Neuvoja uudelle vuokranantajalle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Shagrath
  • Aloitettu Aloitettu
Eli olen laittamassa asuntoni vuokralle, mutten tiedä mitä käytännössä tehdä. En ole ikinä asunut vuokralla joten en tiedä siitäkään puolesta mitään.

Asunto sijaitsee Turun keskustassa, ja on 3 vuotta sitten remontoitu todella siisti kolmio. Minkälaista vuokraa tuosta kehtaa nyhtää, tai saako jostain ilmaisen arvion, kuten kiinteistönvälittäjiltä?

Oletetaan että vuokra on 800e ja siitä miinus yhtiövastike. Vero% vuokratulosta lasketaan vissiinkin yhtiövastikkeen jälkeen jäävästä osasta? Entä jos asunto on velallinen, joutuuko silti maksamaan veroa vuokratulosta (jostain kuulin ettei välttämättä tarvitse; velka olisi ikäänkuin tulonhankintakuluja tms.).

Mitä asioita vuokrasopimuksessa tulisi olla? Saako jostain valmiita kaavakkeita vai sävellänkö oman?

Kaikki asiaan liittyvä info on äärimmäisen tervetullutta!

Kiitokset etukäteen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
1. Vuokratason saat selville netistä tai sanomalehdistä.
2. Jos vuokra on 800e ja vastike 200e, on sinun vuokratulosi 600e, josta maksat 28% veroja. Itse joudut nuo ilmoittelemaan sitten verotuksessa.
3. Velallisen asunnon lainan korot saat toki vähentää verotuksessa, ne menevät automaattisesti mutta ne kannattaa tarkistaa pankin lähettämien tositteiden ja veroehdotuksen perusteella.
4. Voit vähentää vuokratuloista (=pääomatulot) myös vuokraukseen liittyviä vähennyksiä, maaleja/remppatarpeita, lehti-ilmoitukset, kilometrikorvaukset ja lukuisia muita asioita jotka oleellisesti liittyvät asunnon vuokrallesaamiseen.
5. Valmiita vuokrasoppareita voi tulostella netistä tai ostaa kirjakaupoista.

Asuntolainen korot ovat vähennyskelpoisia silloin, kun laina kohdistuu henkilön oman tai hänen perheensä vakituisen asunnon hankkimiseen tai peruskorjaukseen. Sinun tapauksessasi nuo ovat tulonhankkimisvelan korkoja.

Kirjastoista ja kirjakaupoista löytyy varmaan kattavia ohjekirjoja vuokranantajan avuksi.

Ota vitunmoiset vuokratakuut (vähintään 2kk) ja pistät itse vielä vastaavan summan itsellesi talteen varmuuden varalta. Kannattaa lukea lakiosiolta vuokralaisen häätöön liittyvät topicit niin tiedät mikä on worst case scenario

Ekana muista tsekata potentiaalisen vuokralaisen luottotiedot. Maksaa muutaman eken ja on takuulla hyvä investointi :)
Ja nuo voi tsekata vain ao. henkilö itse. Vuokralainen voi hakea sen paperin Suomen asiakastieto Oy:stä.

Ja nuo voi tsekata vain ao. henkilö itse. Vuokralainen voi hakea sen paperin Suomen asiakastieto Oy:stä.
Www.omatieto.fi

muuttui muistaakseni tänä vuonna niin, että nyt voi itse hakea muiden luottotietoja.

e: ja sit kannattaa todellakin laittaa sopimukseen toi tarkastus niin ei tule yllätyksiä jälkikäteen. Eikä muutenkaan kannata naapurin luottotietoja katella vaan huvikseen kun tulee aikamoiset sanktiot jos moisesta jää kiinni. Pitää olla siis luotonmyöntäminen tai luotonvalvonta, tai asunnon vuokraaminen

Ota vitunmoiset vuokratakuut (vähintään 2kk) ja pistät itse vielä vastaavan summan itsellesi talteen varmuuden varalta. Kannattaa lukea lakiosiolta vuokralaisen häätöön liittyvät topicit niin tiedät mikä on worst case scenario

Enimillään tuota vuokratakuuta voi periä summan, joka vastaa 3kk vuokraa.

Luonnollisesti pyrit saamaan hyvän vuokralaisen ja peilaat hieman omaan tilanteeseesi, esim. vähintään vuokrasopimus vuoden ajalle. Valmiissa vuokrasopimuspohjissa löytyykin tuo indeksikorotuskohta, mutta tuota nyt ei kannata missata. Eli sidot vuokran määrän vaikka elinkustannusindeksiin.

Ennen vuokralle laittoa kannattaa vaikka valokuvata kämppä, koska jos vuokralainen perseilee niin pystyt todistamaan miten asiat on ollut. Tällöin ei tarvitse myöskään aprikoida onko kyseessä normaali käytöstä johtuva kuluminen tai todellinen perseily.

Kolmiota ei ehkä ketään yksin vuokraa, mutta suhtaudu vuokraukseen kuin olisit työnantaja. Joku opiskelijoiden kimppakämppä saa varmasti enemmän iskuja, kuin herkkien lesbojen kommuuni.

kun asukas lähtee asunnosta, selvitä; vesim.autopaikka, sähkö jne. jos asujan itse pitänyt maksaa isännöitsijälle tms..
voi tulla ikäviä yllätyksiä jälkikäteen...
jos elukat ja rööki sisällä kiellettyjä, niistä maininta soppariin...samoin mahdollisista sinun omistamista kalusteista;lamput, kylppärin koukut ja vastaavat..
pieniä asioita, mutta wituttaa kun menee kattoon ja kaikki kohtal.helposti irti lähtevä otettu mukaan...

Kannattaa myös pyytää vuokralaista ottaan kotivakuutus joka kattaa myös vuokrakämpän mahdolliset vahingot.

Kannattaa myös pyytää vuokralaista ottaan kotivakuutus joka kattaa myös vuokrakämpän mahdolliset vahingot.
eri asia sit tahtooko vuokralainen sellaisen ottaa. vuokralla ollessa on vakiona semmonen vakuutus että koskee pelkkää irtaimistoa... ja itse vakuutusvastuuhan käsittääkseni kuuluu vuokranantajalle.

Itsellä on yksi asunto tällä hetkellä vuokralla. Otan vuokratakuuta asuntojen vuokraamisesta 1kk verran. En selvittele mitään taustoja sen kummemmin. Luotan ihmisen sanaan sen verran.
Toki kuvaan asunnon aina ennen vuokraamista ja sen kerron kyllä vuokralaiselle.
Ehkä oma ulkonäkö ja esim. koirien läsnäolo asunnonnäytöissä ajaa pahimmat paskiaiset pois :)
Vuokrasoppareita saa netistä, kirjakaupoista jne.
Asunnon vuokraaminen on aina arpapeliä. Ei siinä voi olla koskaan varma, millaisen vuokralaisen saa. Itsellä ei ole koskaan onneksi ollut mitään ongelmaa.

mulla myös yksiö vuokralla. Aika normihomma, kuukauden vuokratakuu, sopimuksessa ehto siten että vuokralainen ottaa kotivakuutuksen irtaimistolle. Se kannattaa muistaa että isännöitsijä ei voi häiriköivää asukasta häätää, vaan omistaja joutuu sen tekemään, eli kannattaa panostaa siihen että saa luotettavan, asiallisen ja mielellään pitkäikäisen vuokralaisen. Sekin on ikävää ja aikaavievää jos joutuu montakertaa vuoteen vaihtamaan vuokralaista ja pahimmillaan asunto seisoo tyhjillään monta kuukautta vuodesta.

Itsellä ei oo mitään ongelmia ollut, yksi vuokralainen sai isännöitsijältä pari huomautusta mutta kahdenkeskisen keskustelun jälkeen irtisanoi sopimuksen sitten itse. Nykyinen vuokralainen onkin kuin enkeli, ja iskä maksaa vuokrat eli varsin hyvä tilanne minun kannaltani =)

Niin joo ja vuokra kannattaa sitoa elinkustanneindeksiin tai muotoilla jokin ehto joka mahdollistaa vuokran tarkistamisen jos esim. vastike nousee tms.

Cleaver84
No kämppä ei ole missään villissä lännessä. Ja hymiöllä yritin hieman keventää tuota koira+mies pelotetta....
Se hörhö vuokralainen voi olla myös tuurijuoppo virkamies, joka mättää kännissä emäntäänsä pataan tai emäntä mättää isäntää.

Tässä on mun laatima vuokrasopimusmalli. Olen tarkistanut ennen vuokrasopimuksen allekirjoittamista vuokralaisehdokkaan luottotiedot Suomen Asiakastieto Oy:stä ja tarkistanut vuokralaisen henkilöllisyyden henkilöllisyysapapereista. Halutessaan voi liittyä tällaiseen jäseneksi: http://www.suomenvuokranantajat.fi/ . Kannattaa myös valokuvata koko asunto ennen vuokralaisen ottamista ja siinä sillä hetkellä mahdollisesti esiintyvät "virheet". Itse olen päättänyt vuokrasumman sen perusteella, mitä tuon alueen yleinen hintataso on ollut sekä onkinut tietoa vuokrankämppiä välittävästä firmasta.

ASUINHUONEISTON VUOKRASOPIMUS

Vuokranantaja ja asianhoitaja:
Nimi, osoite, puh. sähköposti, tilinumero

Vuokralainen:
Nimi, hetu, puh, sähköposti

Vuokrakohde:
Osoite
Kerrostalohuoneisto (huoneiston koko ja esim. 2h,k,kh,p)
Asunto luovutetaan siinä kunnossa kuin se on vuokrasopimuksen tekohetkellä

Vuokra-aika:
Alkamispäivä 01.06.2008, voimassa toistaiseksi
Vuokralaisen tulee kuitenkin asua asunnossa vähintään 31.05.2009 saakka. Jos vuokrasopimus puretaan aikaisemmin vuokralaisen puolelta, tulee vuokralaisen maksaa yhden kuun vuokra sopimusrikkomaksuna (PIDÄN TÄTÄ KOHTAA TÄRKEÄNÄ, JOTTA EI TARVITSE OLLA KUUKAUDEN VÄLEIN HANKKIMASSA UUTTA VUOKRALAISTA).

Vuokra:
000,00 euroa / kk + vesimaksu (vuokrasopimuksen allekirjoittamishetkellä 00,00 euroa/hlö/kk). Eräpäivä asuinhuoneiston vuokrauslain (Laki asuinhuoneiston vuokrauksesta) mukainen, eli kuukauden 2. arkipäivä. Vuokra ja vesimaksu maksetaan suoraan vuokranantajalle ja taloyhtiön kulloinkin määräämät erilliskorvaukset (esim. pyykkitupa tai saunamaksu) suoraan taloyhtiölle.

Viivästyskorko:
Viivästyskorko on voimassa olevan korkolain mukainen maksimikorko.

Vuokran korottaminen:
Katso liite 1.

Vakuus:
Tämän sopimuksen velvoitteiden täyttämisen vakuudeksi vuokralainen toimittaa vuokranantajalle kohtuullisen vakuuden (x kk:n vuokra) arvoltaan 000,00 euroa. Katso liite 2.

Muut ehdot:
Katso liitteet 1. ja 2.

Allekirjoitukset:
Vakuutamme tutustuneemme vuokrasopimuksen lisäksi myös liitteissä oleviin ehtoihin ja sitoudumme noudattamaan niitä. Tätä sopimusta ja sen liitteitä on laadittu kaksi yhtäpitävää kappaletta.

Liite 1.

ASUINHUONEISTON VUOKRASOPIMUKSEN MUUT EHDOT

- Vuokralainen maksaa sähkökulut itse
- Huoneistoon ei saa ottaa ilman eri sopimusta kotieläimiä
- Huoneistossa ei saa tupakoida
- Vuokralainen vastaa huoneiston puhtaanapidosta (huomioi myös ilmastointiventtiilit ja kaivot)
- Huoneistoon ei saa ilman vuokranantajan suostumusta kiinnittää seinäpintoja vahingoittavia esineitä
- Vuokralaisen irtisanomisaika on yksi kuukausi. Vuokrasopimuksen irtisanomisaika lasketaan sen kalenterikuukauden viimeisestä päivästä, jonka aikana irtisanominen on suoritettu
- Vuokralainen velvoitetaan hankkimaan tähän asuntoon vastuuvakuutuksen sisältävä kotivakuutus ja pitämään vakuutus yllä koko vuokrasuhteen ajan
- Vuokraa voidaan tarkistaa kerran vuodessa heinäkuun ensimmäinen päivä joko

A) Elinkeinoindeksin (10:1951=100) nousua vastaavasti. Tarkistusindeksinä käytetään tarkastushetkellä viimeistä tilastokeskuksen julkaisemaa indeksiä. Perusindeksinä käytetään pistelukua 1719, joka on maaliskuun 2008 indeksi. Jos indeksi laskee, ei vuokra kuitenkaan laske.
B ) Sopimuksen mukaan yleisen kustannustason nousua vastaavasti, kuitenkin säilyttäen vuokran alueella vallitsevalla kohtuullisella tasolla

Liite 2.

ASUINHUONEISTON VUOKRASOPIMUKSEN SOPIMUS VUOKRAVAKUUDESTA

Vuokranantaja:Nimi ym.

Vuokralainen:Nimi ym.

Huoneisto:Kohteen yksilöinti

Olemme yhdessä sopineet vuokravakuuden tallettamisesta, palauttamisesta ja toimenpiteistä vuokrasopimuksen ehtojen laiminlyöntien seuraamuksista seuraavaa:

- Vakuus talletetaan samalle vuokranantajan tilille (nimi ja tilinumero), jolle vuokra maksetaan (tämän voi tehdä toisinkin, eli perustaa vakuudelle oman tilin, niin se on vuokralaiselle mukavampaa)
- Vakuus palautetaan vakuuden antajalle (vuokralaisen nimi), kun:

•Kaikki maksut on suoritettu (vuokrat ja vesimaksut vuokranantajalle sekä erilliskorvaukset taloyhtiölle)
• Kaikki avaimet (x kpl avaimia ja x kpl turvalukon avaimia)
• Huoneisto, liesi ja jääkaappi on siivottu luovutuskuntoon
• Huoneisto ja siihen liittyvät varastotilat on tyhjennetty tavaroista
• Huoneisto on tarkastettu ja todettu, että huoneistossa ei ole normaalista asumisesta poikkeavaa kulumista

Vuokranantaja saa, mikäli vuokralaisella on:

A) Vuokrarästejä
B ) Maksamattomia erilliskorvauksia taloyhtiölle
C) Huoneistossa on muuta kuin normaalista kulumisesta aiheutuvaa kulumista
D) Puutteita huoneiston siivouksessa

Vuokrasuhteen päätyttyä nostaa vakuustililtä:

A) ja B ) Kyseiset summat korkolain mukaisin koroin eräpäivästä lähtien
B ) ja D) Huoneiston kunnon palauttamiseen vuokrasuhteen alkua vastaavaan kuntoon tarvittavan summan

Tässä on mun laatima vuokrasopimusmalli...

Vuokra-aika:
Alkamispäivä 01.06.2008, voimassa toistaiseksi
Vuokralaisen tulee kuitenkin asua asunnossa vähintään 31.05.2009 saakka. Jos vuokrasopimus puretaan aikaisemmin vuokralaisen puolelta, tulee vuokralaisen maksaa yhden kuun vuokra sopimusrikkomaksuna (PIDÄN TÄTÄ KOHTAA TÄRKEÄNÄ, JOTTA EI TARVITSE OLLA KUUKAUDEN VÄLEIN HANKKIMASSA UUTTA VUOKRALAISTA).
Vuokrasopimuksen purkaminen ja irtisanominen ovat eri asioita. Tässä varmaan tarkoitetaan sopimuksen irtisanomista?

51 §
Vuokrasopimuksen päättyminen irtisanomisen johdosta
Jos toistaiseksi voimassa oleva vuokrasopimus irtisanotaan, se päättyy irtisanomisajan kuluttua, jollei toisin sovita taikka tästä tai muusta laista muuta johdu.

Määräaikainen vuokrasopimus päättyy irtisanomisen johdosta vain siten kuin 39, 44, 46, 55, 90 ja 91 §:ssä säädetään. Jollei muuta ole säädetty tai sovittu, sopimus irtisanomisen johdosta päättyy irtisanomisajan kuluttua.

52 §
Vuokrasopimuksen irtisanomisaika
Vuokrasopimuksen irtisanomisaika lasketaan sen kalenterikuukauden viimeisestä päivästä, jonka aikana irtisanominen on suoritettu, jollei toisin sovita taikka tästä tai muusta laista muuta johdu.

Vuokranantajan irtisanoessa vuokrasopimuksen irtisanomisaika on kuusi kuukautta, jos huoneiston vuokrasuhde on välittömästi ennen irtisanomista kestänyt yhtäjaksoisesti vähintään yhden vuoden, ja muussa tapauksessa kolme kuukautta (vuokranantajan irtisanomisaika).

Vuokralaisen irtisanoessa vuokrasopimuksen irtisanomisaika on yksi kuukausi (vuokralaisen irtisanomisaika).

Ehto, jolla vuokranantajan irtisanomisaikaa lyhennetään tai vuokralaisen irtisanomisaikaa pidennetään, on mitätön.

--> http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950481

Laki tuntee vain määräaikaisen ja toistaiseksi voimassaolevan vuokrasopimuksen. Tuollainen "sopimus on voimassa toistaiseksi, mutta asunnossa on asuttava vuosi" -ehtoja taitaa olla jokaisessa asuntovuokratoimiston mallipaperissakin, mutta tosi tilanteessa ne olisivat mitättömät. Pelotteena toki hyvä, jos vuokralainen ei tiedä oikeuksiaan.

Laki tuntee vain määräaikaisen ja toistaiseksi voimassaolevan vuokrasopimuksen. Tuollainen "sopimus on voimassa toistaiseksi, mutta asunnossa on asuttava vuosi" -ehtoja taitaa olla jokaisessa asuntovuokratoimiston mallipaperissakin, mutta tosi tilanteessa ne olisivat mitättömät. Pelotteena toki hyvä, jos vuokralainen ei tiedä oikeuksiaan.
Ekös tämä yleensä toteuteta siten, että vuokrasopimus on määräaikainen (1 v.) ensimmäisen vuoden jonka jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana.

Itse vuokraan kämppääni vain ihmisille jotka tunnen (tällöin saa itse kutsuja bileisiin vuokralaisilta). Kotivakuutus pakollinen mutta en ota vuokratakuita tai mitään. Ikinä en ole penniäkään menettänyt moisella meiningillä.

Ja vuokra kannattaa pitää sen verran kohtuullisena että vuokralaisilla ei oo halua vaihtaa kämppää. Jos asunto on kuukauden tyhjillään vuodessa vuokralaisten vaihtuessa niin siinä saa pyytää ihan tolkutonta vuokraa verrattuna siihen, että vuokraa siihen hintaan että asunto on varmasti koko ajan vuokrattuna ja mielellään samalle pitkäaikaiselle vuokralaiselle.

Ekös tämä yleensä toteuteta siten, että vuokrasopimus on määräaikainen (1 v.) ensimmäisen vuoden jonka jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana.
Juu, siten se menisi oikein. Määräaikaisen jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassaolevana ilman erillistä merkintääkin jos kummallekin asia on ok. Toisaalta vaikka sopimuksessa vielä erikseen todettaisiin että "määräaikaisen sopimuksen päätyttyä vuokrasuhde jatkuu toistaiseksi voimassaolevana" ei se olisi pakottava ja antaisi vuokralaiselle mahdollisuuden muuttaa heti määräajan päätyttyä. Vuokranantajalle epäedullista sekin, joten mieluummin yritetään tehdä toistaiseksi voimassaoleva sopimus määräaikaisena. Itsekin vuokralaisena mieluummin kirjoittaisin suoraan toistaiseksi voimassaolevan kuin määräaikaisen sopimuksen, ei tarvitsisi pohtia, että haluaako vuokranantaja kämpän määräajan jälkeen sittenkin käyttöönsä.

eri asia sit tahtooko vuokralainen sellaisen ottaa.
No sitten ei vuokrata sellaiselle. Itsellä oli mulkku vuokralainen, jonka kanssa tuli pahasti takkiin. Tuosta tapauksesta voisin kirjoittaa vaikka kirjan. Yhden kultaisen säännön voisin kuitenkin tiivistää:

Älä vuokraa kämppääsi kenellekään, joka saa rahansa joltain muulta taholta kuin työnantajalta (sossu/Kela)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom