Napatyrä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pumppis
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onkos pakkislaisilla kyseistä kiusallista vaivaa ollut? Huomasin tuossa muuan päivä sitten, että navan yläpuolella pullisteli selvä muhkura, jonka painelin sitten takaisin alas. Nyt se on kiusannut lähes koko ajan, ja painelen sen useamman kerran päivässä alas. Tyrä tuntuu ällöltä mm. vatsiksia tehtäessä. Ja ruokailun jälkeen jos vatsa on vähänkään enemmän täynnä, oikein tuntee, kun se hitaasti pullistuu ulos.

Pitänee huomenna soitella lekurille.. Mut kyselen kuitenkin, et jos leikkaukseen joutuu, onko leikkauksen jälkeen pitkä toipuminen? Kauanko pitää pysyä poissa salilta? Ottaa "lievästi" päähän, kun vatsaan on tienattu tänä syksynä jo 3 reikää ja arpea. Muutenkin koko syksy on ollut yhtä sairaslomaa ja salitaukoa.. Ajattelin, että sitten keväällä taas pärähtää, mutta toisaalta, onhan tämä jo tuttua. :jahas:

Onkos pakkislaisilla kyseistä kiusallista vaivaa ollut? Huomasin tuossa muuan päivä sitten, että navan yläpuolella pullisteli selvä muhkura, jonka painelin sitten takaisin alas. Nyt se on kiusannut lähes koko ajan, ja painelen sen useamman kerran päivässä alas. Tyrä tuntuu ällöltä mm. vatsiksia tehtäessä. Ja ruokailun jälkeen jos vatsa on vähänkään enemmän täynnä, oikein tuntee, kun se hitaasti pullistuu ulos.

Pitänee huomenna soitella lekurille.. Mut kyselen kuitenkin, et jos leikkaukseen joutuu, onko leikkauksen jälkeen pitkä toipuminen? Kauanko pitää pysyä poissa salilta? Ottaa "lievästi" päähän, kun vatsaan on tienattu tänä syksynä jo 3 reikää ja arpea. Muutenkin koko syksy on ollut yhtä sairaslomaa ja salitaukoa.. Ajattelin, että sitten keväällä taas pärähtää, mutta toisaalta, onhan tämä jo tuttua. :jahas:

Mulla operoitiin kolmeen eri otteeseen. Kaksi ekaa meni pieleen täysin lääkäreiden omien ratkaisujen johdosta ja kolmannessa alettiin jo uskoa potilastakin ja homma onnistui.

Pitkä on taival koviin rautoihin ja ekan viikon saatanan kipeä.

Mulla operoitiin kolmeen eri otteeseen. Kaksi ekaa meni pieleen täysin lääkäreiden omien ratkaisujen johdosta ja kolmannessa alettiin jo uskoa potilastakin ja homma onnistui.

Pitkä on taival koviin rautoihin ja ekan viikon saatanan kipeä.

Mitä siinä kolmannessa kerrassa tehtiin oikein ja erilailla kun kahdessa eka kerrassa, kiinnostaa vaan kun itselläkin napatyrä löytyy, mutten ole uskaltanut kaikkien kauhukertomusten takia sitä antaa operoida.

Sama kiinnostaisi, et mikä niillä kahdella eka kerralla meni pieleen..? Sain lekuriajan tammikuun puoleenväliin, siellä sitten kuuluu tuomio täytyykö leikata. Pullistelee kyllä aika pahasti, varsinkin (varovaisenkin) salitreenin jälkeen.

Mitä siinä kolmannessa kerrassa tehtiin oikein ja erilailla kun kahdessa eka kerrassa, kiinnostaa vaan kun itselläkin napatyrä löytyy, mutten ole uskaltanut kaikkien kauhukertomusten takia sitä antaa operoida.

Pakkikseltahan löytyy tyristä juttua ihan riittämiin, mutta pakko kommentoida tuota kommenttia, että "kauhukertomuksien takia"...

Tyrät kannattaa kyllä oikeasti hoitaa ja riittävän ajoissa. Etenkin tuollainen napatyrä. Sitäpaitsi tuo toimenpide on nopea ja pääset jo samana päivänä osastolta takaisin.
Leikkaustehdään monesti tähystämällä. Sinne laitetaan verkko joka ulottaa laajemmalla mitä se tyrä ollut. Antaa siis suojaa paremmin.

Noissa tyrissä on vain se riski olemassa hoitamattomina, että se suoli joka alkaa työntyä sieltä heikosta vatsapeitteestä ulos voi lähteä kuroutumaan, kehittyä kuolioon ja levitä edelleen laajemmalle aluueelle suolistossa. Se tarkoittaa pahimmillaan sitä, että suolia joudutaan leikkaamaan ja osa poistamaan kokonaan. Tästä voi seurata myös ohutsuoliavanne.

Eli kumpikohan on parempi? Käydä 1pvän leikkauksessa. Nykyisillä toimenpiteillä olet jo kuntopyörän selässä 2-3vrk kuluttua ja salille voit lähteä 7-10 vrk kuluessa. Sitten jos tyrä kuroutuu ja joutuu vatsaa avaamaan ja suolia leikkaamaan niin siinä hommassa menee sitten todellakin pidempään jos toipuu edes kokokaan.

En siis tiedä mitä kauhukertomuksia olet kuullut, mutta hoitamatta tyriä ei kannata jättää!

1. Kerroin lääkärille treenihistoriani ja sanoin että ehdottomasti kunnon tyräverkko tikkien lisäksi. Eipä lekuri kuunnellut ja leikkauksen jälkeen kun pääsin kotiin niin tikit repesivät jo levossa ja tyrä pullistui taas ulos. Lääkäri myönti virheensä, pahoitteli tapahtunutta ja uusi lääkäri tilalle.

2. Kerroin lääkärille treenihistoriani ja sanoin että ehdottomasti kunnon tyräverkko tikkien lisäksi. Lääkäri sanoi ylimalkaisesti että jep, aletaas hommiin. Verkko tuli mutta kotona olin taas suolet sylissä. Verkon vieressä oli myös toinen tyräportti mitä kautta kamat tuli ulos. Soitin jorviin ja tätä mua operoinutta lääkäriä ei enää löytynyt heidän listoiltaan. Hätäseen oli kaveri lähtenyt kun antoi mulle vielä numeron josta saa kiinni jos tulee komplikaatioita. Soitin muistaakseni 2 tai 3 pv leikkauksen jälkeen kun tajusin että kamat on taas sylissä.

3. Soitin jorviin ja sanoin että nyt tätä menoa mulla menee koko vuosi tässä "kandien harjoittelukohteena" ja ihan ehkä ok mutta pitäisi vähitellen päästä kisalavoille kun MM kisat lähenee. Kysyin että löytyykö sieltä pätevää mahakirurgia joka osaa leikata tyriä. Kuulemma on semmoinen ja oikein päteväkin vielä. Hieman epäilytti.... :jahas:
Kävin paikanpäällä palaverissa ja tämä henkilö kuunteli mua ihan tosissaan ja ymmärsi mikä on homman nimi. Homman nimi on saada pakki kuntoon ja ottaa kuntoutuksen jälkeen kyykyssä, vedossa, jullessa +300kg sarjaa ja vetää pukeilta yli 380kg romuja niin että yläasennossa pidetään pitkiä staattisia pitoja. Eli ei mitään konttorirotan näpertelyä tai 100kg kyykkyjä lopun elämää kun ei pysty ottaa enempää.

Nyt nukutettiin ja lyötiin tuplaverkot sisään. Sain tarkan ohjeen miten pitkään pitää mennä iisisti salilla ja milloin saa lyödä pellit auki. Kysyin vielä että tarkoittaako pellit auki että saan ottaa sen mitä tulee ylös. Vastaus oli että tanko mutkalle, kyllä kestää! :hyvä:

Tuntuu kestävän kun takareisikin meni päreiksi ennen verkkoa! ;)

http://www.youtube.com/watch?v=sEc8PqJr05w

http://www.youtube.com/watch?v=GEIG-trRMuI

Kiitos Heimopäälikkö, asiallinen vastaus, harmittavan näköinen tuo takareisi revähdys videolla, itselläkin noita joskus tullut ja opettaa venyttämään takareisiä esim. ennen askelkyykkyä.

Ei näköjään kannata antaa operoida jos kirurgi on joku "remontti reiska". Oma tyrä on toistaiseksi pysynyt hallussa vyön painonnostovyö avulla, pidän sen aina tuikkana ja etupuolelta navan päällä.

En tiedä uskaltaako kyynärpäätäkään antaa Tyksissä remontoida, kun ei ole varaa mihinkään huippu käsi-spesialistiin. Voi olla että loppuu treenit siihen jos kusevat leikkauksen. Tutulla oli vakuutuksen avulla leikattu kyynärpää pariin kolmeen otteeseen, eikä sillä enää heiluteta kuin vaaleanpunaisia fitness painoja niitäkin kivuliaasti.

Ei näköjään kannata antaa operoida jos kirurgi on joku "remontti reiska".

Totta. Tää eka lääkäri joka mut leikkasi oli nuori blondi ja erikoistuva lääkäri. Hyvin vakuuttavasti jutteli vaikka ei oltu yhtä mieltä siitä mikä lopputulos tulee olemaan. Kuulemma kaikilla potilailla oli kestäneet pelkät tikit eikä mitään verkkoa laiteta. Mulla puolesta puhui 2 yli 420kg kyykkääjää ja monta muuta voimailun ammattilaista jotka sanoivat että PAKKO olla verkko, muuten ei kestä.

No, olen nyt käynyt näyttämässä tyrää kahdelle eri lekurille. Ensimmäinen sanoi, että leikataan, leikataan, tai ainakin jos ei leikata niin pitää jättää salihommat tyystin pois. Ensimmäinen lääkäri laittoi sitten lähetteen ultraan, jossa todettiin, että tyräportti on noin pikkusormen paksuinen (itse tyrä halkaisijaltaan n. 1,5 cm laakea patti) ja toinen lääkäri epäili, etteivät ala keskussairaalassa noin pientä tyrää leikkaamaan. Pöyristynyt olin siitä, että ultraava lääkäri epäili tyräportin syyksi sitä, että aiemmin syksyllä umpparin (tähystämällä) leikannut kirurgian kandi olisi unohtanut ommella vatsanpeitteen reiän umpeen..! :jahas: No, tuomioksi tuli nyt seurailla tyrää, painella se hellävaroen reunoilta alkaen aina tarpeen vaatiessa takaisin sisään, ja kiitää päivystykseen, jos tyrä muuttuu yhtäkkiä kovaksi ja kipeäksi (kureutuu). Tai käydä näyttämässä uudemman kerran lekurille jos merkittävästi kasvaa. Ei puhunut enää salihommien jättämisestä soittoajalla onneksi mitään.. :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom