Narsistinen psykopaatti

protsku

Banned
Oletko sinä törmännyt työpaikallasi tällaiseen henkilöön:

-yleensä johtavassa asemassa
-tarvitsee ympärilleen lauman jees jees -miehiä ja naisia
-monesti nainen
-mitä rakastettavin ihana ihminen kaikille pään nyökyttelijöille
-kostonhimoinen niille jotka eivät rupea perseennuolijaksi
-ei puhu suoraan
-puukottaa selän takana kahvipöytäkeskusteluissa sen minkä kerkiää
-aina täytyy olla joku josta puhutaan pahaa
-aina täytyy olla joku jonka työpanosta vähätellään joka käänteessä

Meidän työpaikalla on tällainen pomo ja voin sanoa että ei ole kiva juttu.
Muistaakseni iltasanomissa keskusteltiin hiljattain aiheesta.
Jostain syystä nämä "rakastettavat selkäänpuukottajat" hakeutuvat yleensä johtaviin asemiin?

:curs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oh yes. Erällä rakennusfirmalla kesätöissäni ollessani oli pomona juuri tällänen mulkku. Tämä rakennusfirma toimi sitten aliurakoitsijana eräällä isommalle yritykselle, jossa faijani on mestarina, joten isukki ja tämä pomo tuntivat toisensa. Ei siinä mitään, olisi ollut vaikka kuinka vittupää mulle suoraan, mutta kun en perseennuolentaan alentunut niin alkoi faijani kuulla minusta juttua "se Stailivirhe on vähän sellanen jätkä joka aukoo päätänsä esimiehelleen..".

Ja totuus oli se, että todellakin nielin kaiken paskan mitä siltä runkulta sai kuulla ja päätin kestää ja olla kohtelias vaikkei mieli tehnytkään, koska sana saattaa aina kulkea. Ja kuka nyt 17v kesäduunaria uskoo kun selityksineen vastavalmistunutta niin elämää särmempää rakennusmestaria vastaan.

protsku sanoi:
Oletko sinä törmännyt työpaikallasi tällaiseen henkilöön:

-yleensä johtavassa asemassa
-tarvitsee ympärilleen lauman jees jees -miehiä ja naisia
-monesti nainen
-mitä rakastettavin ihana ihminen kaikille pään nyökyttelijöille
-kostonhimoinen niille jotka eivät rupea perseennuolijaksi
-ei puhu suoraan
-puukottaa selän takana kahvipöytäkeskusteluissa sen minkä kerkiää
-aina täytyy olla joku josta puhutaan pahaa
-aina täytyy olla joku jonka työpanosta vähätellään joka käänteessä

Mistäs sä ton naisjutun olet keksinyt? :)

EDIT: nimittäin tämän lähteen mukaan 75% narsistisista persoonista on miehiä

http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Aapinen.html

Hippa sanoi:

Narsismi ja bodaus lienee eri topikki kuin tämän tredin "Narsistinen psykopaatti - työelämän pikkuhitlerit". Ja ainakin mainitsemastani, hiljattain käydystä varsin laajasta iltasanomien keskustelusta päätellen, naisilla on varsin usein tämä oireyhtymä työelämässä. Nyt siis puhutaan esimiesasemassa olevista henkilöistä. Lieneekö sitten niin että koulukiusaajamentaliteetin jatkuminen työelämään asti on hyväksi katsottu ominaisuus täällä peräpohjolassa?

protsku sanoi:
Narsismi ja bodaus lienee eri topikki kuin tämän tredin "Narsistinen psykopaatti - työelämän pikkuhitlerit". Ja ainakin mainitsemastani, hiljattain käydystä varsin laajasta iltasanomien keskustelusta päätellen, naisilla on varsin usein tämä oireyhtymä työelämässä. Nyt siis puhutaan esimiesasemassa olevista henkilöistä. Lieneekö sitten niin että koulukiusaajamentaliteetin jatkuminen työelämään asti on hyväksi katsottu ominaisuus täällä peräpohjolassa?

Se topic on eri, mutta minä käänsin keskustelun siellä narsistiseen persoonallisuushäiriöön, josta keskusteltiinkin :)

Iltasanomien keskustelu ei mun mielestä riitä sanomaan, että työelämän narsisteista valtaosa olisi naisia.

Jos seuraat perheväkivaltakeskustelua niin lähes kaikki kertovat narsistisesta miehestä.

Eli silläkin on väliä missä sitä keskustelua seuraa onko ne narsistiksi leimatut miehiä vai naisia :)

Näissä julkisissa keskusteluissa on myös se pointti, että nämä muotisairaudet ovat usein selityksenä kaikelle käytökselle. Ei siitä ole pitkää aikaa, kun kaikkeen käytökseen oli syynä masennus tai burnout.

Nyt on kaikilla narsistinen persoonallisuushäiriö :)

Hippa sanoi:
Jos seuraat perheväkivaltakeskustelua niin lähes kaikki kertovat narsistisesta miehestä.

Eli silläkin on väliä missä sitä keskustelua seuraa onko ne narsistiksi leimatut miehiä vai naisia :)

Näissä julkisissa keskusteluissa on myös se pointti, että nämä muotisairaudet ovat usein selityksenä kaikelle käytökselle. Ei siitä ole pitkää aikaa, kun kaikkeen käytökseen oli syynä masennus tai burnout.

Nyt on kaikilla narsistinen persoonallisuushäiriö :)

Tää on tätä nykyaikaa.Ennen kun nainen pysyi kotona ja huusi ja mylvi siellä niin se oli vain "hullu akka".Nyt kun naiset on päästetty töihin jopa johtavaan asemaan niin jo alkaa olla rohkeutta hevostella työpaikallakin.pitäähän ilmiöllä olla hieno nimi. :lol2:

Tuo Protskun lista täyttää musta yllättävän monien tuntemieni esimiesten kuvaukselta, siinä on selvästi esimiehen ominaisuudet kuvattuna ainakin miesten ainakin mun toimialalla. Naisesimiehistä en erityisesti osaa sanoa omakohtaisesti kun ei ole koskaan ollut millään ylemmällä tasolla naista. Koita vaan protsku kestää ja sinua itseäsi lainaten: "Mitä tahansa teetkin niin älä vaan juo viinaa".

Vähän taas tänään repesin kun kuuntelin sivusta tämmöstä keskustelua:
Osastopäällikkö (tiukasti ja äreästi): Mistä tämmöinen bugi on voinut tulla?
Kodaaja: Se on ollut siinä alusta asti.
Osastopäällikkö (tiukasti ja äreästi edelleen): Mikä on alku?
:kippis1:

Hippa sanoi:
Se topic on eri, mutta minä käänsin keskustelun siellä narsistiseen persoonallisuushäiriöön, josta keskusteltiinkin :)

Ai siis sen lisäksi, että käyttää searchia olemassaolevien topiccien etsimiseksi, pitäisi myös lukea ne kaikki, jos vaikka joku olisi kääntänyt keskustelun aiheen.

Mitä paskaa? :curs:

Olkapää sanoi:
Ai siis sen lisäksi, että käyttää searchia olemassaolevien topiccien etsimiseksi, pitäisi myös lukea ne kaikki, jos vaikka joku olisi kääntänyt keskustelun aiheen.
Missään ei taidettu sanoa että olisit käyttänyt sitä söötsiä, vai sanottiinko? Eikö tuota voinut vaan ottaa vinkiksi että täällä on keskustelu asiasta (ilmesesti kattavasti)? Ei vaan siitä piti vetää älä-vittu-käske-käyttämään-sitä-söötsiä -herne nenään. :thumbs:

Se todellakin oli vaan vinkki, että asiasta on ollut puhetta toisessakin threadissa. Minä en juuri koskaan käske ketään käyttää söörtsiä :)

No työkaverit on helposti vaikeita. Ja pomot ovat rasittavia kun niillä on valtaa.

Tuossa :wanha:

Pomo
====
Kun ruumis luotiin, tahtoivat kaikki ruumiinosat päälliköksi.

Aivot sanoivat: Koska minä olen se, joka kontrolloin kaikkia osia ja ajattelen kaikkien puolesta, minun pitää oleman päällikkö.
Jalat sanoivat: Koska minä kannan ihmistä sinne minne hän tahtoo ja toteutan ohjeet, jotka aivoista tulevat, siis me jalat haluamme olla päällikkö.
Silmät sanoivat: Koska me valvomme, ettei mitään tapahdu teille ja varoitamme vaaran uhatessa, niin me haluamme päälliköksi.

Ja samoin jatkoivat kädet, sydän, keuhkot, kaikilla sama vaatimus tulla valituksi päälliköksi.

Lopuksi pyysi perseenreikä että hänet valittaisiin päälliköksi. Kaikki muut ruumiinosat nauroivat ja pitivät ajatusta mielettömänä: perseenreiästä päällikkö!...

Perseenreikä tuli hyvin vihaiseksi, meni umpeen, mökötti ja kieltäytyi ylipäätään toimimasta. Tämän seurauksena aivot saivat kuumetta, silmät alkoivat karsastaa, jalat tulivat heikoiksi ja kädet roikkuivat velttoina, sydämen ja keuhkojen oli vaikea jatkaa toimintaansa. Lopuksi kaikki ruumiinosat vetosivat aivoihin että perseenreiästä tehtäisiin sittenkin päällikkö.

Ja niin tapahtui, ja kaikki ruumiinosat vaivat taas taas jatkaa töidensä suorittamista sillä aikaa kun perseenreikä vain leikkii päällikköä ja suoltaa isoja kasoja paskaa.

Tarinan opetus: sinun ei tarvitse olla nero vaan aivan tavallinen yksinkertainen perseenreikä tullaksesi päälliköksi.

Se mitä on kokemusta naisista esimiehinä, niin 90% on olleet enemmän tai vähemmän tuollaisia kuin protsku kuvasi. Samoin se mitä olen kuullut tutuilta yms naisvaltaisten alojen (nais) esimiehistä, niin paljolti noin. Miesten osalta nuo lukemat menee oman kokemuksen mukaan melkein toisinpäin, tosin kyllä sinnekin selkäänpuukottajia mahtuu. :curs:

Stailivirhe sanoi:
...nielin kaiken paskan mitä siltä runkulta sai...

Oh hoh! Nyt meni kyl aika pervoks.
Suunnittelin pidemmänkin viestin, mut vapauduin just bannista. Ei herneitä. ;)

Kuvaus sopii huomattavan moneen pomooni työuran varrelta. Olisin taipuvainen väittämään, että naisista näitä on ollut suhteessa useampia. Ei ehkä koske nuorempia naisia, mutta monet vanhemmat naispomot puolustavat peniksettömyyttään lyttäämällä mahdolliset uhkatekijät ja eri mieltä olevat. Omia pomojaan he nuolevat ja ihailevat estoitta.
Onhan noita toki miehissäkin, mutta miehille kaksinaamaisuus on vain jotenkin vaikeampaa.

Erään aika yleisessä käytössä johtamisen opiskelussa olevan teorian mukaan, useimmat johtajat on narsistisia henkilöitä. Niitä tyyppejä on useita, ja varmaan pahin on juuri protskun kuvailema, tosin naisia ei vissiin kuitenkaan miehiä enempää.

Ei pidä silti käsittää niin, että kaikki narsistiset olisi huonoja. Se ei tarkoita pelkästään sitä mitä normaalissa kielessä narsismilla tarkoitetaan. Se riippuu siitä miten narsismi ihmisessä ilmenee.

Edit: Eli suurin osa hyvistä esimiehistä on myös narsistisia.

Muay sanoi:
Se mitä on kokemusta naisista esimiehinä, niin 90% on olleet enemmän tai vähemmän tuollaisia kuin protsku kuvasi. Samoin se mitä olen kuullut tutuilta yms naisvaltaisten alojen (nais) esimiehistä, niin paljolti noin. Miesten osalta nuo lukemat menee oman kokemuksen mukaan melkein toisinpäin, tosin kyllä sinnekin selkäänpuukottajia mahtuu. :curs:

No mulla taas on ihan erilainen kuva ainaki meidän talon naispäälliköistä. Sitte on taas yks selkärangaton mies, joka ei sitten seiso sanojensa takana koskaan ja piilovittuilee minkä kerkeää. Ja eniten vituttaa, kun mitään selkeetä vastausta tai päätöstä ei mihinkään asiaan tule koskaan. Tosin se on senverran lapanen, että muutamat ovat sen käskeneet suoraan painua vittuun ja se on painellut polla punaisena tupakalle. :lol2: Minä oon senverran kiltti töissä, että en rupea tollaseen itse, mutta on tota joskus hauska sivusta seurata.

kilkkinen sanoi:
Kuvaus sopii huomattavan moneen pomooni työuran varrelta. Olisin taipuvainen väittämään, että naisista näitä on ollut suhteessa useampia. Ei ehkä koske nuorempia naisia, mutta monet vanhemmat naispomot puolustavat peniksettömyyttään lyttäämällä mahdolliset uhkatekijät ja eri mieltä olevat.

Joo, tässä on selvä ero sukupuolten ja sukupolvien välillä. Miehille on ominaista että käytetään hyväksi positiivista äijäenergiaa ja keskitytään työn tekemiseen iloisen, eteen päin vievän piilovittuilun ja huumorin hengessä. "Hei jätkät tehdään tää homma ja lähdetään kotiin".

Naisilla on taas valitettavan usein niin että kaikki työhön liittyvät keskustelut aletaan käydä negatiivisten asioiden ympärillä. Ja suhdeluku on eräässä toisessa tredissä mainittu 99 plussaa ei riitä paikkaamaan yhtä miinusta. Yleensä naisille on vielä ominaista se että hakemalla haetaan se yksi vitun miinus sadan hyvin menneen työsuorituksen joukosta. Sitten kaikki palaute ja haukkuminen keskitetään tähän juttuun vaikka sillä ei olisi kokonaisuuden kannalta mitään merkitystä. "Kattokaa likat tuo piti 2 minuuttia liian pitkän ruokatunnin".

Olen myös huomannut parissa työpaikassa sen että monet johtavassa asemassa olevat naiset suhtautuvat äärimmäisen kielteisesti organisaatiossa samalla tasolla oleviin muihin yksiköihin. Eli ei riitä että kahvipöytäkeskusteluissa haukutaan oman yksikön työntekijöitä paskaksi silloin kun he eivät ole paikalla vaan lisäksi haukutaan muita yksiköitä ja niiden työntekijöitä. Tällä sitten yritetään korostaa omaa erinomaisuutta.

Uskon että tilanne voi muuttua kunhan saadaan enemmän uuden sukupolven nuoria johtajia asemiin eri puolille työelämää. Heille on opetettu että hyvän tuloksen tekeminen edellyttää työntekijöiden hyvinvoinnista huolehtimisen kannustavassa ilmapiirissä eikä mitään "sä oot huonompi kuin mä" -mentaliteettia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom