Nenäleikkaus edessä, kenelläkään kokemuksia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JBoy
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
53
Eli lääkärin mielestä minulla on ahtaat käytävät ja ensi viikolla olisi sitten leikkausaika "imukanavien avarrukseen".

Kenelläkään pakkislaisella kokemuksia em. kaltaisesta leikkauksesta?
Oliko leikkauksesta apua, kuinka kipeä olit leikkauksen jälkeen yms. tiedot tervetulleita!!!!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
JBoy sanoi:
Eli lääkärin mielestä minulla on ahtaat käytävät ja ensi viikolla olisi sitten leikkausaika "imukanavien avarrukseen".

Kenelläkään pakkislaisella kokemuksia em. kaltaisesta leikkauksesta?
Oliko leikkauksesta apua, kuinka kipeä olit leikkauksen jälkeen yms. tiedot tervetulleita!!!!

Itsellä on leikelty kaks kertaa nenää. Itsellä pahin tilanne oli herättyäni kun oli semmoset silikoniputket tungettu nenään todella kireälle. Ne kun sai aamulla pois niin olo helpottu kummasti. Murtumaa tuolla korjattiin joten ei välttämättä tungeta sulle niitä putkia. Kipulääkkeitä saa mukaan mutta itellä on vieläkin niitä jäljellä, että ei se nyt niin infernaalista kipua ollut :) Treenaukseen tulee varmasti taukoa, en tiiä sitten miten paljon. Jonkun aikaa se nokka on kipeä ja vuotaa vilkkaasti.

Mulla on leikattu viime maaliskuussa.
Leikkauksest en tiiä mitää, olin nukutukses, mut herätes vitutti ihan sopivast ku oli sieraimet tukittu tupoil ettei pystyny hengittää nenän kautta. Mut sitte ku ne saa pois ni se on maailman siistein juttu, koska ne tuntu sen verran vittumaisilt. Kipui ei ollu yhtää leikkauksen jälkee missää vaihees.

Ja joo, nenä vuotaa viikon pari ihan sikanaa sen jälkee (räkää ja sen mukaan ainaki mulla oli verta aika hyvin. Mut kuulemma ihan normaalii oli). Treeneihi tulee pari viikkoo taukoo.

Ei sitä kannata stressaa, se leikkaus ei oo kamala juttu vaikka se silt kuulostaa, oikeestaa ainoastaa ne tupot on vittumaiset nenäs mut ei ne oo siel ku päivän/pari ja sit alkaa helpottamaa.

Miksi tuollaisia Ram-Air neniä tehdään? Onko ne luonnostaan niin ahtaat, että haittaavat ihan normaalia hengitystä, vai mikä tässä on takana?

Aapina sanoi:
Miksi tuollaisia Ram-Air neniä tehdään? Onko ne luonnostaan niin ahtaat, että haittaavat ihan normaalia hengitystä, vai mikä tässä on takana?

Juuri mainitsemasi syyn takia niitä mun käsityksen mukaan tehdään. Esim. työkaverilla oli omien sanojensa mukaan koko ajan nenä tukossa ja on nyt kahdesti ollut tuossa ko. leikkauksessa. Tuo rakenteellinen (?) ahtaus siellä oli diagnoosina. Taitaakin olla sit aika yleinen vaiva?

Nyt voinkin kertoa kunnon kauhutarinan, itselläni oli tuo samainen leikkaus vuosi sitten. Olin jo pitkän aikaa ihmetellyt miksei henki kulje ja tutkimuksissa ilmeni että nenä on joskus aikojen saatossa murtunut tai muuten vaan vinoutunut niin ettei henki enää kierrä. Ratkaisuksi tarjottiin ylimääräisten luiden irrottamista taltalla leikkauksessa ja suostuin oitis. Tulisihan koko hoito kerralla kuntoon.

Leikkaus oli ensimmäinen missä olin ikinä ollut ja hermostutti kun en tiennyt mitä kaikkea siinä tehdään. Henkilökunta rauhoitti ja kertoi leikkauksen olevan rutiininomainen päiväkirurginen toimenpide ja illalla pääsisi ihan omaan punkkaan nukkumaan. Päivä alkoi niin ettei saanut syödä eikä juoda mitään ennen leikkausta, eipä tuosta kuitenkaan kovin huonoa oloa tullut. Ennen leikkausta lyötiin rauhoittavaa suoneen ja puuduttavaa kokaiininjohdannaista nenäkäytävään. Maistuu muuten ihan lattiavahan ja oksennuksen sekoitukselta. Aineista meni kivasti pää sekaisin ja leikkauksen alussa kerroin vitsejä ja lauleskelin.

Ongelma syntyi siitä että leikkaus oli suunniteltu tunnin mittaiseksi mutta venyikin kahteen tuntiin. Puudutus loppui tunnin kuluttua eikä sitä voinut uudistaa kesken leikkauksen. On muuten varsinaisen mielenkiintoinen tunne kun nenästä irroitetaan taltalla rustoa ja jokaisen iskun tuntee kallonpohjassa saakka. Lääkäri olisi saattanut kokea itsekin yhtä sun toista ellen olisi ollut kahlittuna siihen sänkyyn. En itkenyt kivusta missään vaiheessa, mutta silmät hikoilivat voimakkaasti.

Lopulta kidutus päättyi, mutta jouduin jäämään yöksi sairaalaan. Pystyin kävelemään parin tunnin kuluttua ja syömään jotain pientä. Kipua ei enää tuntunut kun lääkitys oli koko ajan päällä. (Burana 600) Inhottavinta asiassa oli syvälle nenään työnnetyt tamponit ja niiden läpi tihkuva veri. Yö meni kuitenkin rauhallisesti. Seuraavana aamuna tamponit repäistiin irti ja lekuri nappasi pihdeillä vielä yhden palan nenästä ja sain lähteä kotiin. Nenä lopetti veren vuotamisen heti aamulla. Pidin sairaslomaa ja napsin pillereitä kaksi viikkoa. Olo oli ekan viikon ajan hieman tokkurainen, toisella viikolla paljon parempi. Nenä oli kosketusarka vielä parin kuukauden ajan.

Toivottavasti en pelotellut liikoja sillä tulos oli loppujen lopuksi positiivinen. Kauan vaivannut hengitysongelma poistui ja nykyään olen todella tyytyväinen vapaasti hengittävään klyyvariin. Suosittelen nenäleikkausta lämpimästi kaikille Pakkislaisille.

turilas sanoi:
onko tuo sama kuin fess leikkaus?

Tod. näk. ei. FESS tehdään jatkuvien poskiontelotulehdusten vuoksi, siinä poskionteloiden normaaleja aukkoja laajennetaan. Jos oikein ymmärsin ekaa viestiä, niin kyseessä olis nenän väliseinän mutkien oikasu operaatio.

Mulla on nenän väliseinä suoristettu ja kuorikot, vai mitkä onkaan nimeltään, saivat silloin myös laseria. Eli niihin tehtiin arvet, jotta eivät pystyisi turpoamaan. Mulla oli ollut vuosikausien pituinen psokiontelotulehduskierre ja nenä oli silloin jo sellainen, että se oli jatkuvasti niin tukossa, että sen kautta harvoin pystyi hengittämään.

Samalla psokionteloihin meneviä reikiä suurennettiin ja nielurisat poistettiin. Pahin tuossa leikkauksessa oli tuo nielurisa-osio. Nenäkin oli tietysti vähän kipeä ja siellä oli aika kauan sellaiset helvetin isot tamponit ja kaksi muovilevyä jotka pitivät sen ruston paikallaan.

Pameja sai ennen leikkausta ja Panacodia sen jälkeen ihan riittävästi. Tuo leikkaus tehtiin nukutuksessa.

Nenässä ei leikkauksen jälkeen juuri pahempaa ollut, paitsi se, että niin kauan kuin siellä on sitä tavaraa niin ei ole mukava hengittää koko ajan suun kautta.

Sen jälkeen, kun ne tupot poistetaan ja paskat imetään nenästä pois, niin tunne on kyllä taivaallinen. Sekä helpotuksesta, että siitä, että nenän ilmavirtaus on parantunut entiseen verrattuna vähintään 50 %.

Mulla on myös vino väliseinä. Vasen sierain on aina keväällä tukossa, mutta oikeesta virtaa ilma aina. Voipi olla, että joskus sen kävis suoristuttamassa.

Ichiro sanoi:
Mulla on myös vino väliseinä. Vasen sierain on aina keväällä tukossa, mutta oikeesta virtaa ilma aina. Voipi olla, että joskus sen kävis suoristuttamassa.

Mitä luultavammin se on pakko joskus, nimittäin yleensä se pahenee kunnes ilma ei sitte lopult kierrä ja on vähä pakko suoristella se.

Mulla leikattiin reilu vuosi sitten nenän väliseinä.
Syynä tuohon operaatioon oli nimenomaan onteloiden ahtaus ja siitä johtuneet suhteellisen pitkät poskiontelontulehduskierteet.
Leikkaus tehtiin ns. kokaiinipuudutuksella (+nipulla muita särky yms. lääkkeitä). olin siis ikäänkuin hereillä, mutta tosin melkoisen tokkurassa. Leikkaus ei sinänsä ollut kovin paha kokemus, mutta leikkauksen jälkeen oli viikon verran sellaiset tuet nenän sisällä ja se oli varsin ikävää, kun ei pystynyt lainkaan hengittämään nenän kautta.
Leikkauksesta oli kuitenkin apua, koska nyt on mennyt reilu vuosi ilman poskiontelontulehdusta, eli kyllä tuota suositella voi jos nenä ongelmia aiheuttaa.

Pieni tarpeeton lisäfakta:
Yksi "mukava" juttu joka tapahtui leikkauksen jälkeen oli se, kun leikkauksen jälkeisenä yönä (vietin yön sairaalassa) heräsin keskellä yötä pahaan oloon ja oksensin melkoisen määrän sellaista hyytynyttä verta, joka oli valunut vatsaan leikkauksen aikana. Se ei ollut hauskaa se.

Jeps! Mulle tehtiin eilen tuo väliseinän oikaisuleikkaus ja nyt on naama turvoksissa ja nokka tukossa. Itse toimenpide ei ollut kivulias, ainoastaan epämiellyttävä puudutusvaiheessa ja luuta taltalla irrotettaessa. Tuskin maltan odottaa, että saan tukilevyt pois ja hengityksen toimimaan. Mulla on myös ollut nenä käytännössä koko ajan tukossa siten että hengittämään on pystynyt vain toisen sieraimen kautta. Ihmeen pitkään tässä kesti ennen kuin vinous huomattiin.

Mulle tehtiin avarrus leikkaus 2006 helmikuussa. Noin 8kk sitten rusto kasvoi oikeassa sieraimessa niin suureksi että nokka on taas tukossa lähes jatkuvasti. Pysyy auki erilaisillla sumuttimilla. Vituttaa.. Pitäs ottaa varmaan yhteyttä lääkäriin ja kysyä uusista toimenpiteistä

Mulla korjattiin myös n. 5v. sitten välinenän vinouma, ei kuitenkaan kovin hyvin sillä vasen puoli on nyt ongelmana ennen oikea. Edessä on varmaan jossain vaiheessa uusi korjaus tuolle klyyville. Koin tuon suustahengittämisen erittäin ahdistavana ja olen ehkä tiedostamatta vaan lykännyt uutta korjausta. Kävin Plastiikkakirurgilla konsultoitavana ja ihmetteli kuinka huonoa työtä leikkaava lääkäri oli tehnyt.

Heh, joopajoo. Itselläni leikkaus meni sillä tavalla pieleen, että leikkauskohta tulehtui nostaen korkean kuumeen. Jouduin sairaalahoitoon kolmeksi vuorokaudeksi ja nyt syön antibiootteja. Tiistaina edessä olisi tarkastus poliklinikalla. Saa nähdä mitä tästä tulee. Nyt on ainakin nenä varsin tukkoisen oloinen. Tämä ilmeisesti on varsin normaalia? Miten pitkään teillä meni ennen kuin alkoi henki kulkea nenän kautta normaalisti?

Missä hintaluokissa nuo leikkaukset liikkuvat?

Itsellä on nenä murtunut pari kertaa ja siitä syystä käytävät ahtautuneet. Tästä seurauksena nokka vuotaa ja molemmat sieraimet ovat hieman tukkoiset, mutta harvoin täysin tukossa.

Nuorempana oli usein poskiontelontulehduksiakin, mutta viimeisimmästä on onneksi jo monta vuotta. Ei ne punkteerauksetkaan kaikista mukavimpia tilanteita ollut..

Kannattaa oikasuttaa heti ku mahdollista nenän väliseinä.Vaikuttaahan se kaikkeen urheiluun ja elämiseen ylipäätään kun happi kulkee vähän heikommin.

Itselläni ollu syntymästä asti aavistuksen vino seinämä ja joskus nyrkkeillessä se vääntyi vielä enemmän.Jonkin aikaa sitä sitten ihmettelin ja painelin lääkärin vastaanotolle.Kyllä rupes happi virtaamaan erilailla kun siitä leikkauksesta toipui.

ja eihän tuosta tule maksuja juuri mitään.Joitakin kymppejä poliklinikkamaksuja.

pataan tuli joskus 20weenä voimien tunnossa,siitä asti nokka hieman vinossa ja väliseinä myös,siinä se menee kun ei valita.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom