Neuvoja ruokavalion kanssa

Kaupunki
Espoo
Hei,
Kysyn nyt kokeneemmilta neuvoja ja vinkkejä kun tuntuu ettei itse pääse tästä suosta kuin syvemmälle.

Ongelmana on jymähtänyt (?) aineenvaihdunta yhdistettynä kiinteytymistavoitteeseen.

Olen 30v. nainen, pituus 150cm, paino tällä hetkellä 58kg ja kaloreita ruokavaliossa 1540-1600kcal (prot 110-120g, hh max 150g, rasva 57g) päivästä ja treeneistä riippuen. Aloitin trainerin kanssa lokakuussa, paino on siitä noussut 52kg>58kg. Sanottavaa kiinteytymistä (tai muutakaan suurta muutosta kunnossa) ei ole tapahtunut, tällä hetkellä olo tuntuu aika turvoksissa olevalle ja nesteisellekin. Treenit eivät luista mitenkään hirveän lujaa, jonkun verran on painoja saanut nostaa tuosta aloituksesta mutta mitään räjähtävää voimaantumista ei ole ilmennyt.

Treenaan salilla 3-4krt viikossa ja sen lisäksi aerobista 2-3krt. Aerobiset ovat pääsääntöisesti kävelyä 6-15km tai pyöräilyä 30-45km. Kerran viikossa yleensä yksi spinning-tunti. Aerobiset eivät siis ole kovinkaan kovia ja teenkin niitä enemmän koska pidän ulkoilusta.

Mitähän tässä pitäisi tehdä ?
Traineri sanoo että jos haluan laihtua, vähennän kaloreita mutta jos haluan kasvattaa lihasta, jatkan näillä.

Yhtään lisää rasvaa/nestettä en halua tähän kroppaan enää kerryttää mutta haluaisin pikkuhiljaa jo ihan oikeita tuloksiakin. Eli lihasta. Ja pakettia tiiviimpään muotoon. En vain tiedä miten tässä pitäisi edetä ja mikä olisi viisain peliliike nyt.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miten mittaat tuon syödyn kalorimäärän? Tuo syöty kalorimäärä tuohon kulutukseen nähden on todella pieni, joten painon pitäisi suorastaan romahtaa. Joko lasket väärin, huijaat jossakin kohtaa tai sitten on jotain muita ongelmia kehon kanssa mikä selittää tuon.

Viimeksi muokattu:
Miten mittaat tuon syödyn kalorimäärän? Tuo syöty kalorimäärä tuohon kulutukseen nähden on todella pieni, joten painon pitäisi suorastaan romahtaa. Joko lasket väärin, huijaat jossakin kohtaa tai sitten on jotain muita ongelmia kehon kanssa mikä selittää tuon.

Kaikki ruoka menee keittiövaa'an kautta ja syötän määrät Sulamoon, joka laskee tarkat kalorit ja että pysyn makroissa. Ja kaikki menee todellakin sen vaa'an kautta ja kirjataan, ei mitään "ei tätä yhtä suklaata tartte merkata"-tyyppistä cheattaamista. Viikonloppuisin (la, su) on vähän vapaampaa mutta ei mitään överimättöjä vaan terveellistä kotiruokaa lautasmallin mukaan ja kevyttä herkuttelua (50-70g suklaata tai vähän jäätelöä, joka sekin on ollut Lohiloa viime aikoina).

Kun tälle ruokavaliolle siirryin parisen kuukautta sitten, tuntui että nälkä (siis N-Ä-L-K-Ä) oli 24/7. Silloin oli yksi lauantai kun tuli syötyä 2000kcal jonka jälkeen nälkä lopulta hellitti. Nyt on mennyt muutama viikko ettei nälkää tunnu enää ollenkaan. Paino ei kuitenkaan ole lähtenyt missään vaiheessa laskuun, päinvastoin.

Traineri on sitä mieltä että koska olen tällainen taskuraketti, en voi syödä paljon ja laihtuakseni kaloreita tulisi tiputtaa alle 1500kcal. Rehellisesti sanottuna en vain sen jälkeen enää liiku mihinkään, joten se ei tunnu hirveän houkuttelevalle vaihtoehdolle. Tykkään kuitenkin liikkua ja treenata. Haluaisin vain vihdoin saada näkyviä tuloksiakin rasvan ja nesteen kerryttämisen sijaan =/

jos sä mielit saada lihasta lisää niin jätä noi aerobiset pois ja keskity salitreeniin. siellä sellasta treeniä mikä tuntuu ja et treenin jälkee lihaksessa on sellanen olo ettei olis jaksanu enempää tehdä. millann treenijako sul on nyt/millasta treeniä se sali ylipäänsä on? tuntuuko et palaudut? miten liikuit ennen?

jos sä mielit saada lihasta lisää niin jätä noi aerobiset pois ja keskity salitreeniin. siellä sellasta treeniä mikä tuntuu ja et treenin jälkee lihaksessa on sellanen olo ettei olis jaksanu enempää tehdä. millann treenijako sul on nyt/millasta treeniä se sali ylipäänsä on? tuntuuko et palaudut? miten liikuit ennen?

Aerobiset on ihan pään takia siellä, tykkään liikkua ulkona. Talvella nyt tulee vähän vähemmän ulkoiltua.

Ohjelmani on kaksijakoinen, joskin viime aikoina olen ruvennut etsimään ja kokeilemaan liikkeitä ohjelman ulkopuolelta että saisin nelijakoisen ja sitä kautta väsytettyä kohdelihaksen vielä paremmin. Pyrin tekemään hommat kunnolla ja viemään sarjat aina loppuun ja kasvattamaan painoja progressiivisesti. Painojen kasvattaminen tuntuu tosin junnaavan paikoillaan. Treeni kyllä tuntuu menevän pääsääntöisesti perille ja lihas tuntuu treenin jälkeen (ja seuraavana päivänä) väsähtäneeltä. Palautuminen 2-6 päivää.

Aloittelijahan tässä edelleen on mutta tavoitteellisesti tehdään hommia eikä sarja lopu heti kun alkaa tuntua epämukavalle.

Ennen salia kävin about 1,5v jumpissa pari kertaa viikossa. Sitä ennen liikunta oli oikeastaan vain kevyttä lenkkeilyä ja ratsastusta.

Viimeksi muokattu:
Jos tuntuu että turvottaa eikä mikään toimi niin ota lepoa 2 päivää putkeen niin ettei salia eikä aerobista.
Melkoisia nuo sinun kävely ja fillarilenkit muuten...

Jos tuntuu että turvottaa eikä mikään toimi niin ota lepoa 2 päivää putkeen niin ettei salia eikä aerobista.
Melkoisia nuo sinun kävely ja fillarilenkit muuten...

Olin itseasiassa viikon levolla, paluu sen jälkeen on tökkinyt isosti. Ei kulje ei mitenkään päin ja palautuminen kevyistäkin treeneistä kestää turkasen kauan (edelleen takareidet täysin juntturassa viime viikon treenistä) :(

Ketuttaa tää junnaaminen ja tunne ettei mikään toimi niin kuin pitäisi. Ja kun ei tiedä että missä mättää ja mitä tekee tän kropan kanssa väärin :(

Viimeksi muokattu:
Olin itseasiassa viikon levolla, paluu sen jälkeen on tökkinyt isosti. Ei kulje ei mitenkään päin ja palautuminen kevyistäkin treeneistä kestää turkasen kauan (edelleen takareidet täysin juntturassa viime viikon treenistä) :(

Ketuttaa tää junnaaminen ja tunne ettei mikään toimi niin kuin pitäisi. Ja kun ei tiedä että missä mättää ja mitä tekee tän kropan kanssa väärin :(

Mun mielestä tuo sun syömä kalorimäärä on niin pieni, ettei ihme jos kroppa ei palaudu. En ihmettelisi vaikka kroppa menisi jotenkin "tukkoon" jos tuollaista jatkaa pidemmän aikaa. Mutta enpä minä mikään ammattilainen olekaan. Mitä jos kokeilet muutaman viikon vaikka syödä hiukka enemmän (2000-2300 kcal) ja katsot mitä tapahtuu? Et maininnut mikä sun rasvaprosentti on. Voiko tuo painon nousu noin pienillä kalorimäärillä selittyä sillä, että sun kropasta on läski muuttunut lihakseksi ja täten paino noussut treenien ansiosta? Esim. itse kun aloitin aikoinaan punttitouhut niin paino nousi alle vuoden aikana 10kg, tekemättä kovinkaan ihmeellisiä muutoksia ruokavalioon.

http://www.laskurini.fi/terveys/kalorilaskuri/energiantarvelaskuri

Löin tuonne nuo sun statsit ja aktiivisuustasosta riippuen (1,9 tai 2,2) tuo antaa sulle vastaavasti kulutukseksi 2292kcal tai 2654kcal. Eli noihin nähden olet kokoajan ollut vähintään noin 700kcal miinuksilla, mikä on paljon. Oletko ottanut kropastasi mittanauhalla mittoja tai käynyt kehonkoostumusmittauksissa, josta voisi tarkemmin saada suuntaa mitä on tapahtunut?

Sitä ei välttämättä itse huomaa, miten kroppa muuttuu, vasta sitten kun ottaa mittanauhan käteen ja toteaa että senttejä on kadonnut/tullut lisää sinne ja tänne..

Mun mielestä tuo sun syömä kalorimäärä on niin pieni, ettei ihme jos kroppa ei palaudu. En ihmettelisi vaikka kroppa menisi jotenkin "tukkoon" jos tuollaista jatkaa pidemmän aikaa. Mutta enpä minä mikään ammattilainen olekaan. Mitä jos kokeilet muutaman viikon vaikka syödä hiukka enemmän (2000-2300 kcal) ja katsot mitä tapahtuu? Et maininnut mikä sun rasvaprosentti on. Voiko tuo painon nousu noin pienillä kalorimäärillä selittyä sillä, että sun kropasta on läski muuttunut lihakseksi ja täten paino noussut treenien ansiosta? Esim. itse kun aloitin aikoinaan punttitouhut niin paino nousi alle vuoden aikana 10kg, tekemättä kovinkaan ihmeellisiä muutoksia ruokavalioon.

http://www.laskurini.fi/terveys/kalorilaskuri/energiantarvelaskuri

Löin tuonne nuo sun statsit ja aktiivisuustasosta riippuen (1,9 tai 2,2) tuo antaa sulle vastaavasti kulutukseksi 2292kcal tai 2654kcal. Eli noihin nähden olet kokoajan ollut vähintään noin 700kcal miinuksilla, mikä on paljon. Oletko ottanut kropastasi mittanauhalla mittoja tai käynyt kehonkoostumusmittauksissa, josta voisi tarkemmin saada suuntaa mitä on tapahtunut?

Sitä ei välttämättä itse huomaa, miten kroppa muuttuu, vasta sitten kun ottaa mittanauhan käteen ja toteaa että senttejä on kadonnut/tullut lisää sinne ja tänne..

Kun aloitin treenit PT:n kanssa otettiin Secalla kehonkoostumus missä rasvaprossa oli kolmenkympin kieppeillä. Olen omalla vaa'alla mittaillut ja lihas olisi sen mukaan (näihinhän ei voi luottaa kovinkaan paljoa) 36-37 paikkeilla ja rasva edelleen kolmessakympissä. Lihasta on kyllä varmasti tullut (vaikkakaan ei sellaisia määriä että silmiin pistäisi itsellä tai ulkopuolisillakaan) mutta rasva ei tunnu palavan eli toivottua tiivistymistä ei tapahdu. Mittaillut en ole, vaatekoko on onneksi pysynyt samana eli sikäli mitään räjähtävää pullahdusta ei ole tapahtunut.

Sinänsä paino ei ole ongelma (no, naisilla nyt on aina vähän viha-rakkaussuhde vaakaan) vaan kehonkoostumus, joka ei liiku haluttuun suuntaan. Tai oikeastaan mihinkään suuntaan.

Vähän kyllä pelottaa tuo kalorien omatoiminen säätäminen. Kun sitä läsää ei tähän halua enää grammaakaan nyt lisää, etenkin kun siitä ei näköjään pääse eroon sitten millään :( Toki eihän tämä tälläkään hetkellä toimi toivotulla tavalla ja jotain muutoksiahan tässä on tehtävä. Oli se sitten PT:n ohje ja lähteä dietille (jos haluan rasvasta eroon nyt) tai ruveta omatoimisesti koekaniiniksi ja katsoa olenko kuukauden päästä rantapallo Kyllähän sitä jotenkin on miettinyt että jos yrittäisi pikku hiljaa nostaa kaloreita ja sopeuttaa kroppaa niihin niin oisi ehkä helpompi lähteä dietille kun ruokaa jäisi edes vähän lautaselle. Sen takia olen nyt itsepintaisesti syönyt sen 1500-1600kcal, että jos edes näihin totuttaisi kropan. Mutta en tiedä onko tämä nyt oikea tapa vai ei :/

Aerobiset on ihan pään takia siellä, tykkään liikkua ulkona. Talvella nyt tulee vähän vähemmän ulkoiltua.

Ohjelmani on kaksijakoinen, joskin viime aikoina olen ruvennut etsimään ja kokeilemaan liikkeitä ohjelman ulkopuolelta että saisin nelijakoisen ja sitä kautta väsytettyä kohdelihaksen vielä paremmin. Pyrin tekemään hommat kunnolla ja viemään sarjat aina loppuun ja kasvattamaan painoja progressiivisesti. Painojen kasvattaminen tuntuu tosin junnaavan paikoillaan. Treeni kyllä tuntuu menevän pääsääntöisesti perille ja lihas tuntuu treenin jälkeen (ja seuraavana päivänä) väsähtäneeltä. Palautuminen 2-6 päivää.

Aloittelijahan tässä edelleen on mutta tavoitteellisesti tehdään hommia eikä sarja lopu heti kun alkaa tuntua epämukavalle.

Ennen salia kävin about 1,5v jumpissa pari kertaa viikossa. Sitä ennen liikunta oli oikeastaan vain kevyttä lenkkeilyä ja ratsastusta.

vaikka kuin houkuttais lenkkeillä aina vaan niin se on kuitenki pois sun palautumisesta. jos kestää 6 päivääkin palautua treenistä niin se on jo aika kauan,sillon mun mielestä joku mättää. se on vähänen lepo tai vähänen syöminen.

Kiitos kaikille neuvoista ja kommenteista. Tehtiin eilen trainerin kanssa päätös puhaltaa dietti poikki ja aloittaa kaloreiden lisäys reippaalla kädellä sekä näin alkuun 2-3viikon pakkolepo ja siitä sitten pikku hiljaa takaisin sorvin ääreen. Olkoot tämän kesän kunto rantapallo, joka sekin on tuiki tarpeellinen kapistus biitsillä

Suositut

Back
Ylös Bottom