Nivelet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mimuli
  • Aloitettu Aloitettu

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Olen nyt nostanut painoja salilla, toistakymmentä kiloa enemmän nousee nyt ja alkaa tuntumaan jo jossain. Mutta ongelmaksi on nyt tullut nivelet. Takareisiä tehdessä jänne povitaipeessa tuntuu kiristävältä ja sen verran pahalta etten uskalla kääntää ihan viimeiseen toistoon asti. Etureisiä tehdessä polvea "polttaa" (tosi vaikea muuten kuvailla) vaikkei itse lihaksissa vielä oikeastaan tunnu pahalta, siksi sekin jää kesken (tänään alkaa tuntua eilinen sali käynti ja polvia särkee ja ovat kipeimmät taas). Siksi en tykkää myöskään pyöräilystä koska se tuntuu polvissa pahalta. Hauiskäännössä kyynärtaipeen jänteet kiristää ja tuntuu pahalta vaikka lihakset vielä jaksaisi, pahin on kyynärpäiden n.100-80 kulma eli siis vähän suorankulman molemmin puolin.

Eli siis tarkoitan kysyä että kuuluuko asiaan ja menee sitten harjoittelulla ohi, vai onko mun nivelet tosiaan niin pa***t kuin luulen? Mulla kun on ongelmaa niiden kanssa muutenkin (sukuvika), en oikeastaan voi juosta kun polvet tai nilkat linksahtaa sijoiltaa, joskus menee kävellessäkin jos astun väärin (tämän takia en edes yrittänyt armeijaan). Ei olisi kiva harjoitella pidempään mentaliteetilla "kyllä se siitä" ja sitten kuulla että onkin tuhonnut ne kokonaan. :wall:

Ensimmäisenä tulee mieleen, että onko ruokavaliossasi tarpeeksi rasvoja?

Hyvä laatuisia rasvoja kannattaa ottaa tasaisin väliajoin pitkin päivää. Myös vitamiineista omegat ja magnesium voisivat auttaa tähän asiaan.

Tietenkin, jos kyse on sukuviasta, niin enpä kyllä osaa neuvoa yhtään :rolleyes:
Kokeilisin kuitenkin aluksi, niitä rasvojen ja vitamiinien lisäämistä ruokavalioon, jos se puoli ei vielä ole kunnossa!

Mulla oli aikoinaan ongelmia polvinivelien kanssa kun lähdin totaaliliikkumattomuudesta spinning tunnille. Pystyin alussa käymään spinningissä vaan kerran viikossa kun polvet kesti parantua tismalleen viikon. Olin käynyt lääkärillä aiemmin joten tiesin että polvissa ei ole mitään rakennevikaa. Kävin sisukkaasti spinningissä ja pikkuhiljaa kivut kestivät enää pari päivää ja lopuksi (n. puolen vuoden jälkeen) katosivat kokonaan.

Eli: Tsekkaa ruokavalio kuten Fitnesspimu sanoi.
Nivelien näyttäminen lääkärillekään ei ole huono ajatus. Käy kuitenkin edelleen treenaamassa - pikkuhiljaa nivelet tottuu rääkkiin. Muista hyvät lämmittelyt eli ekaksi pari sarjaa kevyemmillä painoilla ja sitten vasta ne "oikeat" sarjat.
Jos kivut ei rupea hellittämään edes ajan kanssa niin sitten sulla voi olla joku ihan oikea vika niissä. Useimmiten kivut on kuitenkin tottumattomuudesta johtuvia rasituskipuja tai huonosta esilämmittelystä johtuvia.

Rasvasta tuskin on puutetta, niitä yritän nimittäin vähentää kun päätarkoituksena on laihtua/kiinteytyä, voima ja lihakset tulee sitten toisella sijalla. Vielä en ole oikein onnistunu siinä, tuntuu että tulee aina vaan liikaa. Mikä muuten on se määrä jäonka ihminen tarvitsee? Mulla on joku 50g mielessä mutten ole yhtään varma onko liikaa vai sopivasti ja mistä olen tuon luvun keksinyt. Onko joku tietty vitamiini joka vaikuttaa niveliin? Muistan että joku, mutten mikä.
Sukuviasta en sen tarkemmin tiedä, kuin että aina vaan on todettu kun noita nilkkojen venähdyksiä ja muita valittelen että se on sukuvika. Täytyy kysyä tarkemmin onko asiaa sitten tutkittu, vai minkälaisesta vaivasta todella on kyse. Ainakin pehmytkudosreumaa on lähisuvussa useammalla, mutta liittyykö sitten tähän ollenkaan, en tiedä.

Ok, eli lisää lämmittelyä ja ruokavalio syyniin. Ei mitään akuuttia hätää jaloilla siis, tottumattomuutta päättelisin. Lekuriin jos ei ala helpottaa.

Nivelkipuihin tehokkaasti auttava yhdistelmä on omega3- rasvahapot+ inkivääri. Eli jotain tuhtia omega3 valmistetta (ei mitään möllerin tuplaa) ja esim. Zinaxia. Tutkitusti auttaa, kun pari kertaa päivässä ottaa. Vaikutuksen pitäis alkaa 1-2 vkon kuluttua.

Itselläni aina silloin tällöin ilmenee kummallisia nivelkipuja kyynärnivelissä. Ne menee ohi sitten em. yhdistelmällä ja kylmähoidolla.
Polviin taas saattaa usein vaikuttaa myös reisien lihasten kireys. Jos reisilihakset ovat jumissa saattaa polvissa ilmetä jäykkyyttä tai kipua. Jo tehostettu venyttely auttaa tässä tapauksessa ja tietysti hieronta olis suotavaa.

Vaikka rasitteena ei oliskaan suvussa ilmeneviä nivelvaivoja, niin kovat treenit (painoilla tai ilman) rasittavat aina myös niveliä, lihasten lisäksi. Kannattaa aina pitää huoli että liikkeet suorittaa puhtaasti ja hallitusti ,niin välttyy siten turhilta loukkaantumisilta.

Mulla on juuri parhaillaan sama vaiva, polvet aivan kipeinä. Olen "diagnosoinut" asian niin, että täytyy olla aloittelijan rasitusvaivoja. Sama ongelma kuin Mimulilla, lihasten puolesta voisi lisätä painoa lisää (erityisesti reidenojennus), mutta polviin alkaa sattua.

Jos polvet ovat kunnolla kipeät, kannattaako silloin pitää taukoa jalkaliikkeistä?

Salla sanoi:
Nivelkipuihin tehokkaasti auttava yhdistelmä on omega3- rasvahapot+ inkivääri. Eli jotain tuhtia omega3 valmistetta (ei mitään möllerin tuplaa) ja esim. Zinaxia. Tutkitusti auttaa, kun pari kertaa päivässä ottaa. Vaikutuksen pitäis alkaa 1-2 vkon kuluttua.

Onko tuo Zinax nimenomaan inkiväärivalmistetta? Entä tuore inkivääri, ajaako saman asian?

Hmmm... tuossa saattaa olla kyse myös siitä, että et venyttele tarpeeksi. Kokeilepa hieroa polven ympäristöä. Sattuuko ...keleesti? Jos kyllä, suosittelen rauhallista venyttelyä joka päivä, silloinkin, kun et ole tehnyt sali- tms. treeniä.

Itselläni tulee yleensä juoksemisesta polvioireita, ja apu löytyy venyttelystä - tai jos oon päästänyt tilanteen kovin pahaksi, levosta ja hierojalla tms. visiteeraamisesta.

Siekkari sanoi:
Hmmm... tuossa saattaa olla kyse myös siitä, että et venyttele tarpeeksi. Kokeilepa hieroa polven ympäristöä. Sattuuko ...keleesti? Jos kyllä, suosittelen rauhallista venyttelyä joka päivä, silloinkin, kun et ole tehnyt sali- tms. treeniä.

Eipä satu enää lainkaan niin paljon kuin eilen. Saattaa olla juuri tuo venyttelyn puute ainakin osasyynä. Täytyy tunnustaa, että se on aika satunnaista. Mutta eilen kävin Pilates-tunnilla, ja siellähän kyllä venyy paikat kunnolla! Ja nyt siis on polvikin parempana. Ei vaan ole tullut mieleenikään että nivelien kipuun voisi olla syynä lihasten kireys. Huh, pelkäsin jo pidempää taukoa jalkatreeneistä....

Mimuli sanoi:
Rasvasta tuskin on puutetta, niitä yritän nimittäin vähentää kun päätarkoituksena on laihtua/kiinteytyä, voima ja lihakset tulee sitten toisella sijalla. Vielä en ole oikein onnistunu siinä, tuntuu että tulee aina vaan liikaa. Mikä muuten on se määrä jäonka ihminen tarvitsee? Mulla on joku 50g mielessä mutten ole yhtään varma onko liikaa vai sopivasti ja mistä olen tuon luvun keksinyt.

Jos päätarkoituksenasi on laihtua, niin itse alkaisin ensimmäiseksi vähentää hiilarien, varsinkin nopeiden (kaikki valkoiset viljat ja sokerit) enkä suinkaan rasvojen määrää. Kutrin sivuilta muistelen lukeneeni, että 0,5 g/painokilo/vrk, kuitenkin vähintään olikossenyt 40 g/vrk pitää ruokavaliossa olla rasvaa - ja tuo on siis ehdoton minimi, 50 g ei missään tapauksessa ole liikaa! Itse pyrin (silloin kun jaksan makroravinnesuhteita laskea, eli ylen harvoin :nolo: ) saamaan rasvaa 1 g/painokilo/vrk, eli n. 65 g. Muistathan, että ruoasta tuleva rasva ei suinkaan ole sama asia, kuin kropassa oleva rasva! :)

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Mimuli sanoi:
Etureisiä tehdessä polvea "polttaa" (tosi vaikea muuten kuvailla) vaikkei itse lihaksissa vielä oikeastaan tunnu pahalta, siksi sekin jää kesken (tänään alkaa tuntua eilinen sali käynti ja polvia särkee ja ovat kipeimmät taas). Siksi en tykkää myöskään pyöräilystä koska se tuntuu polvissa pahalta. Hauiskäännössä kyynärtaipeen jänteet kiristää ja tuntuu pahalta vaikka lihakset vielä jaksaisi, pahin on kyynärpäiden n.100-80 kulma eli siis vähän suorankulman molemmin puolin.

Eli siis tarkoitan kysyä että kuuluuko asiaan ja menee sitten harjoittelulla ohi, vai onko mun nivelet tosiaan niin pa***t kuin luulen? Mulla kun on ongelmaa niiden kanssa muutenkin (sukuvika), en oikeastaan voi juosta kun polvet tai nilkat linksahtaa sijoiltaa, joskus menee kävellessäkin jos astun väärin (tämän takia en edes yrittänyt armeijaan). Ei olisi kiva harjoitella pidempään mentaliteetilla "kyllä se siitä" ja sitten kuulla että onkin tuhonnut ne kokonaan. :wall:

Mulla oli samanlaisia ongelmia, venytykset tuntuu polvissa väärin jne. Niistä kaikista pääsin eroon kun aloin syödä apteekista ilman reseptiä satavaa primospania 1 100mg nappula aamulla, kivut tulevat parissa päivässä takaisin jos jätän napit ottamatta. Kannattaa ainakin kokeilla

enceli sanoi:
Mulla oli samanlaisia ongelmia, venytykset tuntuu polvissa väärin jne. Niistä kaikista pääsin eroon kun aloin syödä apteekista ilman reseptiä satavaa primospania 1 100mg nappula aamulla, kivut tulevat parissa päivässä takaisin jos jätän napit ottamatta. Kannattaa ainakin kokeilla

Pillereiden napsimiseen voi suhtautua monella tavalla, kuten myös siihen, että venytykset "tuntuu väärin". Eikö ensin kannattaisi opetella venyttelemään niin, että "tuntuu oikein"? Mikä minä olen muita neuvomaan, mutta kuitenkin. Särkylääkkeisiin kuolee Suomessa joidenkin arvioiden mukaan mukaan muutama kymmenen ihmistä vuodessa (muistan nähneeni jossain arvion muutamasta sadastakin). Kuolema on tietysti vähän liioiteltua, mutta jatkuvalla käytöllä voi olla kuitenkin enemmän haittavaikutuksia kuin satunnaisella käytöllä.

Neitistä löytyy Primaspan haulla mm. itsehoitoapteekista seuraavaa tekstiä:
"Mahalaukun ärsytys ja verenvuoto mahan limakalvolta ovat tavallisten asetyylisalisyyli-happovalmisteiden yleisiä haittavaikutuksia, ja pitkäaikaisessa käytössä seurauksena saattaa olla mahahaava. Kokonaisena nieltyinä Primaspan-enterotabletit liukenevat vasta suolistossa, jolloin mahaärsytyksen mahdollisuus vähenee. Koska asetyylisalisyylihappo estää veren hyytymistä, voivat haavat vuotaa tavallista pidempään. Turvotuksia voi esiintyä, etenkin sydämen tai munuaisten vajaatoimintaa sairastavilla henkilöillä. Tavallisimpia yliherkkyysoireita ovat nokkosrokko, keuhkoputkien supistuminen ja vaikea nuha. Reaktioita esiintyy yleisimmin astmaatikoilla.
Pitkäaikaisessa käytössä suurilla annoksilla voi esiintyä salisylismin oireita, kuten korvien soimista, päänsärkyä, huimausta, pahoinvointia, hikoilua, hyperventilaatiota ja joskus ripulia."

Niin, että suosittelen aluksi venyttelyn harjoittelua vaikka fysioterapeutin opastuksella, jollei muuten onnistu.

Niin, ja naisilla säännöllinen tulehduskipulääkkeiden käyttö voi aiheuttaa hedelmättömyyttä. Lääkkeet nimittäin blokkaavat prostaglandiinisynteesin, joka paitsi aiheuttaa kipua, niin oon tärkeä aine mm. munarakkulan kypsymisessä ja kehittymisessä!

Siekkari sanoi:
Pillereiden napsimiseen voi suhtautua monella tavalla, kuten myös siihen, että venytykset "tuntuu väärin". Eikö ensin kannattaisi opetella venyttelemään niin, että "tuntuu oikein"? Mikä minä olen muita neuvomaan, mutta kuitenkin. Niin, että suosittelen aluksi venyttelyn harjoittelua vaikka fysioterapeutin opastuksella, jollei muuten onnistu.

Tämä ei nyt ole tarkoittetu mitenkään v-mäisesti, kuten ei varmasti sinunkaan kommenttisi: Uskoisin, että osaan venytellä oikein, olen harrastanut aikaisemmin muutaman vuoden kilpavoimistelua, ja siellä kyllä otettiin kohtalaisen paljon tuota venyttelyä ja kuinka se tehdään. Polvet on ollut ongelma lähes aina ja itse olen ainakin tähän asti kokenut nuo pillerit ainoaksi oikeasti toimivaksi avuksi, joten itse jatkan sillä tiellä, muut tehköön oman valintansa.

enceli sanoi:
... Polvet on ollut ongelma lähes aina ja itse olen ainakin tähän asti kokenut nuo pillerit ainoaksi oikeasti toimivaksi avuksi, joten itse jatkan sillä tiellä, muut tehköön oman valintansa.

Oletko käynyt lääkärissä/fyssarilla näyttämässä noita polviasi? Minäkään en missään nimessä halua v***tuilla tai muutenkaan olla inhottava, mutta ihan ystävällisesti sanottuna - olet aika nuori vielä (profiilisi kertoo iäksesi 22v), joten oletko oikeasti valmis popsimaan noita särkylääkkeitä JOKA IKINEN PÄIVÄ, elämäsi loppuun asti? Kuten Siekkari ja Helga jo posteissaan osoittivat, voi pitkäaikaisella ja säännöllisellä kipulääkkeiden käytöllä olla vakaviakin sivuvaikutuksia.

Ymmärrän kyllä, että on tilanteita, joissa säännöllinen lääkehoito on paras tai jopa ainoa vaihtoehto. Mutta tällöin taustalla lienee kuitenkin useimmiten lääkärin kirjoittama resepti, kun taas sinun tapauksessa ymmärsin kyseessä olevan itselääkinnän...?

Gillyanne sanoi:
Oletko käynyt lääkärissä/fyssarilla näyttämässä noita polviasi? Minäkään en missään nimessä halua v***tuilla tai muutenkaan olla inhottava, mutta ihan ystävällisesti sanottuna - olet aika nuori vielä (profiilisi kertoo iäksesi 22v), joten oletko oikeasti valmis popsimaan noita särkylääkkeitä JOKA IKINEN PÄIVÄ, elämäsi loppuun asti? Kuten Siekkari ja Helga jo posteissaan osoittivat, voi pitkäaikaisella ja säännöllisellä kipulääkkeiden käytöllä olla vakaviakin sivuvaikutuksia.

Ymmärrän kyllä, että on tilanteita, joissa säännöllinen lääkehoito on paras tai jopa ainoa vaihtoehto. Mutta tällöin taustalla lienee kuitenkin useimmiten lääkärin kirjoittama resepti, kun taas sinun tapauksessa ymmärsin kyseessä olevan itselääkinnän...?

Olen käynyt lääkärissä ja myös fysioterapeutilla, olen ollut kuutisen vuotta sitten auto- onnettomuudessa, josta oli seuraksena kahden vuoden totaalinen urheilukielto. Siitä jäi muistoksi myös ns. ikuisia ongelmia. Joten oma tilanne ei ole täysin verrattavissa tähän. Tietysti olisi vaihtoehto siirtyä vain kevyeen liikuntaan, mutta itsestä ei ole siihen. Alkuperäiselle kysyjälle tarjosin samaa avuksi, koska se itsellä on auttanut kaikkein parhaiten, ja hänen tuskin tarvitsisi niitä päivittäin syödäkään.

enceli sanoi:
Olen käynyt lääkärissä ja myös fysioterapeutilla, olen ollut kuutisen vuotta sitten auto- onnettomuudessa, josta oli seuraksena kahden vuoden totaalinen urheilukielto. Siitä jäi muistoksi myös ns. ikuisia ongelmia. Joten oma tilanne ei ole täysin verrattavissa tähän.

Ei se aiempi kommenttini ollut tarkoitettu v***uiluksi sen paremmin kuin tämäkään. Mutta on kyllä myönnettävä, että itse en kovin helposti mitään lääkkeitä ota. Ehkä sen takia luin viestiäsi vähän niin, että kuvittelin sinun suosittavan päivittäistä lääkkeiden käyttöä alkup. kysyjällekin. Tilanteesi ei näköjään tosiaan ole verrattavissa sen paremmin Mimulin kuin omaanikaan. Silti vähän huolestuttaa tuo itsehoito. Että mitäköhän lääkäri on kivuistasi tuumannut. Onko valitsemasi lääkitys ok?

Tietysti olisi vaihtoehto siirtyä vain kevyeen liikuntaan, mutta itsestä ei ole siihen.

Niin, en tiedä sitten pitäisikö kevyt liikunta lihakset riittävän kunnossa. Usein saa lukea näitä ihmekertomuksia siitä, miten joku on hoitanut itsensä kuntoon onnettomuuden jälkeen nimenomaan treenaamalla. Tavallisesti kyllä aloittamalla kevyesti ja kasvattamalla sitten vastusta. :whip: . "Ja tänään hän on miss olympia" -tyyliin. Voi tietysti olla :anssi: , mutta pointti, jota tässä yritän kaivaa esiin, on se, että ehkä se kevyt liikunta ei olisi nivelten kannalta hyväkään. Lihasten pitää olla riittävän kunnossa tukeakseen kroppaa ja vaimentaakseen nivelten kuormitusta.

enceli sanoi:
Olen käynyt lääkärissä ja myös fysioterapeutilla, olen ollut kuutisen vuotta sitten auto- onnettomuudessa, josta oli seuraksena kahden vuoden totaalinen urheilukielto. Siitä jäi muistoksi myös ns. ikuisia ongelmia. Joten oma tilanne ei ole täysin verrattavissa tähän.

OK, tämä muuttaa jo tilanteen täysin erilaiseksi - en toki voinut mitenkään tietää tästä taustastasi, kun tuota edellistä viestiäni kirjoitin. Kuten todettua, on tilanteita, joissa jatkuva lääkehoito tosiaankin on se paras ja joskus jopa ainut siedettävä vaihtoehto, ja sinun tilanteesi voi hyvinkin olla yksi näistä. Siitä huolimatta yhdyn Siekkarin näkemykseen siitä, että sinun (ja ylipäätään jokaisen) olisi hyvä konsultoida lääkäriä ennen pitkäaikaisen ja/tai jatkuvat itselääkinnän aloittamista - voihan olla, että lääkärillä olisi tarjota parempi ja kenties vähemmän sivuvaikutuksia aiheuttava vaihtoehto. :)

pipana sanoi:
Onko tuo Zinax nimenomaan inkiväärivalmistetta? Entä tuore inkivääri, ajaako saman asian?

Zinaxin on just sitä inkivääriä. Tuorekkin inkivääri käy mutta sitä pitäis vissiin syödä melko paljon saadakseen riittävän hyödyn kapseleihin nähden. Raastettu inkivääri muuten maistuu aika kivalle viilin tai rahkan mausteena. Aika väkevää, ettei kannata kauheasti laittaa...

Särkylääkkeitä en menis ihan jatkuvalla syötöllä nieleskelemään. Mutta jonkun tulehduskipulääke kuurin (Burana, Ketorin) voi tietty kokeilla ilman lääkärinkin lupaa. Ja kyllähän sitä lääkäriä olis hyvä muutenkin konsultoida jos mikään muu ei ole kipuihin auttanut ( hieronta, venyttely, treeni muutos, omegat...) Monesti vaan tuloksena on just Burana resepti ja/tai lähete fysikaaliseen. Ja fysikaaliset hoidot taas on melko tehottomia

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom