Niskakipu/jumitus treenatessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tomzon
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
2 kertaa viimeisen viikon aikana salilla treenatessa niskat on vetänyt, niin jumiin oikeasta laidasta ettei pysty mitään tekemään. Ensimmäinen kerta tapahtui jalkaprässissä toisen sarjan aikana rupesi tuntumaan niskassa ja kun lopetti sarjan oli oikea puoli niskasta aivan jumissa. Sama tapahtui pari päivää myöhemmin mavessa. Ilmeisesti tämä johtuu niskojen jäkittämisestä. Muistan saman tapahtuneen myös noin vuosi sitten tehdessä ojentajia taljassa, jolloin huomasin selvästi jännittäväni niskoja.

Onko ehdotuksia kuinka voisi esim. näissä kahdessa liikkeessä välttää niskojen jännittämistä? Voiko tehdä jotain ennaltaehkäisevää? Jälkihoitoa, jos tapahtuu?

Nyt olen koittanut itse venyttää ja tulehduskipulääkettä napannut jälkihoidoksi.

Olen kärsinyt niskavaivoista vuosia, ja valitettavasti ainakin minun tapauksessani keinot ovat aika vähäisiä. Särkylääkkeet ainakin "kiellettiin" täällä ;)... Yritä treenatessa ajatella niskasi mahdollisimman rennoksi (myönnän -hankalaa koska pitäisi ajatella sitä treenattavaa lihasta..), ja jotkut liikkeet vaan on täytynyt jättää pois (lankku, ojentajapunnerrukset etc.) Voihan sitä lääkärissäkin käydä, mutta jos niskassa on jokin rakenteellinen vika, niin minkäs sille mahtaa. Venytellä tietysti pitää, mutta kohtuus siinäkin. Minulla ainakin liian pitkät venytykset lisäävät jännitystä ja pahimmassa tapauksessa vetävät niskan kramppiin. Pumppaavat lyhyet venytykset toimivat parhaiten. Hierojallakin voi tietysti käydä, mutta siitä on aika vähän hyötyä. Kokeile mikä sopiii sinulle.

Mulla esiintyi samaan pari viikkoa sitten. Kaupan päälle sitten vitullinen päänsärky. Varmasti auttaisi hieroja...jos sinne vaan jotenkin joskus ehtisi.

Mutta helpotti kyllä kun otti hetken iisimmin. Ja juurikin prässissä ja yhden jalan jullessa jne raskaimmissa jalkaliikkeissä tätä esiintyi.

Olen joutunut jättämään tietyt liikkeet kokonaan pois, esim. ojentajat ylätaljassa, kaikki rintalihasliikkeet laitteissa, tempaus kahvakuulalla, koska ne vetää niskat niin jumiin että tulee helvetillinen päänsärky moneksi päiväksi.
Mm. alatalja tuntuu olevan erityisen hyvä niskoille ja lavoille.

Aika ajoin samaa vaivaa täälläkin, takaraivoon kiinnittyvät lihakset kiristyvät syystä tai toisesta aiheuttaen jysärin johon ei yleensä tabut auta. Keppijumppa ja sauvakävely ovat toimineet itselläni näihin vaivoihin todella hyvin samoin nyrkkeilysäkin hakkaaminen.

Jep, krooninen jännitysniska täälläkin. Töistä tullessa päätä särkee ihan julmetusti ja välillä huippaa. Takaraivon alaosasta kun painelee niitä lihasten kiinnityskohtia, särky hetkeksi helpottaa. Lämpö auttaa kanssa jonkin verran.

Liikkeistä pannassa ainakin pystypunnerrukset+ muut liikkeet missä käsiä nostetaan, kulmasoudut,viparit ja vatsarutistukset. Kyykyssäkin nousee hartiat korviin. Mietin, että mitä sitä pystyy salilla enää tekemään?

Lohdullista että muillakin menee niskat jumiin, ajattelin vaan olevani toivoton yksilö kun en osaa kohdistaa liikkeitä pois niska-hartioista. Ongelmia aiheuttavien liikkeiden lista on pidentynyt ainakin dipillä ja vipareilla.

Nannax, nouseeko sulla hartiat myös käsipainoilla tehtävissä kyykyissä?

Back
Ylös Bottom