Mietiskelin tätä hetken ja rupesin kallistumaan semmoisen hypoteesin kannalle että josko olisikin niin että varsinainen ongelmasi ei spondylolisteesi, vaan yksinkertaisemmin lannerangan stabilointiongelma yhdistettynä kompensaatiomekanismeihin.
- Kyllä luulen itsekkin että sillä lantiolla on edelleen merkitystä koska minulla on myös aina ollut notkoselkä (johon kukaan ei kylläkään lapsena puuttunut) ja siitä tuo spondyloosi ja listeei ovat saaneet lisäpontta kehittymiselleen, koska olen myös urheillut lapsesta saakka notkoni kanssa.
Missä asennoissa kipu tuntuu heräävän herkimmin?
- En ole vielä tunnistanut vain jotain tiettyä, mutta tässä muutama: 1) Istuessa: teen istumatyötä jolloin kipu yltyy, samoin autossa. Sillä ei tunnu olevan juuri merkitystä kuinka ergonominen istuma-asentoni on. 2) Yllättäen kyllä, kun käyn illalla sänkyyn makaamaan selälleni niin koskee suoraan jommalle kummalle puolen ristiluuta tai keskelle. Kun vaihdan asennon kyljelle, kipu häviää ja jos palaan myöhemmin seljälleni, sitä ei enää ole. 3) Sitten on erilaisia "kiputuikkauksia" pakaroiden alueille (vähän samaan tapaan kuin SI-oireissa) ja nyt esim. äsken yksi tuikkaus ylsi melkein polveen saakka (alkaa olla hermojuurikompressiota??). Yleensä kiputuikkaukset tuntuvat ristiluun molemmin puolin, ristiluun päällä ja pakaroissa ihan sama missä asennossa on tai mitä tekee, liikkuuko vai onkp paikoillaan.
Onko sinulla lättäjalat, ja jos on niin onko jompikumpi enemmän pronaatiossa kuin toinen?
- Joskus pienenä minulle sanottiin että minulla on lättäjalat, mutta pari vuotta sitten kävin juoksukenkiä ostaessani kokeessa jonka luotettavuudesta en tiedä, mutta sen mukaan minulla ei ole pronaatiota mihinkään suuntaan ja suositeltiin neutraalia juoksukenkää.
Tuntuvatko takareidet jäykiltä venytettäessä mutta lantionojennusta vaativissa liikkeissä kuten kyykyssä et saa kuitenkaan kunnollista tuntumaa niihin?
- Takareiteni eivät ole koskaan olleet jäykät koska venyttelen aina reenien jälkeen. Kyykkyjä en ole voinut tehdä moneen vuoteen vanhan olkapäävamman sekä vanhan (ei enää vaivaa) polven ristisidevamman vuoksi (vanhoja taistelulajivammoja, joista vin olkapää vaivaa nyyisin välillä olkapääpunnerruksessa). Mutta silloin kun niitä vielä joitain vuosia sitten tein niin en havainnut muuta ongelmaa, kuin sen että notkoselkään piti kiinnittää erityishuomiota. Sen sijaan esim. jalkaprässissä tein kyllä suurilla painoilla ennen tätä selkää ja minulla on aina ollut vahvat jalat (naiseksi). Tein myös maastavetoa, josta tykkäsin. Nykyään (tai siis 2 viikkoa sitten kun vielä uskalsin jotain tehdä) jalkani muodostuivat askelkyykyistä, jalkaprässistä, etu- takareisikojeesta, pohkeista ja perslihoista.
Kun seisot peilin edessä normaalissa seisoma-asennossa niin osoittavatko polvet/reisiluut/sääriluut symmetrisiin suuntiin toisiinsa nähden, ja onko reisiluissa tai polvissa tapahtunut niin että ne osoittavat jonkin verran liikaa sisäänpäin?
- Katsoin niin olkapäät ovat samalla korkeudella eikä kumpikaan kierry eteen. Lapaluista en osaa sanoa mutta Timgrenin viime vastaanotolla 1.5kk sitten olivat kuulemma samalla korkeudelle nekin. Alunperin niissä oli korkeuseroa mutta hänen mukaansa se saatiin "korjattua". En huomannut että nuo koivet olisivat eri suuntin mainitsemallasi tavalla ja polvet eivät onneksi käänny sisäänpäin. Jotain positiivista siis
Lantion vinoutta koetin tiirailla laittamalla etusormet suoliluuharjanteiden päälle ja mielestäni oikea puoli on edelleen jonkin verran ylempänä. Tätäkin kysyin viimeeksi Timgreniltä koska mielestäni se on yhä ylempänä mutta hän ei sitä edes katsonut uudelleen ja tiuskahti vain että kyllä se on suorassa :( Tiedä sitten...
Hyvä esimerkki selkävaivojen aiheuttajasta on esimerkiksi lonkankoukistajat.
- Joo, tuon olen aina keostani tiennyt että lonkan koukistajani ovat aina olleet tosi kireät ja koetan niitä aina reenien yhteydessä venyttää. Ja niihin koetan myös nyt kiinnittää huomiota, koska ymmärrän että jos ne ovat liian kireällä / lyhentymeet niin tietenkin ne koettavat vetää lantiotani kenoon ja selkää notkolle.
En sitten tiedä voinko itse korjata tuota notkoa yrittämällä (niillä supervahvoilla vatsoilla :wtf
jäkittää notkoa pois... Tosin sitä olen nyt muutaman päivän tehnyt ja alkaa tulla muita ongelmia kun lihakset väsyvät ja kipeytyvät jatkuvasta jäkittämisestä :(
Alaselän lihaksiston kuuluisi olla rentona silloin kun seistään. Kuinka monella on?
- Minulla on ainakin nyt kipujen ja tän vamman ja pelon takia semmonen jäkitys joka puolella että ei varmaan hyvä heilahda kohta.
Jos lihasparien keskinäinen pituus-jännitys-suhde muuttuu niin se aiheuttaa melko mittavia muutoksia kehossa.
- Tuolla kai tarkoitat jotain lihastapainoa?
Koetan ymmärtää
Tajuan suurinpiirtein mitä lihastasapainolla tarjoitetaan ja sen tärkeyden, mutta en vielä sitä miten siihen päästään tällä pohjalla...mutta eiköhän sekin selviä. Ja olen kuntopallon kanssa heilunut sen elokuisen SI-nivel "diagnoosin" jälkeen.
Eli nyt ne lonkankoukistajat, jos psoas, iliacus, rectus femoris ja TFL ovat kireällä (nämä ovat siis lonkkaa koukistavia lihaksia) niin se tarkoittaa että niiden vastalihakset (mm. pakarat, takareidet, piriformis) ovat heikot.
- Piriformiksesta puheenollen, Timgrenkin kiinnitti huomioni siihen että vasen piriformikseni on huomattavasti (!) jäykempi oikeaan verrattuna. Olen koettanut asiaa korjata pikkuhiljaa hänen neuvomallaan venytyksellä, (joka tapahtuu siis istuma-asennossa esim. sohvalla, selkä suorassa ja siitä toinen nilkka toisen polven päälle ja siitä painetaan koukussa olevaa jalkaa lattiaa kohden). Tuntuu tehokkaalle ja olen jo jotain venymistä huomannutkin.... Ja muutenkin olen tuon perslihojen venyttelyyn kiinnittänyt paljon huomiota nykyään :P
Uskon kyllä tuon että minulla on varmasti jossain paljonkin lihasepätasapainoa ja lannerangassa ties mitä.
Lantioon olinkin kovin keskittynyt ennekuin sain tietää tuosta liukumasta... Ja olen aina uskonut siihen että ihminen on niin hieno kone jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen niin senkin puolesta uskon että noilla on yhteyttä varmasti. Mutta sehän tässä vähän on, kun en tiedä mitä lekuria uskoa
Kai se pitää valita vain se kultainen keskitie sitten...
Kiitos näkövinkkelistä.