niistä punttisalin laitteista..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja purkkis
  • Aloitettu Aloitettu
No moi kaikille pakkotoiston punttimimmeille! =) Piti oikein rekisteröityä, ku oon lukenu tätä jo jonku aikaa. (älkää tosta nickistä kysykö mitään, se on sama ku IRCissä, eikä meinaa mitään erityistä)

Tarkotus olisi aloittaa punttisalilla käyminen kesällä, kun koulu loppuu. Koulun salilla oon vähän reenaillu, mutta toi meidän maikka väittää, että mun pitäis pelata lentopalloa. Eli en saa koulussa käydä salilla.. Törkeetä.. Nojoo, pitikin kysyä niistä punttisalin laitteista. Kun tuolla koululla nyt on muutamia vaivaisia laitteita, joihin osaan en koske, koska ne on joko rikki tai niistä ei ole mitään hyötyä. "Oikeiden punttisalien" laitteista en tiedä hölkäsen pöläystä, joten tarkotus olisi ennen kesää saada täältä vähän valistusta, jotten olis ihan pihalla. :)

Toinen olis joku treeniohjelma. En ilmeisesti pääse salille mitenkään säännöllisesti, niin pitäisi jotain soveltaa. Kädet ja masun haluisin ainakin pitää hyvässä kunnossa, vaikka muukin kroppa on tärkeä. Tuolla koululla oon penkistä nostellu sellasta 32 kiloa aina välillä, en muuta.. :(

Vastailenpa nyt tähänkin, kun kukaan muu ei oo laittanu mitään. Tuota noin, en ole varma ymmärsinkö kysymystäsi ihan täysin, punttisalilaitteisiin haluaisit perehtyä?

Se uskoakseni käy parhaiten paikan päällä eli salilla, ja siellä saat pyytäessäsi todennäköisesti apua henkilökunnalta. Voit toki tutustua vaikka http://www.exrx.netin avulla hiukan laitteisiin ja niissä suoritettaviin liikkeisiin ja samoin vapailla painoilla ja tangolla tehtäviin juttuihin.

Ja ohjelmia löytyy tuolta F.A.Q. osastolta, tommonen punainen nappi tuolla sivun ylälaidassa. Siellä on ties minkälaista ohjelmaa, eri jaoilla. Sieltä voit kattoa sellasen joka näyttäis parhaiten sopivan sun aikatauluihin. Se on yleensä niin et on mahdotonta antaa kenellekään just oikeanlaista ohjelmaa, koska yleensä ajan kanssa kokeilemalla löytyy se itelle sopivin treenijako. Tutustu rauhassa tähän palstaan, tääl on hirveesti tietoa!

No, toivottavasti oli edes jotain apua... :)

no lähinnä ajattelin, et jos jossain lukee "Hauiskääntö vuorotahtiin", nii mitä se sit tarkottaa.. Mulla ei siis todellakaan ole mitään hajua mistään treeniohjelmasalakielestä =) Jos joku vois selittää jonkun muutaman oleellisimman. Tai jos joku vois kertoo jotain tehokkaita liikkeitä käsivarsien treenaamiseen (ja tosiaan selkokielellä).

Originally posted by purkkis
no lähinnä ajattelin, et jos jossain lukee "Hauiskääntö vuorotahtiin", nii mitä se sit tarkottaa.. Mulla ei siis todellakaan ole mitään hajua mistään treeniohjelmasalakielestä =) Jos joku vois selittää jonkun muutaman oleellisimman. Tai jos joku vois kertoo jotain tehokkaita liikkeitä käsivarsien treenaamiseen (ja tosiaan selkokielellä).

FAQ:sta löytyy kaikille kaikkea. Ja Persikan mainistema exrx on todellakin katsomisen arvoinen paikka!

Noita liikkeitä on hirveän vaikea selittää tekstitse, joten exrx:n kuvalla varustetut ohjeet on enemmän kuin tarpeelliset! Siellä pystyy ihan lihasten mukaan katsomaan mitä liikkeitä voi tehdä.

kiitos, noista on apua.. pitäis viel keksii, mitä mä haluun tehdä ja kuinka paljon.. mutta enköhän mä jostain lukemalla senki saa järkättyä viel jossain vaiheessa :)

FAQ:ssa löytyy kaikenmoisia ohjelmia kaikenlaisille ihmisille.

Punttimimmitkin on puhuneet omista ohjelmistaan tässä:

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=5191&highlight=treeniohjelm*

Suosittelisin ihan tasapuolista treenaamista eli treenaat koko kehoa. Voit toki antaa erityistä huomiota käsivarsille ja mahalle, mutta kaikkein paras on treenata koko kehoa. Siinä kasvaa yleensä se oma kehittymishalukin, kun huomaa tuloksia.

Moi purkkis

Hyviä treeniohjeita löydät varmasti tyttöjen neuvomasta paikasta. Mitä muuten opettajasi sanoi perusteluiksi, ettet saa käydä puntilla?

Luulisin, että hän on tarkoittanut sitä, ettet saa aloittaa noin nuorena liian kovaa punttitreeniä, ettei se keskeyttäisi esim. pituuskasvuasi jne. Tai siis mä en ainakaan suosittelisi sun ikäiselle pimulle kuin 1-2 kertaa/viikko treeniä ja kaks kertaakin ihan maksimissaan. (Myöhemmminhän aloitat kuitenkin punttitreenin lentopalloilijanankin)

Ja jos sun ope on vaan sitä mieltä että oot niin lahjakas palloilija, ettei sun kannata tuhlata lahjojas salilla :D

Ja jos näin on niin :kippis1:

sulle.

Tsemiä treeneihin, treenaatpa sitten mitä hyvänsä tulevaisuudessa.

No opettaja sanoi, että pitäähän mun lentopalloakin osata pelata, vaikka kyllä mä sitä omasta mielestäni osaan jo tarpeeks hyvin. On vaan niin tylsää pelata sellasessa porukassa, joista kukaan ei ota sitä peliä tosissaan. Eli ei oo mitään erityisiä lahjoja :)

Ja se mun pituuskasvu nyt on sellanen, etten mä oo tästä kasvanu enää kahteen vuoteen, joten tuskin sitä enää vois mitenkään häiritä. Enkä mä puntilla kävis ku se kaks kertaa, koska on maanantaisin judotreenit, ja niissäki haluisin ehtiä käydä kaks kertaa viikossa.

Kiitos mimmeille vastauksista :) pitäähän se vatsa sitten rantakaudella olla hyvässä kunnossa

Moi, Purkkis!
Ekaksi tervetuloa miunkin puolestani. Sitten asiaan. Miusta tuntuu, että sie voit ihan hyvällä omallatunnolla käydä sen 2 krt/vko punttisalilla. Sie olet jo sen ikäinen että tuskinpa se siun pituuskasvua pääsee haittaamaan, varsinkin jos olet jo pari vuotta pysynyt samoissa mitoissa. Ja uskon, että judotreeni pitää siun liikkuvuutesi ja kimmoisuutesi hyvässä kuosissa.

Tiedän muuten itekin tuon tunteen, kun palloilee porukassa, jossa ei oteta lajia vakavasti. Pelailin miekin kerran sellaisessa sakissa, jossa yksi otti homman tosissaan, mie ainakin yritin, mutta loput eivät oikein halunneet parannella pallonkäsittelytaitojaankaan. Pelaatko sie koulusi edustusjoukkueessa? Sellaisissahan on niitä, jotka ovat lähes pakosta mukana eivätkä ole oikein kiinnostuneita itsensä kehittämisestä.

Niin että salille vaan. Ehkäpä saat sieltä lisää voimaa jalkoihisi ja ponnahdusvoimasikin paranee, joten ei opella pitäisi olla siitä mitään nokan koputtamista.

Toivoo ruotsinope kjeh-kjeh:lol2: (Humorintajuinen sellainen)

En mä edustusjoukkueessa pelaa.. Tuskin sykillä sellasta on, koripallosta ainakin on. Mut ei mua sellanen joukkuepelaaminen kiinnostais, ku pitäis ehtii käymään salilla, judotreeneissä ja viel soittaa huilua ja bassoa.. Siin meneeki jo kaikki illat viikosta. Äiti lupas kirjottaa lapun sille liikkamaikalle, jotta se päästäis mua salille. Voi olla, ettei se usko mun tekevän siel mitään, eikä sen takii haluu päästää mua sinne.. :rolleyes:

Toi signature on muuten kaverin sanoma juttu :)

Onko sitten kenties kyse kuntosalista liikuntatunnilla? Siihen kai liikkaopella olisi jotain sanomista. Jos on kyse vapaa-ajasta, en ymmärrä, mitä se hänelle kuuluu, käytkö sie salilla vai et. Jos taas teiän liikkatunnilla porukat saavat urheilla enempi vähempi "mielensä mukaan", ei hänellä silloinkaan pitäisi olla sanomista. Toisaalta opena ymmärrän häntä jonkin verran. Jos kaikki muut pelaavat korista, lentistä, tai open suunnittelemassa tuntiohjelmassa on jotain muuta lajia, silloin periaatteessa sooloiluja ei open ole pakko hyväksyä, vaikka kotoa tulisi lappukin. Lukiossa voi tosin oppilaille antaa enemmän vastuuta ja valinnanmahdollisuuksia. Edellyttäen että turvallisuustekijät on otettu huomioon. Jos ope päästää siut kuntosalille ja siellä tapahtuu jotain, hän on vastuussa. Siksi ei piä tuomita opea suoralta kädeltä liian tiukaksi. Hän voi olla vain yhdessä paikassa kerrallaan, ja se yksi paikka on kenties lentopallotunti (tai muu touhu).

Anyway, toivon että opesi mielipide muuttuu kotoa tulevan lapun myötä.

niin, siis selvennystä tohon: käyn salilla vain koulun liikkatunneilla nyt toistaseksi (silloin, kun ei voi uida) ja pitemmiksi jäävillä välkillä. Se meidän opettaja ei anna mun olla liikkatunneilla salilla, ja mä ihmettelen sitä sen takia, että poikien liikkamaikka on sielä valvomassa meitä, joten kyllä meillä on valvoja (ainakin silloin, jos poikien opettaja ei lähde muualle). Ja sitäpaitsi siitä puntilta on ikkuna sinne salille, jossa sitä lentistä pelataan. Periaatteessa meille kerrottiin vuoden alussa, että me saadaan valita, mitä me tehdään liikkatunnilla, mutta ei sitä nyt ainakaan tähän mennessä ole koskaan tapahtunut. Kyllä mä tiedän, että se on musta vastuussa, mutten mä voi ymmärtää, miks se on niin itsepäinen, etten mä saan oikeasti "liikkua" vaan pitää seistä rivissä pelaamassa lentistä.. Luulisi, että liikuntatunneista voisi tehdä hyödyllisiä tai edes hauskoja, eikä pakollista pelaamista. :rolleyes:

*valivalivali* =P

Heips taas!
Menee jo toiseen aiheeseen tämä meiän jutustelu. Onko muuten opesi sanonut muita "perusteluja" kuin sen, että pitäisi sitä lentopalloakin osata pelata? Aika onnahteleva peruste, jos teillä ei juuri muuta tehdä kuin pelataan. Oletko esittänyt hänelle omia perustelujasi: valvoja olisi, ikkunasta ope näkisi, että jotain todella tehdään, kuntosalin hyödyllisyys ja liikuntatuntien monipuolisuus. Entä jos jonain päivänä koko tyttöpoppoo kävisi siellä kuntosalilla? Onhan liikunta nyt muutakin kuin (lento-)palloilua. Pikku vihje: älä kuitenkaan sano opellesi, että "ainako tätä iänikuista lentopalloa" ainakaan sillä :itku: -sävyllä. Se jos mikä nostaa open takajalalle. Asiallinen lappu kotoa ja keskustelu siitä, mitä sie tekisit kuntosalilla, auttaisi kenties asiaa. Luvatahan mie en voi, mutta enpä kyllä ole ennen kuullut noin jääräpäisestä maikasta.:evil:

ei se tietääkseni ole muuta sanonut.. mutta muut on kertonu, ettei opettajat halua jättää oppilaita valvomatta mihinkään.. se punttisali on aika pieni, joten en usko, että kaikki mahtuu sinne. mutta huomenna keskustelemaan asiasta siihen "asialliseen sävyyn". Ainakin tiedän, että nämä perustelut käy multa hyvin, koska omilla vanhemmilla on yleensä niin huonot perustelut kaikkeen, että ne täytyy kaivaa esiin ennen kuin suostuu uskomaan mitään.

no en mä nyt saa sitten viettää liikkatunteja punttisalilla :itku:

Opettaja selitti asian niin, että opetussuunnitelmaan sisältyy joku pallopelin osaaminen. Mä en vaan ymmärrä, miks sitä pitää pelata joka tunti. Se kyllä suostu semmoseen "kompromissiin", että joku tunti tutustuttais siihen punttisaliinkin.. esimerkiksi puolet tai neljäsosa tytöistä punttiksella, loput pelaamassa... Tuskin kuitenkaan koskaan toteutuu, koska mä oon ainoo luokan tyttö, joka on kiinnostunu semmosesta.. :( ei voi mitään

Voit Purkkis tehdä niin kuin monet muutkin. Käyt salilla vapaa-ajalla.

Koululiikunta on suureksi osaksi takapuolesta. Jotkut liikunnanopettajat ovat pakkomielistyneet pallopeleihin ja niitä on saanut pelata niin paljon, että loppujen lopuksi on sitä mieltä, ettei ole lainkaan liikunnallinen ihminen.

Ja niin tosiaan kävi mullekin. Koululiikunta oli alkuinnostuksen (3-4 luokka) jälkeen ihan hirveetä pakkopullaa, josta lintsasin aina kun oli mahdollisuus. Olin tosi huono kaikissa lajeissa ja se sai mut uskomaan, että en ole liikunnallinen ja olen liikunnallisesti huono.

Vieläkään en pidä itseäni liikunnallisena, vaikka olen monta vuotta harrastanut liikuntaa useita tunteja viikossa.

Sellaiset liikunnanopettajat ovat harvassa, jotka pitävät liikuntatunteja vaihtelevasti. Voisi oppilaidenkin liikuntainnostus kasvaa, jos opettaja (tai opetussuunnitelma) haluaisi kokeilla erilaisia asioita pallopelien lisäksi.

No tulipas vuodatus :rolleyes:

ei voi tohon muuta sanoa kuin: :)

jeps.. maanantaina punttisalille, iskä vie mut nokian työntekijöiden omalle salille jossain :)

Suositut

Back
Ylös Bottom