Nikkei-veitset

Ikä
42
Ihan vaan mielenkiinnosta olisin tiedustellut, onko pakkislaisilla käyttökokemuksia moisista viiltimistä. Ajattelin vain kysäistä, että ovatko kenties yhtä paskoja kuin shogun-veitset vai vielä paskempia vai kenties käyttökelpoisia amatöörin käyttöön kotiveitsisetiksi?

Niin siis jos on kehuttavaa tai haukuttavaa niin hieman myös perustelua kiitos. Löysin söörtsillä vain humoristisia viittauksia näihin veitsiin :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihan vaan mielenkiinnosta olisin tiedustellut, onko pakkislaisilla käyttökokemuksia moisista viiltimistä. Ajattelin vain kysäistä, että ovatko kenties yhtä paskoja kuin shogun-veitset vai vielä paskempia vai kenties käyttökelpoisia amatöörin käyttöön kotiveitsisetiksi?

Niin siis jos on kehuttavaa tai haukuttavaa niin hieman myös perustelua kiitos. Löysin söörtsillä vain humoristisia viittauksia näihin veitsiin :)
Ei ne Shogun-veitset mitään huippukestävää erikoisterästä ole. Samaan hintaan saa tyylikkäät, ergonomiset ja lähes kotimaiset Fiskarsin Avanti-sarjan veitset halpahallista.

Teinpä piene searchin ja tuli tämmöinen esiin: "Olen tilannut itse tv-shopista kerran (vittuuntuneena ja väsyneenä illalla töiden jälkeen vitsillä) tuotteen. Nikkei-veitsisarja.
No, niitä ei tarvitse koskaan terottaa, sillä ovat niin tylsiä ettei se terotus siihen mitään auttaisi, tosin ne pihviveitset on ihan käteviä. Fileerausveitsi taipuu kyllä, mutta ei taivu takaisin. Ja ainiin, nehän eivät ruostu? 2 pihviveistä olen jo heittänyt menemään ruosteen takia.
Sakset muuten katkesivat kun koitin leikata pizzaa
"

Eli ihan laatukamaa tuntuvat olevan. :D

Teinpä piene searchin ja tuli tämmöinen esiin: "Olen tilannut itse tv-shopista kerran (vittuuntuneena ja väsyneenä illalla töiden jälkeen vitsillä) tuotteen. Nikkei-veitsisarja.
No, niitä ei tarvitse koskaan terottaa, sillä ovat niin tylsiä ettei se terotus siihen mitään auttaisi, tosin ne pihviveitset on ihan käteviä. Fileerausveitsi taipuu kyllä, mutta ei taivu takaisin. Ja ainiin, nehän eivät ruostu? 2 pihviveistä olen jo heittänyt menemään ruosteen takia.
Sakset muuten katkesivat kun koitin leikata pizzaa
"

Eli ihan laatukamaa tuntuvat olevan. :D

Voihan helvetti :D Eiköhän tuohon kiteytynyt jo kaikki olennainen. Nauratti kyllä vähän jo se mainoskin, kun se ei uskaltanut sitä fileerausveistä taivuttaa siinäkään kunnolla. Taipu samaan tyyliin kuin lätkämaila...

Jonkinnäköinen tukillinen veitsisetti on kyllä pakko pian ostaa. Jos Jollain on hyviä vinkkejä tuollaisesta edullisesta, mutta käyttökelpoisesta setistä niin antaa palaa. En siis etsi mitään "japanilaiset ammattikokkiveitset" tyylistä ratkaisua vaan ihan peruskotipelit, millä pärjäilee jonnin aikaa...

Tekisi mieli vastata nimettömänä, mutta menkööt. Eli pakko myöntää että ko. sarja tuli joskus vuosia sitten heikkona hetkenä tilattua. Onneksi nykyään on parempaakin tekemistä iltaisin kuin kattella ostostv:tä.

Anyway, kyllähän niistä veitsistä suurin osa "toimii", mutta ei ne mitään erityistä laatukamaa ole. Paljon parempaa settiä löytyy ihan prisman tmv hyllyiltä. Sarjassa on hirveää määrä ihan turhia veitsiä. Yhdellä hyvällä veitsellä pärjää kotikokki varsin hyvin. Kaksi on jo luksusta. Kehottaisinkin panostamaan niihin. 90% noista veitsistä en ole koskaan käyttänyt. Laatukin on vähän sen näköistä että missä lie lapsitehtaassa tehty (valujen saumat törröttää, se veitsi teline on kuin jostain suojatyökeskuksesta).

En ole hennonut poiskaan heittää ja lähes päivittäisessä käytössä noista on "kokkiveitsi" yleisveitsenä. Myös leipäveitsi on ok. Mm. se fileerausveitsi on ihan täysi vitsi. No joo, jos haluaa kalan repiä silpuksi tylpällä sahalla, niin voi siihen käyttää ihan perinteistä fiskarsin puusahaakin. Mutta jos fileen haluaa aikaiseksi, niin kyllä semmonen terävä, viiltävä veitsi on edelleenkin tarpeellinen työväline ja valitettavasti sitä joutuu myös välillä terottamaan.

Niin, ja terotan noita kyllä säännöllisesti, muuten niillä ei saisi kyllä mitään poikki, eli puheet "terottamattomuudesta" ovat ns. paskapuhetta (kuten ehkä fiksuimmat osasivat arvatakin).

Sain kaverilta lahjaksi semmosen "oikean" nikkein, eli tsiljoona kertaa foldatusta teräksestä tehdyn japanilaisen kokkiveitsen. Vehje on niin terävä etten meinaa uskaltaa käyttää sitä. Ekan kerran kun vain hypistelin sitä sain n. 8cm viillon käteen aikaiseksi (huomaamattani) :) Ero Nikkeihin on, sanotaanko, huomattava...

Offtopick: Toinen käteenvetäjä ilmoittautuu.. siis veitsellä. Sattui ruuanlaittoon käteeni Fiskarsin musta-oranssikahvainen yleisveitsi, ja lopputuloksena oli ilta Malmin polilla puuttuvan sormenpään kera.

Yhdellä hyvällä veitsellä pärjää kotikokki varsin hyvin. Kaksi on jo luksusta. Kehottaisinkin panostamaan niihin.

Asiaa. :rock: Kannattaa ostaa esimerkiks 3 erilaista laadukasta veistä. Niillä pärjää ihan samalla tavalla kun tommosella setillä ja melkolailla samaan hintaankin saa ne. Noissa veitsiseteissä on aina niitä ihan outoja ja turhia veitsiä millä ei oo muuta käyttöä kun puhkoa saarioisten mikrohampurilaisesta se pussi.. eli ei mitään käyttöä. Aina on selkeesti mukavampi tehdä ruokaa terävillä ja laadukkailla veitsillä kun jollain ihan onnettomilla millä ei tee mitään.

Offtopick: Toinen käteenvetäjä ilmoittautuu.. siis veitsellä. Sattui ruuanlaittoon käteeni Fiskarsin musta-oranssikahvainen yleisveitsi, ja lopputuloksena oli ilta Malmin polilla puuttuvan sormenpään kera.

Mulla on samanlainen, on muuten pirun hyvä. Suosittelen!

(Vastaan nyt tänne enkä tv-shop ketjuun kun on loogisempaa)

Mulla on se perus-nikkei, jonka ostin monta vuotta sitten syistä joita en enää jaksa selittää.

- Pihviveitset on jees. Toimivia ja käteviä, tosin eihän niillä mitään oikeaa leikatakaan.
- Leipäveitsi tai mikä onkaan toimii myös.
- Voiveitsi on aika hyvä läppä; toimiihan se toki, mutta voiveitsi, jossa kahva on 8 kertaa paksumpi kuin terä? Tuntuu kuin jollain työkalupakista otetulla puukolla levittelisi voita..
- Sakset olivat onnettomimmat mitä olen nähnyt. Kävivät niin tylsyksi että niillä saattoi korjata paperia. Turku on peruttu.
- Kokkiveitsi, eli se tärkein koko pinkasta oli luonnollisesti aivan paska. Toispuoleinen, eli suoraan leikkaaminen oli käytännössä mahdotonta. Tylsä jo syntyessään, eikä pysy terässä mitenkään. Ihan liian kevyt jotta toimisi tukevasti käytössä.
- Fileerausveitsi tjs ei taivu takaisin jos sitä taivuttelee
- Pizzalapio-mörssäri on toki tylsä jo eikä pitkään edes terässä pysy, mutta muutoin ihan ok. Vittumainen terottaa kun terän osuus on kaareva
- Mitähän muuta siinä nyt oli, ei vissiin kovin ihmeellistä kun en edes muista

Ostin Prismasta 40 euron kokkiveitsen muutamaa kuukautta myöhemmin tuon sarjan kaveriksi, ja sitten sain ihan oikean fileerausveitsen. Sakset ostin myös uudet. Näillä modifioinneilla sarja on ihan käyttökelpoinen. Lisäksi pöytäteroitin ja teroituspuikko löytyy toki.

Itselläkin on jonkun sortin fiskarsin kokkiveitsi tuotuna unkarista ja japanilainen kokkiveitsi. Kummallakin kyllä vahingossa saanut sormia auki. Perusruuanlaitossa pärjää, kun ei noita kalojakaan tule filetettyä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom