Naisten kympille 5/08

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Katti
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Heipat

Olen lueskellut palstaa ja joskus kirjoitellutkin. Minun "asiani" kuuluisi varmaan aeorobiselle puolelle, mutta ajattelin koklata ensin täältä.

Miten kannattaisi treenata, jos mielii toukokuussa Naisten kympille? Kuinka jakaa puntti ja juoksu harjoitukset? Lähtö kuntoni on ihan normaali peruskunto eli hölkkää menee kerrallaan 30-45min. Kuntosali harrastus on ollut tauolla noin vuoden verran, jolloin olen käynyt erilaisissa jumpissa body pump ja soutu säännöllisen epäsäännöllisesti ja kävelylenkkejä välillä hölkäten.

Hei mua kiinnostais kanssa lähteä juoksemaan toi naisten kymppi! :hyper: Aikaisempina vuosina oon monesti miettinyt, että "ensi vuonna voisin osallistua tohon", mutta tähän mennessä en oo vielä toteuttanut unelmaani :rolleyes:

Niin että jos täällä on naisten kympin juosseita, niin kertokaahan miten tuollaiseen "minimaratoniin" kannattaa alkaa harjoitella ja miten harjoittelussa edetä? Hyvä Katti kun otit asian täällä esille, sait yhden tytön innostumaan :)

Kiva,että muitakin kiinnostaa tuo "Minireissu"! :dance: Samanhenkisiä ajatuksen jakajia ei ole koskaan liikaa.
Nyt vaan pitäs ruveta reenaa ja toivoa, että pääsee osallistumaan työnkin puolesta!

Nyt kun tämän aiheen täällä huomasin, niin alkoi heti himottamaan naisten kympille:dance: Viime vuonna jo vähän kutkutteli, mutta eihän tuota aikaiseksi saanut. Jyväskylän yliopistosta (missä opiskelen) vielä kaiken lisäksi järkätään ilmeisesti vuosittain (tai ainakin viime vuonna) ihan kunnon reissu sinne, matkat kuuluu hintaa ja kaikki.

Homman nimihän on vain se, että pitäisi kyllä nyt nykyiseen verrattuna heittää aerobista enemmän kehiin. En ole pitkään aikaan tuommoisia pitempiä lenkkejä juossut. Yleensä juoksen 5-6 kilometriä ja olen hidas vielä kaiken lisäksi:( Viime vuonna vielä 11 km lenkki meni ihan kivasti, mutta enpä ole tänä talvena vielä rohjennut kokeilla miten ihanasti kunto on laskenut Ranskassa hyvin liikkumattomana vietetyn kesän jälkeen (vaikka onhan tässä syksyllä ehtinyt jos minkä näköistä liikuntaa jo harrastamaan, mutta tuo aerobinen on jäänyt vähemmälle):rolleyes:

Nyt alko tekemään mieli itekkin osallistua tuonne. Tällä hetkellä jaksan hölkätä ehkä joku 7km, et vois kyllä alkaa tavottelemaan tota kymppiä. Harmi ettei oo ketään kaveria jonka kanssa lähtis tonne. No ukko on mut se ei taida tonne naistenkympille päästä. :D No sen kanssa voi kyllä treenata. Mitenköhän mä nyt ehdin käymään salissa, ohjatuilla tunneilla ja hölkkäilemään? ei muuten mutta kun palautuakin pitäisi keretä jossain välissä. :D Jospa vaikka 3krt/viikko sali, 2krt/viikko juoksu ja 1 ohjattu tunti? Tarvis vissiin ostaa kunnon juoksutossutkin.. Hei mähän innostuin nyt ihan täysillä.:dance:

Löysin kirjastosta jokunen aika sitten Sam Murphyn kirjoittaman kirjan Joka naisen juoksukirja. Kattava kirja juoksusta ja siellä oli myös 7 viikon juoksuohjelma, jolla pääsee hyvin alkuun. Hyvä ohjelma jos lähtee juoksumaan aika nollasta tai on juossut vain jonkun verran ja itse olen huomannut myös todella hyväksi puntin ohella. Olen tehnyt 3krt viikossa juoksua ja 3krt salia. Ei liian raskas ohjelma, joten ei palautuminen ainakaan minulla ole kärsinyt. Kunto on noussut mukavasti ja helposti olen jaksanut tehdä juoksutreenin päälle vielä punttitreenin. Itse ennen tuon ohjelman aloittamista olin juossut kyllä jonkun verran mutta olen todennut hyväksi, koska ohjelmassa nostetaan juoksun määrää pikkuhiljaa ja näin kintutkin pysyvät mukana eivätkä kovin nopeasti ala kipuilemaan, jota minulla yleensä on ollut. Itse on lisännyt aina ohjelmien alkuun 5-10min kävelyä alkuun sekä loppuun, niin siitä onkin tullut soppeli aerobinen. Ohjelmassa on 4 treeniä/viikko, mutta itse olen tehnyt vain kolme. Kirjassa olikin ohje, että jos tekee vähemmän kun tuo 4, niin tiputtaa yhden juoksukerran viikolta pois. Sunnuntain lenkki onkin aina pitkä lenkki, joka taas valmistaa pidemmille lenkeille. Näissä valmiissa ohjelmissa on juuri se hyvä puoli, että kun tekee jonkun mukaan, ei itse tule ahnehdittua liikaa ja välttyy rasitusvammoilta sun muilta.

Kannattaa käydä kirjastosta katsastamassa tämä kirja!

Edit. Minäkin voin kyllä tämän ohjelman tänne laittaa, jos joku innostui.

Edit2. Rupesin surffailemaan netistäkin noita ohjelmia ja löysin Kuntoplussan sivulta tällaisen http://www.kuntoplus.fi/Crosslink.jsp?d=1235&a=4646 Tuossa on tavoitteena, että kolmen kuukauden päästä jaksaa juosta 10km.

Tuo kymppi ei matkana kuulosta pahalta, mutta aika on kyllä ongelma:( Pitäisi käydä salilla 3krt/vko, miekkailutreeneissä 3krt/vko, lenkillä, opiskella siinä ohessa ja (mikä varmaan tärkeintä) lukea pääsykokeisiin. Olisihan tuossa toki mahdollisuus, että alkaisi juoksemaan salille, tosin sinne on vain noin 2km matkaa, että lieköhän kovin paljon hyötyä:rolleyes: Sitten sieltä salilta pois juokseminen voi jo tehdä hieman tiukkaa...
Aarg, mistä repiä aikaa?

Tässähän voi kohtaa alkaa treffejä sopimaan naisten kympille;)

Tässähän voi kohtaa alkaa treffejä sopimaan naisten kympille;)

Joo ehdottomasti! Tuolla on hyvä tilaisuus nähdä pakkikselta osallistuvia mimmejä! :dance: Mä tulostin eilen ton 3kk:n juoksuohjelman kuntoplussan sivulta ja nyt alkaa maltillinen juoksuharjoittelu. Ekat ohjelman mukaiset lenkit ei pistä vielä koville, mutta aion edetä rauhassa ohjelman mukaan, ettei tuu haukattua liian isoa palaa kerralla :rolleyes:

Nyt sain itsekin vilkaistua tuota Kuntoplussan juoksuohjelmaa ja se vaikutti aika kivalta eikä ollenkaan liian rankalta! Aloitus ainakin on mukavan kevyt;) Voisi lähteä kokeilemaan (vaikka heti, taidanpa lähteä tästä lenkille:hyper:). Ajanpuutteen voisi yrittää ratkaista aamulenkin avulla. Jos heräisi aamuisin joskus kasilta, niin saattaisi ehtiä käydä lenkillä ennen luentoja:D Tosin riskinsä tässäkin: olen aika huono heräämään aamulla aikaisin...:zzzz:

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Selvittelin vähän, että millaista ton kuntosaliharjoittelun tulisi olla nyt ja tulevan kevään aikana juoksuharjoittelun ohessa, kun se kestävyysharjoittelu on ykkössijalla.

Loogisesti kestävyysharjoittelun ohessa puntilla painotetaan voimatreeniä, eli mun tähän asti noudattama kehonrakennus -tyyppinen ohjelma on vähän ristiriidassa ton juoksuharjoittelun kanssa. Mut ihan hyvä - vaihtelu virkistää ja oon jo jonkin aikaa ollut halukas kokeilemaan myös voimaharjoitteluun painottuvaa treeniä.

Täällä tarkemmin tietoa juoksijan voimaharjoittelusta ja sen merkityksestä.

Tässä jotain otteita tuosta tekstistä:

Kestävyysjuoksijan voimaharjoittelussa on syytä olla mukana useita eri elementtejä. Tällaisia ovat:
1) yleiset voimaa kehittävät harjoitukset (perinteinen painoharjoittelu: jalkaprässi, kyykyt, vetoliikkeet, punnerrukset, vatsalihasliikkeet, dipit, soutuliikkeet jne.),
2) juoksulle lajinomaiset voimaharjoitteet (yhden jalan kyykyt, penkillenousut, mäkivedot, porraskävelyt ja -juoksut, hiekassa tai lumessa juoksut jne.),
3) nopeusvoimaharjoitukset (erilaiset hypyt ja loikat) ja
4) ennaltaehkäisevät voimisteluliikkeet (varvaskävely, jalkaterän voimisteluliikkeet, juoksu paljain jaloin jne.).

Seuraavat periaatteet on hyvä pitää mielessä ryhtyessään voimaharjoitteluun salilla:
1. harjoittele säännöllisesti (esim. 2 kertaa/vko)
2. harjoita lihasryhmiä monipuolisesti.
3. huolehdi lihastasapainosta voimistamalla sekä vaikuttajalihaksia (agonisteja) että vastavaikuttajia (antagonisteja): esimerkiksi, jos harjoitat polven koukistajia, muista vahvistaa myös polven ojentajia
4. harjoittele progressiivisesti: lihasten tottuessa kuormaan lisää vähitellen painoa tai toistojen määrää
5. vahvista lihaksia niiden koko liikelaajuuden alueelta
6. lepää riittävästi: anna lihaksille aikaa palautua voimaharjoituksesta ja sopeutua uuteen ärsykkeeseen

Mäkivedot ovat erinomaisia voimaharjoituksia juoksijalle. Ne kehittävät tehokkaasti erityisesti reiden takaosan lihaksia ja pohjelihaksia. Ylämäet ovat samalla myös hyviä harjoituspaikkoja koordinaation ja anaerobisen suorituskyvyn parantamiseen. Jo lyhyissäkin nousuissa pystyy hankkimaan voimaa, mutta parhaisiin tuloksiin päästään 100-500 metrin pituisissa ylämäissä. Ensimmäisillä kerroilla kannattaa tyytyä 2-3 noin 200 metrin pituiseen vetoon, jotta ei rasittaisi ylämäkiin tottumatonta kehoaan liikaa. Vähitellen toistojen määrää voi nostaa, kunnes lopulta juoksee kymmenenkin noin 500 metrin vetoa. Mäkivedoissa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota juoksutekniikkaan ja sen säilymiseen puhtaana ja ryhdikkäänä. Vauhti on alkuvaiheessa toissijainen tekijä. Ylämäkeen voi juosta eri tyyleillä: juoksuliikettä liioitellen, pitkää matalaa loikkaa juosten, lyhyin ja pitkin askelin, hiljaa ja kovaa jne. Alamäet kannattaa kävellä tai hölkätä erittäin hiljaa palautellen. Ennen mäkivetoja on tarpeen tehdä perusteellinen 10-15 minuutin lämmittely ja niiden jälkeen jälkiverryttely venyttelyineen. Ensimmäisillä kerroilla on todennäköistä, että reiden takaosan lihakset, pohkeet, akillesjänteet ja ehkä reiden etuosankin lihakset kipeytyvät hieman, mutta ajan kanssa harjoitukseen tottuu. Mäkiharjoittelua ei kannata tehdä useammin kuin kerran viikossa, sillä se johtaa helposti ylirasitukseen.

Hypyt ja loikat vahvistavat myös juoksussa tarvittavia lihaksia ja tuovat lisäksi räjähtävää voimaa tärkeimpiin lihasryhmiin. Erityisesti yhdellä jalalla hyppelyt voivat tuoda lisäpotkua juoksemiseen. Kaikkien loikkaharjoitusten kohdalla tulee olla kuitenkin varovainen ja valita harjoittelupaikaksi suhteellisen pehmeä alusta, nurmikko, juoksurata tai vastaava. Esimerkiksi 30 loikkaa oikealla jalalla ja sen perään 30 loikkaa vasemmalla jalalla hyvällä nopeatempoisella ja puhtaalla suoritustekniikalla ovat hyvä alku. Pari kertaa viikossa tehtynä harjoitus kehittää lantion seudun ja jalkojen lihaksia ja pidentää juoksuaskelta.

Juoksija punttisalilla - esimerkkiohjelma

- Lämmittely 10 min kuntopyörällä tai juoksumatolla
- Kevyet alkuvenyttelyt
- Harjoitettavien lihasryhmien lämmittely kevyillä painoilla
- Varsinainen voimaharjoitus: jokaista liikettä 2-3 sarjaa, 6-12 toistoa keskiraskaalla vastuksella, lepo sarjojen välillä 1-3 min
- Loppuverryttely ja venyttely

Olen tuon Kympin käynyt parina viime vuotena juoksemassa työporukan kanssa, tunti on ollut aina se tavoiteaika ja siihenhän se on mennyt. Alussa ei pääse etenemään kovinkaan vauhdikkaasti jos jää toisten jalkoihin :( nimittäin monet kävelijät ovat menneet siellä juoksijoiden ryhmässä jne.jne.

Mutta fiilis on mainio ja joka kerta ollut ihana aurinkoinen keli. Tänä vuonna en taida mennä tuonne vaan pelkästään City Runille (½maraton).

Tänne olisi juu tarkoitus osallistua. Ihan vaan sen tyylikkään paidan takia tietty ;) Todennäköisesti sinne hölkkäilijä-lähtöön mennään, kun otetaan osaa isommalla kaveriporukalla. Tarkoitus on siis vetää aika kevyttä tahtia vähemmän ryppyotsaisesti. Jonkun verran on tullut lenkkeilyä harrastettua, mutta nyt varmaan sitten tuon aiemmin linkitetyn kuntoplussan ohjelman mukaan alan treenailemaan. Tosin toisen noista viikon kevyemmistä lenkeistä jätän pois, koska aika ei vaan riitä muilta liikuntaharrasteilta.

Itse ilmoittauduin juuri tyttöjen kympille! Mikään pitkän suunnittelun tulos tuo ei kyllä ollut, mutta juoksua olen harrastanut jo muutaman vuoden ja nyt on alkanut tuntumaan että pidempiä matkoja pystyy juoksemaan ilman tuskaa (varsinkin alussa kehitys oli aika hidasta sillä mitään "ammattimaista" ohjelmaa minulla ei ollut). Mukaan en lähde kyllä mitään ennätyksiä rikkomaan, vaan motivoidakseni itseäni ja tietysti että niillä lenkeillä tulee varmasti käytyä :D

Hei tytsyt! Miten harjoittelu on sujunut? Onko motivaatiota löytynyt ja ootteko tehnyt jonkun ohjelman mukaan vai oman tunnon mukaan?

Itsekin suunnittelin kesällä lähteväni parille vartti-maratonille:)

Hei tytsyt! Miten harjoittelu on sujunut? Onko motivaatiota löytynyt ja ootteko tehnyt jonkun ohjelman mukaan vai oman tunnon mukaan?

Itsekin suunnittelin kesällä lähteväni parille vartti-maratonille:)

Tervetuloa mukaan! Täällä on harjoittelut sujuneet hyvin, suunnitelmien mukaan. Itse aloitin tuolla kuntoplussan juoksuharjoitteluohjelmalla ja huomaa kyllä heti, että kunto on lähtenyt nousuun :) Nyt jaksaa jo juosta 20min hengästymättä juurikaan! Ihana tunne kun kunto paranee!

Tänään ois lenkkipäivä, mutta pirulauta mulle iski joku vatsatauti viime yönä :/ Pari kertaa tuli :urjo:, mutta aamulla oli jo vähän parempi olo ja aamupalakin pysyi sisällä. Pitää seurata tätä olotilaa jos musta ois illemmalla lenkille... tai sitten se siirtyy huomiseen.

Tuo Kuntoplussan juoksuohjelma vaikuttaa hyvältä, ja vaikken naisten kympistä vielä tiedäkään, niin voisin seuraavat pari kuukautta harjoitella sen mukaan. Tulostin sen äsken ja teippasin sen kaapin oveen, niin että saisi ihan oikeasti jopa pidettyä siitä kiinni! :)

Ihan kivasti on tämäkin projekti liikkeelle lähtenyt. Mäkin olen juossut tota Kuntoplussan ohjelmaa. Tosin vasta toista viikkoa, kun yritin vuoden vaihteessa aloitella ollessani vielä pohojosessa porukoitteni luona lomailemassa kunnes iski 25 asteen pakkanen. Liian kylmää lenkille, tulee hengen ahdistusta.

Oletteko sykettä seurailleet noiden lenkkien aikana? Mulla on yleensä ollut sykemittari mukana. Aika paljon olen aamulenkkiä tehnyt ja on kyllä aamuisin reilusti korkeammalla sykkeet kuin mitä jos ehtii illalla käydä juoksemassa. Eilen suorastaan ällistyin iltalenkin helppoudesta ja keveydestä, kun olen pitkän aikaan vain aamulla juossut. Illalla ei vain tahdo yleensä olla aikaa lenkkeilyyn...

Ihan kivasti on tämäkin projekti liikkeelle lähtenyt. Mäkin olen juossut tota Kuntoplussan ohjelmaa. Tosin vasta toista viikkoa, kun yritin vuoden vaihteessa aloitella ollessani vielä pohojosessa porukoitteni luona lomailemassa kunnes iski 25 asteen pakkanen. Liian kylmää lenkille, tulee hengen ahdistusta.

Oletteko sykettä seurailleet noiden lenkkien aikana? Mulla on yleensä ollut sykemittari mukana. Aika paljon olen aamulenkkiä tehnyt ja on kyllä aamuisin reilusti korkeammalla sykkeet kuin mitä jos ehtii illalla käydä juoksemassa. Eilen suorastaan ällistyin iltalenkin helppoudesta ja keveydestä, kun olen pitkän aikaan vain aamulla juossut. Illalla ei vain tahdo yleensä olla aikaa lenkkeilyyn...

Mä käyn aina välillä salilla tekee mattohölkän, kun ulkona on niin ällöttävä ilma (tosin pakkasta ei näy mailla eikä halmeilla :jahas:). Mä oon myös seurannu sykkeitä lenkeillä ja huomannut, että iltalenkit on paljon helpompia ja kevyempiä kropalle. Mulla on syke yleensä reippaasti hölkätessä siinä 145-155 välillä, mutta pikkuhiljaa se lähtee siitä varmaan laskemaan, kun hapenottokyky paranee :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom