Nilkat kipeytyvät juostessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Masaa
  • Aloitettu Aloitettu
Eli ongelmana on nuo nilkat... Tuntuu niinkuin ne olisi jumissa jonkun kilometrin jälkeen ja kipu vaan kasvaa ja on tuskaa kävelläkin välillä se loppulenkki. Armeijaan meno heinäkuussa niin huolettaa, että miten nämä nilkat siellä kestää.

Mikähän voisi auttaa ongelmaan? Nilkkatukia olen kokeillut, mutta tuloksetta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo aikalailla penikoilta kuulostaa. Huolellista venyttelyä ja rauhallisesti juoksun aloittamista. Voi äityä niin pahaksi että loppuu koko juoksu jos ei vakavasti suhtaudu.

Sama täällä. Kunnon lenkkikengät pitää pistää ostoon ja vähentää ellei kokonaan lopettaa pohjereenaus salilla, mikäli haluaa juoksennella. Venyttele vaan niin saatanasti, ja niin, että koskee! :evil: Siitä ne.

Ja veikkaisin että pitäs vaan ahkerammin juoksennella niin siitä ne jalat tottuu, kunhan vaan muistaa tuon huoltamisen.

Itellä oli tänään sama juttu, mutta tätä ennen tais olla noin vuos sitten eli voin kyllä kertoo mistä toi johtuu (oon lähes varma) eli itte tein vuos sitten ja nyt lähipäivinä peräkkäisinä päivinä juoksulenkkejä ja tämä pistää penikat kipeiksi eli pidä välipäiviä ja toinen minkä oon huomannu olevan aika olennainen asia on juoksualusta eli jos pururata vaan lähistöltä löytyy niin sinne! Tossa viimevuoden loppukesästä koin valaistuksen että vittu että oon ollu tyhmä ku jokapäivä käyny juoksemassa ja vielä asfaltilla tämän jäkeen aloin pitämään vähintään yhden välipäivän juoksemisesta ja siirryin pururadalle ja aloin myös venyttelemään hyvin.. ei oo sen jälkeen oireillu paitsi nyt taas tuli nämä oireet, mutta enää en kyllä tähän virheeseen sorru :D Ja niin hyvät tukevat juoksukengät on kans hyvä olla, kyllä 50€:lla jo ihan hyvät saa.

Jep! Katoin just alelaarista niin 50€:lla tosi hyviä kenkiä oli myynnissä, pitää käydä hakemassa jotkut hyväpohjaiset lähipäivinä.

Juu juoksukengissä pohjassa kantapään kohalla semmonen iskuvaimennus vai miks sitä kutsutaan..

ONks sullä lättäjalat. itellä o ja painoo kummiski pituteen nähe iha tarpeeks 162cm 85kg ja nilkat kipetyy jos joutuu kävelee juoksee vähä enemmä.

Ei ole lättäjalkoja ja ehkä lievää ylipainoa on. 177cm ja 87 kg. Täytyypä ainakin ostaa uudet kengät, kun nykyisetkin on melko vanhat eikä niissä ole edes mitään vaimennuksia.

Jos kyse on siis säärten etuosien lihaksista eikä tarkalleen ottaen nilkoista, oman kokemukseni mukaan kannattaa venytellä pohkeita tosi paljon. Monta kertaa päivässä, joka kerta kun kulkee portaissa tai rullaportaissa jne. En tiedä mikä siinä on, mutta jollakin tavalla ilmeisesti pohkeiden jumitus lisää säärten etuosien lihaksille tulevaa rasitusta "iskunvaimennuksessa".

Kipu on lähinnä tuossa nilkan luupatin (en tiedä oikeaa nimeä) takana lähellä akillesjännettä. Välillä sattuu myös tuohon säären etuosaan ja jalkaterien yläosiin.

Kipu on lähinnä tuossa nilkan luupatin (en tiedä oikeaa nimeä) takana lähellä akillesjännettä. Välillä sattuu myös tuohon säären etuosaan ja jalkaterien yläosiin.

Vaivasi on ihan klassinen aloittelijan vaiva, eli syynä on yksinkertaisesti se että jalkasi eivät ole tottuneet juoksuun. Tähän auttaa vain se että aloitat maltilla juoksun treenauksen eikä mitään "kaikki mulle heti nyt asennetta". Se johtaa vain loukkaantumisiin. Juoksualustalla on myös suuri merkitys noihin akillesjänteen lähellä oleviin vaivoihin. Jos mahdollista niin koita etsiä pehmeämpiä alustoja joilla juosta kuten hiekkatie tai pururata jne. En suosittele joka päivä juoksua missään tapauksessa vaan maksimissaan ehkä sen neljä kertaa viikossa näin ekat pari kuukautta. Muina päivinä kannattaa sitten (jos haluja liikkua löytyy) tehdä ns. cross trainingiä eli muita lajeja kuin juoksua (kuten uinti, pyöräily, salitreenit jne). Ideana siis se että nämä muut lajit eivät rasita niveliä ja jänteitä jolloin pystyt liikkumaan paljon mikä auttaa painon pudotuksessa ja kunto nousee paremmin. Täysiä lepopäiviä ei saa silti unohtaa joita olisi hyvä olla viikossa vaikka 1 tai 2. Muutaman viikon välein sitten kevennetty viikko jolloin et juokse niin paljoa mutta korvaat vaikka sitten muilla lajeilla.

Jos muita syitä noihin vaivoihin haluaa vielä etsiä niin juoksutekniikka on tosiaan yksi vaikuttava tekijä jota kannattaa analysoida ja miettiä kun on lenkillä. Hyvä lenkkarit on must ja omat huomiot on että mistään 50€ alelaarista en ole ikinä sellaisia löytänyt. Halvimmillaan olen loistavat lenkkari saanut 100€ ja nekin oli silloin puoleen hintaan. Asiantuntevan myyjän avulla löydät itsellesi sopivan kengän joten heitä kannattaa mennä nykimään hihasta.

Säären kipuihin eli ns penikoihin auttaa juurikin tuo venyttely ja kylmät suihkut lenkin päätteeksi. Kylmä vähentää säären lihasten turvotusta jolloin kipu hellittää (kipu siis johtuu turpoavista säären lihaksista jotka alkavat painaa lihaskalvoja jotka eivät pysty laajenemaan samaa tahtia). Mikäli sääret vielä kipeytyvät niin jalat vain kylmään muutamaksi minuutiksi lenkin päätteeksi niin kyllä tekee gutaa.

Itsekin muistan intin maihareita ja kumppareita vielä lämmöllä. Sain niistä kahdesti rasitusmurtumat jalkapöytiin vaikka en ollut ihan noviisi juoksussa ennen inttiä. Se oli sellasta aikaa...

Nyt on uudet kengät ostettu ja testattu. Oli ainakin parempi juosta kuin edellisillä, mutta penikat alko vaivaamaan. Lähteekös penikat ajan myötä kun tarpeeksi juoksee vai onko se elinikänen vaiva?

Kyllä ne siitä hellittää ajan myötä. Itsekin muistelisin että silloin aluksi jalat oli kipeänä mutta nyt en muista koska viimeksi penikat olisi vaivanneet. Tietysti jos nytkin treenaan liikaa niin kyllä sääret saa kipeäksi mutta jos treenimäärät on tasapainossa niin vaivoja ei esiinny. Malttia vaan niin kyllä se siitä pikkuhiljaa.

Olen aina luullut että nilkkojen kipeytyminen johtuu lättäjaloista ja yliliikkuvista nivelistä ja että en voi itse niihin vaikuttaa. Voisikohan tilanne olla niin hyvä että johtuisikin vain jostain aloittelijoiden ongelmista tai väärästä tekniikasta? :rolleyes: Kävelylenkkejä olen tehnyt säännöllisesti jo kauan, hölkkää olen pyrkinyt lisäämään viimeisen puolen vuoden aikana.

Suositut

Back
Ylös Bottom