Nilkan nivelsiteiden venähdys/repeämäminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja veste
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
39
Olen nyt tuskaillut kipeän nilkan kanssa marraskuun kuudennesta päivätä lähtien.Sählyä pelailin ja viimeinen vaihto oli menossa ja yhtäkkiä oman maalin takana naps, kuului semmonen "rusahdus" ja astuin/hyppäsin omalla painolla oikean nilkan päälle. Ihan heti ei siihen saanu kolmen koon hoitoa mutta laitoin nilkan koholle ja kylmää turvotuskohtaan kun pääsin kotiin. Viikko meni että pahin turvotus laski ja siitä lähtien se on ollut samanlainen eli vieläkin tekee kipeetä jos nilkkan ojentaa suoraks tai käntää vartaloa oikealle.Pystyn kuitenkin lenkkeilemään mutta pallopelit ei onnistu kun niissä tulee suunnanmuutoksia.

Pitäiskö taas marssia lääkärille ja hakea kipulääkkeitä vai osaisko joku muu auttaa esim. fysioterapeutti tms.Kävin kyllä näyttämässä sitä nilkkaa sillon ekalla viikolla kun se meni lääkärissä mut ne vaan sano et buranaa poskeen. Onko muilla ollu vastaavia nilkkavaivoja ja miten ne on vaatinut aikaa parantuakseen. Kohta tulee mulla kuitenkin 2 kk täyteen siitä kun nilkka nyrjähti ja haittaa liikkumista melkolailla.

Äkkisistään vaikuttaa että on mennyt jonkin asteisesti FTA-ligamentti (siis pohjeluun ja veneluun välinen nivelside). Mahdollisesti myöskin FC (pohjeluusta kantaluuhun menevä nivelside). Onko sitten revennyt osittain vai kokonansa niin näkemättä ei pysty sanomaan... Taitaa olla politiikkana ettei nilkkoja juuri operoida ehdotellaan vaan nilkkatukien käyttöä.

Kipu ja turvotus häviää ajan kanssa mutta vastedes kannattaa huomioida että kuvaamasi asento nilkalle (siis tässä tapauksessa oikea) -> ojennus ja vääntö oikealle = herkin asento nilkan mennä ns. sijoiltaan.

Voisiko sanoa muuta kuin kyseenalaista tervetuloa kerhoon :-( ..."onneksi" allekirjoittanutta ei oikein tuollaiset pallopelit/vastaavat äkillisiä suunnanmuutoksia vaativat lajit kiehdo, joten vuosien saatossa on löysän nilkan kanssa oppinut elämään.

Reacher sanoi:
Taitaa olla politiikkana ettei nilkkoja juuri operoida ehdotellaan vaan nilkkatukien käyttöä.

Ja ne tuetkin voit heittää niin pitkälle kuin mahdollista...

Paras (ja halvin...) tapa toipua nilkkavammasta on tehokas ensihoito, eli vanha kunnon KKK. Itse mieluummin käytän RICE tai PRICE termejä, sama idea eri termit.

Koska tämä ei ole enää mahdollista, paras tapa edetä on se, että vahvistat nilkaa (sitä ympäröivät lihakset) mahdollisimman paljon. Kipua voi ja kannattaa hoitaa kylmällä ja NSAID-lääkityksellä. Burana ei paras mahdollinen, koska pienillä annoksilla sillä ei ole tulehdusta lievittävää vaikutusta.

Perusvahvistuksen jälkeen tasapainoharjoittelua ja sit vaikka naruhyppelyä jne.

Ennen kuin palaat urheilun periin nilkan on liikuttava yhtä hyvin kuin toisen ja sen on oltava vähintää yhtä vahva kuin ns. tervepuoli. Liian aikainen paluu lisää uuden "muljahduksen" riskiä ja aiheuttaa kipulua/turvotusta nilkassa.

Tänään kävin kokeilmassa nilkan kestävyyttä ideaalisiteen kanssa. Sählyssä pari kertaa tuntu pientä kipua mut ei estäny pelaamista. Oon joskus nähny joillakin pelaajilla oikein kunnon nilkkatukia, siis ei mitään ideaalisidettä. Mistähän tälläisiä nilkkatukia vois hankkia?

Reacher sanoi:
...FTA-ligamentti (siis pohjeluun ja veneluun välinen nivelside)...

Kaikkihan varmaan huomasivat että tuossa piti olla telaluu eikä veneluu... ei näköjään pysty heti muistamaan oikein kaikkea reilu kymmenen vuotta sitten lukemaansa :wall:

Fysion kanssa olen hieman eri mieltä nilkkatukien heittämisestä lepikkoon. Jos/kun on vaikka FTA revennyt totaalisesti (kuten allekirjoittaneella) niin jos satun ottamaan osaa intensiiviseen äkillisiä suunnanmuutoksi vaativaan aktiviteettiin jossa on todellinen nilkannyrjähtämisen vaara niin mieluusti käytän turvallisuuden maksimoimiseksi tukea (kaapista löytyy Swede-o-universal Ankle Lok http://www.swedeo.com/ankle.htm). Tokihan nilkan kuntouttaminen ja lihasten vahvistaminen on kaiken a ja o, mutta turvallisuuden maksimoimiseksi en näe tukea kokonaan unohdettavana asiana.
Eiköhän noita erilaisia tukia nykyään saa jo hyvistä urheilukaupoista tai sitten ainakin apuvälinekaupoista.

Reacher sanoi:
Fysion kanssa olen hieman eri mieltä nilkkatukien heittämisestä lepikkoon. Jos/kun on vaikka FTA revennyt totaalisesti (kuten allekirjoittaneella) niin jos satun ottamaan osaa intensiiviseen äkillisiä suunnanmuutoksi vaativaan aktiviteettiin jossa on todellinen nilkannyrjähtämisen vaara niin mieluusti käytän turvallisuuden maksimoimiseksi tukea.

Eri mieltä voi aina olla, minäkin voin olla eri mieltä automekanikon kanssa autoni korjaamisesta... ;)

Itse olen löytänyt yhden ainoan kohtuullisen tuen ja senkin Vulcanin mallistosta, muut eivät tue juuri ollenkaan tai sitten estävät inversio/eversio liikkeen lähes kokonaan joka taas on kineettisenketjun kannalta hankalaa, puhumattakaan että sillä jalalla pitäisi hallita esim. palloa tai potkia. Ei vaan onnistu ei.

Jos tukea tarvitaan paras ratkaisu on elastisen ja kovan urheiluteipin yhdistelä jolla tuetaan haluttu suunta ja sallitaan nilkalle/jalalle mahdollisimman normaali toiminta.

Intersportissa taitaa olla pelattavan nilkkatuen vakiohinta joku 75e. Mulla repes kunnolla siteet ja ostin ropparista sellaisen 10e tuen, mikä on turhan paksu pelailemiseen mut nyt jo ilman keppejä kävellessä on liukkailla hyvänä turvana. Enää ei tosin tartte käyttää. nivelsiteet on jo kunnossa, mutta nilkka ei vielä täysin toipunut. Äksidentti kävi 24.10...

Back
Ylös Bottom