Näyttöprofiili

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja _jasso
  • Aloitettu Aloitettu

_jasso

Ludvig XIV
Terve ja moro!

Toivottavasti viesti tulee oikeaan paikkaan mutta jos ei, niin kai tämän joku täältä pois kenkii:)
Sielu meni applelle ja vanha pc rauta lenti ikkunasta ulos kun kuvankäsittelylaitteeksi taloon tuli 27 retina! Nyt neuvoja osaavammilta väriprofiili ongelmaan kun mulla on photarissa ja lightroomissa ollut Prophoto RGB väriprofiilina ja vanhan pc rutjakkeen kanssa en näytön asetuksiin sen kummemmin puuttunut, mikä nyt silmään hyvältä näytti!
5K näyttö alkaa olemaan jo sen luokan peli, että nyt olisi syytä näytönasetustenkin olla kunnossa ja macin vakio näyttöprofiili on imac-profiili mutta sieltä löytyy myös käyttämäni prophoto joten olisi varmaan ihan suotavaa että sielläkin on sama profiili käytössä kuin photarissa, eikö?
Kun näytönasetuksista profiiliksi vaihtaa prophoton niin värit näyttää todella kylmiltä ja latteilta, joten onko se nyt sitten kalibrointi edessä ja syytä hommata spider tai vastaava jolla prophoto asetuksella saan värit kohdalleen vai meneekö aivan metsään jos pitää tuon imac profiilin päällä ja ajaa kuvia sillä??:puntti:

Dani Diamondia lainaten, kalibrointien kanssa on turhaa stressata. Kato vaikka kännykältä tai tabletilta, että näyttää suht oikealta, niin eiköhän sillä jo alkuun pääse. Jos oikeasti rupeat tekemään kuvia esim. tulostuksia ja julkaisuja varten, niin kannattaa harkita kalibrointi työkalujen hankintaan. Ongelmana on se, että vaikka sinä kalibroit sen näytön oikein, niin jos minulla näyttö ei ole kalibroitu samalla tavalla, niin näen sen kuvan erilailla. Samoin tulostaessa eri paikoista saat hiukan eri tuloksen ja jopa isot lehdet voivat tulostaa saman kuvan hiukan eri väreillä.

Toiseksi olen kyllä täysin eri mieltä Miken kanssa SRGB:n käyttöstä työnkulun läpi. En näe siinä mitään järkeä, että käyttäisit heikointa väriprofiilia, jolla et saa kaikkea irti Photarista. Prophoto 16 bittisenä läpi työnkulun ja sitten exporttaat sen SRGB muodossa nettiä/tulostuksia varten.

PS. Eikös Spider ole melko kallis työkalu kalibrointia varten? Olen myös nähnyt näyttöjä, joissa on kalibrointi työkalu jo valmiina, en muista vain valmistajaa. Melko hinnakkaita vain taitaa olla ja tuo Retina 27 tuumaa taitaa olla jo melko kova näyttö.

Kalibroimaan siis mutta onko näyttöprofiilin syytä kuitenkin olla sama kuin työskentelyssä oli se sitten srgb, rgb 1998 tai mikä hyvänsä!?

Itsekin olen hieman skeptinen srgb:n suhteen työnkulussa mutta srgb muotoon olen kyllä valmiit tekeleet muuntanut!!

Kiitos vinkeistä myös mestari mikelle!!

Ei ne kalibrointityökalut kovin kalliita ole, tosin niitä ei kovin usein tarvitsekaan.

Prophoton riski on ymmärtääkseni turhankin laaja gamut:

WS12.gif

WS00.gif

WS14.gif

Srbg pitäisi ymmärtääkseni olla varmanpäälle web-puolella ja kyllä se kovin usein tulee kuvatoimistojen kuvienkin mukana. Printissä yleensä vedetään Adobe rgb:llä läpi, sopii CMYK hommiin FOGRA39:llä (ennen ISO v2).

Prophoton riski on ymmärtääkseni turhankin laaja gamut:

Srbg pitäisi ymmärtääkseni olla varmanpäälle web-puolella ja kyllä se kovin usein tulee kuvatoimistojen kuvienkin mukana. Printissä yleensä vedetään Adobe rgb:llä läpi, sopii CMYK hommiin FOGRA39:llä (ennen ISO v2).

Näinhän se taitaa olla. Itse luin sellaisen artikkelin, jossa kirjoittaja suositteli käyttämään Prophotoa työnkulussa ja sitten kuvia exportatessa käytämään joko SRGB tai Adobe RGB profiilia paikasta riippuen.

_Jassolle suosittelen kyllä googlettamaan ja kyselemään Omenamiehiltä noista näyttö profiileista. Oma järki kuitenkin sanoisi, että jätä se oma Imac profiili ja kalibroi tarvittaessa sitten sitä ja jos vain mahdollista, niin tarkista valmis kuva toiselta näytöltä tai tee vaikka joku koe tulostus, niin olet sitten varma, että värit on juuri sitä mitä haluat.

Prophoto 16 bittisenä läpi työnkulun ja sitten exporttaat sen SRGB muodossa nettiä/tulostuksia varten.
Ei, vaan kamerasta lähtien srgb:nä. Olen itse tehnyt hurjan määrän lehtien kansia, lehtikuvia, isoja printtejä ja web-kuvia samalla työnkululla kalibroiden vain näyttöä viikoittain. SRGB on vain niin pirun varma tapa saada tasaista jälkeä. Lehdissä yleensä sitten CMYKiin itse kääntävät.

Ei, vaan kamerasta lähtien srgb:nä. Olen itse tehnyt hurjan määrän lehtien kansia, lehtikuvia, isoja printtejä ja web-kuvia samalla työnkululla kalibroiden vain näyttöä viikoittain. SRGB on vain niin pirun varma tapa saada tasaista jälkeä. Lehdissä yleensä sitten CMYKiin itse kääntävät.

Mites Mike onko toi kalibrointi sen kummoisempaa hommaa tai voiko siinä tehdä mitään ns. ``pahasti vituiksi``?
Muuttaako näyttö itsestään värejä ajan saatossa kun viikoittain kalibroit??

Tuolta hiukan juttua väriprofiileista editoinnissa, alkaen kohdasta 3,40. Kyllä minä ainakin luotan tuohon tietoon, sillä en ymmärrä miksi haluaisit editoida kuvia suppeammassa tilassa.

[video=youtube_share;yslbGYhLlO0]http://youtu.be/yslbGYhLlO0?t=3m40s[/video]

Siitä myös artikkeli 8 bit vs 16 bit.

8 Bit Color vs 16 Bit Color - Working With 16 bit Images In Photoshop

Voihan olla, että näillä ei loppupelissä ole suurimmalle osalle väliä, mutta kyllä minä ainakin haluan saada kaikki mahdolliset keinot käyttööni.

PS. Voihan sitä kuvata vaikka Jpeginä ja käsitellä niitä ja voin melkein lyödä vetoa, että jos kuvat päätyvät Faceen tai Instaan, niin suurin osa ei kyllä erota onko kuvattu raakana vai ei. ;)

Tuolta hiukan juttua väriprofiileista editoinnissa, alkaen kohdasta 3,40. Kyllä minä ainakin luotan tuohon tietoon, sillä en ymmärrä miksi haluaisit editoida kuvia suppeammassa tilassa.

[video=youtube_share;yslbGYhLlO0]http://youtu.be/yslbGYhLlO0?t=3m40s[/video]

Siitä myös artikkeli 8 bit vs 16 bit.

8 Bit Color vs 16 Bit Color - Working With 16 bit Images In Photoshop

Voihan olla, että näillä ei loppupelissä ole suurimmalle osalle väliä, mutta kyllä minä ainakin haluan saada kaikki mahdolliset keinot käyttööni.

PS. Voihan sitä kuvata vaikka Jpeginä ja käsitellä niitä ja voin melkein lyödä vetoa, että jos kuvat päätyvät Faceen tai Instaan, niin suurin osa ei kyllä erota onko kuvattu raakana vai ei. ;)

Juuri kyseisen herran tutoriaalit kahlattu läpi ja tuolta tämän hetkinen tieto ammennettu =) Ei vaan tähän näyttöasiaan ole löytynyt vastausta vaikka parin harmaan hiuksen verran gamut viidakkohelvetissä on tullut surffattua. En ole missään näytössä aikaisemmin edes törmännyt näin laajaan väriprofiilivalikoimaan kuin retinassa on!
Kiitos eki1 mielipiteistä!

Nace kalibroi silmämääräisesti ja kohdassa 2:50 kertoo kuinka monta väriprofiilia sinun koneessa niitä mahdollisesti on ja retinassa niitä löytyy peräti 15 tjipaletta joten täytyypi kokeilla minkälaista väriä milläkin profiililla sitten pukkaa kun kalibroi!!

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Nace kalibroi silmämääräisesti ja kohdassa 2:50 kertoo kuinka monta väriprofiilia sinun koneessa niitä mahdollisesti on ja retinassa niitä löytyy peräti 15 tjipaletta joten täytyypi kokeilla minkälaista väriä milläkin profiililla sitten pukkaa kun kalibroi!!

Viitsitkö hieman valottaa, mikä Macci ja mikä näyttö sinulla on? Kun itsekkin olen tässä harkitsemassa uuden koneen hankintaa nimenomaan kuvia varten ja Macit ovat kovasti ruvenneet kiinnostaa.

PS. Phlearnin tutoriaalit ovat kyllä todella hyviä. Jos kuvankäsittely kiinnostaa toden teolla, niin suosittelen tutustumaan heidän "pro" maksullisiin tutoriaaleihin. Ne ovat usein tarjouksissa ja niistä kyllä saa todella paljon irti ja vaikkei kaikkia muokkauksia tekisikään, niin saa hyviä ideoita omia kuvia varten.

Viitsitkö hieman valottaa, mikä Macci ja mikä näyttö sinulla on? Kun itsekkin olen tässä harkitsemassa uuden koneen hankintaa nimenomaan kuvia varten ja Macit ovat kovasti ruvenneet kiinnostaa.

PS. Phlearnin tutoriaalit ovat kyllä todella hyviä. Jos kuvankäsittely kiinnostaa toden teolla, niin suosittelen tutustumaan heidän "pro" maksullisiin tutoriaaleihin. Ne ovat usein tarjouksissa ja niistä kyllä saa todella paljon irti ja vaikkei kaikkia muokkauksia tekisikään, niin saa hyviä ideoita omia kuvia varten.

27`` imac 5K retina näytöllä ja hiukan paremmilla spekseillä ostin kuin karvalakkimallissa on! Muutama phlearnin pro tutoriaali on tullut kyllä jiigailtua!!
Macci tosiaan itsellä alle viikon vanha ja sitä ennen pc raudalla yritin väkertää ja vaikka kuinka pc lasit silmillä omenaa vertaan pc koneeseen niin jo tällä macin käytöllä ja melko vähäisellä kuvaus/muokkaus taustalla voin sanoa että omppu tuli jäädäkseen!!

Back
Ylös Bottom