Neil Hardwick

Ihmettelijä

Banned
Ikä
44
On tullut luettua Hardwickin Hullun lailla -teos, jossa mies kertoo avoimesti omasta depiksestään. Aikaa kovaa tekstiä. Onko muita palstalaisia, jotka ovat kirjan lukeneet? Mielellään kuulisi mielipiteitä, etenkin taideammatissa toimivilta. Mitä on todellinen burnout? Minkälaiset pysyvät psyykkiset jäljet se jättää ihmiseen?

Keskustelkaa, provosoikaa, kritisoikaa!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Luin sen joskus, kun olin itsekin masentunut. Oli hyvä kirja kyllä. Paljoakaan en muista.

Todellinen burnout? Riippuu vähän ihmisestä. Itse en muuta tehnyt kuin nukkunut enkä muista paljoakaan siltä ajalta. Burnoutin jälkeen puhkesi masennus.

En ole loppuunpalamisen jälkeen jaksanut samaa tahtia kuin ennen sitä. Se tapahtui 1998. Liekö sitten pysyvää psyykkistä jälkeä se.

Hippa sanoi:
Luin sen joskus, kun olin itsekin masentunut. Oli hyvä kirja kyllä. Paljoakaan en muista.

Todellinen burnout? Riippuu vähän ihmisestä. Itse en muuta tehnyt kuin nukkunut enkä muista paljoakaan siltä ajalta. Burnoutin jälkeen puhkesi masennus.

En ole loppuunpalamisen jälkeen jaksanut samaa tahtia kuin ennen sitä. Se tapahtui 1998. Liekö sitten pysyvää psyykkistä jälkeä se.

Oletko taideammatissa?

Ken tulta pyytää, kotimainen filmi siis, kertoo palomiehen (joo, naurakaa vaan) loppuunpalamisesta.

Mitä on burn out? Se on sitä, että annat kaikkesi, etkä lopulta saa sitä mitä halusit. Surullista :( .

voi varmaan jopa jättää myös jotain positiivisia vaikutuksia, jos kerran on tuollaisesta selvinnyt. luulisi, että jotain on silloin myös oppinut.

Jossain artikkelissa selitettiin burnoutia vertauksella 'palaa pohjaan'.

Eli keskushermosto tai joku osa aivoista jatkuvan ylirasituksen seurauksena ikään kuin palaa pohjaan, ja henkinen puoli on aika jumissa jonkin aikaa.
Olen käsittänyt, että burn-out olisi nimenomaan henkisen puolen juttua, johon ehkä liittyy hyvänä lisänä se että rasittaa itseään myös fyysisesti koko ajan, esmes kuntoilemalla koko ajan.

Mutsi paloi loppuun aika huolella, ei kyennyt enää palaamaan työelämään. Ihan helvetin kauan kyllä jaksoi ennen kuin paloi, ei mitään taukoa itelleen, ensin raadetaan töissä, ja sen jälkeen himassa, jotta koti on koko ajan tahrattoman puhdas ja pölytön, ja kaikki vimpan päälle järjestyksessä, ja piha tämmingissä.

Kun mutsi meni hoitoon muiden burn-out-tapausten kanssa mielenterveyslaitokseen, oli sen verran huonona, ettei tahtonut onnistua oman nimen kirjoittaminen, kun ei muistanut miten kirjaimet tehdään.

Itelle ainakin jäi jonkinlainen varovaisuus päälle. Kai sitä tarkkailee, ettei sama pääse sattumaan uudestaan. Ja ehkä myöskään ei pysty enää yhtä "hyviin" suorituksiin kuin ennen. Tai sitten se on vain tuota varovaisuutta.

Ihmettelijä sanoi:
Oletko taideammatissa?

Ken tulta pyytää, kotimainen filmi siis, kertoo palomiehen (joo, naurakaa vaan) loppuunpalamisesta.

Mitä on burn out? Se on sitä, että annat kaikkesi, etkä lopulta saa sitä mitä halusit. Surullista :( .

En ole taidealalla.

Mielestäni burnout on juuri tuollaista pohjaan palamista, mitä edellä kuvataan.

Bandiitti sanoi:
Ja ehkä myöskään ei pysty enää yhtä "hyviin" suorituksiin kuin ennen. Tai sitten se on vain tuota varovaisuutta.
Joo tai sitä, että tajuaa, että on menty aikoinaan stressihormoneilla hyrräten liian pitkiä aikoja (joka on käsittääkseni loppuunpalamisen perimmäinen syy), totuttu siihen, kunnes murrutaan ja maksellaan laskua stressihormoneilla painamisesta ehkä pitkäänkin. Ehkä on varovaisempi ja fiksumpi, eikä halua enää ikinä sitä stressihormoneista voimansa ottavaa tekopirteyttä olotilakseen. Toki siinä samalla mukamas suorituskyky laskee hieman, mutta olen aika varma, että viisaus ja luovuus nousevat vähintään saman verran.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom