Nokkosihottuma / Nokkosrokko (urtikaria)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tical
  • Aloitettu Aloitettu
Hei pakkislaiset

Eilen tuli otettua Alzyr 10mg tabl cetizinia, eli Zyrtekin rinnakkaisvalmiste. Kyseessä on siis allergialääke allergiseen nuhaan jne (Antihistamiini).
Sattu niin hauska homma, että olenkin todella herkkä lääkkelle ja sain pahan allergiakohtauksen, nokkosihottuman / Nokkosrokon joka nousi pari tuntia tabun ottamisen jälkeen 90% vartaloon. Sama ihottuma ilmenee myös Atarax lääkkeen kanssa :(
Ironista on myös se, että Juuri kyseiset lääkkeet on suunniteltu nokkosihottuman hoitoon.
Muinoin käytinkin niitä siihen ja voin sanoa ettei urtikaria todellakaan helpottanut niillä, päinvastoin.

Jostain on tullut luettua, että suurin osa kansasta kärsii jossain elämänvaiheessa nokkosihottumasta joka nousee ja laskee nopeasti.
joten,
Mitäs vinkkejä pakkislaiset antavat tähän ihottuman hoitoon?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse syön Clarityn nimistä lääkettä vaivaan...perhana kohta varmaan 4. vuosi menossa. Aina hikoillessa iho alkaa kutisemaan ja siihen ilmestyy veikeä punainen täplitys :D
Yhden claritynin kun syön aamulla niin kutinaa ei ilmene lainkaan, saati sitten punoitusta iholla.
Tää kuulemaa menee mahdollisesti ohi jossain vaiheessa? Sais nimittäin jo hävitä -kele! :curs:
Kuvitelkaa tilanne kun on aamulla jääny clarityni syömättä ja tämä mies menee saunaan. Sitä ollaan punaisena ku rapu vielä tunti saunan jälkeen :lol2:

Käytetäänkö teidän perheissä huuhteluainetta? Mun urtikaria (kylläkin lievähkö) loppui siihen paikkaan, kun muutin omaan kämppään ja aloin käyttää huuhteluainetta. Iho oli siis yliherkkä pesuainejäämille. Väliaikaisiin kutituksiin auttoi hydrokortisoni. Nyt ei ole kutissut aikoihin.

Originally posted by Tomi
Käytetäänkö teidän perheissä huuhteluainetta? Mun urtikaria (kylläkin lievähkö) loppui siihen paikaan, kun muutin omaan kämppään ja aloin käyttää huuhteluainetta. Iho oli siis yliherkkä pesuainejäämille. Väliaikaisiin kutituksiin auttoi hydrokortisoni. Nyt ei ole kutissut aikoihin.

hyvä huomio.
Eilen pesin varmaan pariin vuoteen eka kertaa kunnon shampoolla (ei luomu) hiukset ja se voisi olla osallisena..

oksettaa ja on kylmä.. takaisin sänkyy

Itellä kans on välillä tuota nokkosihottumaa. Olen syönyt siihen pahimpana aikana jos jonkin moisia allergialääkkeitä. Varsinkin silloin, kun joutuu reenien takia käymään suihkussa pari kertaa päivässä ja kesällä kun muutenkin hikoaa helposti, niin ihottumaa tulee.

Iho on nyt ollut parempi kun kaikki kosmetiikkatuotteet on vaihdettu herkälle iholle sopiviksi. Apteekista saa herkälle iholle sopivia hajustamattomia tuotteita (mm. ihon pesunesteet, shampoot tms, perusvoiteet....) Ihon rasvaaminen suihkun jälkeen ihan apteekin hajustamattomilla perusvoiteilla on kans ollut hyvä apu. Joo ja pyykinpesuaine kannattaa tosiaan olla herkälle iholle sopiva. Nämä asiat ovat ainakin minua auttaneet ja en ole nyt tarvinnut allergialääkkeitä ollenkaan.

Originally posted by Anonyymi2
Itse syön Clarityn nimistä lääkettä vaivaan...perhana kohta varmaan 4. vuosi menossa. Aina hikoillessa iho alkaa kutisemaan ja siihen ilmestyy veikeä punainen täplitys :D
Kuvitelkaa tilanne kun on aamulla jääny clarityni syömättä ja tämä mies menee saunaan. Sitä ollaan punaisena ku rapu vielä tunti saunan jälkeen :lol2:

Lääkkeiden syönnillä se ei parane. Itselläni lääkkeet vain laukaisevat sen.
Sinun olisi ehkä parasta mennä lääkäriin tutkituttamaan se syy?
Syötkö lisäravinteita? muinoin eräs pakkislainen kertoi, että eräästä lisäravinteesta tullut aminohappo aiheutti nokkosihottumaa runsaasti, lääkäri oli sanonut, että tuo aminohappo häviää vuoden sisällä tmv..

Onse kivaa, että tällaisille lääkeiden suurkuluttajille sattuu nää lääkeallergiat
Eli kerran päänsärkylääketta parin vuoden sisällä
ja kerran allergialääkettä vuodessa

Yhden claritynin kun syön aamulla niin kutinaa ei ilmene lainkaan, saati sitten punoitusta iholla.
Tää kuulemaa menee mahdollisesti ohi jossain vaiheessa? Sais nimittäin jo hävitä -kele! :curs:

Sama homma oli aikanaan minulla, ja saman ikäinenkin olin(17-20v). Väri vaihtui koko rinnan alueelta täplikkään punaiseksi saunassa ja muutenkin hikollessa. Harrastin vielä silloin uintia joten vaiva oli suhteelisen ärsyttävä.
Ihotautilääkäri diagnosoi vaivan hikiallergiaksi ja määräs zyrteciä.
Ihottuma hävis muutamassa vuodessa....

8. vuosi menossa ihottuman vuoksi. Vaihdoin hetkeksi rinnakkaislääkkeeseen mutta palasin takaisin zyrteciin. Ja joka päivä pitää lääke ottaa:curs:

kuumetta on sitten 38 astetta.. onneksi laskenut hieman päivästä... iho on ihan tulikuuma

Eilen ja toissapäivänä tunnustelin imusolmukkeita sekä kuulostelin kroppaa, tuntu ettei kaikki ole kunnossa, mutsille tuli sanottuakin että mikäs piru tässä on, ylikuntoko? not
no enivei, huomenna jää sali tekemättä

Voi toki olla vain sattumaa, että yliherkkyys ja kuume sattuivat samaan aikaan..

Kehoittaisin tutkimaan vielä sen ihottuman syytä. Se on se tärkein. Lääkkeitä ja ihovoidettahan voi käyttää vaikka vuosia ilman, etä oireet paranevat..

Zyrtekissä on ainakin sivuvaikutuksena väsymys ja huimaus, tosin tapauskohtaisesti. Ei ole pelkoa, että ainakaan itse alan lähitulevaisuudessa napostelemaan ainuttakaan Atarax tai zyrtek lääkettä.

Originally posted by Nipsu
Syötkö lisäravinteita?
Varmaan 1½ vuoteen en ole niitä syönyt (eikä niitä kyllä nykyinen budjetti kestäisikään). Isukillakin oli sama vaiva nuorempana.
Huuhteluaineen pois jättöä ja muita pesuaineen vaihdoksia kokeiltu tuloksetta. Eli nykysin voi ihan huoletta ruutata koneen täyteen myrkkyjä eikä haittaa :evil:

Minäkin ilmoittaudun urtikariaa sairastavien joukkoon ja itsellänikin vaiva ilmenee juuri hikoillessa.

Vittumainen vaiva, olisin valmis pulittamaan melkoisen läjän euroja, jos parannus tähän vaivaan löytyisi, varsinkin, kun oireet ei ole mitään pieniä, vaan ihan helvetisti elämää haittaavia.

Itselläni lääkkeinä tällä hetkellä aerius aamulla ja xyzal iltaisin. Onneksi kohta saa taas uv-b-lampun kotiin, niin oireet helpottaa..:thumbs:

Pitääkin tilata resepti tuolle claritynille, jos se kerran poistaa nuo oireet kokonaan. Nuo omat lääkkeeni kun eivät vaivaa kokonaan poista, helpottavat vain oloa.. Oon myös syönyt ataraxia ja cetiritziniä. Varsinkin atarax on ihan perseestä..

ps. 9/10 urtikariaa sairastavilla ei ole sairaudelle mitään aiheuttajaa. Eli oireet alkaa itsestään ja ilmeisesti myös loppuu aikanaan.

Originally posted by Kraftwerk n
Pitääkin tilata resepti tuolle claritynille, jos se kerran poistaa nuo oireet kokonaan.
Clarityn on ihan vastaava kuin zyrtek ja muut allergialääkkeet käsittääkseni. Erona on ilmeisesti sen verran että clarityn on pidempivaikutteisempi eli mulla riittää että aamulla otan yhden ja voi hyvin treenata illallakin ilman ylimääräistä kutinaa/punoitusta.
Veikaan että ihan henkilökohtaista tuo lääkkeen toimiminen.

Clarityn on ihan vastaava kuin zyrtek ja muut allergialääkkeet käsittääkseni.

Ahaa, no eipä sitten maksa vaivaa tuo lääkkeen vaihto. Sulla vaan taitaa ilmeisesti olla oireet sen verran pienemmät, että lääkkeet pitää oireet kurissa..

Clarityn on ihan vastaava kuin zyrtek ja muut allergialääkkeet käsittääkseni.
Vaikka lääkkeet ovat molemmat antihistamiineja, on vaikuttava lääkeaine täysin eri. Zyrtecissä vaikuttavana aineena setiritsiinidi, kun taas Claritynissä se on loratadiini. Kestinessä on ebastiinia.

Runsaan hikoilun jälkeen rinta ja kaulan alus aina hieman punoittavat.
Ainoa keino hoitaa tilannetta on välitön suihq esim punttitreenin jälkeen, perustasvauksen jälkeen oire poistuu välittömästi. Ilman suihkua iho on kuin pakanamaan kartta :)

Vaivasi koko ala-asteen. Muistaakseni se tuli kerran ihan yhtä-äkkiä kun nousin järvestä niin näytin siltä kuin olisi vesirokossa ollut koko poika. Oli se melkoinen järkytys. Eipä olisi pitänyt lukea threadia, ei olis muistanut koko asiaa.

Mulla oli helvetin paha hikiurtikaria 19 vuotiaana, tauti kesti muutaman vuoden. Ilman histamiini lääkitystä olin ikäänkuin tuhannen itikan pistämän näköinen jos hikoilin urheillessa. Kerran unohdin humalassa tautini diskoillessani, ja jätkä alkoi turpoamaan tanssilattialla. Ennenkuin tauti diaknosoitiin meinasi henkitorvi muurautua umpeen juoksulenkillä.

Mielenterveys siinä oli kovilla urheilijanuorukaisella.

Yleensä lähtee kai itsestään pois. Itse aloitin omatoimisen siedätyshoidon, ensin aloitin hikoilun uudestaan uimalla. Sitä kroppa kesti jotenkin. Ja pikkuhiljaa lisää sitä hikoilua. Aika yksilöllistä kaiketi tämäkin. Lääke oli Clarityn. Olen ollut huomaavinani lievää urtikariaa, jos on ollut pitkiä hikoilumattomia jaksoja.

Ei se minulla niin paha ollut, että olisi hengitykseen vaikuttanut. Miten se nykyään diagnosoidaan? Muistan lekurin sanoneen, että on se varmaan nokkosrokkoa. En käynyt missään allergiatesteissä.

Lääkkeitä en syönyt, mutta kutinaan taisi olla ajoittain jotain kortisonirasvaa.

Itse olen sairastanut kyseistä Dermografismus piirtopaukamointi ihottumaa jo reilut 2 vuotta. (Lääkärissä ei ole tullut käytyä, olen vain lueskellut netistä ja tehnyt omia diagnooseja, kun ei lääkäreistä näy olevan apua). Se alkoi aivan yllättäen ja aloin raapimaan itseäni selästä. Kutina ei meinannut lakata ja menin peilin eteen katsomaan selkääni. Se näytti aivan siltä kun minua olisi ruoskittu. Valkoisia viivoja täynnä ja iho punaisena.
Itselleni tulee paukamoita todella herkästi, siihen ei tarvi kuin aivan pieni raapaisu ja iholle nousee valkoinen viiva jonka tausta punertaa ja kutisee. Joskus en edes huomaa raapaisua, vasta kun näen ihossani paiseita ja kutinaa. Paiseita nousee päästä jakoihin jopa kasvoihin.
Todella harvinaista, joskus jopa sormiin.

Olen kokeillut joitakin lääkkeitä, josta jotkut auttavat ja taas jotkut eivät.
Olisi hauska tietää pääseekö tästä helvetistä ikinä irti..

Mä olen allerginen kuumeelle. Pieni lämpö ei aiheuta mitään, mutta kun kuume nousee 38:aan, niin koko mies turpoaa. Nokkosihottuma lähtee sitten pois paria päivää myöhemmin, kuin kuume. Jotain allergialääkkeitä on lääkärit määränneet, mutta en ole huomannut, että auttaisivat mitenkään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom