki lajista kiinnostuneet ovat sydämellisesti tervetulleita pieneen joukkoomme, apuja tsemppiä ja realismia kyllä riittää, en usko että kukaan itseään arvostava valmentaja lähtee kisaan valmentamaan pienellä motivaatiolla ja lajiin sopimattomalla rungolla varustettua ihmistä.

On totta että fitness ei lajina ole sama kuin kehonrakennus.
Fitness ja bodyfitness ovat lajina kuitenkin vaativia, uber kovaa treeniä, sisua ja psyykkistä kovuutta vaativia lajeja, tuloksia ei saavuta siinäkään ilman uhrautumisia.

Eli helppoa ei tule olemaan

Ei passaa arvostella asioista joista ei itsellä ole sen suurempaa tietoa, tai itse ole konkreettisesti asioille jotain tehnyt, liitto on kuitenkin se näitäkin kisoja ja tapahtumia koossa ja ylläpitävä voima.

Samaa mieltä olen siitä että ilman kunnon tieto/taito pohjaa sinne on turha haaveilla menevänsä.
Moni kuvittelee tietävänsa asioista, ravinnosta ja treenistä mutta totuus on karu.
Näen päivittäin ihmisiä jotka ajattelevat treenavansa kovaa, mutta totuus on aivan toinen, harva osaa ihan oikeasti treenata, niin että hyötysuhde on kohdillaan.
Päivittäin näkeen myös ihmisiä joilla ruokailu on hanurillaan, vaikka kuvittelee itse aivan toisin.

Hakekaa apuja, silloin pääsette maksimaalisiin tuloksiin parhaalla mahdollisella avulla, kyselkää ja ottakaa selvää, muualtakin kuin täältä, sillä vaikka täällä hyviä ja tarpeellisia neuvoja paljon onkin niin nämä eivät yksinään riitä.

Älkää huijatko itseänne, jos tiedätte sisimmässänne että jokin ruoassa tai treenissä on vikana, niin korjatkaa asia tehkää sille jotain, älä ajattele että huomenna sitten, asioita on helppo siirtää ja kuvitella että kaikki sujuu.

Näillä eväillä kaikille jo kisaaville, tai siitä haaveileville tsemppiä ja onnea valitsemallanne tiellä helppoa ei tule olemaan, mutta ei sen kuulukkaan !

Apua miten masentavaa tekstiä... Koko viikonlopun ajan olen vain murehtinut sitä, että ei musta varmaan olekaan kisaamaan ensi keväänä. :(

Tekstini ei ollut tarkoitus masentaa ketään, halusin vain tuoda oman rehellisen mielipiteeni.
Vaikka tulevat kisani ovatkin ensimmäiseni, olen lajia pitkään seurannut, ja sivusta katsonut.
Itse vuosia treenannut, kisoihin valmistautunut muutaman vuoden.

Bodyfitness tuntuu olevan monen salillakäyvän tytön/naisen haave, kiinnostus lajiakohtaan on todellisessa nousussa.

Pitää muistaa että lajin nyt saatua jalansijaa ja sen tullessa ns. "muotiin" on lavalle pyrkijöitä paljon, ja sinne pääsystä haaveilevia vielä enemmän.

Suurin huuma kyllä vähenee muutamassa vuodessa, ja nyt karsintojen tultua, kynnys lavalle nousemiseen ja sinne pääsemiseen on huomattavasti kasvanut.

Jos kisaamaan todella tahtoo, sinne varmasti myös pääsee.
Jokainen lavalle haluava sisimmässään tietää onko mahdollisuuksia vai ei.

Halusin tekstilläni tsempata ja antaa samalla hieman realistisia ajatuksia siitä mitä kisaaminen, siihen valmistautuminen ja sinne pääseminen ihan oikeasti on.

Treenaaminen kisoihin ja diettaaminen ei ole helppoa, mutta kuten jo sanoin ei sen ole tarkoitus ollakkaan.

Fitness on omalla tavallaa huippu-urheilua joka vaatii paljon.

Lähinnä minua masensi se, että kovaa treeniä tulisi olla alla kahdesta vuodesta eteenpäin ennen kuin lavalle nousemisesta voi haaveilla. Keväällä sen sitten näkee, miten pitkällä näin lyhyellä treenitaustalla voi nousta.

Kovaa työtä en pelkää; jo nyt on salitreeniä 5 - 6 päivänä viikossa + aerobiset päälle. Ruokailu on todella tarkkaa. Kaikkeni olen valmis antamaan ja kovaa eteenpäin puskemaan. Olen moneen kertaan huomannut, että elämäni on yhtä kuin fitness. Kaikki muu tehdään tämän "harrastuksen" ehdoilla. Juuri enempää en kai voisi tehdä, mutta silti joskus tuntuu, että pitäisi tehdä "enemmän". Ikuinen perfektionisti sisälläni ei anna armoa. Järjellä ajatellen en juurikaan voi tehdä enää enempää.

Viivi, tsemppiä sinulle kisoihin. Leirillä sain huomata, että asenteesi on enemmän kuin kohdillaan. :thumbs:

Suositut

Back
Ylös Bottom