Näyttö tv:ksi?

Ikä
41
Eli tossa olis muutto edessä ja aloin miettiin että jos heittäis nyt ton vanhan kuvaputki teeveen mäjelle ja hommais kannettavaan tv- kortin ja isohkon näytön hoitamaan teeveen virkaan. Ja miksi? No siksi että olen antanut itseni ymmärtää saavani laadukkaamman näytön samalla hinnalla kuin uuden telkkarin?
Ainut ongelma mikä mulla tällä hetkellä on että mun pitäs saada pelattua konsoleilla sen näytön kautta sitten.
Tuossa tarjontaa tutkiessani huomasin että 24" näytöt on ihan ok hintaisia, mutta jo 26" näytöt saattavat olla huomattavasti kalliimpia.
Kysymykseni siis on: mistä iso (mieluiten yli 25") näyttö, johon saan liitettyä pelikonsolini. Tietenkin mahdollisimman halvalla. Kokoa kyllä saisi olla enemmänkin kuin 25".
Ja jatkokysymys: Onko ideassani minkäänlaista järkeä? :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo eli matkaa kyllä saan näyttöön ja se olisikin tarkoitus sijoittaa "normaalille" telkkarin katsomis etäisyydelle.
Mutta saanko jostain hankittua näyttöä joka tulisi halvemmaksi kuin saman kokoinen taulu tv? Taulutelkut kun tuntuu olevan jopa halvempia kuin isot näytöt.

Joo eli matkaa kyllä saan näyttöön ja se olisikin tarkoitus sijoittaa "normaalille" telkkarin katsomis etäisyydelle.
Mutta saanko jostain hankittua näyttöä joka tulisi halvemmaksi kuin saman kokoinen taulu tv? Taulutelkut kun tuntuu olevan jopa halvempia kuin isot näytöt.
Jos saat 32" taulutelkkarin jollain 600-700€ niin meinaatko saada samankokoisen näytön alle 500€? Et varmasti saa.

Kukaan ei tarvitse 32" näyttöä, jos sitä katsotaan 70cm päästä.

Euro / Tuuma suhde on huomattavasti parempi telkkareissa.

Toisaalta, jos kelpaa pienempikin ruutu (esim. 24") ei välttämättä aivan huono vaihtoehto, koska toimiihan toi näyttö samalla hyvänä tietokoneen näyttönäkin ja tuo alkaa olemaan tietokonekäytössä jo aika reilu koko ja resoluutio. Niin, ja 24" näytöissä on tuo resoluutio 1920x1200, joka riittää siis FullHD matskullekin.
Tosin näytön käytössä TV:nä on huonona puolena, se että näyttöjä ei oo tarkoitettu telkkarikäyttöön. Telkkareissa on yleensä ainakin kontrasti parempi.

Pelikonsolin liittäminen riippuu siitä mikä konsoli sulla on. PS3 ja Xbox360 saa HDMI:n kautta näytön DVI:hin kiinni. Jos sulla on joku muu konsoli, niin sillon tarvii näytössä olla video-liittimet, joita löytyy aika harvasta mallista (kalliimpia).

Loppupäätelmänä vois olla sellanen, että telkkariks kannattaa ostaa telkkari. Ainoastaan, jos telkun/leffojen kattominen on satunnaista ja tarviit muuten isoa tietokoneen näyttöä tai jos tilaa ei ole erillisille telkkarille, silloin voi harkita kompromissiä, että käyttää näyttöä myös telkkuna.

Täällä on katseltu tv:tä ja leffoja tietokoneen näytöltä viime kesästä lähtien, ensin oli 19" LCD joka vastikään päivittyi 24" BenQ G2400W:hen. Tyytyväinen olen ollut molempien käyttötarkoitusten osalta, tietokonenäytöksi en oikein isompaa osaa kaivatakaan. Katseluetäisyys on 2-2,5m, jolta kuvaa katselee kevyesti tihrustelematta. Tila ja katseluetäisyys vaikuttaa jonkin verran, itsellä ei kerrostaloyksiössä paljoa kauempaa ole mahdollisuutta katsella. Liitännöistä tuossa on HDMI, DVI ja VGA.

Katselukulmat noissa ei välttämättä ole yhtä hyvät kuin tv:ssä, mutta sen vaikutus kokonaisuuteen on tapauskohtaista. Minua eivät ole häirinneet.

Jos saat 32" taulutelkkarin jollain 600-700€ niin meinaatko saada samankokoisen näytön alle 500€? Et varmasti saa.
No tätähän minä just kysyinkin ;) En väittänyt saavani tai tietäväni asiasta sen enempää.
Arvelin vain että kompensoituisko se hinta jotenkin näytön koossa kun sieltä otetaan ne osat pois jotka juuri tekee siitä television. Tavaraa pois sisuksista -> näytön koko isommaksi -> hinta sama- ajatuksella.

Konsolina toimii PS2 tällä hetkellä, joka kyllä joskus päivittyy ps3:ksi.
Osaako joku sanoa jonkun näytön mistä löytyy paikat konsolin liittämiseksi?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom