Niska krampissa ja vasen käsi voimaton

Alkoi pari viikkoa sitten pikkuhiljaa särkemään vasenta hartiaa. Pari päivää siitä huomasin vasemman käden olevan hiukan "omituinen". Päivä päivältä käden voimat tuntuivat katoavan eli pelkästään käden nosto suoraan eteen tai sivulle ja nyrkin uloskierto sekä jonkun verran hauiksen voima. Nyt on tilanne se että hartiaa jomottelee vielä n. 30% alkuperäisestä kipuvoimasta (joka ei silloin meinannut antaa edes nukkua vaakatasossa) mutta käsi ei edelleenkään nouse kunnolla. Jos ennen sain nostettua suoralla kädellä edestä max 20kg, niin nyt jotain 2kg kun käsi jo putoaa alas! Luulen käden nousevan nyt kuitenkin sivulle aavistuksen paremmin kun alussa.. Suihkussa käyntikin on jonkunlainen ponnistus kun pitäisi käsillä hiuksia pestä eikä toista kättä tahdo jaksaa pitää millään pään yläpuolella :(

Alkuun totean että mä en todellakaan tiedä faktana mitään, mutta kunhan totean oman kokemukseni. Eli mulla on ollut samaa, ja mun ymmärtääkseni yksinkertaisesti on niska jumissa ja/tai joku puristuksessa hartia/olka -seudulla. Mulla ei ikinä ihan voimattomuuteen mennyt, mutta puutumista ja jopa sellainen niskan totaalikramppi tapahtui kerran keskellä yötä ja siis heräsin siihen. Jomotusta myös ollut. Oikeastaan tälläkin hetkellä vasemman käden pari sormea on hieman tunnottomat, eli pikkurilli ja nimetön. Nuo sormet ne aina on ollu, jos on ollakseen.

Olkapäitä yrittänyt nyt availla/venytellä etenkin niihin kohdistuvassa treenissä ja muutenkin kotosalla. Vaivat vähentyneet, mutta on niitä vielä ajoittain koska olen maailman laiskin venyttelee ja hakee lämpöjä ennen reeniä.

Joku varmaan osaa paljon tarkemmin avata tätä asiaa... joku joka jopa tuntee ihmisen anatomiaa ja oikeita termejä. :)

Kuulostaa siltä, että saattaisi olla joku niskasta yläraajaan menevistä hermoista (brachial plexus) pinteessä tai vaurioitunut. Tohon toi voimattomuus saattais viitata.

Jos vaiva alko itestää ilman mitää traumaa/onnettomuutta, saattaa se johtuu esim lihasjumeist tai se voi olla pinteessä esim nikamien välis, jos ne on ahtautuneet. Joka tapauksessa suosittelen lääkärissä käyntiä, ne voi siellä tehä tarkempia tutkimuksia.

Kuulostaa siltä, että saattaisi olla joku niskasta yläraajaan menevistä hermoista (brachial plexus) pinteessä tai vaurioitunut. Tohon toi voimattomuus saattais viitata.

Jos vaiva alko itestää ilman mitää traumaa/onnettomuutta, saattaa se johtuu esim lihasjumeist tai se voi olla pinteessä esim nikamien välis, jos ne on ahtautuneet. Joka tapauksessa suosittelen lääkärissä käyntiä, ne voi siellä tehä tarkempia tutkimuksia.
Itsekseen juu alkoi. Saaattaaa liittyä siihen että tein jossain vaiheessa tapausta ennen ranskalaista maaten lattialla 20kg käsipainoilla..

Back
Ylös Bottom