Colinin Dirt on muuten loistavalta vaikuttava rallipeli, mutta ajotuntuma on jostakin ihmeen syystä työnnetty alimpaan helvetin kerrokseen.
Vanhana Need For Speed -fanina voin kertoa omia mielipiteitä NFS-sarjasta...
Aloitin jo kultaisena vuonna 1995, ja sain ripatun version veljeni kavereiden kautta, tai jostakin. Siinä oli muut paitsi head to head (ei siis hauskinta moodia, HTH:ssä siis oli poliisit sekä siviiliautot). Myöhemmin tuli saatua täysi versio, ja sitä tuli hakattua kuin hullu.
Sitten myöhemmin tuli ostettua NFS Special Edition. Pari uutta rataa, iltamoodi, uusi auto (Warrior). Ei mitään säväyttävää, periaatteessa rahastusta, mutta kuitenkin sen ajan parhaan autopelin uusi versio.
NFS 2 tuli saatua joskus ilmestymisen jälkeen, 1997 vuosihan se oli. Todella hyvä peli, ainoa pettymys oli kyllä poliisin puuttuminen. Loistavia uutuuksia mm. jaettu ruutu, enemmän 3D-grafiikkaa (voit ajaa väärään suuntaan paremmin jne). NFS 2:sta tuli Special Edition myöhemmin, siinä oli 3D-tuki ja jotain uutta taas. Tuli pelattua, vaikkakin ykkönen oli se rakkaampi.
Need For Speed III: Hot Pursuit olikin sitten jo suuri isku suoraan sydämmeen. Oli siihen aikaan aivan helvetin kova grafiikka, hyvä ajotuntuma, kytät (oliko 6 max. perään), liikenne, hienot radat ym. Siinä oli munaa!
NFS 4: High Stakes (Road Challenge EU). Tämä oli kolmosen uudistettu versio periaatteessa, sama pelimoottori päivitettynä, mm. auton damage mukana. Uudet radat olivat hienoja, vanhatkin tallella. Sama juttu autojen kanssa, suunnilleen. Osa puuttui, osa oli tallella ja paljon uusia... Nelosta on tullut vastakin pelailtua silloin tällöin. Se on edelleen helmi, kohtuu hyvä careerkin on mukana (osta autoja, korjaa, myy, aja...).
NFS 5: Porsche Unleashed/2000. Entistä parempi grafiikka, todella hienot radat, entistä parempi career. Entistä realistisempi ajotuntuma. Ainoa varsinainen pettymys tässä oli minulle poliisin puuttuminen. Kytät oli mukana satunnaisissa ajoissa, mutta vain seurasivat ja kiilasivat.
Uudemmat NFS:ät taas ovat menneet NHL/Fifa ym. sarjojen EA-tasolle. Joka vuosi pakko tunkea uusi markkinoille lähes samanlaisena kuin edellinen. Ajotuntuma on vedetty hyvinkin arcadeksi, ja omasta mielestäni tylsäksi. UG2 ja Most Wanted tuli tahkottua kuitenkin jonkin verran. Carbonia koitin pari kertaa ja ihmettelin että mitä vittua... Täysi nolla NFS:ksi mun silmissä :itku:
NFS: Pro Street ilmestyy tämän vuoden lopussa, ja siitä ainakin lupaillaan uudenlaista Need For Speediä, joka pistäisi sarjan taas vauhtiin. Trailerissa oli ainakin hienon damagen esikuvaa. Tässä NFS:ssä ajettaisiin lähinnä kilparadoilla. Ei niin miellyttävää mulle, mutta kyllä se kelpaa, mikäli peli on itsessään hyvin tehty, eikä hutaistu kuten Carbon... Mun mielestä siis hutaistu, onhan sillä paljon fanejakin. Ei vaan iskenyt...