Nat ja palomuuri pois päältä modeemista: A-link RoadRunner 24AP

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lej
  • Aloitettu Aloitettu

lej

Mulla on Soneran liittymä ja siinä mukana tullut A-linkin RoadRunner 24AP modeemi. Modeemin asetuksissa on rasti kohdassa NAT & Firewall tjsp. Jos sen nappaan pois ja buuttaan modeemin, niin en pääse nettiin enää ollenkaan. Modeemin valikoista en ole löytänyt mitään tarkempaa säätö vaihtoehtoa kuin tuon päällä tai pois.

Azureus toimii kyllä, mutta NAT-ongelmat eivöt häviä mihinkään.

Tuon jälkeen pitää asetukset palauttaa ja koko kone buutata, että saa nettiyhteyden toimimaan normaalisti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ettei vaan olisi boksissa DHCP -palvelin päällä? Onko koneen verkkoasetuksista "hae ip automaattisesti" päällä?

Edit: Miksi se NATti pitäisi ylipäätään pois saada? NAT lisää tietoturvaa melkoisesti, koska koneen IP ei näy ulospäin.. P2p -ohjelmatkin saa toimimaan, mikäli boksisi osaa tunneloinnin (port forwarding).

Arsi sanoi:
Ettei vaan olisi boksissa DHCP -palvelin päällä? Onko koneen verkkoasetuksista "hae ip automaattisesti" päällä?

Edit: Miksi se NATti pitäisi ylipäätään pois saada? NAT lisää tietoturvaa melkoisesti, koska koneen IP ei näy ulospäin.. P2p -ohjelmatkin saa toimimaan, mikäli boksisi osaa tunneloinnin (port forwarding).
Ip:n haku on päällä verkkoasetuksissa. Modeemissa ei kuitenkaan ole rastia kohdassa obtain ip adress automatically, vaan use the following Static ip adress ja siinä on sitten joku ip sun muuta.

Modeemin asetuksissa on ainakin Enable DHCP Server kohdassa rasti ja sitten siinä on joku start ja end ip.

Port forwarding välilehtikin asetuksista löytyy. Sitä vaan en tiedä mitä sinne pitäisi laittaa. Siellä löytyy eri kategorioita peleille, ohjelmille, servereille jne, joissa on jokaisessa valmis lista, esim. eri pelejä. Sitten löytyy kyllä vielä kohta new ip, jossa on DMZ tai Custom Port Forwarding.

Mä olen aika :david: näitten verkkoasioiden kanssa enkä ymmärrä juuri mitään noista mitä tuohon juuri kirjoitin.

Meni muuten, koko netti sekaisin taas pelkästään siitä, että kävin katsomassa noita asetuksia. Azureus toimi kyllä, mutta yksikään nettisivu ei latautunut ennen koneen buuttamista.

Lisäksi vaikuttaisi siltä, että Azureuksen ollessa päällä, netti ei muutenkaan tuntuisi toimivan, vaikka kaistaa jää vielä puolet vapaaksi.

Edit: Jep. Azureus sotkee koko netin jotenkin. Vaikka sen sammuttaa niin kone on buutattava, että alkaa toimimaan. Edellisillä liittymillä näin ei käynyt (Saunalahti HomePna ja Welho kaapeli) Onkohan vika tuossa modeemissa, muissa nettiasetuksissa vai Sonerassa?

Jos välttämättä haluat sen NAT:n pois päältä, niin ota se boksin DHCP palvelin pois (siis NAT:n lisäksi). Tällöin koneesi saa IP-osoitteen Soneralta, eikä boksilta.

En mä sitä NAT:a pois päältä ehdoin tahdoin halua, jos sen voi esim. tuolla port forwarding jutulla esim. p2p-ohjelmissa ohittaa. Kun vain tietäisi mitä silloin pitää tehdä.

lej sanoi:
En mä sitä NAT:a pois päältä ehdoin tahdoin halua, jos sen voi esim. tuolla port forwarding jutulla esim. p2p-ohjelmissa ohittaa. Kun vain tietäisi mitä silloin pitää tehdä.
Tarvitset tietää 2 asiaa:

1. Ko. ohjelman tarvitseman portin numeron (voi yleensä säätää itse). Ja tarvitseeko ohjelmalle avata TCP vai UDP portti (vai molemmat).
2. Boksin koneellesi antaman ip-osoitteen (command promptissa kirjoita ipconfig).

Sitten menet boksin asetuksissa sinne port forwarding kohtaan, ja valitset sieltä custom (eikös siellä sellainen ollut?). Valikot vaihtelevat vähän bokseittain, mutta tarkoituksena olisi saada syötettyä nuo 2 tietoa sinne. Avattavan portin numeron voi joutua syöttämään useampaan kenttään, ja yhteen tulee tuo koneesi ip-osoite.

Täältä saattaa löytyä apua (vaikkei näytä juuri sinun boksillesi ohjeita olevankaan):
www.portforward.com

Kiitos.

Yritän huomenna katsella tuota, kun on enemmän aikaa.

Jos sulla on joku palomuurin virkaa tekevä softa jo koneella, niin laita tuo koneesi ip DMZ:aan. DMZ päästää kaiken liikenteen läpi, jota ei ole muutoin määritelty(port forwarding) reitittimellä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom