Puolueeton on valtio, joka ei kuulu sotilasliittoihin tai ei osallistu johonkin parhaillaan käynnissä olevaan sotaan tai pyrkii lisäksi pysyttelemään suurvaltojen välisten ristiriitojen ulkopuolella.
Ymmärrät varmasti ristiriidan. Yleensähän tapahtumaketju menee näin. Syttyy sota -> vihollisen viholliset liittoutuvat keskenään. Eikä niinpäin että liittoudutaan -> sota. Haluaisin kanssa jotain kommenttia sinulta siihen miten valtaosa euroopan liittoutumattomista valtioista jäi silti sodan jalkoihin ja joutui lopulta kuitenkin liittoutumaan. Valitettavasti turhan myöhään.
Ei niin (itse asiassa on artikla 5 on ollut käytössä), mutta NATO itse on kyllä hyökännyt. Lisäksi miksi NATO:lla on halu laajentua. Ei ihme että Kiina ja Venäjä pitää meteliä asiasta.
Minne NATO on hyökännyt ilman YK:n mandaattia ollen itse se osapuoli joka aloittaa verenvuodatuksen.
Naton laajentumisvimmassa Venäjää ei nähty uhkana ja nato organisaationa oli heikkenevässä asemassa. Otettiin mukaan uutta verta, kuten baltian maat, pitämään organisaatio pystyssä. Aikanaan puhuttiin jopa Venäjän NATO-jäsenyydestä. Miksi saaliseläimet liikkuvat laumoissa? Isossa joukossa olet paremmin turvassa.
Jännä juttu että NATO jäsenyyden jälkeen itä-euroopassa koetaan että ovat itsenäisempiä kuin ennen koska Venäjän kynnys sotilaalliseen painostukseen ja uhkailuun on korkeampi.