Netti ei toimi koneen oltua pidempään päällä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lej
  • Aloitettu Aloitettu

lej

Kysyn taas täältä, koska Soneralta ei saa ikiniä vastausta, kun kukaan ei edes vastaa.

Soneran ADSL-yhteys lähes aina häviää, jos kone on ollut päällä vaikka tunnin pari käyttämättä. Siten siis, että mikää ohjelma, joka käyttää nettiyhteyttä ei ole ollut päällä. Sama seuraus on myös monilla muilla ohjelmilla, kuten Battlefiled 2:lla, Azureuksella, joillain päivitysohjelmilla. Niitä käytettyä, kone on resetoitava, jotta netti toimisi normaalisti.

Eli onko vika Soneran päässä vai missä? Kaikki modeemin ja koneen asetukset ainakin pitäisi olla kunnossa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
HC76 sanoi:
Vaikee sanoo mut kokeile ainakin nopeempaa vaihtoehtoa kuin reboot. Eli command line -> ipconfig /release ja ipconfig /renew.
Selvä. Koitan seuraavalla kerralla.

voi ihan hyvin olla myös soneran päässä vika. Omassa yhteydessä oli hassu "vika" yhteen aikaan. Joka yö tasan kahden aikaan netti katkesi eikä enää löytynyt ilman buuttia. Vittumaista tästä teki se että silloin mulla oli sisäinen adsl-kortti. Tämä oli siis isp:n puolelta joku jokaöinen päivitys/resetointi whatava.. Noh, onneksi ongelma sitten poistui lopulta, mutta enivei..

Kannattaa tosiaan yrittää päästä läpi soneran asiakaspalveluun ja kysyä sieltä.

Jos sulla on joku sisäinen ADSL-modeemi, jolle piti ajurit asentaa, kannattaisi varmaan hakea sen modeemin ajurit valmistajan kotisivuilta. Noissa ajureissa kun saattaa olla ongelmia handlata esim. virransäästötilaa tjms. ja uudemmissa versioissa bugit on mahdollisesti korjattu.

Dangerous_Dave sanoi:
Jos sulla on joku sisäinen ADSL-modeemi, jolle piti ajurit asentaa, kannattaisi varmaan hakea sen modeemin ajurit valmistajan kotisivuilta. Noissa ajureissa kun saattaa olla ongelmia handlata esim. virransäästötilaa tjms. ja uudemmissa versioissa bugit on mahdollisesti korjattu.
On kyllä ihan ulkoinen. Ja siinäkin on uusin firmware.

Itselläni ei ole Soneran kansas ollut viimeaikoina muuta kuin ongelmia. Soneran kytkimet ja muu tekniikka eivät tunnu oikein luotettavasti toimia ainakaan home pna-tekniikan kanssa...

Itellä joskus sama homma ja helpoin konsti oli käyttää "puhelin"-johto irti seinästä.

JKoH sanoi:
Itellä joskus sama homma ja helpoin konsti oli käyttää "puhelin"-johto irti seinästä.
Ei toimi. Eikä modeemin resetointi. Nyt se teki sen ekan kerran kesken pelaamisen, eli yhteys meni täysin mykäksi BF2:ta pelatessa.

Mitä tuohon HomePNA:han tulee niin se taitaa olla täysin susipaskaa tekniikkaa, oli palveluntarjoaja kuka tahansa. Mulla oli Saunalahden vastaava eikä toiminut ikinä.

lej sanoi:
Ei toimi. Eikä modeemin resetointi. Nyt se teki sen ekan kerran kesken pelaamisen, eli yhteys meni täysin mykäksi BF2:ta pelatessa.

Mitä tuohon HomePNA:han tulee niin se taitaa olla täysin susipaskaa tekniikkaa, oli palveluntarjoaja kuka tahansa. Mulla oli Saunalahden vastaava eikä toiminut ikinä.
Mulla ei soneran homepna ei toiminut win2000:ssa, sit kun instasin win 98:n takas ei ollut mitään ongelmia. Mulla kävi asentaja instaamassa homepna:n se puhu jotain, että win2000:ssa ollut ongelmia.

Mulla netti puolestaan lopettaa toimimisen (päällä pysyy muttei saa yhteyttä mihinkään) noin 2 päivän päällä olon jälkee eikä ala toimimaan ilman buuttia.

Tohon pätkimiseenhän voi olla monta syytä.

Liian nopea linja puhelinkaapelointiin suhteutettuna. Liian pitkä adsl kaapeli - täytyis olla lyhyempi mitä 5 metriä (Modeemi -> Seinä). Suodattimet uupuu lankapuhelimista. ADSL tölkin asetuksissa on ajastettu linjankatkaisu jos mitään ei tapahdu. Väärin päivitetty firmis jne

Suosittelen jonotusta sinne Help-Deskiin josta saa ainakin selville et kuinka hyvä on singaalin laatu.

Yks voi olla tietenkin se, että palomuuri estää dhcp-palvelimelle lähetetyn yhteyden jatkamispyynnön ja dhcp ottaa ip-osoitteen pois. Tähän auttaa toi ipconfig /renew. Tosta on todennäköisesti kiinni, jos netti katkee aina saman ajan kuluttua.

Kannattaa kattoo ton nettiyhteyden propertieseista toi support->details... Siinä on lease obtained ja lease expires. Jos nettiyhteys katkee tasan kun kello lyö ton lease expires, johtuu ongelma siitä, että ip:tä ei saada "uusittua" syystä taikka toisesta (todennäköisesti liian tiukka palomuuri). En nyt muista millään mitä tosta palomuurista pitää päästää läpi, jotta onnistuis.

Näyttää auttavan ainakin mulla tuo ipconfig /release ja renew.

Juu no hyvä. Tuohon mun ongelmaan se ei auttanut kun ilmeisesti paska kytkin ei päästänyt serverille pyytämään uutta iipeetä...

Toiv. sait ny skulaamaan.

Itsellä oli vastaava vaiva, kaikki nettiyhteydet katkesi kun kone oli ollut päällä n. päivän. Ajoin virustutkan ja Ad-Awaren niin nyt tuntuisi toimivan. Itsellä ei auttanut edes boksin buuttaaminen vaan ainoastaan koneen uudelleenkäynnistäminen.

Samaa häiriötä täälläkin joskus ja ihan yksinkertaisesti: Verkkoyhteydet->Yhteytesi nimi-> hiiren oikealla 'korjaa yhteys'. Tekee saman kuin kuin ipcinfig/release/renew, mutta nopeammin kun voit ottaa sen yhteyskuvakkeen desktopiin shortcutiksi ja siitä klikkailla.

Ja tähän liittyen. Miksi kone hukkaa ip-osoitteen ilman mitään selkeää syytä? Eräs kaveri kertoi että voisi ottaa kiinteän IP:n. Juttu jäi kesken, joten osaisiko joku kertoa kuinka se tapahtuu. Purkki on Telewell EA 716 ja siihen on liitetty kaksi konetta. Soneran liittymä 2/512. osoitteet koneilla tietysti xxx.xxx.x.100 ja xxx.xxx.x.101.

Perkele. Mä alan pudota kelkasta...Ei ole kauaa kun vielä kävin fiksaamassa duunikavereiden koneita. Tai käyn vieläkin, mutta nämä nettiyhteyshommat alkavat karata...

Suosittelisin nyt ainakin tarkastamaan palomuurin asetukset. Nykyiset DHCP-palvelimet, jotka jakavat ip-osoitteet verkkoon liitetyille tietokoneille, antavat koneelle määräajaksi jonkun ip-osoitteen käyttöön. Tämä ip-osoite on "uusittava" ennen määräajan umpeutumista. Jos palomuuri estää tämän uusimispyynnön, luulee DHCP-palvelin, että et tarvitse ip-osoitetta enään ja katkaisee yhteyden. Yhteys toki palaa avaamalla yhteys uudestaan, mutta varsinainen ongelma on siinä, että uusintapyyntö ei pääse perille asti.

Palomuurille pitää kertoa, että sen pitää päästää DHCP-palvelimelle menevät viestit läpi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom