Nyt menee kyllä rankasti ohi aiheen eli EM-kisojen. Mutta mun on ihan pakko kommentoida tätä asiaa. Tätä asiaa eli varmasti keholajien puhutuinta ydintä. Mä en ole ikinä tajunnut tätä ajattelutapaa, että jostakin ominaisuudesta pitäis suoraan sakottaa/nerdöma.Jotkut sanovat, että liiasta kireydestä pitää tiputtaa sijoitusta alas tai liian isosta lihasmassasta. Homma on edelleenkin niin, että kyse on kokonaisarvostelusta. Ja toisekseen, miksi pitäisi
pelkästään sen takia jonkun sijoitus tiputtaa alas, että lihasta on enemmän kuin muilla ?(Ellei nyt kyse ole selvästi ISOT kehomassat luokkaa Hawkins +. Toisekseen "liikaa lihasta" on niin suhteellinen käsite. Jos muut ovat linessä paljon pienempiä, näyttää sopivasti lihaisa siinä lainissa isolta. Jos taas "ison" kilpailijan viereen tuodaan yhtä isoja tai vielä isompia, ei se enää näytäkkään liian isolta. Ja paljonhan se rajanveto on sitten mieltymyksestä kiinni katsojien silmissä. Onneksi se on tuomareiden homma :lol2
Otetaan esimerkiksi vaikka Stina Tellhammer viime Lucia Body fitnessissä. Monien mielestä Stinaa olisi pitänyt sakottaa lihasmassasta ja kireydestä, vaikka Stina oli kokonaisuudeltaan
selvästi paras. Miksi olisi pitänyt rankaista lihaksikasta ja kireää sekä sijoittaa niiden jälkeen, joilla tuskin oli tarpeeksi lihasta, joiden kunto oli enemmän off kuin on ja rakenteessa/tasapainoisuudessa oli paljon toivomisen varaa? Vasta siinä tapauksessa, että kisassa olisi ollut joku kunnoltaan, malliltaan, lihaksistoltaan ja balanssiltaan läheskään samanveroinen, oltaisiin voitu kysyä, kumpi on parempi -aavistuksen pienempi vai isompi- aavistuksen pehmeämpi vai kireämpi. Vaikka Stinan tapaus paljon puhetta aiheuttikin, niin onneksi tuomarit sentään olivat kartalla tilanteesta ja Stina voitti kisan täysin tuomariäänin. Allekirjoitan totaalisesti NPC tuomari Tracy Bodnerin lauseen "Lakatkaa kiinnittämästä huomiota yhteen tekijään:kireyteen, lihasmassaan, malliin ja niin edelleen. Puhukaa sen sijaan siitä, kenellä on sen lineupin paras fysiikka." *Toki siinä kokonaisuudessa jeesaa aika hiton paljon, että on sopivasti lihassa oikeissa paikoissa, kunto kohdallaan, rakenne, balanssi ja kaikki muu.
Kun katoin nuo kuvat body-building.ru foorumilta
(tiedän kyllä, että kuvista ja livenä arvosteleminen on eri asia, niin vaikka Olga selvästi isoin onkin ja voisi ajatella, että body fitnessin ihanteeseen nähden iso, niin on silti samalla selvästi paras tuossa lineupissa(ja menee vielä siihen sen rajan sisälle eli "hon är i linen".). Ja siitähän tässä kaikissa fysiikkalajeissa on kysymys:
Tuomarit valitsevat siinä kisassa sinä päivänä parhaan. Eikä se ole mikään tuomariston kollektiivinen päätös siitä, että tämä nyt on ihanne body fitness-fysiikka.
Olen seurannut lajia suhteellisen kauan ja paljon. Olen nähnyt hieman pehmeämpiä voittajia, änkyräkireitä voittajia, todella lihaksikkaita voittajia ja lihasmassaltaan pienempiä voittajia. Olen nähnyt kapeita keskivartaloita voittajilla ja vähän leveämpiä keskivartaloita. Erityyppisillä fysiikoilla voidaan voittaa kisoja: isoilla, pienemmillä, kireillä, hieman pehmeämmillä. Pointtina kun on se, että on siinä lineupissa oleviin muihin kilpailijoihin verrattuna paras.
Pitää vielä lopuksi tehdä selväksi, niinkuin tosin jo aiemmin sanoinkin, että myös minun mielestäni Olgan pitää ottaa size down ollakseen parempi, niin kuin hän varmasti tekeekin. Mutta piti vaan kommentoida tuohon sakottamisfilosofiaan. Niin itsestäänselvyydeltä kuin tämä tuntuukin.